Mover weigert soms

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Leo33
Berichten: 165
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Mover weigert soms

Bericht door Leo33 » za 11 mei 2019 14:06

Ik heb een Truma SE mover uit 2007 met een power Xtreme 30 accu. Als ik de mover wil activeren met de afstandsbediening begint het groene lampje te knipperen dan hoor ik de regelunit schakelen maar het groene lampje blijft niet groen branden. Kortom dan heb ik dus geen verbinding. Tijdens het moveren wordt ook soms ineens de verbinding verbroken en moet ik de afstandsbediening een paar keer aan en uit schakelen als ik geluk heb doet ie het weer anders moet ik de regelunit resetten. Heel hinderlijk. Ik woon aan een redelijk drukke doorgaande weg en als de caravan dan stil valt midden op de weg is dat heel vervelend. Ik heb lang gedacht dat het een weerstation de boosdoener was omdat die op dezelfde frequentie werkt. Ik had het nu ook op de camping. Ik heb geen vertrouwen in mijn mover momenteel. Ik ga steeds meer de regelunit als verdachte zien misschien blijft daar soms een relais hangen of zo. Wie kan mij helpen ? De accu is vol en de afstandsbediening heeft nieuwe batterijen.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Mover weigert soms

Bericht door Pakkie » za 11 mei 2019 15:52

Klinkt als een overlijdende relais/besturingskast inderdaad. Ook bij onze Truma SE maakt hij zo nu en dan geen contact zoals jij in het begin omschrijft (je hoort de relaiskast wel, maar groene lampje blijft niet branden). Uit laten lezen door de dealer en daaruit kwam een foutmelding op de relaiskast naar voren.

Nu in dubio wat we doen: relaiskast vervangen of deze mover op leeftijd vervangen door een nieuwe mover. Je zult namelijk altijd zien dat je net een paar honderd € aan die relaiskast hebt uitgegeven en dan gaan de motoren stuk of zo....
Laatst gewijzigd door Pakkie op za 11 mei 2019 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Mover weigert soms

Bericht door Frank Volvo » za 11 mei 2019 15:53

Ik had dit ook met dezelfde mover, en heb de schakelaar van de Afstandbediening vervangen. Deze had een slecht/ onbetrouwbaar contact.
Is een uitstekend draadje van. Succes, Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover weigert soms

Bericht door Chris » zo 12 mei 2019 11:19

Was het niet de Truma SE die bekend stond als "stroomzuiper" ???
Is de aanloopstroom van deze mover niet net te veel voor de accu?
Wat als gevolg heeft dat de accuspanning net te laag komt en de elektronica unit uitschakelt op de onderspanningsbeveiliging???
Een X30 is wel een prachtige accu maar heeft toch ook grenzen...

Met deze vraag zou ik DE moverwiki van het forum, Ralf dus, benaderen.
Zijn kennis is zijn kracht hierin..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mover weigert soms

Bericht door dieseltijger » zo 12 mei 2019 12:29

Ik zie dat Truma een diagnose tool heeft. Wellicht handig om een dealer die een behoorlijk inbouwvolume achter z'n kiezen heeft eerst telefonisch te benaderen met de vraag is of hij problemen kan diagnosticeren en kan verhelpen. Zonder diagnose wordt het lukraak vervangen - te betalen door de eigenaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Mover weigert soms

Bericht door eurotrotter » zo 12 mei 2019 13:43

IK had ongeveer dezelfde klacht bij mijn Reich mover.
IK heb,toen ik mijn stuurkast en accu op een ander plaats ingebouwd heb de antennedraad ,die bij mijn stuurkast aan de buitenkant van de stuurkast zit,verlengt met een stuk installatiedraad,en deze door een gaatje in de vloer naar buiten geleid,zodat de antenne nu zo een 10 a 12 cm onder de caravanvloer uitsteekt.
De ontvangst storing is daarna beduidend minder geworden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover weigert soms

Bericht door iemand » zo 12 mei 2019 13:46

Als je toch op de camping bent....
Misschien kun je een andere accu eens proberen, vraag eens rond. Dan kun je dat uitsluiten.

Kastje blijft knipperen, tja dan het is mi niet de schakelaar.

Hoor je de relais in het kastje wel een keer op 5 klapperen, als je de AB aanzet ?
Als je het zelfs niet 1 keer hoort denk ik eerder aan een probleem met het veiligheidscontact.
Is het na 2 a 3 klikken, dan is de accu verdacht.
Maar jou type accu is toch nog niet zo oud....heb je ok radio/verlichting oid in de caravan op de accu.
Zet dat eens aan als je de mover opstart...
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Mover weigert soms

Bericht door Hobby Linka » zo 12 mei 2019 13:53

Ik heb een tweede Hans mover.Al weer 4 jaar. Slechts een keer knipperen lampje op de afstandsbediening gehad. Nieuwe batterijen er in en het probleem was over. De accu is nu 5 jaar oud en werkt nog steeds probleemloos.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mover weigert soms

Bericht door dieseltijger » ma 13 mei 2019 08:53

Aanvulling: ik zou eerst de fundamentele foutmogelijkheden uitsluiten - te beginnen met een verse batterij voor de hand unit, en vervolgens eveneens de mover accu tijdelijk vervangen door het exemplaar wat in jouw auto staat en de accuklemmen goed schoon en lichtjes ingevet vast te maken. En dan grondig testen, waarbij je ook op afstand van de caravan gaat staan en onder verschillende hoeken om de verbinding te testen. Kost niets, en het zal niet de eerste keer zijn dat dit soort simpele acties de aanwijzing geeft voor de oorzaak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Leo33
Berichten: 165
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Re: Mover weigert soms

Bericht door Leo33 » ma 13 mei 2019 09:04

De batterijen van de AB worden na elk seizoen verwijderd en in het voorjaar komen er weer nieuwe in. Als ik de AB aanzet begint hij te knipperen en hoor ik de bestuur unit schakelen. 8 van de 10 keer werkt het gewoon en kan ik beginnen met moveren. Soms moet ik de AB een paar keer aan en uit zetten om verbinding te maken.
Tijdens het moveren op wat voor terrein dan ook gaat het goed. Maar ook soms valt hij uit en moet ik weer opnieuw verbinding maken. Het verlengen van een antennedraad is voor mij niet van toepassing want ik heb geen antenne aan de besturing unit zitten. Wat de Xtreme X30 betreft ligt het niet aan deze accu want hiervoor had ik een gewone loodaccu en kwam het probleem ook soms voor.
Dat is het lastige van dit euvel. Het woordje "soms". Zelf denk ik aan een relais in de besturingskast zelf. Maar ja ga dat maar eens onderzoeken....
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Mover weigert soms

Bericht door kastanje » ma 13 mei 2019 09:13

komt mij bekend voor laat tegenwoordig de deur open en de zonwering naar beneden.
om de ontvangst te verbeteren . ik heb het idee dat dit wel helpt gr Arie

Leo33
Berichten: 165
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Re: Mover weigert soms

Bericht door Leo33 » ma 13 mei 2019 09:31

@kastanje: dat van die zonnewering begrijp ik niet helemaal.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Mover weigert soms

Bericht door kastanje » ma 13 mei 2019 17:58

zonwering is aan de buitenzijde aluminium als ik deze dicht doe.
heb ik ook minder wiffi dus minder ontvangst in de caravan.
en de bedienings kast zit binnen en de ab loop je buiten
gr Arie

Plaats reactie

Terug naar “Movers”