Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door rsjab » di 11 jun 2019 22:12

Ik heb een Truma mover zelf geinstalleerd. Nu is de vraag. Heb ik het goed gedaan. Met name de aansluiting op de elektrobox van de mover.
De installatie van de mover zelf geen probleem. Ik heb deze 2de hands gekocht. Ging prima.
Bij de elektro box zaten een hoop kabels en aansluitingen. Er zitten 2 aansluitingen bij. 1 soort aan en uit draaischakelaar en 1 aansluiting waar de disselaansluit kabel op aan gesloten moet worden.
Dus heb vanuit de elektrobox de kabel van de stekker waar de disselaansluitkabel op past aangesloten. Als ik hier de disselaansluitkabel op aansluit, kan ik de mover besturen met de afstandsbediening. Gesloten circuit zegmaar.

Moet ik hiertussen de draaischakelaar hier nog tussen zetten? Na gebruik haal ik de kabels weer van elkaar af.

Wie kan me uit de brand helpen met het juiste antwoord?

Groet,

Ronald

martijn v o

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door martijn v o » wo 12 jun 2019 19:37

Het stopcontact waar de de disselkabel insteekt is het beveiligingscontact.
Weet niet hoe je het hebt aansloten, maar het is niet de bedoeling dat hier grote stroom door loopt.

De draaischakelaar is bedoeld om voor nood de mover van de accu af te kunnen koppelen. Die kun je dus het beste monteren waar je als je aan het moveren bent makkelijk bij kunt, bijvoorbeeld bij de deur of bij het toiletluik.

Hier een link naar de inbouwvoorschriften en bedieningshandleiding: https://www.truma.com/web/downloadcente ... -dk-se.pdf

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door rsjab » wo 12 jun 2019 20:12

Hallo Martijn. Ik heb aangesloten zoals de beschrijving aangeeft. Dus de kabel aansluiten op het stopcontact van de mover. Dan doet hij het ook. Heb dus niet die draaiknop aangesloten. Wellicht nog doen.

Groet,
Ronald

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door HenkR » do 13 jun 2019 11:23

Het is te adviseren om de draaiknop/schakelaar te installeren op de plus draad tussen accu en mover. Hiermee is de besturingskast spanningsloos als je hem niet gebruikt of kun je in nood de spanning snel van de mover afhalen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door iemand » do 13 jun 2019 16:51

Die hoofdschakelaar is niet verplicht.
Ik heb hem er ook niet op.

Wel de veiligheidsstekker. En ff ter info
Die staat op contactpennen van achterlicht van je caravan.
Mocht daar een lamp stuk zijn, doet je mover het dus niet.

Maar zo te lezen heb je de schakelaar al, dan zou ik hem alsnog monteren.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door rsjab » do 13 jun 2019 17:01

Veiligheidsstekker? je bedoelt diegene waar de caravan stekker in gaat?
Ik zal van het weekend eens kijken of ik de schakelaar er tussen kan zetten. Nu snap ik ook waarom die alleen een rode draad aansluiting heeft.

Groet,

Ronald

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door iemand » do 13 jun 2019 17:19

Yep inderdaad niet duidelijk....

Met veiligheidsstekker bedoelde ik
het veiligheidsstopcontact dat je extra op de dissel monteert. Deze heeft 2 draden richting de moverkast.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door rsjab » do 13 jun 2019 17:24

Ok. Klopt. Die is wel aangesloten. De mover werkt ook prima hoor. Twijfelde over de draaiknop.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door Musso53 » do 13 jun 2019 17:29

Als de mover is aangesloten op de accu en de veiligheidsstekker zit er in, dan blijft er een kleine reststroom lopen die de accu ontlaadt. Met de hoofdschakelaar kan je de mover snel en eenvoudig spanningsloos maken en wordt de accu niet leeggetrokken.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door r.obbink » do 13 jun 2019 17:58

ik raad je aan die hoofdschakelaar wél te monteren!

In geval van onverwachte mover manouvre kun je direct die schakelaar omzetten en stopt alles...


Tevens is dan ook de accu van spanning af en heb je geen last van eventuele lekstroom waardoor je accu leeg kan lopen.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door rsjab » do 13 jun 2019 19:02

Waar hebben jullie deze schakelaar geplaatst?
Ik zie een gat in de bank zitten, ik denk dat de vorige eigenaren hier de knop hadden zitten?
We hebben trouwens een Hobby 499 kmf uit 2011.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Mover zelf installatie. Heb ik het goed gedaan?

Bericht door r.obbink » do 13 jun 2019 19:13

bij mij zit hij direct in de bank naast de deur


als je de deur open hebt kan ik er bij.
succes!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Plaats reactie

Terug naar “Movers”