mover: waar en welke

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie

Welke mover heeft uw voorkeur?

Mover 2 Comfort
1
13%
Hypercamp Mover Comfort
7
88%
 
Totaal aantal stemmen: 8

Vroempie

mover: waar en welke

Bericht door Vroempie » di 28 aug 2007 10:52

Beste mensen,
Ik overweeg een mover voor onderstaande combinatie (caravan weegt maximaal 1200 kg en heeft 1 as). Helaas ben ik een echte leek en niet erg technisch, dus ik heb een aantal vragen:
1. aanschaffen bij de dealer of bij obelink of een specialist?
2. welk type/merk heeft uw voorkeur?
3. indien bij obelink: is de hyper camp een goede optie?
4. kan je ook een onderhoudsbeurt + montage bij obelink laten verrichten?
5. hoeveel kost het monteren en welke kosten/spullen komen er nog extra bij? bijv. accubak en druppellader e.d.
6. voor of achter de wielen monteren?

Wat vind ik belangrijk:
- rollen moeten er op 1 kant kunnen worden opgezet
- prijs/kwaliteit verhouding
- gewicht
- genoeg vermogen

Verder zijn natuurlijk alle tips van harte welkom! Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg,
Vroempie

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » di 28 aug 2007 12:13

Een collega van mij heeft bij Obelink een mover op zijn caravan laten plaatsen. Ze hebben op dit moment een aanbieding. Dan wordt geen mover geplaatst van de bekende merken, maar volgens mij is het wel een mover door één van de grote jongens gemaakt. ( alles lijkt verdach tveel op de Reich)
Het plaatsen is inclusief accu, bak, lader etc.
Vermogen van de movers is ruim voldoende voor een normale caravan. let wel op de capaciteit van de accu. Ik zou zeker niet minder dan 90 Ah nemen. De mover gebruikt nogal wat energie en niets zo vervelend als een lege accu op het moment dat je je mover het hardst nodig hebt.

Kijk eens in de folder/site van Obelink.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 28 aug 2007 17:08

let wel op de capaciteit van de accu. Ik zou zeker niet minder dan 90 Ah nemen. De mover gebruikt nogal wat energie en niets zo vervelend als een lege accu op het moment dat je je mover het hardst nodig hebt.
Valt allemaal wel mee.... Er is heel wat gebral van allerhande moverdeskundigen zonder ervaring, maar ik kan verdraaid ver rijden met een mover, voor ik geen verlichting meer heb in de caravan.
En nu we het er toch over hebben: Verdraaid ver is minstens 300 meter bergop, omdat mijn auto doorslipte op die helling...

Ik durf gerust de stelling aan, dat wie altijd aan de paal staat, voldoende heeft aan 50 of 60 Ah...

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: mover

Bericht door JanW » wo 29 aug 2007 12:42

Ik heb de Euromover van de firma Truma in gebruik met daarop -als extra accessoire- de zogeheten 'Einseitenbedinung', zodat je de aandrijfrollen er aan één zijde op kunt zetten.
Het apparaat bevalt in de praktijk goed. Let er wel op dat het naar z'n aard vrij kwetsbare apparaten zijn die nog wel eens een storinkje willen laten zien. Vaak volstaat overigens een simpele handeling als resetten van het systeem of de rollen er nog eens opzetten.

Wat *Peter* hiervóór opmerkte is op zich wel juist, maar zorg er in elk geval wèl voor dat de accu voor (intensief) "movergebruik" goed is opgeladen..... Dus niet op het laatste moment pas de oplader aanzetten, want dan is-ie vlug 'uitgemoefd' -is overigens praktijkvoorbeeld :roll:

Ik zou als het op aanschaffen aangaat, me niet helemaal blindstaren op de (kale) prijs. Houdt in de gaten dat er nog allerlei spulletjes bijkomen (accu, laadapparaat, accubak divers montage- en installatiemateriaal) en natuurlijk óók nog het arbeidsloon. Beter maar een te dragen 'all in' prijs bij je in de buurt, dan een bodemprijs ergens in Verweggistan (waar dan wellicht nog 't één en ander bijkomt), mede gelet op de relatieve storingsgevoeligheid. Dit hoor ik van allerlei andere merken (Reich, Powermover) óók, dus da's niet specifiek voor het merk dan onder mijn caravan zit :wink: After sales is dus een aandachtspunt....

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 29 aug 2007 14:57

Met een klein stroomregelaartje, een ding dus, dat tussen "paal" en caravan komt te staan, wordt automatisch de accu bijgeladen of gedruppeld, vandaar, dat ik er niet bang voor ben...
Een erg goede accu is de X-celler van Centurion... koop dus niet zomaar wat...

Voor regelaars zou je eens kunnen kijken bij Schaudt of Ctek.

Mijn Reich mover werd erg kompleet geleverd, inclusief bedrading.
Ik hoefde dus alleen nog maar ampjes te kopen..

Omdat de accu vóór de as staat, was plaatsing van de mover achter de as al redelijk. Maar ook telde hierin mee, dat ik makkelijk van een blubberig terrein moet kunnen rijden en dat doe je dus achteruit, omdat anders je neuswiel zich zou kunnen ingraven...

Één van de storingen zou daarbij kunnen zijn, dat de softstart niet meer werkt en dat je mover met een rotgang in je wiel klimt, wat eerder al kiepende caravans veroorzaakte. Met ophanging aan de achterkant is er minder kiepkans.

Vandaar dus..

Jacqueline

Bericht door Jacqueline » wo 29 aug 2007 15:29

Onder onze vorige caravan, Eriba Troll 550 max.1200kg, hadden wij een Reich mover waar we toen heel erg tevreden over waren. Ook al stonden de wielen, inclusief neuswiel, diep in de modder de Reichmover verplaatste de caravan altijd zoals wij dat wilden. De Eriba Troll werd ingeruild voor een Nova en wij lieten de Reichmover overplaatsen op onze nieuwe caravan. De Nova heeft maximaal een gewicht van 1500 kg maar ook leeg, 1050 kg, kreeg de Reichmover het niet voor elkaar om de caravan op onze oprit te parkeren. De Reichmover is zelfs door gebrand. In juli hebben we besloten om de Reichmover in te ruilen voor een TRUMA MOVER SE. We hebben de Truma nu verschillende keren gebruikt en zijn er uitermate tevreden over. De Reichmover zat te laag op het wiel en dat leverde problemen op. De Truma zit op het midden van de band en dat werkt in ons geval gewoon goed.

Groetjes Jac

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 29 aug 2007 15:34

Tsja, die hoogte.... Zorg voor een minimale bodemvrijheid van 15 cm, dan heb je zelden last van een trottoirband, die in de volksmond ook wel stoeprand heet ;-)

Jacqueline

Bericht door Jacqueline » wo 29 aug 2007 15:38

*Peter* schreef:Tsja, die hoogte.... Zorg voor een minimale bodemvrijheid van 15 cm, dan heb je zelden last van een trottoirband, die in de volksmond ook wel stoeprand heet ;-)
Ons probleem was dat de Reichmover niet voldoende kracht kon zetten op de banden omdat de Reichmover te laag op het wiel duwde. Dit kon volgens de dealer niet veranderd worden. Van de stoeprand hadden wij dus geen last van! Bovendien kan een mover normaalgesproken geen stoeprand overbruggen.

Groetjes Jac

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 29 aug 2007 15:53

Hoewel je mover geen stoeprand kan oprijden, kun je er aangehaakt knap schade aan krijgen, door met de mover tegen een stoeprand aan te knallen.

Dat een Reich mover uit die tijd niet op een andere manier opgehangen kon worden, is onzin van die dealer. Omdat wij hem zelf hebben aangebracht, weten we uit ervaring, dat juist de Reichmover van toen in alle standen en zelfs ondersteboven was aan te brengen en dan goed zijn werk kon doen. Het vergt wat goede wil om hulpstukken aan te passen, maar verder dan het in model knippen van een draaghulpstuk ging dat zelden. Bij die mover was het wel uiterst belangrijk, om hem loodrecht op de band te laten komen, anders kwam er te weinig druk op de band.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » vr 31 aug 2007 20:48

Om even terug te komen op de aanbieding bij Obelink..
deze mover heb ik kortgeleden aangeschaft.

€ 875.-- compleet. Accu iets van € 60.--, en een druppelladertje van ongeveer € 20.--
Ik heb 'm onder een Fendt Platin 510 gebouwd, door de verlaagde instap kon ie niet voor de as, maar moest erachter.

De montage is heel goed te doen, (een dagje op je rug onder de caravan)
Op m'n eentje ging het eigenlijk heel redelijk, hoewel af en toe een extra handje makkelijk zou zijn geweest. De ALKO kriksteunen moest ik verwijderen, da krik moet nu onder de centrale koker van de mover, hier moet ik nog iets opschroeven , zodat de krik niet wegschiet.

Omdat het chassis (ALKO) schuin naar achter oploopt, moeten er een paar vulplaatjes van 30 x 6, van ongeveer 45 mm tussen, anders klemt de elektromotor tegen de bodemplaat.

Inmiddels uitgebreid getest, en alles werkt tot volle tevredenheid.
1700 kg caravan gaat vlot tegen een stoeprand op (wel een plankie ervoor gelegd)
Alleen zou het rijden van mij ietsje sneller mogen, maar dat is denk ik persoonlijk. Ook maakt de caravan een heel lange flauwe bocht in de rechtdoorstand. Af en toe iets bijsturen dus. Is echter niet hinderlijk.

Al met al vind ik de prijs/kwaliteitverhouding goed.
Minpuntje: er zit geen inbouwhandleiding bij. Maar die kan je downloaden.
Heel goede slinger, waarmee je aan beide zijden van de caravan de rollen op de band kunt drukken.
(beide rollen gaan tegelijk)

Kortom: ik vindt 't een aanrader. Misschien is een Truma beter,maar dat mag dan ook wel, kost ook 2x zoveel, of meer.
Groeten.
Ab
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”