OPTIMA ACCU OPLADEN

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
caravan2007
Berichten: 4
Lid geworden op: za 16 feb 2019 17:19

OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door caravan2007 » di 26 feb 2019 20:26

Wie heeft er ervaring met het opladen van een Optima Yellow Top YT S 4.2 12V 55Ah(20h).
Kan dat met een oplader CTEK Multi XS 3600 ?
Is deze oplader waar/sterk genoeg?

Ferdi

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Ferdi » di 26 feb 2019 20:38

Lader is daar niet geschikt voor, te lage laadspanning. Minimaal de MSX5.0 nemen. Amazon.de is goedkoop daarmee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Chris » di 26 feb 2019 21:23

Het zou wel kunnen, maar het is wat krap.
De Ctek XS 3600 heeft een sneeuwvlokjes stand.
Dan komt er 14,7 volt uit, net voldoende voor een YT 4.2 accu.
Maar, ook maar net aan.
Een veel betere keuze is zijn grotere broer, de Ctek Multi XS 5.0 T
Die is standaard geschikt voor AGM accu's.

Enne... ik heb daar ervaring mee, heb dit set al jaren..
Prima spul.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Sjakie » di 26 feb 2019 21:23

Dit is de lader die de Fendt dealer erop heeft gezet bij mij. Ik heb dezelfde accu.
Bijlagen
2BE0B894-63EF-4F22-8484-4EB9BAFED884.jpeg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Chris » di 26 feb 2019 21:26

RE.gif
De LBC is ook een goede lader, ook 5 Ampere, net als de Ctek.
Echter, de Ctek is goedkoper, en een nieuwer ontwerp.
Modernere elektronica en programma's zal ik maar zeggen.
Niks te nadele van de LBC dus, mankeert niets aan, is ook een programma lader.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Ralf » di 26 feb 2019 21:30

ferdi definieer goedkoop
ctk nederland geeft namelijk geen garantie op laders die parrelel geïmporteerd zijn
betekend dus dat als je ellende hebt je niet 15 euro voordeliger bent maar voor 60 dollar of pond de boot ingaat als hij het niet meer doet .
en waarom zou een 3,6 niet goed zijn . duurt iets langer dan een 5.0

dus ook waarom een 3,6 uitvoering niet goed is voor een optima 4,2
ik leer graag namelijk


gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Micky » di 26 feb 2019 21:47

RE.gif

Gewoon terugsturen naar de verkoper in dat geval.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Chris » di 26 feb 2019 22:05

Ralf schreef:
di 26 feb 2019 21:30
ferdi definieer goedkoop
ctk nederland geeft namelijk geen garantie op laders die parrelel geïmporteerd zijn
betekend dus dat als je ellende hebt je niet 15 euro voordeliger bent maar voor 60 dollar of pond de boot ingaat als hij het niet meer doet .
en waarom zou een 3,6 niet goed zijn . duurt iets langer dan een 5.0

dus ook waarom een 3,6 uitvoering niet goed is voor een optima 4,2
ik leer graag namelijk


gr ralf
Ik denk dat Ferdi de "sneeuwvlokjes" stand niet gezien heeft en dacht dat deze lader niet voor AGM geschikt was.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Ferdi » wo 27 feb 2019 05:31

@ Chris, Ik zie geen knop voor AGM 15,8 V of sneeuwvlokjes stand en met 14,4 v toch een te lage spanning dacht ik ooit geleerd te hebben.

Hier heb ik de info van de Ctek site

https://www.ctek.com/storage/ma/d562656 ... -NL-NL.pdf

@ Ralf ik gun je de handel. Maar kopen bij Amazon in Duitsland geeft 0 problemen met garantie. Ik heb zeer goede ervaringen hiermee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ferdi

OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Ferdi » wo 27 feb 2019 08:10

En dit zegt Optima over de lader en het laden in het algemeen.

Heb ik een special lader nodig om mijn OPTIMAAfbeelding-batterij op te laden?

Bij normale starttoepassingen voor voertuigen zullen de meeste normale loodbatterijladers een OPTIMA-batterij goed opladen. Aangezien OPTIMA-batterijen echter veelvuldig worden gebruikt voor hoogwaardige toepassingen of niet-standaard starttoepassingen, zijn er bepaalde zaken waar u rekening mee moet houden.

Een OPTIMA-batterij is een AGM-batterij, geen gelbatterij of gewone natte batterij. Een volledig lege OPTIMA-batterij (minder dan 10,5 volt) kunt u niet goed testen of opnieuw opladen als een gelbatterij of gewone natte batterij. Een elektronische handbatterijtester zal waarschijnlijk onnauwkeurige testresultaten geven.

Een OPTIMA-batterij heeft het voordeel van een zeer lage inwendige weerstand, waardoor een hoge stroomoutput en efficiënte ladingsacceptatie mogelijk is. Dankzij dit voordeel hebben OPTIMA-batterijen een langere levensduur dan opgegeven en werken ze op een lagere spanning dan normale natte batterijen. Dit kan tot verwarring leiden bij het opnieuw opladen van een volledig lege OPTIMA. De meeste batterijladers hebben een geïntegreerde functie om te voorkomen dat een batterij met minder dan 10,5 volt wordt geladen. Als uw OPTIMA-batterij onder dat niveau is ontladen, start de batterijlader mogelijk niet op.

De meeste kwalitatief goede, moderne batterijladers beschikken nu over geïntegreerde functies voor het opladen van AGM-batterijen zoals de OPTIMA-batterij. Sommige hebben specifieke AGM-instellingen die u moet gebruiken voor het opladen van een OPTIMA-batterij. Gebruik geen instellingen voor gel of gel/AGM, aangezien deze een OPTIMA-batterij niet volledig zullen opladen en hem in de loop van de tijd kunnen beschadigen. Zelfs sommige AGM-compatibele laadapparaten laden volledig lege (minder dan 10,5 volt) OPTIMA-batterijen echter niet op. Het kan nodig zijn om de aanwijzingen uit sectie 3 te volgen.

Voor regelmatig opladen adviseren we een maximum van 10 ampère en 13,8-15 volt. Voor traditioneel laden adviseren we max. 1 ampère en 13,2-13,8 volt.

Onder normale (motorstart) omstandigheden mag een OPTIMA-batterij nooit een “rust”-spanning onder 10,5 volt ervaren. Voor deze toepassingen zullen de meeste 12-volt-laders (oud of nieuw) of dynamo’s een OPTIMA-batterij voldoende opladen met ten minste 10,5 volt. We zien meestal alleen laadproblemen bij zelfstandige deep-cycling toepassingen of ernstig ontladen OPTIMA-batterijen.

Bron:
https://nl.optimabatteries.com/nl-nl/su ... /#charging


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Ralf » wo 27 feb 2019 08:47

kijk daar zit dus de verwarring
ctek heeft in de loop der jaren meerdere 3600 gehad
Afbeelding

Dus eigenlijk was hier de wedervraag belangrijk . Welke ctek heeft u .
daarna kan dan de vraag worden beantwoord .


Amazone kopen en alie kopen is prima doe ik zelf ook . vaak met a merken zijn de verschillen niet echt mega groot met Nederland . 57.90 op amazone en 66 euro ergens in Nederland en om de hoek misschien 69 of 72 euro . bij terug sturen ivm garantie ben je je voordeel al kwijt .
Ik verkoop bijna geen ctek en geen optima . ik heb ze wel omdat er hier zo word over opgehemeld . de producten zijn dan ook zeker niet slecht ,maar er is meer onder de sterrenhemel dan alleen optima en ctek
ik maak meestal gebruik van een Agm nieuw lood accu en tegenwoordig samen met de genius laders .
zijn goede sets en doen hun ding .
in de praktijk is namelijk de eigenaar van de accu een grotere stoorzender dan de accu of de lader .

ook optima krijgen we wel eens kapot terug na 2 jaar en ook gaat er wel eens een ctekje stuk niks meer of minder dan bij andere merken.
probleem is vaak alleen dat ik bij een kapotte optima een klant kwijt ben . omdat deze door de eigenaar tot op de bodem is leeg getrokken en de garantie word afgewezen . En deze niet wil accepteren dat hij zelf fout is geweest ( een accu gaat niet door kaboutertjes leeg namelijk)
En dit met een agm ook gebeurt en ik tegen de klant zeg (u bent een beetje dom geweest maar ik geef u nu het voordeel van de twijfel )Als je dit en dit nu volgende keer niet doet . Dat heeft dan weer te maken dat de marge op agm rechte platen vrij hoog is . en de concurrentie strijd van Optima zo groot is dat men een ander zelfs het verlies niet gunt . En service of garantie in het grijze gebied kan je alleen maar geven als je ook wat verdiend .
Op agm accu's die ik verkoop geef ik 5 jaar garantie met een afschrijving 2 jaar 100 % derde jaar 75 % vierde jaar 50 % en laatste jaar 25 %
je zou de gezichten moeten zien als men na 4 jaar terug komt voor garantie en ik zeg dat is dan 70 euro voor een nieuwe
gr ralf

Dus ik heb altijd scherp geprijsde optima 4.2 en ctekjes liggen .Maar hoofdzakelijk voor de Forum lezers en de mensen die specifiek om optima vragen . De reden is daarvoor is . dat er een beeld word gevormd over het accu pakket . elke tegenspraak die ik daar in doe en wat men koopt zal bij de eerste beste hapering een ,had ik maar gevoel opleveren . . En dat wil ik niet op mijn geweten hebben
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ferdi

OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door Ferdi » wo 27 feb 2019 08:51

ik zie nou het verschil, de vraag gaat over de MULTI XS3600 en er is ook een simpelere versie XS3600 en die heeft geen AGM stand.
Dus de versie zoals TS aangeeft kan het prima mee, duurt alleen langer dan met een 5.0Ah.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door JRijkmans » ma 8 apr 2019 13:05

Chris schreef:
di 26 feb 2019 21:26
RE.gif
De LBC is ook een goede lader, ook 5 Ampere, net als de Ctek.
Echter, de Ctek is goedkoper, en een nieuwer ontwerp.
Modernere elektronica en programma's zal ik maar zeggen.
Niks te nadele van de LBC dus, mankeert niets aan, is ook een programma lader.
Even een ouder topic geciteerd. Mijn LBC 412 geeft aan dat hij in de AGM stand 13,8 volt laad, terwijl in een ander topic geschreven wordt dat de Yellow Top pas goed geladen wordt bij een laadspanning van 14,8 Volt. Kan iemand mij verklaren of die 13,8 volt voldoende is voor mijn accu, of dat ik beter een C Tec kan nemen?
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door thmeyer » ma 8 apr 2019 15:00

@JRijkmans

Je moet geen verschillende spanningen door elkaar halen. Je heb de "hoofd" laadspanning die is max.14,8 volt, dat is als de accu leeg is en weer wordt opgeladen. En je hebt de "druppel" laadspanning van 13,8 volt en dat is de spanning dat de accu weer vol is.

HOE MOET IK EEN AGM EN GEL ACCU OPLADEN

Opmerking: DE LBC 412 lader is een prima lader (de charge setting is calcium/AGM/spiral) zie: blz 43 van de gebruiksaanwijzing.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: OPTIMA ACCU OPLADEN

Bericht door JRijkmans » wo 10 apr 2019 17:51

RE.gif

Theo, bedankt voor de info. Deze pagina had ik nog niet gezien.

Groeten Jan
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Plaats reactie

Terug naar “Movers”