Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door moyzo » vr 13 apr 2018 09:18

We hebben inmiddels een trekauto waarbij we de mogelijkheid hebben om nu ook fietsen mee te gaan nemen qua gewicht. Bedoeling is om deze drager ook te gebruiken ter plekke met de auto om aan de rand van een stad of gebied de auto te parkeren en de omgeving met de fiets te kunnen verkennen.
Ik heb me een beetje georiënteerd en kom uit op de Pro user diamant SG2 met disselhulpstuk ( ik las hier dat er een alternatief daarvoor is)
Nu de vraag: hoe rijdt dat met deze naar mijn idee toch hogere fietsendrager ten opzichte van een gewoon vast dissel-model want naar mijn idee komt hij toch veel hoger boven de dissel uit op deze manier?
Hoe doen jullie dat met de verdeling? We hebben onlangs een speciale reservewielhouder gemonteerd die dit toeliet naast de mover qua afstand aan het chassis.
Ervaring van afgelopen weekend uitproberen zonder fietsendrager: dat was een stuk lichter qua kogeldruk waardoor we in de voorste bankbak de tentdelen opgeborgen hebben samen met andere wat zwaardere spullen en wat in de disselbak opgevuld maar ik kan toch moeilijk de gasflessen in de auto op dat moment gaan vervoeren.
Uitgaande van het eigen gewicht drager/ hulpstuk- voorlopig 1 electrische fiets zonder accu ( die gaat in de auto) en een gewone fiets komen we toch op een flink gewicht.
Ons bed is achter dus daar ruimte zat maar hoe verdeelt zich dat qua stabiliteit?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door Ab » vr 13 apr 2018 16:51

Gewoon de hogere kogeldruk voor lief nemen.
Dat rijdt stukken beter dan het gewicht compenseren door achter gewicht te plaatsen.
Zolang het niet boven de 100 kg uitkomt is het geen probleem met jullie auto schat ik zo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door WillyL » vr 13 apr 2018 19:07

Op mijn caravan gaat het prima, maar het zal wel een beetje van de inrichting afhangen,
De zware moverbatterij stond net achter de disselbak en die batterij heb ik verplaatst naar net achter de as en onder het bed.
Ook de relatief zware stalen gasfles is vervangen door een lichtere versie (BP).
Er staan nu twee electrische fietsen op een trekhaakbol op de dissel, ook zonder batterij, en het gewicht op de trekhaak is 'iets' hoger dan de 70 kg die aangeraden wordt door de fabrikant.
Het getrek is heel stabiel.
Tijdens het rijden niet schrikken van het beetje zwabberen van de fietsen. Dat doen ze normalieter ook bij gewone montage op de trekhaak van de wagen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door moyzo » za 14 apr 2018 09:30

Onze batterij is niet zwaar gelukkig.
De tweede fles gaan we ook omruilen voor een lichtgewicht.
We zijn gisteren nog even bij een dealer geweest: thule vergeleken met de pro user. Wel werden weer op gewezen dat de disseladapter van pro user scheuren zou kunnen oplopen op de gelaste delen.
We zagen ter plekke een zeer degelijke adapter van twinny load
twinny_load_caravan_hulpstuk_34_cm_zilver_168317.jpg
en ik zag er hier eentje voorbij komen van Alko die er helemaal gelikt uit zag.
http://up.picr.de/29492321zv.jpg
Maar dan rijst de vraag: hoe monteer je deze bij een dichte disselafdekking?
Ik zal de eigenaar van de laatste een priveberichtje sturen omdat we dezelfde caravan hebben.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door WillyL » za 14 apr 2018 09:52

Dit is de Twinny- steun die ik heb. Heel tevreden over, de bol en de rest roest niet, ook al staat de caravan altijd buiten.
Ik heb wel een kaal chasis en dus geen probleem met afdekking. Let er wel op tijdens de montage van de balk zo dicht mogelijk tegen de caravan te plaatseen maar toch net voldoende ruimte over te houden zodat bij gemonteerd rek de disselbak nog open kan. 5mm is voldoende! Waarschijnlijk kan het rek gekanteld worden en dan kan je ten allen tijde in de disselbak.

Ergens op dit forum staat dat je een rek kan vastzetten zonder de afdekplaat te verwijderen.
Zelf zou ik dat niet doen maar eerder een gleuf zagen daar waar de balk komt.
Bij dit soort montages zijn de momentkrachten vrij groot en ik denk de dat afdekplaat te veel speling gaat veroorzaken.
Per slot van rekening staan de fietsen een 30-tal cm boven het chasis en op 1 balkje met een onderplaatje (via de beugels onder het chasis vastgeklemd) van 10cm. Al die torsiekrachten (tijdens remmen bv) komen op een heel kleine oppervlakte, en niet zoals bij klassieke montages via 2 steunbalkjes die verder uiteen op de dissel gemonteerd zijn.

In mijn album staat een foto van het vroegere gespan. Daar kan je met wat moeite zien hoe de fietsen voorop de dissel staan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door Ab » za 14 apr 2018 10:19

Die steun van ALKO heb ik toch zo mijn twijfels over.
De bevestiging aan de dissel lijkt me erg zwak.
Maar kan meevallen in de praktijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door Henri Berends » za 14 apr 2018 10:54

Ik maak een verwijzing naar mijn inbreng in een andere topic.
viewtopic.php?f=64&t=32960#top

Foto als voorbeeld.
Afbeelding


Mijn Eriba

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door HenkR » za 14 apr 2018 15:56

Ik heb een "gewone" fiamma fietsendrager op de dissel en had een ouderwetse twinnyload voor op de trekhaak van de auto. Heb pas geleden (was opeens een superscherpe prijs) ook de pro-user gekocht.
Daarbij dacht ik meteen wellicht ook voor op de dissel met een kogel. Nou ik vind het gewicht van de pro-user qua 18kg toch wel veel en door het inklappen kan hij makkelijker mee in de kofferbak. Heb het maar op die manier gehouden.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Lexdem
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 15:16

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door Lexdem » za 14 apr 2018 16:43

Kijk anders hier even
viewtopic.php?f=64&t=27669

Sjoeke
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:29
Locatie: Oisterwijk

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door Sjoeke » za 14 apr 2018 17:08

Henri Berends schreef:Ik maak een verwijzing naar mijn inbreng in een andere topic.
viewtopic.php?f=64&t=32960#top

Foto als voorbeeld.
Afbeelding


Mijn Eriba

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hoi, waar is die kogel voor op de dissel te koop?
Ik ben hem verder nog nergens tegen gekomen.
Is die van het merk Alko? Want ook daar kan ik hem niet vinden.

Met vriendelijke groet, Arie



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tabbert Comtesse 2002

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door moyzo » za 14 apr 2018 18:03

Inmiddels door @henri berends en middels jullie antwoorden de beslissing genomen : de Alko is perfect naar ons idee, prijskaartje ligt wel even wat anders dan de thule: tot nu toe paar reacties gehad varieerend van 180-250 euro best pittig dus maar ik denk toch dat we het gaan doen, zelf monteren, scheelt weer in de kosten en we gaan voor een basal future ( pro user diamant) mocht iemand een tip hebben waar hij voordeliger is dan graag plaatsen, ik denk dat er meerdere mensen dit wel interressant vinden. Bedankt voor de reacties gr Gert-Jan
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door Cdebruin » zo 15 apr 2018 22:08

[attachment=0]C0714F77-7891-4C34-9C5A-245D976CF058.jpeg[/attachment
Met klapbare multi drager , alles van de drager afgehaald , gebruik deze toch alleen voor de caravan
Bijlagen
C0714F77-7891-4C34-9C5A-245D976CF058.jpeg
C0714F77-7891-4C34-9C5A-245D976CF058.jpeg (89.86 KiB) 13754 keer bekeken
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door moyzo » ma 23 apr 2018 09:33

De alko is niet meer leverbaar, wordt niet meer gemaakt in de fabriek vanwege te weinig verkoop.
Wij hebben nu een vaste Thule superb gemonteerd en kopen de opvouwbare Bosal om in de kofferbak te vervoeren als we plannen hebben om deze onderweg te gebruiken.
Bij navraag blijkt de pro-user disseladapter https://cdn.nextchapter-ecommerce.com/P ... ger-10.jpg die ik hieronder benoemde slechts bestand te zijn voor een maximale belasting van 50 kilogram, vandaar de klachten zoals ik die vernam bij één van de dealers dat de laspunten te zwak zijn. ( bij een pro-user of thule drager die belastbaar is tot 60 kilo - de e-bike variant ) komt daar namelijk 60 kilo en het gewicht van gemiddeld 18 kilo van de drager zelf op als belasting, reken maar uit 68-78 kilo,met twee e-bikes.... dat vraagt om problemen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Fietsendrager voor e-bikes met hulpstuk dissel en/of trekhaak

Bericht door moyzo » wo 8 aug 2018 06:07

Update na een aantal maanden gebruik: Het bevalt prima met de vaste Thule fietsendrager op de dissel. We hebben deze eerst gemonteerd zonder de disselafdekking en getest of hij naar ons zin zit.
Na een aantal ritten blijkt dat het geval dus kunnen we met de mal die we gemaakt hebben van karton gaatjes boren in de disselafdeking en deze weer monteren. De pro-user hebben we ook mee genomen en blijkt zelfs opgevouwen achter de bestuurders-stoel in de auto te passen dus dat scheelt aanzienlijk in de kofferbak.
Was ideaal om ter plekke de fietsen mee te nemen en een ander deel van de omgeving met fiets te gaan verkennen.
Ook in Nederland hebben we al diverse keren de auto gepakt met alleen de fietsen er op om weer wat knooppunten af te werken.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”