Enduro perikelen

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Enduro perikelen

Bericht door RonaldP » ma 22 apr 2019 10:04

Yes,

Sinds gisteren zit er weer een mover onder de caravan. Het is een tweedehands Enduro EM305 geworden, dus volautomatisch.
Gisteren heb ik deze zelf gemonteerd achter de as, aangezien daar meer ruimte was (bodem en zitruimte). De montage is prima zelf te doen en me zeker meegevallen.

Ik heb echter nog 1 probleem. De mover reageert verkeerd. Op de afstandsbediening zit een schema van de caravan (diesel boven). Als ik op de bovenste knop druk gaat de caravan achteruit, druk op de onderste, gaat de caravan vooruit.

In eerste instantie dacht ik dat ik de aansluitingen niet goed gaf, hoewel ik hier speciaal naar gekeken had tijdens de montage en dus het schema voor montage achter de as heb aangehouden.
Dus de kabels opnieuw aangesloten.....
En weer hetzelfde probleem.

Het rare is dat het draaien wel volgens het schema op de afstandsbediening gebeurt. Dus linksom is ook echt linksom.
scratch.gif Ik snap het even niet. Zijn er meer mensen met d8t probleem?

Overigens is het niet onoverkomelijk, maar om verwarring te voorkomen wil ik het wel graag goed hebben.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro perikelen

Bericht door Ab » ma 22 apr 2019 10:41

Bij beide motoren de plus en min omwisselen.
Dan gaat ie de andere kant op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

CFE-fan
Berichten: 68
Lid geworden op: do 9 aug 2012 09:50
Locatie: In het midden van het land

Re: Enduro perikelen

Bericht door CFE-fan » ma 22 apr 2019 11:40

Ab schreef:
ma 22 apr 2019 10:41
Bij beide motoren de plus en min omwisselen.
Dan gaat ie de andere kant op.
Klopt, dat komt door de montage achter de as i.p.v. ervoor.
Zie ook de handleiding op pagina 5: https://www.enduro-europe.eu/site/dbima ... mplete.pdf
Hobby 560 CFe Excellent (2011) - Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 150pk 370 Nm (2015)
Isabella Opus 250 - Unico Verona luifel - Enduro EM405smart/Lithium-ion accu Li1220 - Dometic Freshjet 2200 - Alfa R36 Wifi met Tube U en Minix Mediacenter

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro perikelen

Bericht door Chris » ma 22 apr 2019 12:01

mrgreen.gif
Zo leuk he met de motor bedrading kunnen spelen... je kan een mover net zo laten rijden als je zelf wilt.
L en R kan je ongestraft wisselen als je dat wilt, maar ook Plus en Min kan je omwisselen.
Zo kan je de mover exact laten rijden als je zelf wilt.

Ik wilde het anders als in mijn manual stond...
Mijn filosofie is dat drukken op vooruit moet vooruit zijn.
Drukken op vooruit+Linksaf ( dus linker boven knopje) ook vooruit en linksaf moet zijn.
Vele movers hebben dat anders.. n.l. drukken op de linker bovenknop betekend dat de Linker motor gaat draaien, en dan gaat de hut dus Rechtsaf... mrgreen.gif

Wisselen met de motor bedrading dus... mag zonder problemen, als je maar het motor draden paar samen houd.
4 kansen dus...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Enduro perikelen

Bericht door RonaldP » ma 22 apr 2019 21:48

Dus,

Als ik het goed begrijp kan ik de draden in willekeurige volgorde monteren om het te laten werken als bedoeld? (Vooruit=Vooruit?)
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Enduro perikelen

Bericht door PD » ma 22 apr 2019 21:52

RE.gif
Ja, je kunt ongestraft de polariteit (plus en min) van de motoren omdraaien. Wanneer daarna de caravan de verkeerde kant op stuurt, kun je ook nog de motoraansluitingen (links en rechts) omwisselen.... net zolang tot het doet wat jij wilt mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”