Fietsendrager dissel dethleffs

Plaats reactie
kristel
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 jun 2015 08:55

Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door kristel » di 24 apr 2018 08:02

Hoi
Wij willen graag een fietsendrager kopen voor op de dissel. Ik zie op de diverse sites dat er aparte dragers zijn voor een korte dissel. Misschien een domme vraag, maar hoe weet ik of ik een lange of korte dissel heb en welke fietsendrager ik dus nodig heb?

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door Pmverhoef » di 24 apr 2018 09:13

Goedemorgen,

Wij hebben op onze Dethleffs en Thule Superb. Deze bevalt heel goed en is ook geschikt voor elektrische fietsen (nog niet nodig). Nu staat er al wel een 3e rails voor mijn dochter op, past precies.

Succes en ik ben op benieuwd hoe je kan of je een lange of korte dissel heb.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door Roland54 » di 24 apr 2018 11:01

De Thule Caravan Superb Short Version fietsendrager is geschikt voor plaatsing op normale en korte dissels. Deze drager is geschikt voor het vervoer van twee (elektrische) fietsen.
Hou wel je kogeldruk in de gaten. want er komt de nodige kilootjes bij!
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4291
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door WillyL » di 24 apr 2018 23:22

Mijn Dethleffs heeft een lange dissel.
Fietsdrager is een model dat op een gewone trekhaak past en dus ook zonder caravan gebruikt kan worden.
De twinny load 'trekhaak' staat op de dissel. De disselbak kan net open bij gemonteerd rek, fietsen zijn dan wel naar voren gekanteld.
Terkhaak, fietsenrek en 2e-fiesten zorgen wel voor behoorlijk wat gewicht op de trekhaak van de auto, maar nog net binnen aanneembare grenzen.
Fietsen staan wel zonder batterijen op het rek.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door Taan » wo 25 apr 2018 07:08

kristel schreef:
di 24 apr 2018 08:02
...hoe weet ik of ik een lange of korte dissel heb en welke fietsendrager ik dus nodig heb?
Ik denk dat het betrouwbaarste antwoord zal worden gegeven door een Dethleffs dealer.

Is er op de website van Thule geen zoekfunctie voor caravans? Voor dakdragers kun je wel zoeken op merk en type auto.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door PD » wo 25 apr 2018 07:27

Persoonlijk zou ik altijd voor een Thule Caravan Superb Short gaan, ongeacht of je een lange of korte(re) dissel hebt. Een fietsendrager op je dissel beperkt je altijd in je manoeuvreerruimte (kort draaien) en met de Short versie heb je hier het minste last van.
Monteer om die reden dan ook de Short versie zo dicht mogelijk tegen je disselkast.

Op onze vorige 2 caravans had ik ook de Thule fietsendrager op de dissel maar op de huidige tandemasser wil ik het echt niet meer, uitsluitend om genoemde reden van beperking van de manoeuvreerruimte, hetgeen bij een langere caravan vanzelfsprekend kritischer is. Wij hebben het opgelost door vouwfietsen aan te schaffen die we in de auto vervoeren.

Met onze vorige caravan met kantelbare Thule fietsendrager en zelfs lange dissel heb ik deze drager echt al eens tegen de bumper gehad, dat is echt geen fictie :oops: Het grootste risico hierop heb je wanneer je geen fietsen vervoert want dan kun je het vrijwel niet zien maar ook wanneer er fietsen op staan, loop je dit risico.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26705
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door Ab » wo 25 apr 2018 09:11

Dat klopt.
Daar had ik bij mijn vorige caravan ook last van.
Daarmee al eens een voorwiel een fikse slag ingedrukt.
Hoe breder de auto, hoe meer last heb je van dit fenomeen.
Scherp achteruitsteken was niet mogelijk zonder alles in elkaar te drukken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

kristel
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 jun 2015 08:55

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door kristel » wo 25 apr 2018 12:35

Dank je allemaal voor de reacties. Minder manoeuvreerruimte had ik nog niet aan gedacht. HetIk zal binnenkort eens naar de dealer bellen om te horen wat de mogelijkheden zijn.
Het 'probleem' is dat we 3 kinderen hebben die graag de fietsen mee hebben op vakantie. Als we in Nederland blijven, kunnen we eventueel nog op en neer rijden (mits we niet naar het hoge noorden gaan), maar als we naar Zuid Frankrijk gaan...

Ab
Moderator
Berichten: 26705
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door Ab » wo 25 apr 2018 12:38

Kinderfietsen kunnen wellicht in de caravan?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4291
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager dissel dethleffs

Bericht door WillyL » do 26 apr 2018 18:30

Wat dat korte draaien betreft, het hangt echt af van de auto en montage van het fietsenrek.
Zoals ik al schreef, ik heb er geen last van. De achterlichten van het fietsenrek komen zoals ik het gemonteerd heb bij volledige schaar, dus de auto bijna tegen de dissel, net een 3tal cm van de achterkant van de auto, niet veel speling, maar voldoende.
Met het thule suberb heb je iets meer plaats omdat geen extra lengte nodig hebt voor de lichtbak. Ook is deze oplossing iets minder zwaar dan die met de trekhaak en afneembaar fietsenrek.

Wij nemen soms ook de fietsen naar een stad achterop de auto en dan is het dubbel gebruik van het afneembare fietsenrek wel praktisch.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”