Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » ma 27 nov 2017 20:36

Hierbij de link naar het artikel van de ANWB, niets schokkends/verrassends, maar wel bevestigend thumbup.gif

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/el ... in_caravan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » ma 27 nov 2017 20:41

Oud nieuws.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Stigter » ma 27 nov 2017 20:48

Slecht verhaal de beste tip word niet gegeven namelijk met fietsen achterop snelheid iets lager dan normaal. Dergelijke tips krijg je op dit forum of cfw weekend daar hebben we de ANWB niet voor nodig. mrgreen.gif
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 nov 2017 21:24

Willem, geen oud nieuws maar feit, ik meen laatst gelezen te hebben dat jij veel geleerd had van de ANWB, KCK?
Tip van Stigter is een compromis.
Langzamer rijden om een bewust probleem op te lossen is nooit de oplossing, neem dan het probleem weg en ga alsnog langzamer rijden.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Conradi » ma 27 nov 2017 21:27

O'jee dit wordt vast een pagina of 5 :wink:
Tips kloppen wel, vooral de laatste in de video. Los daarvan, uitgangspunt is fietsen mee in de caravan. Als het kan, kun je ze natuurlijk ook bovenop de auto zetten.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » ma 27 nov 2017 21:48

Conradi schreef:O'jee dit wordt vast een pagina of 5 :wink:
Ik heb de link geplaatst als kennisbron voor nieuwelingen in caravanland knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » ma 27 nov 2017 22:18

Jan van Vijven schreef:Willem, geen oud nieuws maar feit, ik meen laatst gelezen te hebben dat jij veel geleerd had van de ANWB, KCK?
Tip van Stigter is een compromis.
Langzamer rijden om een bewust probleem op te lossen is nooit de oplossing, neem dan het probleem weg en ga alsnog langzamer rijden.

Wie zegt er van niet? Maar blijft voor mij en andere ouderen onder ons, "Oud Nieuws".
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Pino » ma 27 nov 2017 22:19

Bij ons is de oplossing geen fietsen mee. Nog nooit gemist ook. We kunnen lopen en hebben de auto altijd voor ons klaar staan. En mocht het dan toch echt zo zijn dat zelfs wij een fiets nodig hebben kunnen we die vast wel huren sintblij.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » ma 27 nov 2017 22:31

Bij onze Hobby 540 UL uit 2010 hadden we één fiets voorop en één achterop... bij onze Hobby 540 UFe Premium uit 2013 hadden we twee E-bikes voorop... en nu bij onze Hobby 650 UFf Premium uit 2017 hebben we twee opvouwbare E-bikes in de auto... voortschrijdend inzicht dus blij.gif
Van instabiliteit, bijv. vanwege de fietsen, is overigens nooit sprake geweest, o.a. vanwege de kogeldruk van +90 kg bij de 540's.

De omgeving per fiets verkennen is voor ons een essentieel onderdeel van de kampeerbeleving, in binnen- en buitenland. Onze fietsen weten altijd weer feilloos leuke terrasjes te vinden :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Stigter » ma 27 nov 2017 23:42

Jan van Vijven schreef: Tip van Stigter is een compromis.
Langzamer rijden om een bewust probleem op te lossen is nooit de oplossing, neem dan het probleem weg en ga alsnog langzamer rijden.
Bewust zijn is wat mij betreft ook heel erg belangrijk. Hier op het forum ook eerder gelezen dat 90 km p/u een soort kritische grens is, dat is ook mijn ervaring zeker met combinaties zonder potente trekker.

Er zijn veel kampeerders die zich daar niet bewust (genoeg) van zijn.

Het stukje na de komma begrijp ik niet helemaal, bedoel je niet sneller ipv langzamer?
Groet Arnold

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Peter 1969 » di 28 nov 2017 00:33

Ik heb nooit fietsen meegenomen maar mijn kinderen groeien op en mijn vrouw wil graag fietsen mee. De flinke dissel lengte vraagt erom daar de fietsen te gaan plaatsen, en er mag 100 kg koppeldruk op en zo wordt dat gewoon wat eenvoudiger te bereiken. ( minder geschuif met lading naar voren )

Ik heb vooral in Oostenrijk tot mijn verbazing gezien dat ze in de (berg)streken waar wij komen goede fietspaden hebben, vrij van de autowegen. Of er ook op te fietsen valt moet ik nog ontdekken....het gaat natuurlijk wel wat op en neer daar....

Mijn eigen fiets....die kan helaas niet mee, die weegt 38 kg en is bijna 3 m lang :
Bijlagen
haai 2.jpg

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Hobby Linka » di 28 nov 2017 06:13

Wim Verso schreef:
Jan van Vijven schreef:Willem, geen oud nieuws maar feit, ik meen laatst gelezen te hebben dat jij veel geleerd had van de ANWB, KCK?
Tip van Stigter is een compromis.
Langzamer rijden om een bewust probleem op te lossen is nooit de oplossing, neem dan het probleem weg en ga alsnog langzamer rijden.

Wie zegt er van niet? Maar blijft voor mij en andere ouderen onder ons, "Oud Nieuws".
Ben ik niet met je eens. De laatste tijd komen er weer nieuwe aanmeldingen binnen waarvan de leeftijd 60+ is. Dat zijn nieuwe leden en voor hun dus geen oud nieuws.

Het is gewoon goed dat er gewaarschuwd wordt voor goede en slechte oplossingen voor het meenemen van fietsen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » di 28 nov 2017 06:52

Wim Verso schreef:Maar blijft voor mij en andere ouderen onder ons, "Oud Nieuws".
Wat een negatieve reactie, Wim... het betreft informatie voor caravanners die het allemaal nog niet zo goed weten ! Dit forum is naast gezellig toch ook een (technische) kennisbron en juist om deze reden heb ik de betreffende link geplaatst... Er komen telkens weer nieuwe en onervaren caravanners bij, van alle leeftijden !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Jan van Vijven » di 28 nov 2017 07:56

Stigter schreef:
Jan van Vijven schreef: Tip van Stigter is een compromis.
Langzamer rijden om een bewust probleem op te lossen is nooit de oplossing, neem dan het probleem weg en ga alsnog langzamer rijden.
Bewust zijn is wat mij betreft ook heel erg belangrijk. Hier op het forum ook eerder gelezen dat 90 km p/u een soort kritische grens is, dat is ook mijn ervaring zeker met combinaties zonder potente trekker.

Er zijn veel kampeerders die zich daar niet bewust (genoeg) van zijn.

Het stukje na de komma begrijp ik niet helemaal, bedoel je niet sneller ipv langzamer?
Die kritische grens is voor elke combi anders, voor sommige is 90 al te snel.
Nee ik bedoel niet sneller, dat je langzaam wilt rijden is zeker veilig en goed. Maar de oorzaak van de instabiliteit wegnemen is veel slimmer.
Indien je bewust met een minder stabiele combi gaat rijden en dit dan verdoezeld middels een lapmiddel is niet een goed beginsel, zeker als er betere opties zijn!

Alles is mogelijk, maar als het beter kan moet je dat zeker proberen en niet (zoals sommige) beweren dat het gewoon goed is omdat ze nog nooit een ongeluk hebben gehad.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Peter 1969 » di 28 nov 2017 08:38

Anders dan kritische grens is het ook gewoon vermoeiend met zo'n continue slingerende caravan te moeten rijden lijkt me...

En in die fimpjes met modellen op de lopende band waar gewicht voor en achter de as wordt geplaats gaat het ook niet goed qua stabilitieit, ook al heffen ze elkaar op en is de caravan in "balans" omdat de caravan dan wil gaan tollen om zijn as.

Daarom denk ik dat het toch wat slimmer is die fietsen op de koppeling te laten drukken. In de caravan op de as zoals op de afbeelding van de ANWB kan ook maar doe je dat in een caravan met nog mooie inrichting ? Hoe zet je dat vast, want als het gaat schuiven maken de trappers en andere scherpe delen denk ik een ravage van je interieur.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Ab » di 28 nov 2017 14:37

Fietsen mee?
Op de auto als dat kan. (kan bijna altijd wel met wat goede wil)
De auto zwaar...de caravan zo licht mogelijk.
En zo hoog mogelijke kogeldruk.
Beter kan het niet.
Korter kan ik het ook niet vertellen.
In de auto kan ook..maar niet bij elke auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door arnovariante » di 28 nov 2017 14:50

In Nl zie ik mij in de toekomst misschien nog wel eens fietsen meenemen.
Maar in het buitenland zou ik geloof ik vaak in mijn broek schijten als ik zie hoe je daar meestal gewoon op een doorgaande provinciale weg moet fietsen....
En dan die kamikaze Fransen langs je met 100 km+++.
Maar ALS ..., dan toch maar zoals PD denk ik.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Ab » di 28 nov 2017 15:01

In de auto dus.. applaus.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door karelV » di 28 nov 2017 16:31

PremiumDiscovery schreef:
De omgeving per fiets verkennen is voor ons een essentieel onderdeel van de kampeerbeleving, in binnen- en buitenland. Onze fietsen weten altijd weer feilloos leuke terrasjes te vinden :lol:

Fietsen hebben wij (ook)nog nooit meegenomen maar terrasjes pikken we toch wel mee.
De ene keer rijdt karelientje terug en drink ik een biertje en de keer daarop drink ik een biertje en rijdt karelientje terug mrgreen.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door deusjevo » di 28 nov 2017 16:52

Bij ons gaan mijn fiets, een Sport Hybride (past het hele gezin op, alleen niet allemaal tegelijk sint1.gif ) en een vouwfiets voor gebruik op camping en directe omgeving mee.
Tijdens de reis liggen ze op ons vaste bed aan de voorkant van de caravan.
Levert een kogeldruk van 90 a 100 kilo op en dat kan prima, de Qashqai mag max 100 kilo kogeldruk hebben.

Fietsen achterop vind ik al helemaal not done, esthetisch en rijtechnisch.
Mensen kopen een prachtige caravan en knopen er vervolgens 3 fietsen achterop. sintstom.gif

Op de dissel vind ik nog wel acceptabel echter wordt bij ons lastig ivm klep van de disselkast die dan niet open kan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » di 28 nov 2017 17:54

Hobby Linka schreef:
Wim Verso schreef:
Jan van Vijven schreef:Willem, geen oud nieuws maar feit, ik meen laatst gelezen te hebben dat jij veel geleerd had van de ANWB, KCK?
Tip van Stigter is een compromis.
Langzamer rijden om een bewust probleem op te lossen is nooit de oplossing, neem dan het probleem weg en ga alsnog langzamer rijden.

Wie zegt er van niet? Maar blijft voor mij en andere ouderen onder ons, "Oud Nieuws".
Ben ik niet met je eens. De laatste tijd komen er weer nieuwe aanmeldingen binnen waarvan de leeftijd 60+ is. Dat zijn nieuwe leden en voor hun dus geen oud nieuws.

Het is gewoon goed dat er gewaarschuwd wordt voor goede en slechte oplossingen voor het meenemen van fietsen.
Veertien dagen terug, op een zaterdagmiddag, kwam hier iemand bij mij, nog niet zo lang lid van dit forum en ook van mijn leeftijd en die ik niet kon, praten over fietsen op wat voor manier dan ook, mee met de caravan, hij had op dit forum een veeg uit de pan gehad, vanwege fietsen meenemen en wilde van mij weten waarom er zo vaak heftige discussies ontstaan over fietsen meenemen op het forum, de een weet het nog beter dan de ander.
Het werd een gezellige middag en voor herhaling vatbaar.

Ook dit lid neemt al jaren de fiets mee, met de caravan, een voor en in dit geval een op de dissel.
Voorzichtig rijden, dat is al een goed uitganspunt.
Zonder fietsen gaan caravans ook onderuit.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Carnavalswiertz » di 28 nov 2017 20:00

Wim daar heb je op zich wel gelijk in, maar “goed is niet de vijand van beter”. Ik zou hebben gezegd: “ja op de dissel kan maar beter is in of desnoods bovenop de auto”.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Carnavalswiertz » di 28 nov 2017 20:02

Of nog beter zoals ik het doe : helemaal geen fiets meenemen en desnoods ter plekke een fiets voor een dag of zo huren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Jan van Vijven » di 28 nov 2017 20:15

Carnavalswiertz schreef: “goed is niet de vijand van beter”. Ik zou hebben gezegd: “ja op de dissel kan maar beter is in of desnoods bovenop de auto”.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dat is dan ook de strekking van de meeste die hier iets over schreven.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Ab » di 28 nov 2017 20:37

En ook het verhaal van de ANWB..
Soms vertellen ze ook nog wel eens iets wat klopt. sint1.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”