Fietsendrager voor of juist achterop

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door deusjevo » vr 26 aug 2016 19:15

Heb je die uitkomsten ook al of blijft het spannend haphop.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Ab » vr 26 aug 2016 20:54

Die uitkomsten zijn toch al jaren bekend?
Alleen willen sommigen er niet aan.
Omdat het altijd goed is gegaan.
Maar je gaat toch liever met 100 % goede remmen en stuurinrichting en verlichting de weg op, dan genoegen nemen met 80%?
Dat gaat ook nog wel..maar dat wil je toch liever niet?
Dat is exact hetzelfde dan de combinatie bewust onstabieler maken met 20%.
Dat kan ook best goed gaan..maar die laatste 20 % kan een wereld van verschil maken als het er eens echt op aan komt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door deusjevo » vr 26 aug 2016 21:03

Ab schreef:Die uitkomsten zijn toch al jaren bekend?
Dat weet ik maar ik zie het graag nog eens bevestigd, maakt het voor de twijfelaars wat duidelijker.

Hoewel, straks zeggen die oosterburen dat het vervoeren van fietsen achterop je hut een positieve uitwerking heeft..... knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Ab » vr 26 aug 2016 21:20

De Duitse Grundlichkeit kennende, waag ik dat te betwijfelen.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door JAJB » za 27 aug 2016 10:33

Jan van Vijven schreef:Als je vrachtwagen chauffeur bent, kun je wel veilig met fietsen achterop rijden?? De logica ontgaat me volledig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo bedoelde ik t niet, ik bedoelde er alleen mee dat ik door mijn werk en ervaring iets beter kijk en nadenk over de belading dan de "gemiddelde" caravan rijder.

En ja met tirips de remmen vast zetten is een wereld van verschil, op de voordrager doe ik t ook! Al is alleen maar omdat ik anders de fiets op en neer zie gaan in m'n spiegel.

"Als je vrachtwagen chauffeur bent, kun je wel veilig met fietsen achterop rijden"

De grootste onzin is dit! Denk jij dat bijv een land zoals Duitsland met al zijn TUV regelingen/keuringen dit toelaat als t onveilig zou zijn?!

En ja fietsen achterop vergroot de instabiliteit, maar ook dit kan je opvangen als je goed nadenkt over je belading! Als je goed laad, normaal rijdt etc etc is er niks aan de hand.

Als t bij jouw "onveilig" is, moet je toch echt bij jezelf zijn, of je hebt verkeerd beladen of je rijdt te hard etc.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » za 27 aug 2016 12:06

JAJB schreef:
Jan van Vijven schreef: Zo bedoelde ik t niet, ik bedoelde er alleen mee dat ik door mijn werk en ervaring iets beter kijk en nadenk over de belading dan de "gemiddelde" caravan rijder.
Een bakwagen of een oplegger laden lijkt me toch iets heel anders dan een caravan goed beladen. De meeste chauffeurs die op het buitenland rijden koppelen hun oplegger aan en af en hebben meestal geen benul hoe de handel in de oplegger erbij staat.
Bij het beladen van een caravan gaat het over het verplaatsen van een paar kilo en bij een vrachtwagen om pallets van een paar honderd kilo. Tien kilootjes op de verkeerde plek in een caravan heeft een caravanrijder meestal direct door en bij een bakwagen of oplegger ligt dat toch wat anders.
Ik denk zelf dat deze vergelijking een beetje appels en peren is.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door JAJB » za 27 aug 2016 12:27

Jammer dat jij er zo makkelijk over denkt, ik kijk ff na m'n zelf:

Ik laad zelf, los zelf, stuw zelf, zeker zelf heel de mik mak.

Ik rij alles, van doosjes, pallets, machines, boten etc etc. Daarbij combineren wij vaak de machines met Groupage. Zekeren doen we met touwtjes tot aan kettingen.

Juist de combinatie machines + Groupage vraagd toch echt wel wat inzicht hoe je t 1 en ander laad, vaak kan je dan ook niet op route volgorde laden omdat je simpelweg in de knoei komt met je assdruk of de trl er gewoon klote achter hangt.

Bij ons komt t vaak zat voor dat wij na een lossing van 1 klantde trl opnieuw moeten laden ivm de gewichten.

Miss zijn t anderen gewichten als bij een caravan maar t principe blijft t zelfde
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » za 27 aug 2016 12:51

JAJB schreef:Jammer dat jij er zo makkelijk over denkt, ik kijk ff na m'n zelf:
Nee hoor dat is geen makkelijk denken, ik schreef alleen maar dat een caravan beladen iets heel anders is dan een vrachtwagen beladen. En dat geef je zelf ook aan: een pallet van een paar honderd kilo stuwen doe je (hopelijk) niet in een caravan, maar je bent wel bezig met de vraag of je tien of twintig liter water meeneemt in je disselbak om je kogeldruk op peil te brengen.

Als ik de draadjes op dit forum er zo eens op nasla, dan zijn er erg veel onderwerpen te vinden die gaan over stabiliteit van de caravan, belading, gewichtsverdeling en kogeldruk... er zijn dus erg veel caravanners op dit forum die daar serieus mee omgaan en dat zijn vast niet allemaal vrachtwagenchauffeurs.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

kip-citroen

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door kip-citroen » do 1 sep 2016 11:52

Wim Corduwener schreef:
water meeneemt in je disselbak om je kogeldruk op peil te brengen.
Ik vind dit toch over het algemeen heel merkwaardig, water laden om kogeldruk te genereren. Lees het wel meer.
Je gaat dus gewicht toevoegen aan het getrokken voertuig om de druk op de auto te verhogen (ok, je brengt hiermee ook een deel van het gewicht naar de auto toe). Maar je verstoort de balans op een negatieve manier. Want hoe je ook redeneert, de caravan wordt zwaarder.
Dit is toch zonde? Beter iets achter uit de caravan pakken en naar voren halen. Kogeldruk wordt hoger, gewicht blijft hetzelfde, achterkant wordt lichter. win-win-win.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » do 1 sep 2016 12:59

Dat kun je “over het algemeen heel merkwaardig vinden”, maar als ik van achteren uit de caravan iets naar voren moet verplaatsen, dan blijft misschien het gewicht van de caravan wel hetzelfde. Maar dan moet ik wel iets naar voren slepen dat precies het gewicht heeft dat ik nodig heb om de kogeldruk nauwkeurig te op gewicht te brengen. Wat een merkwaardig gedoe!
Veel makkelijker vind ik het om vijf of tien litertjes water bij te schenken in de (losse) watertank in de disselbak.
Misschien is dat over het algemeen heel merkwaardig... maar bij mij werkt het al jaren.
En ik vind het helemáál niet erg om merkwaardig te zijn.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Re di Coppi » do 1 sep 2016 13:16

@kip-citroen
Ik ga daar ook in mee.
Een trekker-caravan combinatie heeft een bepaalde stabiliteits capaciteit. Door gewicht toe te voegen aan de caravan neemt deze af. Overigens kan die bepaalde stabiliteits capaciteit dan nog steeds ruim voldoende zijn maar het wordt minder. Dus waarom gewicht toevoegen om juiste kogeldruk te krijgen. Als 10 of 20 kg oid aan water mee genomen moet worden kan iets (tentstokken of voortent o.i.d.) permanent op een vaste plek ergens voorin de hut geplaatst worden.
Zoals PD gewichten meeneemt om de juiste kogeldruk te krijgen is een ander uitgangspunt. Hij heeft immers de fietsen er die op de dissel staan eraf gehaald. Dit is compensatie en geen toevoeging.
Ab, JAn van Vijven en nog een aantal verkondigen het juiste over dit onderwerp.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » do 1 sep 2016 14:02

Weet je, de één doet het zus en de ander doet het zo. Ikzelf vind het meer praktisch om de zwaarste spullen zoveel mogelijk in het midden (dus tussen de voor- en achteras) van de auto te plaatsen. De voortent, haringen en tentstokken kan ik dan zó uit de auto pakken en hoef ik niet onder een vast bed te kruipen om het daar allemaal vandaan te halen.
Of ik nou tentstokken en een voortent in de caravan leg of vijftien liter water in de watertank... zou dat verschil stabiliteitsproblemen opleveren?
Sorry, maar dit lijkt voor mij een beetje op zoeken naar (stabiliteits)problemen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

kip-citroen

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door kip-citroen » do 1 sep 2016 14:40

Wim,

Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen, dat is niet mijn bedoeling.

Ik vind het alleen merkwaardig en gebruik algemeen omdat meer caravanners dit doen.
Hoe jij dit voor jezelf invult is aan jou, alleen je begon erover en daar haakte ik op in.
Ik kies ervoor om dit niet met extra gewicht (in water) te doen en zorg dat bij benadering het hele verhaal klopt.
Als je voor jezelf een minimum en maximum weet waarmee je wil rijden hoeft het toch geen exacte wetenschap te zijn?
In mijn geval is de kogedruk tussen de 72 en 78 kilo en dat is voor onze combinatie helemaal prima.
Dat jij dat elke rit tot op de kilo gelijk wil hebben, prima toch?

Je rijdt immers nog steeds veilig over de wegen zonder ongelukken en dat is het belangrijkste.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » do 1 sep 2016 15:36

kip-citroen schreef: Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen, dat is niet mijn bedoeling.
Ik voelde me zeker niet persoonlijk aangevallen. ‘Merkwaardig’ klinkt wel een beetje als ‘anders dan gewoon’ en ‘anders dan de algemeen geldende regels’. En volgens mij heeft iedereen op dit forum weer een andere manier om zijn of haar caravan te beladen en om te gaan met de kogeldruk. Immers, er bestaat geen algemene regel die zegt of schrijft dat je de voortent voorin de caravan moet leggen en dat je je watertank niet mag bijvullen. Er bestaat geen ‘anders dan gewoon’ omdat elke caravan (gelukkig) anders in elkaar steekt en iedereen weer andere spullen meeneemt. En zelfs rijdt (of hangt) de ene KIP weer anders dan de andere.
Ik laad het zwaarste zo dicht mogelijk bij de as, zorg voor voldoende kogeldruk en legt de zwaarste spullen in m’n auto, zoveel mogelijk vóór de achteras. En bij mij werkt dat... maar dat werkt niet voor iedereen.

Terug naar de fietsen voor of achterop de caravan?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Tram
Berichten: 16
Lid geworden op: za 11 jun 2016 20:15

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Tram » do 1 sep 2016 15:42

Hallo
wij, fietsende caravaners zijn er uit.
1 jaar fietsen achter op de caravan.
1 jaar een fiets achter op de caravan, en 1 op de dissel.
dit jaar: 2 fietsen boven op het dak van de auto.
heerlijk relaxed gereden, geen last van windgeruis.
voor ons is dit een aanrader.
Groetjes, Tram

kip-citroen

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door kip-citroen » do 1 sep 2016 15:47

Terug naar de fietsen voor of achterop de caravan?
Bij ons zat de drager ook achterop, deze heb ik er direct afgehaald na het ophalen van de caravan.
Sluit me geheel aan bij de mensen die zeggen dat fietsen al helemaal niet achterop horen.

Als ik een fiets mee zou nemen zou ik dat doen op de manier toen ik nog geen kinderen had, in de caravan.
Een racefiets is niet zo zwaar.
Heb geen zin om peperdure dakdragers te kopen.

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door JAJB » do 1 sep 2016 16:46

@Kip-Citroen,

Iedereen moet t voor zich zelf bepalen, achterop .. voorop.. Binnen .. Op t dak etc.

Ik ben van mening dat allemaal kan, lol

Maar ik persoonlijk zou weer geen fiets in m'n caravan willen met eventueel kans op schades ofzo.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Ab » do 1 sep 2016 17:52

Natuurlijk moet iedereen het zelf bepalen.
Maar hier wordt een advies gevraagd.
En het is gewoon zo, dat bij een enkelas aanhanger alles achter de as (lengte en gewicht) de stabiliteit nadelig beïnvloedt
Dat is meteen de reden waarom je in het vrachtvervoer zoveel opleggers ziet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Sudwind450 » do 1 sep 2016 18:07

Ik heb fietsen zonder problemen achterop de drager gehad (was een kortere caravan) probleemloos voorop. De laatste jaren de ideale situatie: fietsen thuis in de schuur, want zo vaak gebruikten we ze niet op vakantie. Scheelt een hoop gesleep, gewicht. Voor deze vakantie de drager aan de kringloopwinkel gedoneert.
Mijn motto: alles wat je thuis laat is meegenomen.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door blefke » do 1 sep 2016 19:48

RE.gif
Alles wat je thuis laat is meegenomen scratch.gif mrgreen.gif awhoea.gif

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » do 1 sep 2016 21:28

Sudwind450 schreef: Mijn motto: alles wat je thuis laat is meegenomen.
Dit vind ik wel de uitspraak van de week! thumbup.gif
Kan zó op een tegeltje.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door PD » do 1 sep 2016 21:30

Welnee... Beter mee verlegen dan om verlegen... Zorg voor voldoende laadvermogen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Chris » zo 11 sep 2016 21:20

Ja...
Nu kunnen wij ook de fietsen meenemen.
Lange dissel en disselklep die omhoog gaat.
Maar...
Daar kunnen 2 fietsen op... en de 3e dan.
Toch maar achterop??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Dutchdrummer » zo 11 sep 2016 21:30

RE.gif

Wat dacht je van de Thule Superb voor 3 fietsen?
Net zo breed als die voor 2 (enige verschil is een extra gootje), dus die past probleemloos op jouw dissel. Ik spreek uit ervaring thumbup.gif
Thule-Caravan-Superb1.jpg
Thule-Caravan-Superb1.jpg (39.27 KiB) 2564 keer bekeken
DSC_0206 (Large).JPG
Laatst gewijzigd door Dutchdrummer op zo 11 sep 2016 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Verso » zo 11 sep 2016 21:32

Wat een problemen toch allemaal met die fietsen hé?
Maar ik heb er geen probleem mee hoor. knipoog.gif haphop.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”