Fietsendrager voor of juist achterop

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 20:40

Daarbij moet misschien ook vermeld worden dat de inzichten over het beladen van een caravan de afgelopen vijftien jaar wellicht ietwat zijn bijgesteld. En natuurlijk, de klant is koning en hoort graag wat-ie wil horen. Als een caravanverkoper een vette tweede- of derdehands KIP kan verkopen met op de kont een fietsendrager, dan zal diezelfde verkoper die -inmiddels amechtig geworden- klant heus niet vertellen dat die plek achterop de caravan eigenlijk niet zo’n hele goede plek is. En als diezelfde klant erover begint, want als klant moet je immers snedige vragen stellen, dan zal de verkoper beginnen over de comfortabele eigenschappen van de aanwezige vloerverwarming en de verstevigde uitdraaisteunen. Wat een onzin; er bestaan helemaal geen on-verstevigde uitdraaisteunen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Hobby Linka » zo 21 aug 2016 20:50

FWalraven schreef:
Hobby Linka schreef:RE.gif

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ja, het is praktisch omdat je geen fiets op je dissel of auto hebt. Maar je maakt je combinatie hierdoor instabieler.

Waarom? Door het plaatsen van de fiets achter op de caravan wordt de caravan langer. Daarnaast komt er gewicht bij.

Kracht x arm geeft een reactie waardoor je een instabiele combinatie krijgt. Tenzij je niet harder dan 60km/u wilt gaan rijden.
Is hij dan al instabiel. scratch.gif

Dat begint overigens al met een pak melk achter in de caravan te zetten in plaats van boven de as.

Frans
Je gaat toch geen pak melk van pak hem beet 1 kilo in de caravan vergelijken met een fietsen drager met fietsen van ongeveer 30 kilo achterop de caravan met elkaar vergelijken. scratch.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door hendrik38 » ma 22 aug 2016 09:02

Niemand zal het wel met me eens zijn, maar ik heb ze het liefst achterop. Genoeg kogeldruk en bewust zijn van de 75 procent gewichtsverhouding dan is het Prima te doen. Ik wil geen gepruts onderweg dat de achterklep niet open kan van de auto of de disselbak niet of dat ik niet bij het neuswiel kan. Het werkt voor mij prima zo, een ieder voor Zich.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door blefke » ma 22 aug 2016 09:36

Wim Verso schreef:Nou, ik schrijf hier maar niets meer over de fietsen achterop
Volgens mij wel, je geeft toch een reactie whistle.gif mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » ma 22 aug 2016 09:56

hendrik38 schreef:Niemand zal het wel met me eens zijn, maar ik heb ze het liefst achterop.
Of anderen het wel of niet met je eens zijn maakt toch geen drol uit? Volgens mij ben je de enige op dit hele forum die weet hoe jouw caravan het prettigst rijdt.
Mijn fietsenrek zat ook achterop mijn caravan en die heb ik eraf gehaald omdat ik op mijn vakantie geen fietsen meeneem. Waarom zou ik fietsen meenemen, ik heb toch een auto?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door AadB » ma 22 aug 2016 10:14

RE.gif
Misschien omdat je het leuk vindt om te fietsen. Maar ik heb zo'n idee dat dit voor jou niet het geval is.

Dan on-topic:
De volgorde die Jan van V. Heeft aangegeven is over het algemeen de beste optie. Het kan natuurlijk zo zijn dat fietsen op of in de auto geen optie is cq niet gewenst is. Ook vinden mensen het vaak niet fijn om fietsen in de caravan mee te nemen. Blijven alleen voorop of achterop de caravan over. Heb je caravan die veel lichter is dan de auto, maakt het niet zoveel uit waar je het rek plaatst (weet ik uit ervaring). Is de gewichtsverhouding wat minder ruim is voorop beter. Houdt ten alle tijden de kogeldruk goed in de gaten.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » ma 22 aug 2016 10:29

Op vakantie in Nederland vind ik het een overweging om fietsen mee te nemen, want Nederland is natuurlijk hèt fietsland bij uitstek. Maar in Frankrijk of in Groot Brittannië je het lazerus trappen om een berg op te komen en dan van je sokken gereden te worden?
Als je het over fietsendragers hebt dan vind ik de bijbehorende fietsen niet zo heel erg off-topic.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door AadB » ma 22 aug 2016 10:54

RE.gif
Ik had het over mezelf v.w.b. Of-topic Wim. Ik vind fietsen namelijk leuk, ook in het buitenland.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Jan van Vijven » ma 22 aug 2016 11:08

Wij zijn geen echte fietsers maar nemen ze toch mee, met een beetje elektrische hulp komen we elke berg op. :-)

Btw: wij gooien ze in de auto....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » ma 22 aug 2016 11:15

AadB schreef:Ik had het over mezelf v.w.b. Of-topic Wim. Ik vind fietsen namelijk leuk, ook in het buitenland.
In de périphérique van het dragen van fietsen vond ik het wel meevallen. thumbup.gif
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Ab » ma 22 aug 2016 12:18

Ik zal het nog maar eens schrijven..
Fietsen achterop verminderde de stabiliteit van een caravan met ca 20 %.
Dat is aangetoond door een door de ADAC uitgevoerde test met meerdere caravans.
Je moet het zelf weten of je dat wilt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Wim Corduwener » ma 22 aug 2016 15:00

Caravantrekker:
De invloed van belading laag bij de vloer of hoog in de caravan is naar verwachting minder van belang. Bedenk bovendien dat het zwaartepunt van een caravan veel lager ligt dan u op het oog ziet. Het zwaarte punt zal niet veel hoger dan 1 meter boven de grond liggen terwijl een caravan toch 2,50 meter hoog is. De kans op omslaan (zonder slingeren) is heel erg klein.
Voor de belading betekent dat de grote bergplaatsen onder de bedden (voor- en achterin) niet gunstig zijn om vol te stouwen met zware spullen en dat het meenemen van fietsen achter- en/of voorop en het volstouwen van de disselbak met reservewiel en zware stalen 11 kg gasflessen niet aan te raden is.


Fietsen voorop de dissel is dus óók niet handig?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Tjub » ma 22 aug 2016 17:13

Ab schreef:Ik zal het nog maar eens schrijven..
Fietsen achterop verminderde de stabiliteit van een caravan met ca 20 %.
Dat is aangetoond door een door de ADAC uitgevoerde test met meerdere caravans.
Je moet het zelf weten of je dat wilt.
Ze kunnen testen wat ze willen, als je er geen last van heb dan zegt dat dus niks.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door PD » ma 22 aug 2016 17:16

RE.gif
Totdat je met je combi dwars over de snelweg ligt, en zegt nooit nooit :oops:

Vanzelfsprekend hangt het af van je combi of je nog stabiliteit kunt inleveren; onze trekker weegt ca. 1.000 kg meer dan de caravan, dus ik zou het wel aandurven... echter de Premium heeft een kofferbak waardoor een fietsenrek achterop niet mogelijk is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Barreman » ma 22 aug 2016 17:17

RE.gif RE.gif Dat is wel een heel kortzichtige opmerking. Als ze het testen gaan ze dat stapje verder waarvan we hopen dat jij het niet zal meemaken.
Met die fiets achterop red je het misschien nét niet als je bergaf op een hoge brug een vrachtwagen inhaalt. Dan heb je tig jaar rondgereden met een combi die nog net wel stabiel was.

Als je er iets aan kunt doen om het veiliger te maken moet je gewoon afwegen of dat bij jou kan, of je het wil, en of je het kunt betalen ( een meegleverd rek achterop een caravan is de prijs van een goede fiets goedkoper dan de aanschaf van een goede set dakdragers met fietsgoot ).

@ TS, dan maar voorop, maar het echte goede antwoord had je al in 1 post binnen. de rest is allemaal mening.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Abve

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Abve » ma 22 aug 2016 18:26

Mijn mening:

Ik denk dat ook hier de werkelijkheid in het midden ligt.
De testen kloppen; achterop geeft meer instabiliteit.
Maar wanneer, met welke snelheid?
Volgens mij tellen meerdere factoren: de lengte vd caravan, de gewichtsverhouding auto-caravan, de kogeldruk, weersinvloeden, wegdek en last but not least, de ervaring (anticiperen) en rijstijl van de chauffeur.
Ben je bijv. bereid om ipv 100 km/uur, met een fiets achterop 85 of 90 te gaan rijden?
Dan compenseer je nl alweer (een deel van) de instabiliteit.
Kijk maar eens op ' Caravantrekker' welke invloed snelheid op de stabiliteit vd caravan heeft.
Als alles op elkaar is afgestemd, durf ik het wel aan!

Abve

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Abve » ma 22 aug 2016 18:34

Wim Corduwener schreef:Caravantrekker:

Voor de belading betekent dat de grote bergplaatsen onder de bedden (voor- en achterin) niet gunstig zijn om vol te stouwen met zware spullen en dat het meenemen van fietsen achter- en/of voorop en het volstouwen van de disselbak met reservewiel en zware stalen 11 kg gasflessen niet aan te raden is.


Fietsen voorop de dissel is dus óók niet handig?
Het is maar net hoe je het leest:
Ik lees:.... bergplaatsen onder bedden volstouwen EN fietsen En disselbak volladen, is niet aan te raden.
Lijkt mij ook logisch.
Als er ipv EN, OF had gestaan, zou ik met je conclusie mee kunnen gaan. Nu gaat me dit te snel.... knipoog.gif

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door JAJB » do 25 aug 2016 12:32

Wij hebben fietsendragers voor en achterop, dit omdat we 4 fietsen meenemen.

Ik heb zelf nooit problemen ondervonden van fietsen achterop! Ben dan ook Internationaal chauffeur en kijk heel goed met beladen hoe, wie, wat en waar.

Ik rij altijd 105 km per uur op de teller, ook met fietsen achterop.

Wat veel scheelt en ookal veel mensen weten, pak een paar tirips en zet daarmee de handremmen van de fiets mee vast op spanning.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

tonionio
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 20:44
Locatie: vlak bij de strabrechtse heide

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door tonionio » do 25 aug 2016 14:24

wij hebben ook drager achterop voor twee fietsen geen enkel probleem en rijden toch ong 100-110 km/h.
geen extra geslinger,gehobbel niets.
we houden wel rekening met belading en kogeldruk.
opel insignia sports tourer 1.6 t 132Kw/179pk met adria adiva 502 ul (mtm1500kg)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Hobby Linka » do 25 aug 2016 15:48

JAJB schreef:
Wat veel scheelt en ookal veel mensen weten, pak een paar tirips en zet daarmee de handremmen van de fiets mee vast op spanning.
Wordt de caravan daar dan stabieler van? scratch.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Abve

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Abve » do 25 aug 2016 16:53

Hobby Linka schreef:
JAJB schreef:
Wat veel scheelt en ookal veel mensen weten, pak een paar tirips en zet daarmee de handremmen van de fiets mee vast op spanning.
Wordt de caravan daar dan stabieler van? scratch.gif
Ik zet de handrem tegenwoordig ook vast met een spanbandje waardoor de fiets tijdens het vervoer niet heen en weer kan bewegen. Wordt de caravan daarvan dan stabieler? Nou nee, maar je voorkomt wel dat door het fixeren van de fiets, de caravan (nog) instabieler wordt.

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door JAJB » do 25 aug 2016 17:05

Hobby Linka schreef:
JAJB schreef:
Wat veel scheelt en ookal veel mensen weten, pak een paar tirips en zet daarmee de handremmen van de fiets mee vast op spanning.
Wordt de caravan daar dan stabieler van? scratch.gif
Ja dat word hij!

2 fietsen die constant een heel klein beetje zijlings bewegen merk je aan t rijgedrag, zkr op wat slechter wegdek of bijv door zuiging van vrachtwagens, versterken dan t "zwiepje" op t eind.

Dus de riempjes goed aantrekken bij de banden, met tirips de remmen erop!

Probeer t maar eens, eerst zonder, dan de fiets beetje zijdelings duwe... Zul je zien dat de fiets wat heeft om op en neer te gaan.

Probeer t daarna nog eens met tirips erop.... En weg is t
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Jan van Vijven » vr 26 aug 2016 18:23

Als je vrachtwagen chauffeur bent, kun je wel veilig met fietsen achterop rijden?? De logica ontgaat me volledig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door deusjevo » vr 26 aug 2016 18:51

Het ontgaat mij ook, een beetje OT maar dit kwam vanmiddag langs.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6866983 ... fight.html

Ik weet het, een uitzonderlijk filmpje maar gewoon op het stukkie A15 voor de Botlektunnel waar ik elke dag rijd tussen deze jongens, gelukkig zaten er geen fietsen achterop de opleggers trouwens.... knipoog.gif
Zijn we toch weer On Topic mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Fietsendrager voor of juist achterop

Bericht door Conradi » vr 26 aug 2016 19:05

Het echte antwoord komt van het Duitse Camping, Cars & Caravans. In het september-nummer hebben ze de proef op de som genomen en fietsendragers voor- en achterop een Knaus 500 getest op de pendel-proefstand van Al-ko. Op die proefstand kun je exact het giertraagheidsmoment, en de afname ervan door de fietsen, van een caravan bepalen.

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”