mover onder bouwen

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

mover onder bouwen

Bericht door hoboken » vr 2 nov 2018 10:08

Wij hebben besloten toch maar een mover onder onze Lmc 610 de monteren, normaal gaat die achter de 2é as.
Zijn er misschien mensen hier die al eens een mover voor de voorste as van een tandemasser geplaatst hebben, en dan niet als onderdeel van een 4x4 mover?
Ik ben benieuwd of dat werkt.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

arnovariante

Re: mover onder bouwen

Bericht door arnovariante » vr 2 nov 2018 10:22

In sommige situaties kan het misschien nog wel beter zijn.
Wij hadden de P1 op de achteras zitten.
Als ik de hut dan vooruit op onze oprit wilde moveren verloor de mover tractie als de voorste as omhoog ging en even later de achterste as gedeeltelijk meenam.
Er komt dan minder gewicht op de achteras waardoor je tractie op de rol verliest.
Reden om een mover op de achteras te doen zou zijn dat je de druk op de vooras kunt verminderen door het neuswiel omhoog te draaien.
Ik heb hier nooit het voordeel van gezien.
Als ik dat deed kwamen de achterste uitdraaisteunen op de straat als de hut bij ons de oprit op ging.
Ook op gras op een camping heb ik er nooit voordeel van gehad.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: mover onder bouwen

Bericht door Fred N » vr 2 nov 2018 10:58

Ik ben benieuwd of dat werkt.
Tuurlijk werkt dat.
Ik heb hem nu op de achteras ziten maar op de vooras werkt het net zo goed.
Op de Hobby caravans zat hij op de vooras.
Wat arnovariante schrijft klopt helemaal. thumbup.gif
Gewoon plaatsen waar hij het beste uitkomt op de huidige caravan dus op de achteras.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: mover onder bouwen

Bericht door PD » vr 2 nov 2018 12:03

Het maakt volgens mij niet uit welke as door de mover wordt aangedreven. Het ontlasten met het neuswiel van de voorste as werkt ook maar zeer beperkt bij plaatsing op de achterste as.

Ongeacht of de mover op de voorste of achterste as gemonteerd is, houd je altijd het risico dat de aangedreven as staat te malen wanneer je door een kuil of oneffenheid rijdt; dan zul je de caravan moeten helpen (duwen) of een keg, plankjes oid onder de aangedreven wielen moeten leggen.

Mijn advies: kies een mover die evt. uit te breiden is naar 4x4 ingeval het alsnog niet bevalt. De mover kan tenslotte altijd weer meeverhuizen naar de volgende caravan.

Wat mij op het Duitse tandemasserforum opvalt, is dat vrijwel elke 2x4 uiteindelijk toch wordt omgebouwd naar 4x4.
(draaicirkel is ca. de helft met 4x4 tov 2x4; in ons geval ca. 10 m i.p.v. 18 m).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”