Opladen accu voor de mover
Opladen accu voor de mover
Onze ‘nieuwe’ caravan heeft een mover. De accu wil ik opladen en zie dus een aan/uit schakelaar in de directe nabijheid.
Ik heb hem net omgezet en nu komt de controle van de kenners. Is dit nu het bekende aan de paal opladen en hoe controleer je dit proces?
Nb. De bijlage vertelt denk ik meer
Ik heb hem net omgezet en nu komt de controle van de kenners. Is dit nu het bekende aan de paal opladen en hoe controleer je dit proces?
Nb. De bijlage vertelt denk ik meer
Opladen accu voor de mover
Dit lijkt me niet de lader van de accu, maar misschien eerder de 12v voeding richting de caravan zelf?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Opladen accu voor de mover
Jammer... de bijlage verteld ook niets..
Als je wat meer wilt weten..
Neem de CEE steker eens uit de "paal".
Dan valt alle verlichting etc. binnen uit.
Zet dan dit knopje eens op aan... gaat dan de verlichting binnen aan ????
Dan is het een "Noodstroom" voorziening.
( ook al omdat ik een steekzekering in de bedrading zie)
Werkt dat niet, dan weet ik het ook nog niet, moet er gemeten en onderzocht worden wat dit is.
Hel lijkt mij geen aan/uit schakelaar voor de lader... niet logisch.
Als je wat meer wilt weten..
Neem de CEE steker eens uit de "paal".
Dan valt alle verlichting etc. binnen uit.
Zet dan dit knopje eens op aan... gaat dan de verlichting binnen aan ????
Dan is het een "Noodstroom" voorziening.
( ook al omdat ik een steekzekering in de bedrading zie)
Werkt dat niet, dan weet ik het ook nog niet, moet er gemeten en onderzocht worden wat dit is.
Hel lijkt mij geen aan/uit schakelaar voor de lader... niet logisch.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Opladen accu voor de mover
@Chris, stekker eruit getrokken en de boel blijft branden. Je hebt gelijk met je noodstroom voorziening. Is de volgende stap een klassieke accu oplader vastklemmen op de plus en min pool?
Re: Opladen accu voor de mover
RE.gif
Hoi Tjeerd
Dat weet ik niet, het lijkt mij normaal dat er een acculader ergens gemonteerd is als er een mover en accu in de caravan zit.
Maar waar dat ding huist??? geen idee helaas.
In zoverre...
In de buurt van de accu zal ook de elektronica box zitten van de mover.
Dat is denk ik de lichte unit onder op de foto, ik denk n.l. een antenne draadje te zien.
Die stuurunit dus waar een aantal dikkere draden uitkomen.
Dan zal ook in die buurt een acculader moeten zitten.... dat is gebruikelijk tenminste.
En... zo'n lader heeft een stopkontakt nodig... een WCD, die daar dus ook in de buurt zou moeten zitten.
Het is niet logisch om een lader verweg van de accu in te bouwen.
Zou je wat meer foto's kunnen maken van die accu omgeving, en misschien even het deksel van de accubak openen?
Dan is er wat meer te bekijken... want..
Een mover met accu, en geen acculader.... da's een beetje vreemd.
De lader is verreweg het goedkoopste ding wat je nodig hebt bij movers.
p.s.
Over die noodstroom voorziening...
Heel leuk dat het er inzit natuurlijk, maar...
De verlichting en de pompjes werken daar wel op, maar de koelkast niet denk ik.
Een koelkast zuipt n.l. binnen de kortste keren de accu tot op de bodem leeg.
En een volledig ontladen accu is bijna een terminale accu, die krijgt een enorme opdonder en is vaak stuk daarna.
Dus ook opletten als je de accu inzet als noodstroom, niet gebruikten tot alle lampjes uit zijn..da's foute boel.
We wachten op de foto's...
Hoi Tjeerd
Dat weet ik niet, het lijkt mij normaal dat er een acculader ergens gemonteerd is als er een mover en accu in de caravan zit.
Maar waar dat ding huist??? geen idee helaas.
In zoverre...
In de buurt van de accu zal ook de elektronica box zitten van de mover.
Dat is denk ik de lichte unit onder op de foto, ik denk n.l. een antenne draadje te zien.
Die stuurunit dus waar een aantal dikkere draden uitkomen.
Dan zal ook in die buurt een acculader moeten zitten.... dat is gebruikelijk tenminste.
En... zo'n lader heeft een stopkontakt nodig... een WCD, die daar dus ook in de buurt zou moeten zitten.
Het is niet logisch om een lader verweg van de accu in te bouwen.
Zou je wat meer foto's kunnen maken van die accu omgeving, en misschien even het deksel van de accubak openen?
Dan is er wat meer te bekijken... want..
Een mover met accu, en geen acculader.... da's een beetje vreemd.
De lader is verreweg het goedkoopste ding wat je nodig hebt bij movers.
p.s.
Over die noodstroom voorziening...
Heel leuk dat het er inzit natuurlijk, maar...
De verlichting en de pompjes werken daar wel op, maar de koelkast niet denk ik.
Een koelkast zuipt n.l. binnen de kortste keren de accu tot op de bodem leeg.
En een volledig ontladen accu is bijna een terminale accu, die krijgt een enorme opdonder en is vaak stuk daarna.
Dus ook opletten als je de accu inzet als noodstroom, niet gebruikten tot alle lampjes uit zijn..da's foute boel.
We wachten op de foto's...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Opladen accu voor de mover
Hoi Tjeerd.
Kijk... daar zien we iets op.
Je hebt een gewone lood accu, die staat in een accubak voor de gasafvoer tijdens het laden.
Tegen de wielbak aan zit de electronica unit van de mover, dat beetje beige ding.
En verder zie ik een hoofdschakelaar om de alles uit te zetten als de mover niet in gebruik is.
Da's allemaal prima dus.
Maar, een lader zie ik idd niet zitten.... da's raar...
Echter, op de eerste foto zie ik nog wel iets op de grond, daar tussen de kabels zitten, iets wat ik niet thuis kan brengen.
Maar ik geloof niet dat dit er nou als lader uitziet.
Maar... je moet wel de accu gaan laden, kan niet zo blijven.
Heb je dan geen losse lader ergens gevonden in de caravan, raar, je moet altijd laden...
Heb je die niet, dan moet er wel eentje komen.
En daarvoor moet je wel wat weten, n.l. het type accu wat je gebruikt.
Dat bepaald n.l. de laadspanning. ( Dus loskoppelen, eruit tillen en noteren wat er op staat... let op, het ding is behoorlijk zwaar.)
Maar het lijkt mij een gewone loodaccu, 12 volt 75 Ah.
En, het is slim om dan een moderne programma gestuurde lader te gebruiken.
Die bepaald helemaal zelf wat de laadconditie's zijn, hoef je niet naar om te kijken.
Zelf zweer ik bij Ctek laders, en het model MXS 5.0T is prima geschikt voor deze accu.
Een maal instellen en de lader onthoud het verder, dus geen omkijken meer naar..
Hoop je hiermee geholpen te hebben, maar je mag altijd vragen hoor...
Kijk... daar zien we iets op.
Je hebt een gewone lood accu, die staat in een accubak voor de gasafvoer tijdens het laden.
Tegen de wielbak aan zit de electronica unit van de mover, dat beetje beige ding.
En verder zie ik een hoofdschakelaar om de alles uit te zetten als de mover niet in gebruik is.
Da's allemaal prima dus.
Maar, een lader zie ik idd niet zitten.... da's raar...
Echter, op de eerste foto zie ik nog wel iets op de grond, daar tussen de kabels zitten, iets wat ik niet thuis kan brengen.
Maar ik geloof niet dat dit er nou als lader uitziet.
Maar... je moet wel de accu gaan laden, kan niet zo blijven.
Heb je dan geen losse lader ergens gevonden in de caravan, raar, je moet altijd laden...
Heb je die niet, dan moet er wel eentje komen.
En daarvoor moet je wel wat weten, n.l. het type accu wat je gebruikt.
Dat bepaald n.l. de laadspanning. ( Dus loskoppelen, eruit tillen en noteren wat er op staat... let op, het ding is behoorlijk zwaar.)
Maar het lijkt mij een gewone loodaccu, 12 volt 75 Ah.
En, het is slim om dan een moderne programma gestuurde lader te gebruiken.
Die bepaald helemaal zelf wat de laadconditie's zijn, hoef je niet naar om te kijken.
Zelf zweer ik bij Ctek laders, en het model MXS 5.0T is prima geschikt voor deze accu.
Een maal instellen en de lader onthoud het verder, dus geen omkijken meer naar..
Hoop je hiermee geholpen te hebben, maar je mag altijd vragen hoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Opladen accu voor de mover
Bedankt voor alle voorgaande opmerkingen. Je hulp is onbetaalbaar. Op de camping kreeg ik goedbedoeld advies van de buurman. Maar we gaan nu de andere kant op. Bij de overname zat van alles. Nieuw in doos een lader lbc 400. Kan ik de accu ook op zijn plaats laten en de klemmen er zo op zetten of moet alles los?
Re: Opladen accu voor de mover
Die LBC kan je gewoon op de accu aansluiten.
230 volt zodanig aansluiten dat de lader stroom krijgt als je aan de paal staat.
Verder geen omkijken meer naar.
Bij winterstalling zonder 230 volt wel de accu eruit halen en thuis om de 6 weken effe laden.
230 volt zodanig aansluiten dat de lader stroom krijgt als je aan de paal staat.
Verder geen omkijken meer naar.
Bij winterstalling zonder 230 volt wel de accu eruit halen en thuis om de 6 weken effe laden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Opladen accu voor de mover
Ga ik gelijk aan de slag!
Re: Opladen accu voor de mover
Proosten heeft een uitgebreide handleiding over de LBC 400 op internet staan.
Met de switches aan de voorzijde kan je de lader instellen op het gewenste accu-type.
De lader kan je gewoon altijd aangesloten laten.
Waarschijnlijk zit de handleiding ook in de doos.
Met de switches aan de voorzijde kan je de lader instellen op het gewenste accu-type.
De lader kan je gewoon altijd aangesloten laten.
Waarschijnlijk zit de handleiding ook in de doos.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Opladen accu voor de mover
Ik heb net de gebruiksaanwijzing doorgelezen. Kom zo snel geen indicatie tegen over de verwachte tijdsduur. Het meest simpele zijn de lampjes charge process. Maar waar moet ik ongeveer op rekenen?
Re: Opladen accu voor de mover
Aha... daar is de bekende aap uit de nog bekendere mouw...
Yes... dat is hem..
Een LBC 412, een prima lader.... 12 volt 10 ampere computer gestuurde lader.
En, die kan gewoon constant aan de accu aangesloten blijven.
En, hoe lang een accu nodig heeft om volledig vol te laden is natuurlijk volledig afhankelijk van de mate van ontlading.
Maar een redelijk ontladen accu van 75 ampere kan zomaar uuuuuuren nodig hebben om weer volledig geladen te worden.
Dus... op een of andere manier moet de lader bij de accu in de buurt komen en de bedrading van de lader aan de + en - pool.
De lader moet ook op 230 Volt aangesloten worden, en dan kan hij vergeten worden.
Nu wel een dingetje..
Een accu zoals deze moet in een gasdichte behuizing.
Het laadproces produceert z.g. knalgas, en dat moet afgevoerd worden, meestal zit er dan ook een slangetje aan wat door de bodem gaat.
Dus, bak dicht als je laad.
Succes, en de oplossing is gevonden... top..
Yes... dat is hem..
Een LBC 412, een prima lader.... 12 volt 10 ampere computer gestuurde lader.
En, die kan gewoon constant aan de accu aangesloten blijven.
En, hoe lang een accu nodig heeft om volledig vol te laden is natuurlijk volledig afhankelijk van de mate van ontlading.
Maar een redelijk ontladen accu van 75 ampere kan zomaar uuuuuuren nodig hebben om weer volledig geladen te worden.
Dus... op een of andere manier moet de lader bij de accu in de buurt komen en de bedrading van de lader aan de + en - pool.
De lader moet ook op 230 Volt aangesloten worden, en dan kan hij vergeten worden.
Nu wel een dingetje..
Een accu zoals deze moet in een gasdichte behuizing.
Het laadproces produceert z.g. knalgas, en dat moet afgevoerd worden, meestal zit er dan ook een slangetje aan wat door de bodem gaat.
Dus, bak dicht als je laad.
Succes, en de oplossing is gevonden... top..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Opladen accu voor de mover
Ontlaad een accu nooit verder dan 30 % als je dat kan.
Dan gaat de accu 3 of 4 keer zo lang mee.
Bij elke keer ver ontladen tot 50 % of meer, kan de accu als je pech hebt maar 200 keer geladen worden.
Bij alleen movergebruik geeft dat evengoed nog wel een behoorlijke levensduur.
Dan maakt dat niet zo heel veel uit.
Bij weinig ontladen en meteen weer opladen kan je de 1200 laadcycli halen met wat geluk.
Dan kan je de 10 jaar wel halen met dezelfde accu.
Dan gaat de accu 3 of 4 keer zo lang mee.
Bij elke keer ver ontladen tot 50 % of meer, kan de accu als je pech hebt maar 200 keer geladen worden.
Bij alleen movergebruik geeft dat evengoed nog wel een behoorlijke levensduur.
Dan maakt dat niet zo heel veel uit.
Bij weinig ontladen en meteen weer opladen kan je de 1200 laadcycli halen met wat geluk.
Dan kan je de 10 jaar wel halen met dezelfde accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Opladen accu voor de mover
Gisteren opgeladen en vanochtend liep hij als een speer. Aangekoppeld en een uur gereden hierna afgekoppeld en de mover doet niets meer.
Lampje afstandsbediening brand. En uiteraard de de rode sleutel is omgezet. Ik pieker me suf. Ga de accu maar eens door laten meten door een monteur van de stalling. Volgens de vorige eigenaar is hij twee jaar niet gebruikt. Daarna opgeladen en dus gisteren opnieuw herladen omdat er onvoldoende power in zat. Iemand dit tegen gekomen op het forum of in de praktijk?
Lampje afstandsbediening brand. En uiteraard de de rode sleutel is omgezet. Ik pieker me suf. Ga de accu maar eens door laten meten door een monteur van de stalling. Volgens de vorige eigenaar is hij twee jaar niet gebruikt. Daarna opgeladen en dus gisteren opnieuw herladen omdat er onvoldoende power in zat. Iemand dit tegen gekomen op het forum of in de praktijk?
Re: Opladen accu voor de mover
RE.gif
Als.... ja als...
Mijn eerste vraag... je zegt dat hij s'morgens als een speer liep..
Vertel... moveren met de caravan bedoel je, hoe lang heb je ermee gereden??
of draaide de motoren onbelast...???
Als de accu helemaal leeg is geweest is hij vermoedelijk overleden.
En dan kan het wel eens zijn dat de spanning van de accu te laag is, ook na laden dus... en dan grijpt de beveiliging van de mover electronica in.
Die werkt niet meer onder b.v. 10,5 of 11 volt...
Heb je zelf misschien een digitaal metertje??? dan kan de de spanning op de accupolen meten...
Moet minstens 12 volt, maar eigenlijk altijd meer zijn... richting 13 - 13,5 volt als hij net geladen is.
( maar eigenlijk weet je dan nog niets over de conditie van de accu)
Nou begrijp ik dat movers met toebehoren niet helemaal jou "ding" is... die techniek is je niet eigen.
Dus heb je dan hulp nodig...
Maar waar moet die hulp zijn. je hebt net een uur gereden, maar dat verteld verder niets..
Over de accu..
Een accu zoals deze MOET in de winter uit de caravan en zo af en toe nageladen worden.
Ik zie ook normale accuklemmen, dus snel loskoppelen is het ook niet.
De kans is er dus dat de accu in de caravan is gebleven, 2 jaar... en dat het kleine schakelaartje op "ON" heeft gestaan.
Dan ben ik bang dat er hier of daar toch een lekstroompje is geweest die de accu dus volledig heeft leeg getrokken..
En,,,, al eerder gemeld.. een lege accu is desastreus.
Maar..
Om een accu echt te testen heb je een accutester nodig.
Aan een gewoon voltmetertje heb je niks.
Als de monteur van de stalling dat nou niet heeft moet je me maar weer benaderen, ik heb wel een goede accutester, misschien moeten we die dan gebruiken.
Je ziet.. techniek is leuk als het goed werkt, maar zodra het faalt wordt het wel een vraagstuk wat er faalt.....
Als.... ja als...
Mijn eerste vraag... je zegt dat hij s'morgens als een speer liep..
Vertel... moveren met de caravan bedoel je, hoe lang heb je ermee gereden??
of draaide de motoren onbelast...???
Als de accu helemaal leeg is geweest is hij vermoedelijk overleden.
En dan kan het wel eens zijn dat de spanning van de accu te laag is, ook na laden dus... en dan grijpt de beveiliging van de mover electronica in.
Die werkt niet meer onder b.v. 10,5 of 11 volt...
Heb je zelf misschien een digitaal metertje??? dan kan de de spanning op de accupolen meten...
Moet minstens 12 volt, maar eigenlijk altijd meer zijn... richting 13 - 13,5 volt als hij net geladen is.
( maar eigenlijk weet je dan nog niets over de conditie van de accu)
Nou begrijp ik dat movers met toebehoren niet helemaal jou "ding" is... die techniek is je niet eigen.
Dus heb je dan hulp nodig...
Maar waar moet die hulp zijn. je hebt net een uur gereden, maar dat verteld verder niets..
Over de accu..
Een accu zoals deze MOET in de winter uit de caravan en zo af en toe nageladen worden.
Ik zie ook normale accuklemmen, dus snel loskoppelen is het ook niet.
De kans is er dus dat de accu in de caravan is gebleven, 2 jaar... en dat het kleine schakelaartje op "ON" heeft gestaan.
Dan ben ik bang dat er hier of daar toch een lekstroompje is geweest die de accu dus volledig heeft leeg getrokken..
En,,,, al eerder gemeld.. een lege accu is desastreus.
Maar..
Om een accu echt te testen heb je een accutester nodig.
Aan een gewoon voltmetertje heb je niks.
Als de monteur van de stalling dat nou niet heeft moet je me maar weer benaderen, ik heb wel een goede accutester, misschien moeten we die dan gebruiken.
Je ziet.. techniek is leuk als het goed werkt, maar zodra het faalt wordt het wel een vraagstuk wat er faalt.....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Opladen accu voor de mover
Ik heb hem vanmorgen op de camping van de plek gereden. Een beetje manoeuvreren en het zal een tiental meters zijn. En inderdaad geen technische achtergrond en voor het eerst van mijn leven kom ik echt in aanraking met movers en hun voedselbron. Best interessant om hier iets over te leren of af te leren. Zal van de week even een meter proberen te ritselen.
Re: Opladen accu voor de mover
Probeer 'm eerst nog eens volledig te laden.
Als dat lukt, heb je geluk.
Maar wat ik eerder al schreef..een accu te ver ontladen is desastreus voor de levensduur.
Een accu die twee jaar niks gedaan heeft is ook volledig leeg. Simpelweg door zelfontlading.
Als dat lukt, heb je geluk.
Maar wat ik eerder al schreef..een accu te ver ontladen is desastreus voor de levensduur.
Een accu die twee jaar niks gedaan heeft is ook volledig leeg. Simpelweg door zelfontlading.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Opladen accu voor de mover
RE.gif
Ja Ab....ok...
Was klaarblijkelijk al geprobeerd
Ja Ab....ok...
Was klaarblijkelijk al geprobeerd
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Opladen accu voor de mover
kijk even naar de rode kabel, die zit niet goed in de klem. even een nieuwe eraan.
Re: Opladen accu voor de mover
RE.gif
Tja... niet alleen die rooie op de lader..
De hele inbouw is niet een toonbeeld van degelijkheid..jammer.
En daarnaast... alle kabels lijken wel dunnetjes..
Want,,, elke slechte verbinding kan verliezen veroorzaken.
Tja... niet alleen die rooie op de lader..
De hele inbouw is niet een toonbeeld van degelijkheid..jammer.
En daarnaast... alle kabels lijken wel dunnetjes..
Want,,, elke slechte verbinding kan verliezen veroorzaken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Opladen accu voor de mover
Krijg het nog druk:). Neem alle suggesties mee! Zal gelijk de kabels nalopen. Begin bij de lader
Re: Opladen accu voor de mover
wellicht ten overvloede maar iemand zal het wel al gezien hebben
volgens mij is dit een caravan uit de h2 groep , chateau
daar zit een lader/ omvormer in . die zit waarschijnlijk aan de andere eind van het draad .
die laad normaal gesproken ook de accu op . .
Wellicht voor we allemaal goedbedoelde adviezen geven even iets meer achtergrond informatie .
ik denk namelijk dat de lbc bedoeld is als thuislader . en de accu word geladen door een x 70 of x 90 .
Het zilverenkastje met de schakelaar is niks anders dan en schakelaar waarmee je de accu kan uitzetten los van lek spanningen naar het boordnet ..
staat de schakelaar op aan dan word de accu geladen en levert spanning naar het boordnet .
gr ralf
volgens mij is dit een caravan uit de h2 groep , chateau
daar zit een lader/ omvormer in . die zit waarschijnlijk aan de andere eind van het draad .
die laad normaal gesproken ook de accu op . .
Wellicht voor we allemaal goedbedoelde adviezen geven even iets meer achtergrond informatie .
ik denk namelijk dat de lbc bedoeld is als thuislader . en de accu word geladen door een x 70 of x 90 .
Het zilverenkastje met de schakelaar is niks anders dan en schakelaar waarmee je de accu kan uitzetten los van lek spanningen naar het boordnet ..
staat de schakelaar op aan dan word de accu geladen en levert spanning naar het boordnet .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier