Powrmover motorlager defect

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door p_vingerhoets » di 3 sep 2019 09:14

Voor de beeldvorming wat zou het gaan kosten als je de motor zou vervangen door een nieuwe ?
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door koos » di 3 sep 2019 09:16

Een nieuwe motor kost €279,-. En als je zelf niet handig bent komen daar nog de montagekosten overheen.

Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door koos » za 7 sep 2019 22:40

Vandaag tijd gevonden om aan de mover te werken. Alles netjes schoon gemaakt, van nieuw vet voorzien en in elkaar gezet. Het motortje draait weer soepel en de caravan kan ik weer in mijn eentje verplaatsen. Maar één ding zit mijn niet lekker. De motor die los is geweest maakt beduidend meer geluid dan voorheen of de andere motor. Het geluid laat zich het beste omschrijven als ratelen. Ik denk dat het de koolborstels zijn die over de collector ratelen. Ik heb de collector netjes opgeschuurd en de ruimte tussen de lammen schoongemaakt met een scherp mesje. Misschien dat hierdoor de ruimte tussen de lamellen iets te diep is geworden en de koolborstels hierdoor een ratelend geluid veroorzaken.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door Jaap van Duijn » zo 8 sep 2019 09:04

@Koos,

Door het schuren en "poetsen"is en het uithalen tussen de lamellen heb je het 45 graden randje weggehaald en nu gaan de borsteltjes springen.
Vind je het hinderlijk, dan nog eens uit elkaar en de collector lamellen met vijltje 45 graden afschuinen kunnen de borstels keurig van een naar andere lamel over gaan. Als je 4-kant vijltje hebt van juiste maat kan je 2 lamellen in een slag mee nemen.
Tenminste zou moeten/moesten wij het doen op onze 3750kW gelijkstroom motoren, rotzakken met 128 koolborstel op 8 borstel bruggen en natuurlijk net voor je met verlof ging een paar zwarte kl...en. En ergste we hadden 5 van die krengen. Mannen van nu hebben een gemakje met draaistroom motoren.
Zou anders niet weten waar het ratelen vandaan kan komen - ik heb 2 jaar terug ook de motortjes hersteld na invreten van de pekel (vergeten schoon te spoelen na wintersport reisje)

succes en groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door Chris » zo 8 sep 2019 12:01

Nog een paar mogelijkheden...

Axiale speling.
Al die te groot is kan een motor tussen de lagers gaan klapperen, in de lengte dus.
Als die te klein is hoor je eigenlijk de lagers ratelen.
Nu heb je een ander type lagers gemonteerd, de event. opvulringen ( shimmetjes) moeten dan vrijwel zeker aangepast worden.
Als het goed opgevuld is moet je een anker net axiaal kunnen voelen bewegen... fingerspitzen gefuhl...

Voorts...
De koolborstels... nieuwe???? of als je de oude hebt gebruikt... zitten die er niet toevallig net verkeerd om in... ik bedoel in de radius van het rotor???
Even uitnemen is dacht ik niet lastig, scherpe hoeken even wegschuren en kijken of hij niet 180 graden andersom moet.... er zit bijna altijd een hoek tov het rotor in de borstels.

Nog een kans...
Is de gearbox ook uit elkaar geweest???
Kan ook geluiden gaan maken dan.... de originele "inslijt" plekken zijn dan verplaatst.

Te diep geworden lamellen ruimte denk ik niet...
Je schuurt dat niet zomaar weg, da's te hard.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door koos » zo 8 sep 2019 23:30

De Axiale speling is er niet. De lagers pers je tot aan een aanslag op de rotoras. Verder kan niet. Maar ik kan geen axiale speling voelen. Om te testen of het allemaal te strak zit heb ik de bouten van het kopdeksel een paar slagen losgedraaid om zo wat axiale speling te creëren. Maar dat maakt voor het geluid geen verschil. Ook kun je de as met de hand redelijk soepel ronddraaien. Je voelt wel duidelijk de weerstandswerking van de magneten.

De tandwielkasten zijn aan beide zijden uit elkaar geweest en weer met nieuw vet gemonteerd. Maar die veroorzaken niet het geratel. Als de motor los draait van de tandwielkast hoor je ook duidelijk het lawaai. Ik verdenk de koolborstels.

Om de boel te testen de mover weer gemonteerd. Maar helaas draait de lawaaimotor ook echt minder toeren dan de andere motor. De mover trekt schreef en moet continue gecorrigeerd worden. De caravan zwalkt als een dronkenman over de weg. Maar trekkracht voldoende. Een verhoging oprijden is geen enkel probleem.

Eigenlijk ben ik er best wel een beetje flauw van dat na alle moeite het resultaat niet naar wens is. Ik kan nog proberen de koolborstels (nog steeds de oude want die zien er nog als nieuw uit) een beetje rond de vijlen. Misschien lost dat wat op. Meer oplossingen heb ik zo niet.

Anders de caravan maar naar de winterstalling brengen en er de hele winter over nadenken.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door Chris » ma 9 sep 2019 13:00

Als de lagers een fractie dikker zijn kan dit al ontstaan.
Daarnaast...borstels omdraaien..zodat ze andersom op het rotor vallen.

Motoren kunnen verrassend zijn.
Je hebt nu gedemonteerd zonder een "Keerper" te gebruiken.
Daardoor kan het magnetisme beïnvloed zijn...
Oei...daar is niets aan te veranderen.
Een keeper komt op de permanente magneet VOOR je het anker eruit trekt..
Een weetje....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door Jaap van Duijn » ma 9 sep 2019 13:20

@Koos,

Stukje schuur papier op de collector borstels erin en dan even rond draaien.
Blijft toch denken dat of je borstel veer druk is te hoog, of je te scherp bent op de lamellen en daardoor borstels "springen" heb eigenlijk geen idee hoeveel toeren dat motortje maakt.
Maar alles kan, opgeven, nooit doen zou ik zeggen.
Wel horen we graag eventueel resultaat want "leren"kunnen we allemaal nog toch?

grtn Jaap van Duijn

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door koos » di 27 apr 2021 22:12

Het is al weer even geleden. Dat krijg je als je caravan bijna 1.5 jaar ongebruikt in de stalling is blijven staan door de Corona perikelen. Maar de stallings eigenaar wilde graag wat ruimte hebben voor onderhoud en belde mij op of het mogelijk was om de caravan op te halen. Aangezien we de caravan met de defecte mover weggebracht hebben was dit een mooie aanleiding om de caravan op te halen en het mover probleem weer op te pakken.

De linker motor liep nog even beroerd als voor de lange stop. Dus de motor gedemonteerd en open gemaakt om de collector eens netjes onderhanden ten nemen. Ik heb eerst met een sleutelvijltje een schuin kantje aan alle segmenten gevijld. Vervolgens met een fijn schuurpapiertje de colector glad geschuurd en ook nog eens schuine kantjes aan de koolborstels geschuurd. Helaas allemaal zonder resultaat. De motor blijft een rauw geluidmaken wat lijkt op het ratelen van de koolborstels op de collector. Omdat het motortje ook minder toeren maakt trekt de mover flink scheef.

Ik ben door mijn oplossingen heen. Ik heb een nieuwe motor besteld met meteen 2 nieuwe manchetten en een nieuwe accu. Het is even schikken voor de portemonnee maar aan de andere kant heeft de Powrmover mij vanaf 2010 altijd probleemloos ter zijde gestaan. Hopelijk kan de mover er met de nieuwe onderdelen weer 10 jaar tegen.

Dank voor de tips en het meedenken.
Bijlagen
mover.JPG
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door atmosphere2 » ma 3 mei 2021 21:15

Chris schreef:
ma 9 sep 2019 13:00
Als de lagers een fractie dikker zijn kan dit al ontstaan.
Daarnaast...borstels omdraaien..zodat ze andersom op het rotor vallen.

Motoren kunnen verrassend zijn.
Je hebt nu gedemonteerd zonder een "Keerper" te gebruiken.
Daardoor kan het magnetisme beïnvloed zijn...
Oei...daar is niets aan te veranderen.
Een keeper komt op de permanente magneet VOOR je het anker eruit trekt..
Een weetje....
Heb je een foto van een Keeper? of wat toelichting , want dit wist ik niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door Chris » ma 3 mei 2021 21:33

Ai... nee... hier thuis heb ik geen keeper.
Maar op mijn werk wel...meerdere.

Wat een keeper doet is het volgende...

Op het moment dat je bij een DC motor het anker uit de permanente magneet trekt verbreek je het magnetisch veld tussen de N en Z pool van die magneet.
Het anker is de magnetische connectie van die twee. ( of 4 of 8 polen)
Daarom gaat het ook zwaar als je een anker zomaar uit een DC motor trekt.
Er gaat dan magnetisme verloren in de permanente magneet en hoe gek het ook klinkt, de motor zal na montage sneller draaien.
Veel minder tegenwerking van het magnetisme maar zal zeker veel minder kracht hebben..
Een keeper is een ring van een weekmetaal, weekijzer en moet iets groter zijn als het anker, moet op de permanente magneet "geplakt" worden voor het anker eruit getrokken wordt....door de keeper heen.
Dan blijft het magnetisme bewaard.
Uiteraard moet met montage eerst weer het anker geplaatst worden voor de keeper eraf getrokken mag worden.
Op mijn werk, de vliegtuigtechniek, is dit een zeer bekend issue.
En er is wel eens geprobeerd om "verloren" magnetisme opnieuw te "laden", een magneet opnieuw te magnetiseren.
Je kan dat eigenlijk gewoon vergeten, een verkeerd gedemonteerde DC motor kan je weggooien.

Natuurlijk heb je ook DC motoren die geen permanente magneet in de behuizing hebben maar elektrisch bekrachtigde polen.
Daar is dit keeper verhaal niet op van toepassing.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door koos » ma 3 mei 2021 23:55

Zou dit dan het probleem zijn bij mijn motor? Hij draait wel degelijk rond maar maakt een raar rauw geluid. Ik verdacht de collector en koolborstels maar die heb ik zo glad gepolijst dat die niet meer als veroorzaker aangewezen kan worden. De foute motor draait ook met een andere snelheid dan de goede motor. Ik ben er altijd automatisch vanuit gegaan dat de slechte motor langzamer zou draaien. Maar nu ik er goed over nadenk, en als ik het mij goed herinner, klopt dat niet. Ik realiseer mij nu pas dat, gezien de kant waarna de caravan scheef trok, de motor juist sneller moet draaien. Nooit aangedacht dat dat ook mogelijk zou zijn.

Hmmmm...... werpt weer een heel ander licht op de zaak. Vroeger heb ik vaak kleine (6v-12v) motortjes uit speelgoed gedemonteerd en weer in elkaar gezet. Nooit problemen mee gehad.

Is het na te gaan of dit daadwerkelijk het probleem is. De motor ligt nog op mijn werkbank.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door Jaap van Duijn » di 4 mei 2021 09:14

En,

Als je een gelijkstroom generator "te hard laat zakken - bijna vallen" kan dit ook gebeuren, na herstellen en of vervangen van lagers doet het ding niets.
Een geintje is dan ergens een plm. 24Volt DC (ik denk dat 12VDC ook zou lukken) vandaan halen bijvoorbeeld een accu en op de juiste plus en min pool even aantikken terwijl de generator al draait.
Geleerd van een ouwe elektricein in de 60-er jaren en nadien in mijn werkzame leven nog maar 1x nodig gehad maar had het nog in mijn kop.

Zijn rot geintjes waar je eigenlijk niets aan doet of voorzorgen zo als Chris schrijft.

grtn Jaap

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door koos » wo 5 mei 2021 18:24

Ik heb de oude motor opgegeven en een nieuwe besteld. Helaas kreeg ik een verkeerde rechter motor toegestuurd terwijl ik een linker nodig heb. Heeft te maken dat Powrmover een engelse firma is en dat ze in de UK links en rechts niet vaststellen aan de hand van de rijrichting maar met de neus naar de voorkant van de caravan kijkende. Weer wat geleerd. Een telefoontje naar de caravanmovershop en ik kon meteen langskomen om de motor te ruilen. Een prima service en door een vriendelijke meneer geholpen. Daarna de motor weer op de tandwielkast gemonteerd. Het tandwiel op de aandrijfas moest overgezet worden. Was een beetje beleid voor nodig omdat die stevig op de oude as geklemd zat. Daarna de accu erop en de motor loopt weer met het vertrouwde Zoemmmmmm geluid ipv het prprprprprpr geluid. Als het nog even droog blijft de motor onder caravan bouwen. Is in een klein half uurtje gepiept.

Op de foto rechts de oude kapotte motor en de nieuwe motor in de tandwielkast gemonteerd.
Bijlagen
mover.JPG
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door Chris » wo 5 mei 2021 19:22

Eind goed, al goed.

Het kan soms een gedonder zijn met DC motoren.
En als er dan net het "fingerspitzengefuhl" in de kennis mist is de kans dat het niet goed komt daar.
Nu... klaar... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door koos » wo 5 mei 2021 21:51

En vanavond meteen maar de motor onder gebouwd. Een fluitje van een cent. Meteen ook de manchetten vervangen en de nieuwe Yellotop (oude was van 2010) geplaatst. Daarna de test. Spannend..... maar met vlag en wimpel geslaagd. De caravan blijft ook mooi recht koersen. Ik hoef niet bij te sturen.

En dan te bedenken dat het mis gegaan is door voor de winterstalling de mover goed schoon te maken. Toen is er vocht in de motor gekomen met roestschade tot gevolg.

Nu de CERS door 'Salland' laten voorzien van verse elco's. Hij ligt al op tafel. Maar dat is een ander verhaal .
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door Chris » wo 5 mei 2021 22:07

Yes... CERS heeft helaas ook gebruik gemaakt van Elko's..
En elko's zijn er in vele variatie's en helaas de meesten gaan lekken in de loop der jaren.
Het kan lang goed gaan maar het kan ook zomaar snel gebeuren.
Ik heb al duizenden elko's preventief vervangen in vliegtuig apparatuur,,, daar is het bijna standaard na een paar jaar.
Productiedatum + 5jaar en weg ermee bij diverse apparaten...
Salland weet er ook alles van.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Powrmover motorlager defect

Bericht door koos » wo 5 mei 2021 22:43

Toch werkt deze CERS al 23 jaar zonder storing. Dus er zitten wel kwaliteits onderdelen in. Naar niets heeft het eeuwige leven.


Speelt dit ook bij de (blauwe) besturingskast van de mover? Daar zullen toch ook elco's inzitten? En deze doet ook al weer dienst sinds 2010.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Plaats reactie

Terug naar “Movers”