ALKO Mammut mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

ALKO Mammut mover

Bericht door Reisben » di 19 feb 2019 12:11

In 2016 kochten wij een LMC Style 460D. We lieten een ALKO Mammut mover monteren omdat die zo prachtig geïntegreerd is in het chassis. Geen naar onderen uitstekende motoren meer die drempels en kuilen kunnen raken. En moderne techniek.
De LMC reden we naar Spanje, naar Aquilas, tussen Cartagena en Almeria. Daar overwinterden wij. De mover voldeed prima op de campings die we onderweg aandeden. Vooral de joystick op de afstandbediening is een leuk ding.
Eenmaal op zijn plek stond de LMC te staan. Ik bedoel: zijn leven was passief geworden.
Of het een goede gewoonte is weet ik niet, wat ik wel deed was elke maand even de mover naar- en van de wielen sturen. Gewoon, om de boel los te houden. Totdat er een tijdje terug, eind 2018, geen beweging meer in te krijgen was. Door omstandigheden waren we een tijdje in Nederland geweest maar of dat de oorzaak moest zijn?

Goed, accu gecontroleerd, acculader gecontroleerd, batterijen in de afstandbediening gecontroleerd, alles OK maar bewegen: ho maar. Afstandbediening ge-herprogrammeerd want bijvoorbeeld de afstandbediening uitschakelen terwijl de motoren nog bewegen kan problemen veroorzaken, diverse stekkerverbindingen losgehaald en weer vastgezet, niks. Zou het dan de sensor kunnen zijn die op de disselafdekking gemonteerd is? Wat doet dat ding eigenlijk?
Het was een zogenaamd reed-contact, een magnetische schakelaar in een glazen buisje die in dit geval weer in plastic was gegoten in de vorm van een eindje draadeind M8. Een reed-contact is een ‘Normally Open’-schakelaar, om de schakelaar te sluiten moet je er een magneet vlakbij houden. Doordat het contact een korte tijd gesloten is krijgt de regelelectronica van de mover blijkbaar het sein veilig: de motoren gaan lopen. De sensor was gesneuveld.

Een reed-contact blinkt uit door levensduur dus waarom en hoe die nu juist gesneuveld was, was mij een raadsel. Hoewel…?
De sensor heeft geen andere functie dan je naar de dissel te lokken zodat je wel móet zien of de caravan wel is afgekoppeld van de auto, als je gaat moveren. Een eenvoudige deurbeldrukker zou de functie ook perfect uitvoeren, aldus leerde een snelle test.

Als de sensor een reed-contact is kan vervangen niet zo moeilijk zijn, dacht ik. ALKO Mammut bied ze aan voor bijna veertig euro, Conrad electronica voor vier euro. Het Conrad exemplaar deed wat het moest doen en de motoren werden weer actief. Maar lekker liep het niet.

In de afstandbediening van de mover zit een magneet. Deze magneet moet je vlakbij de sensor houden om het contact te sluiten. Het goedkope reed-contact en de afstandbediening werkten niet echt goed samen. Blijkbaar is het originele reed-contact van ALKO afwijkend. Maar veertig euro…
Ik heb toch maar een originele sensor besteld en wat schetste mijn verbazing: het huidige reed-contact is uitgerust met een serie-weerstand! Dat betekent dat de schakelaar een lagere spanning schakelt dan zonder weerstand. Is mijn oorspronkelijke reed-contact gesneuveld door te hoge spanning? Heeft ALKO het probleem onderkend en geruisloos hersteld?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Conradi » di 19 feb 2019 12:33

Een heel verhaal, maar in ieder geval bedankt voor de tip. Mocht je Mammut niet aan de praat te krijgen zijn, dan kun je dus dat contactje overbruggen. Hoe zie je overigens het verschil tussen het type sensor dat gemonteerd is?

Nog een hele andere vraag, welke generatie Mammut heb je? In 2016 was er al de M3, maar ook de M2 werd nog wel verkocht. Je kun het verschil goed zien door het verschil in behuizing.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » di 19 feb 2019 12:57

BTW..
Reed schakelaars zijn erg gevoelig voor de nadering richting van de magneet.
Verkeerde magneetpool levert ook intermittende schakelmomenten op.
Bij inbouw van een reedcontact is dat erg opletten dus.

Hoeft niet maar zou ook nog een issue geweest kunnen zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16283
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Jan van Vijven » di 19 feb 2019 13:04

Begrijp ik het goed, indien nodig kan dit vervangen worden door een deurbel knop, juist?
Dan hoeft de AB niet in de buurt te zijn om te activeren, is dit dan ook juist?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Reisben » di 19 feb 2019 17:29

Ik weet niet welk type Mammut er onder de caravan zit, hij is in 2016 gemonteerd.

Wat de sensor betreft het volgende:
Als ik het goed heb begrepen bestaan er reed-contacten waarbij de beiden magneetjes in het glazen buisje aan het uiteinde van dat buisje zitten. Het zou kunnen zijn dat om die reden de sensor gemonteerd is in de plastic afdekking op de dissel met zijn kopje nét boven deze afdekking.Zo is hij meteen minder kwetsbaar. Maar als ik Conrad raadpleeg kom ik zo'n uitvoering niet tegen, of ik moet al specifieke kennis te kort schieten. Mijn achtergrond is werktuigbouw, misschien zie ik een code in een omschrijving over het hoofd ofzo.
Ik heb ook geprobeerd de sensor te immiteren door mijn vrouw de afstandbediening te geven terwijl ik gewoon de draadjes tegen elkaar drukte. Wel op het moment dat de afstandbediening gereed is om de sensor te activeren. Die volgorde staat vast is mijn ervaring.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » di 19 feb 2019 20:50

Ik weet dat Mammut die sensor heeft, maar wat er inzit ???? geen idee hoor.
Maar een reedkontakt is alleen een glazen buisje met aan de lange kanten de aansluitdraden van het kontakt.
Zit niks geen magneet in...
Zo dus...
Reed switch.jpg
Reed switch.jpg (5.69 KiB) 4377 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Conradi » di 19 feb 2019 21:46

RE.gif

Het gaat om de Mammut-sensor in de dissel:


Afbeelding

In de sensor zit het reedcontact, de magneet zit in de AB. Door de AB bij de sensor te houden, en twee knopjes op de AB in te drukken, activeer Mammut.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Fred_1001
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 00:20
Locatie: Almere

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Fred_1001 » di 19 feb 2019 23:49

Jan van Vijven schreef:
di 19 feb 2019 13:04
Begrijp ik het goed, indien nodig kan dit vervangen worden door een deurbel knop, juist?
Dan hoeft de AB niet in de buurt te zijn om te activeren, is dit dan ook juist?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Correct, elke drukschakelaar met maakcontact kan derhalve het reedrelais vervangen.
Eriba Exciting 465, Fiamma 410 zakluifel en Alko mover, getrokken door een Mercedes C-klasse C 200.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Reisben » wo 20 feb 2019 21:42

Toch wel Chris,
Er gaan twee draadjes het glazen buisje in. In het midden komen die draadjes bijenkaar maar raken elkaar niet. Op het uiteinde van elk draadje is een mini-magneet bevestigd. Als er een externe magneet in de buurt komt, van de afstandbediening bijvoorbeeld, dan trekken de mini-magneten elkaar aan en de schakeling is gesloten, er kan stroom vloeien. Verwijder je de externe magneet dat stoten de mini-magneetjes elkaar weer af en de schakeling is weer open. Op advies van ALKO heb ik de afstandbediening ook nog getest: met het gedeelte van de afstandbediening dat je op de sensor moet leggen moet je een paperclip kunnen optillen. Er zit daar binnen ergens een magneet!
Het glazen buisje is in het geval van de ALKO-Mammut ingegoten in het stukje plastic draadeind. Ik heb met een vijl voorzichtig het plastic weggevijld en zie, het glazen buisje kwam tevoorschijn. Echt waar... ALKO zegt ook dat je de twee moeren waarmee de sensor op de dissel is bevestigd, alleen met de handen mag aandraaien. Het zou mij niet verbazen dat er wel eens een moer wordt aangedraaid met een steeksleutel of Bahco...
Op YouTube kun je veel filmpjes vinden over de werking van een reed-contact.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » wo 20 feb 2019 22:07

RE.gif
Ok ok...
Als jij de kontaktvingers in het glazen buisje zo wilt noemen, prima.
Feit is dat een reedkontakt door een externe magneet sluit.
Alleen... en dat weet niet iedereen...
Ook de richting en de hoek rond het reedkontakt moet door de externe magneet op de juiste manier benaderd worden.
Het stationaire kontakt is n.l. niet magnetisch en het bewegende kontakt wel.... dus de richting van nadering en de juiste pool v.d. magneet zijn zeker van invloed.

Wij hebben in de vliegtuigtechniek meerdere zeer gevoelige instrumenten die uitgevoerd zijn met reedkontakten.
Het exact afstellen van de magneet en het kontakt kan gekmakend zijn. ( ik hoor een collega daar vaak over mopperen tenminste)
Bijna onafstelbaar soms...
En...
Reedkontakten hebben een manco.
Als er eens een te grote stroom door is gegaan dan kunnen de kontakten gaan "plakken".
Dan is het ding helemaal niet meer betrouwbaar, en de nadermagneet kan dan soms zelfs verkeerd om gaan werken.
Dan kan zelfs een NO kontakt zich als een NC gaan gedragen...
Reedkontakten zijn dus redelijk onbetrouwbaar.... en nieuwe vliegtuig apparatuur is er dan ook niet meer mee uitgevoerd.

Maar...
je kan de bedrading van dat reedkontakt even kortstondig kortsluiten, dat geeft exact hetzelfde effect op de mammut elektronica.
O ja...
Die serieweerstand is vermoedelijk om te voorkomen dat er een te grote stroom door dat reedkontakt gaat, om problemen van plakken dus te voorkomen.

Een jaar of 5 geleden heb ik eens een waterniveaumeter gemaakt voor de caravan, die was helemaal uitgevoerd met reedkontakten.
Stuk of 12 verdeeld over de hoogte van de tank en een drijver met magneet in de tank.
Leuke knutsel, geen succes geweest.
Magneet bleek te roesten, afgevoerd dus.
Foto's zwerven nog ergens op dit forum.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Reisben » za 23 feb 2019 09:48

Ja, Chris, dat van die serieweerstand vind ik opvallend, de oude, originele sensor was er niet mee uitgerust. Zou je kunnen stellen dat movers die nog niet zijn uitgerust met de weerstand kunnen wachten op de storing?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door WillyL » za 23 feb 2019 10:59

Weerom een geval van te ver doorgedacht ingenieurstechniek.
Hoe meer electronica of hardware, hoe foutgevoeliger.
Verder vind ik het gebruik van die 'sleutel' om te vermijden dat je movert zonder de caravan af te koppelen compleet nutteloos. Dat heb je immers snel door en schade is dan niet zo erg. Een mover moet daar tegen kunnen.
Het andere, ergere geval, wordt hier niet mee opgelost... Vertrekken met de moverrollen nog tegen de wielen geschoven. Dan zijn de krachten groter en de gevolgen misschien nefaster. Daarvoor is de Trumaoplossing 1000 keer beter. De rollen gaan van de wielen wanneer je de stekker insteekt zodat je zonder problemen vertrekt wanneer je vergeet die manueel in te trekkenn. Jammer dat er nog een lekstroom loopt die je moverbatterij kan leegtrekken, maar hier zal een algemene onderbrekerschakelaar kunnen helpen - waarna die rollen dus niet van de wielen kunnen want geen stroom meer thumbup.gif


Mijns inziens is voor het probleem met het reedcontactje op,te lossen door dit te overbruggen met een simpele deurbelknopje.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » za 23 feb 2019 17:18

Reisben schreef:
za 23 feb 2019 09:48
Ja, Chris, dat van die serieweerstand vind ik opvallend, de oude, originele sensor was er niet mee uitgerust. Zou je kunnen stellen dat movers die nog niet zijn uitgerust met de weerstand kunnen wachten op de storing?
Dat denk ik niet hoor.
Gewoon evolutie van het systeem...
Blijft over dat een reedkontakt gewoon een wat kwetsbaar ding is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Conradi » za 23 feb 2019 18:54

Echter, we denken hier dat we weten waartoe de weerstand dient en waarom dat 'ie toegepast wordt. Maar het blijft een aanname :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Hazet
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 mei 2023 14:04

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Hazet » zo 21 mei 2023 16:39

Heb een heleboel oplossingen gelezen, maar mijn oplossing zit er niet bij. Afgelopen week was ik met vakantie bij Deventer. Was vergeten de mover los te koppelen. Met heel veel moeite ( beide knoppen voor het verwijderen lange tijd indrukken ) kreeg ik anderhalf wiel los. Thuis allerlei oplossingen geprobeerd om hem weer aan de praat te krijgen: beide knoppen voor het losmaken ingedrukt houden, tikje op de sensor, zwaardere magneet op de sensor, accu loskoppelen, batterijen van de bediening eruit; niets helpt. Na het doorlopen van de controle beginnen de rode lampjes te branden. Daarna blijft het groene lampje knipperen. Wie heeft de gouden tip?

Gebruikersavatar
Peterknaus
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 20 aug 2018 19:29

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Peterknaus » zo 21 mei 2023 19:29

IMG_2853.png
Misschien is dit de oplossing.
Een soort reset van de Mamutt.
Knaus sudwind 500eu silver selection 2017

Hazet
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 mei 2023 14:04

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Hazet » zo 21 mei 2023 20:05

Helaas, ook al geprobeerd.

remlof
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 19 dec 2014 19:10
Locatie: Warnsveld

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door remlof » ma 22 mei 2023 13:37

Ik had laatst ook de afstandsbediening te vroeg uitgezet bij het “van de wielen afzetten” zodat hij de volgende keer niets deed.
Opgelost door afstandsbediening uit te zetten en dan weer aanzetten en koppelen. Dan met beide knoppen de motoren weer van de wielen af bewegen zodat de eindcontacten weer geactiveerd worden. Daarna werkte de mover weer. Hopelijk helpt dit voor jou ook.
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover

Hazet
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 mei 2023 14:04

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Hazet » di 23 mei 2023 08:12

Helaas. Ook deze tip al geprobeerd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Daphne » di 23 mei 2023 08:37

Toevallig bij ons laatste weekendje weg gehad dat maar 1 rol loskwam. Mover weer terug erop gezet, dus die ene rol weer op het wiel en weer mover eraf. Weer maar 1 rol van het wiel. Batterijen van de AB eruit gehaald en weer erin, nog steeds hetzelfde. Toen batterijen van de afstandsbediening vervangen en beide rollen gingen van het wiel. Daarna geen last meer gehad.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door dieseltijger » di 23 mei 2023 08:44

Zit er een mogelijkheid op de opzetmotoren om ze met een imbussleutel handmatig in de uitgangspositie te draaien? geen leuke klus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door jackt » di 23 mei 2023 11:30

Dat kan met een dopsleutel of vergelijkbaar. Ik heb die standaard binnen handbereik liggen in de caravan voor het geval dat.....
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door dieseltijger » di 23 mei 2023 11:47

dieseltijger schreef:
di 23 mei 2023 08:44
Zit er een mogelijkheid op de opzetmotoren om ze met een imbussleutel handmatig in de uitgangspositie te draaien? geen leuke klus.
Toelichting: Onze Duitse vrienden kennende: Bij het ontwerp zal wellicht ingebouwd zitten dat het opzetmechanisme een bekende toestand moet hebben voordat het in werking gaat treden. Dus: van het wiel los, of opgezet op het wiel. Dat, vast te stellen door microswitches aan het begin en eind van de leibaan die aangetikt worden door het schuifstuk. Want: je wil voorkomen dat je de motor of de constructie aan gort draait.
Dus wellicht kan het dus helpen als je de beide schuifstukken met de hand verplaatst - liefst volledig van de band los. Dan heb je weer de beginsituatie hersteld, en wellicht daarmee de oorzaak geelimineerd.

Het is een rotklus, omdat (bij mijn enduro althans) je met de sleutel het draadeind verdraait. En dat zit weer verbonden met een vertragingskast aan de opzetmotor. Dus het is zwaar draaien, omdat je de motor met een verhoogd toerental mee moet zeulen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » di 23 mei 2023 11:53

Ik denk niet dat er vaak microswitches gebruikt zullen worden aan het begin en einde van de runway..
Microswitches lijken mij veel te kwetsbaar voor dit lompe geweld en de vochtige omgeving.
( maar ik heb het nog nooit opengesloopt.)
Zal eerder in de stuurkast een stroomverbruik controle zijn.... zodra de stroom tever oploopt... dus schuifdeel aan een of ander einde... de spanning uitgeschakeld wordt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Reisben » vr 26 mei 2023 11:29

Op herhaling...
Op 19 februari 2019 heb ik over mijn ervaringen met de Alko Mammut mover AMS1 verteld. Het bleek dat de sensor die op de dissel is geplaatst niet wilde doen waarvoor hij was bedoeld. Uiteindelijk heb ik toen een nieuwe sensor gekocht en geïnstalleerd, kosten €40,-.

Kortgeleden vertrokken wij van de camping om naar onze eindbestemming te rijden in Almere, camping Waterhout. De movers zijn nieuw, model AMS2, de sensor ook. Bij vertrek deden de movers prima zijn werk, 200 kilometer verderop in Almere: nada. Wat de f@*k!

Ik herinnerde mij het verhaaltje van 2019. En zo ging ik nu weer aan de slag. Nieuwe batterijen in de afstandsbediening, accu gecontroleerd, geen afwijkingen. Even een paperclip optillen met het magneetje van de afstandbediening ging feilloos. Dan maar de sensor aanpakken.
Op YouTube kwam ik een filmpje tegen van een Nederlandse dealer die onder anderen aanraadde om een tik met het handvat van een schroevendraaier op de sensor te geven. Met beleid, dat wel, aldus de spreker. Maar de sensor schrok niet wakker.

Ik besloot het ding te demonteren en op de Jan Boeren Fluitjes (JBF) manier de mover te activeren: de blanke draadjes tegen elkaar houden. Dat doet de sensor ook, de kleine reed-schakelaar wordt door de magneet in de afstandsbediening heel even dicht gezet waardoor de movers weten dat zij in actie mogen komen. In 2019 heb ik overwogen een gewone drukschakelaar te monteren, zo’n deurbeldrukker. Daarmee maak je kort contact. Maar eerst besloot ik de afstandsbediening nog even op een andere manier tegen de sensor te houden en zie: daar was licht! Of nee, daar kwamen de movers tot leven. Wat de f@*k!

Even een paar keer repeteren en ja, geen hapering, geen storing.
Ik heb de sensor weer gemonteerd en nogmaals de werking getest. Feilloos!
Op het fotootje kunt u zien hoe de sensor nu ruim twee centimeter uit de dieselafdekking steekt. De afstandsbediening houd ik verticaal als ik hem tegen de sensor druk. Probleem opgelost.

’T is maar een weet.
Bijlagen
IMG_1177.jpeg
IMG_3785.jpeg
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Movers”