Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
yuric
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 mei 2019 14:19

Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door yuric » wo 15 mei 2019 09:19

Hoi,

We hebben sinds eind vorig jaar onze eerste eigen tweedehands caravan gekocht (Dethleffs Aero Style 570TK), reeds voorzien van een mover en airco. We hebben al enkele korte trips gedaan en deze caravan bevalt ons super goed. Deze zomer hebben we onze eerste lange vakantie gepland en ik had graag nog enkele kleine dingen op punt gezet. Handig om te weten is dat ik me hobbymatig bezighoud met elektriciteit en elektronica (heb elektronica gestudeerd, maar uiteindelijk in de IT terecht gekomen).

Voor de lange reis zijn we van plan om in de heen- en terugreis 3 of 4x te overnachten op goedkope/gratis 24u camperplaatsen. Deze zijn zonder stroomvoorziening, dus had ik graag onze mover batterij gekoppeld aan het interne 12V circuit van onze caravan zodat we toch wat licht hebben (frigo gaat op gas dan). Omdat ik niet wil aankomen op onze bestemming met een lege mover batterij zou ik deze willen laden tijdens het rijden.

We zijn niet van plan veel stroom te verbruiken, dus lijkt het me mogelijk om de mover accu te laden via de reeds aanwezige bekabeling van de 13-pin. Op mijn auto is pin 9 afgezekerd op 20A, wat me voldoende lijkt. Pin 10 (contact geschakeld) lijkt niet aangesloten te zijn in mijn auto. Die moet ik nog eens nazien waarom dit niet werkt.

Het enige wat ik niet kan vinden is een gepaste lader :-?
Ik heb hier een tijd terug al eens naar gezocht en toen denk ik een lader te zijn tegengekomen die exact doet wat ik wilde, maar nu vind ik hem niet meer :bang:

Ik ben dus op zoek naar zo'n soort lader:
  • Boost lader, ook gekend als een DC-DC boost converter (om spanningsval op de bekabeling te compenseren)
  • Stopt automatisch met laden wanneer voedingsspanning lager is dan 12,8V (motor draait niet), of met instelbare drempelspanning.
  • Neemt max 10A van de voeding om ruimte te laten voor de frigo.
Caravanning is nog vrij nieuw voor ons, dus ik ben nog niet thuis in de termen en benamingen en volgens mij zit ik heel de tijd op het verkeerde te zoeken...

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door Gemineye » wo 15 mei 2019 09:37

als ik google op "accubooster", dan kom ik op een webshop die een Schaudt WA 1208 aanbiedt voor bijna 100 euro. Dat is wat je zoekt denk ik?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

yuric
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 mei 2019 14:19

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door yuric » wo 15 mei 2019 09:50

YES! Dat zijn inderdaad zo'n type laders blij.gif

Beide lijken wel te werken met een afzonderlijk ingangssignaal die van pin 10 moet komen zodat de mover accu losgekoppeld wordt wanneer de auto uit staat. Eerst eens zien of we dit kunnen oplossen aan de kant van de auto, want op pin 10 komt momenteel geen spanning. Anderzijds met een D+ simulator moet het ook lukken.

Thnx!

Edit: er is precies een post verwijderd, iemand had nog het type Schaudt WA 1214-8 aangeraden ook. Moet ik nog ff kijken wat het verschil is met de WA 1208

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door Gemineye » wo 15 mei 2019 09:56

Ja het exacte verschil zou ik zo even niet weten, ik gebruik geen booster mrgreen.gif Zal in de laadcapaciteit zitten vermoed ik zo
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

yuric
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 mei 2019 14:19

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door yuric » do 16 mei 2019 22:59

Ik heb vandaag uiteindelijk de VOTRONIC VCC 1212-20 C besteld. Deze heeft overal zeer goede reviews en begint snel te laden. De alternatieve laders hadden hier en daar wel een minpuntje. Ik ben benieuwd :D

Eventueel nuttig voor iemand: Dit zijn de andere laders die ik gevonden en vergeleken heb: Schaudt WA 1208, CTEK D250SA, Xenteq SB 1120AU-LOV

Ik ben alvast even mijn nieuwe bedrading aan het schetsen om te zien hoe ik de leefbatterij kan koppelen aan het 12V circuit van de caravan.
Ik denk er ook aan om de leefbatterij automatisch los te koppelen met het NC contact van een 230V relais van zodra er netspanning is in de caravan. Dit om te voorkomen dat de 12V van de caravan voeding conflicten gaat geven met de leefbatterij en de daarop aangesloten druppellader.
Stel dat 's nachts de netspanning eens uitvalt, dan schakelt de leefbatterij automatisch terug in. Lijkt me handig :)

Bij het uitmeten van de caravan heb ik ook gemerkt dat er in totaal 5x 12V circuits zijn en dat slechts circuit 1, 2 en 3 spanning krijgen van de auto. 4 en 5 krijgen enkel spanning wanneer de netspanning ingeplugd is. Ik veronderstel dat dit is om de stoomafname van de batterij te beperken?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door Gemineye » vr 17 mei 2019 12:30

RE.gif

Ik heb gewoon een kabel aan de accu gemaakt met een 13 polige contrastekker. Als ik noodstroom wil gebruiken plug ik die bij de dissel aan de caravan stroom. Werkt prima, super eenvoudig.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

yuric
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 mei 2019 14:19

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door yuric » vr 17 mei 2019 18:27

Ik heb wel de eigenschap dingen te overengineeren, gewoon voor de fun eigenlijk mrgreen.gif

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door r.obbink » vr 17 mei 2019 19:09

Hoi

Hou er wel rekening mee dat als de auto onderweg 2 accu's moet gaan laden dat een extra belasting voor de dynamo en dus de motor is.

Ik weet niet of dat eigenlijk wel kan maar volgens mij lever je wel wat motorvermogen in.

succes!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door Chris » vr 17 mei 2019 21:34

yuric schreef:
vr 17 mei 2019 18:27
Ik heb wel de eigenschap dingen te overengineeren, gewoon voor de fun eigenlijk mrgreen.gif
Da's me wel duidelijk.
Maar je hebt zeker een fraaie Booster gekocht.
Votronic is een bedrijf die perfecte elektronica maakt voor caravans en campers.... speciaal die laatste is goed bedeeld daar.
Zelf heb ik alleen een simpele water quantity meter van hun, maar wel eentje die capacitief werkt, dus nooit aanslag op de probe in de tank.
Dat soort slimmigheden hebben ze.

Ondertussen zit ik me af te vragen welk soort/merk accu en welke capaciteit je in de caravan hebt staan.
De Votronic is wel een booster/lader die rekening houd met verschillende type's accu's maar volgens mij niet met heel uitgebreide programma's om te laden.
Dat hebben moderne laders in caravans vaak wel n.l.

Zelf wil ik nog eens iets andersom proberen..is al eens eerder bedacht/beschreven door een ander forumlid..
Neem een inverter, maak van 12 VDC uit de auto 230 VAC, stop je "gewone gebruikelijke lader" in die 230 VAC en hup...je laad onderweg met je eigen acculader.
Ik heb een 1000W inverter, een Ctek MSX 5.0 T lader en een Yellowtop accu...
Leuk om eens te testen...
Die 12 volt input voor een inverter is helemaal niet gevoelig, 11 of 13 volt werkt ie ook prima op...

Idee ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lader gezocht om mover batterij te laden via 13pin

Bericht door Ab » vr 17 mei 2019 21:58

Effe een wat andere benadering..
Wij hebben stroomloos 5 dagen op een camping in Kroatië gestaan.
Nadien moest ik een lastige en zware moveractie doen om de 1900 kg zware caravan weer aan de auto te krijgen.
De accu een 75 Ah loodzuuraccu.
Niks bijgeladen, en stroom zat over.
We beperkten ons wel tot maar 1 of tijdelijk 2 ledlampjes, en waterpompjes.
Aangevuld met een gaslamp buiten, en wat LED tafellampjes op batterijen.
We hadden best nog een week kunnen blijven.
Laden onderweg heb ik ooit wel gedaan. Op diverse verschillende manieren. Ook zoals Chris beschreef, omdat alles toch al in de caravan zat.
Het is mij echter volstrekt overbodig gebleken.
Zeker en vooral sinds de komst van de LED.
Dit is niet direkt een antwoord op je vraag..maar wellicht wel iets om over na te denken.

Wel een antwoord..voor een habbekrats koop je een 12 volt step-up converter. Bij onze Chinezen. Regelbaar als je wilt.
Dat is hetzelfde als een booster.
Het grote nadeel blijft hetzelfde.
Je kunt prima laden met bijv 14.6 volt of elke gewenste andere spanning.
Alleen weet dat ding niet wanneer de accu vol is.
Er is dus nog wel het een en ander nodig..
Een goede geregelde lader heb je toch evengoed nodig om aan de paal te kunnen laden.
Als je deze gaat voeden met een inverter, moet je wel aandacht besteden aan de draad doorsnede vanaf de auto. Maar met jouw studie achtergrond is dat wellicht onnodig te vermelden. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”