Werkelijk gevraagde stroom mover
Werkelijk gevraagde stroom mover
Ik was vandaag enthousiast de caravan aan het wassen omdat het wel eens zou kunnen dat we over iets meer dan 3 weken op pad mogen . Dat moet ik op het lage deel van de oprit doen. Toen ik de caravan terug moest zetten dacht ik, het zou wel leerzaam zijn om te weten welk amperage mijn mover nu echt vraagt bij een zware klus. Omdat mijn accu een zeer accurate amper meter heeft ingebouwd als onderdeel van het battery management system is het meten vrij makkelijk. Het steile stuk van de oprit is echt best recht omhoog. ik schat in 1 meter per 3 meter ofwel 33% maar schat het zelf in op basis van de bijgevoegde foto. Het verbaasde me dat de 1750kg wegende Eriba (net naar de jaarlijkse keuring geweest ) door de XT mover naar boven gesleurd slechts piek 55 Ampere trok. Het valt dus eigenlijk best mee.
- Bijlagen
-
- oprit.jpg (166.83 KiB) 1431 keer bekeken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Piek 55 Ampere???
Dat is dus eigenlijk de startstroom.
Weet je ook de gemiddelde stroom soms???
55 Ampere piek valt best mee dus.
Dat is dus eigenlijk de startstroom.
Weet je ook de gemiddelde stroom soms???
55 Ampere piek valt best mee dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
RE.gif Echt startstroom weet ik niet daar is de accumeting niet snel genoeg voor. Het is geen Fluke Maar op het vlakke stuk was het net boven de 30 ampere en toen het omhoog ging was de maximale aflezing 55 Ampere. Vond het wel interessant dus dacht ik deel het ff.
Overigens klopt dat aardig, Truma zegt dat de mover op verharde vlakke weg 29 Ampere trekt.
Overigens klopt dat aardig, Truma zegt dat de mover op verharde vlakke weg 29 Ampere trekt.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Toch klopt die waarde wel. Het is vooral gemiddeld koppel wat hier nodig is, de caravan hoeft immers nauwelijks snelheid te bereiken.
Als 'ie tegen een (stoep)randje omhoog moet, wordt het even anders
Als 'ie tegen een (stoep)randje omhoog moet, wordt het even anders
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
RE.gif Ook dan zal het denk ik wel mee vallen als je er niet uit stilstand op wilt rijden.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Dat is best netjes, als je de specificaties van de mover bekijkt staat er 28a en max vermogen rond de 150a
Ben benieuwd hoe je er nog 100A bij kan krijgen
Ben benieuwd hoe je er nog 100A bij kan krijgen
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Ja, het valt mij ook echt mee, juist gezien de behoorlijk steile helling.
Imposant.
Moet er wel bijgezegd worden dat je ook een "beest" van een accu aan boord hebt.
Ik denk de enige hier op het forum met zo'n knoepert.
Maar die bewijst wel wat ie in huis heeft..
Met een X10 of X20 was dit wellicht minder succesvol geweest..maar dat weten we niet.
Top ding, top test... top resultaat.
Imposant.
Moet er wel bijgezegd worden dat je ook een "beest" van een accu aan boord hebt.
Ik denk de enige hier op het forum met zo'n knoepert.
Maar die bewijst wel wat ie in huis heeft..
Met een X10 of X20 was dit wellicht minder succesvol geweest..maar dat weten we niet.
Top ding, top test... top resultaat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Bij de start is er altijd een piekspanning.
Dat is bij startmotors van automotoren ook.
Als hij al ronddraait, benzinemotor ± 125A, diesel tegen de 175A.
Een fluke ertussen gaat helaas niet, draadjes te dun en
maar een 10A zekering.
Er bestaan wel ampere tangen die je daar voor kunt kopen.
Prijs valt best wel mee zag ik net.
Beetje garage heeft die wel liggen.
Eric
Dat is bij startmotors van automotoren ook.
Als hij al ronddraait, benzinemotor ± 125A, diesel tegen de 175A.
Een fluke ertussen gaat helaas niet, draadjes te dun en
maar een 10A zekering.
Er bestaan wel ampere tangen die je daar voor kunt kopen.
Prijs valt best wel mee zag ik net.
Beetje garage heeft die wel liggen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Waarom zou een fluke dat niet kunnen? Ik heb deze en die kan dat wel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Vergeet niet dat de meeste standaard ampere tangen maar beperkt ampere op dc meten of helemaal niet..
Ik heb zelf onder andere deze,
https://www.gereedschapcentrum.nl/fluke ... gJUyfD_BwE
Voor de meeste aardig aan de prijs voor een keer caravan meting doen
Ik heb zelf onder andere deze,
https://www.gereedschapcentrum.nl/fluke ... gJUyfD_BwE
Voor de meeste aardig aan de prijs voor een keer caravan meting doen
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Dit is de gemeten stroom van een bepaald merk en type mover met een bepaalde caravan.
Let wel, bij elke andere mover kan het anders zijn.
Daar kunnen enorme verschillen tussen zitten.
Let wel, bij elke andere mover kan het anders zijn.
Daar kunnen enorme verschillen tussen zitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
RE.gif Oh, absoluut, ik vond het alleen toch wel aardig om eens te onderzoeken en ter referentie. Ik heb al velen zien speculeren en dacht ik probeer het eens uit.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Ja, zeker interessant.
Wat je nu ook weet, is dat je nog lang niet aan de max capaciteit van je mover zit met die toch best serieuze helling.
Mijn laatste mover had veel meer stroom nodig. ( Simpark)
Dat kwam door een hoge rijsnelheid, ( minder vertraagd) in combinatie met een sterke elektromotor.
Die ging in zware omstandigheden met 1900 kg caravan over de 100 A heen.
Kleinere lithium accu's konden dat niet leveren.
Wat je nu ook weet, is dat je nog lang niet aan de max capaciteit van je mover zit met die toch best serieuze helling.
Mijn laatste mover had veel meer stroom nodig. ( Simpark)
Dat kwam door een hoge rijsnelheid, ( minder vertraagd) in combinatie met een sterke elektromotor.
Die ging in zware omstandigheden met 1900 kg caravan over de 100 A heen.
Kleinere lithium accu's konden dat niet leveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Zeg je nu dat de stroom die de mover trekt afhangt van de capaciteit van de accu (dat beest) Chris?Chris schreef: ↑za 25 apr 2020 21:52Ja, het valt mij ook echt mee, juist gezien de behoorlijk steile helling.
Imposant.
Moet er wel bijgezegd worden dat je ook een "beest" van een accu aan boord hebt.
Ik denk de enige hier op het forum met zo'n knoepert.
Maar die bewijst wel wat ie in huis heeft..
Met een X10 of X20 was dit wellicht minder succesvol geweest..maar dat weten we niet.
Top ding, top test... top resultaat.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Dat heeft er niet veel mee te maken.
Behoudens dan, als een accu het niet helemaal aankan, dan stort de spanning in.
Als het voltage minder wordt, gaan de Amperes omhoog.
Worden die hoger dan de accu kan leveren, dan kan het gebeuren dat alles stopt. Dat kan bijvoorbeeld bij sommige kleinere Lithium accu's gebeuren.
Maar meestal is er niks aan de hand.
Met een X 10 of X 20 waren de resultaten niet veel anders geweest.
Die leveren ook makkelijk 55 A.
Alleen wat minder lang.
Behoudens dan, als een accu het niet helemaal aankan, dan stort de spanning in.
Als het voltage minder wordt, gaan de Amperes omhoog.
Worden die hoger dan de accu kan leveren, dan kan het gebeuren dat alles stopt. Dat kan bijvoorbeeld bij sommige kleinere Lithium accu's gebeuren.
Maar meestal is er niks aan de hand.
Met een X 10 of X 20 waren de resultaten niet veel anders geweest.
Die leveren ook makkelijk 55 A.
Alleen wat minder lang.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Wat voor accu heeft de ts eigenlijk ?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Een SuperB Epsilon 90 Amp LiFePO4 accu.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Voor zonder kabel te staan ofzo :)
Voor alleen mover is dit natuurlijk teveel
Voor alleen mover is dit natuurlijk teveel
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Werkelijk gevraagde stroom mover
Nee hoor Ben.... ik bedoel dat hij die hele enorme helling dan misschien niet had kunnen trekken maar misschien maar de helft..Reisben schreef: ↑zo 26 apr 2020 12:51Zeg je nu dat de stroom die de mover trekt afhangt van de capaciteit van de accu (dat beest) Chris?Chris schreef: ↑za 25 apr 2020 21:52Ja, het valt mij ook echt mee, juist gezien de behoorlijk steile helling.
Imposant.
Moet er wel bijgezegd worden dat je ook een "beest" van een accu aan boord hebt.
Ik denk de enige hier op het forum met zo'n knoepert.
Maar die bewijst wel wat ie in huis heeft..
Met een X10 of X20 was dit wellicht minder succesvol geweest..maar dat weten we niet.
Top ding, top test... top resultaat.
Dus het restvermogen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.