Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Piet
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 nov 2014 18:18
Locatie: Roosendaal

Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door Piet » vr 26 okt 2018 23:01

Gedurende de zomermaanden liet ik altijd de mover-accu aangesloten in de caravan staan. Dit jaar had ik de loodaccu vervangen door een Enduro LiFePO4 20aH. Bij het ophalen van de caravan na een onderhoudsbeurt bleek dat, na 3 weken stilstand, de accu volledig ontladen was. Wat blijkt: bij het aansluiten van de accu op de regelunit van de mover (Reich MoveControl RC1) gaat er een lekstroom van 50mA lopen. Rekensom: 21dagen x 24uur x 0,05A= 25aH.
Gelukkig was de accu na 9uur weer volledig opgeladen en hopelijk onbeschadigd. Een loodaccu zou na 3 weken lekstroom de mover nog wel aandrijven.
Voortaan dus de hoofdschakelaar UIT-zetten.
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150Pk met Hobby 440SF (2006)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door Conradi » za 27 okt 2018 00:23

Zo zeg, 50 mA ruststroom vind ik nogal fors. Uiteindelijk trekt dat alles wel leeg, dat heeft niet zo zeer met het type accu te maken....

Wij hebben bijvoorbeeld een Mammut 3 met een 30 Ah LiFePO4 accu en daar zit niet eens een schakelaar in. Dat gaat het hele seizoen van maart tot oktober goed.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door RichTrip » zo 28 okt 2018 12:49

Heb ook een LiFePO4 accu inclusief een schakelaar....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door jackt » zo 28 okt 2018 13:20

Schakelaar of niet een lekstroom van 50mA is wel veel. Heb er zelf geen last van met een Mammut 1 en Xtreme 30Ah.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Piet
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 nov 2014 18:18
Locatie: Roosendaal

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door Piet » zo 28 okt 2018 14:01

Zodra de LiFePO4-accu aan de regelunit aangesloten wordt hoor je een relais inschakelen. Blijkbaar is dat de lekstroomveroorzaker bij deze, al wat oudere, Reich-RC1-regelunit. Met een 100aH loodaccu nooit probleem gehad. Nu dus meteen na het moveren de hoofdschakelaar omzetten.
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150Pk met Hobby 440SF (2006)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door Chris » zo 28 okt 2018 15:14

Mammuth heeft een ingebouwde hoofdschakelaar....
Daarom hoef je die niet uit te zetten.
Elke andere... hoofdschakelaar >>> uit !! daar is ie voor !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door evr66 » zo 28 okt 2018 15:16

Sowieso een goede gewoonte om bij langere afwezigheid even een accupool los te halen, los van het type accu. Dan weet je, dat bij terugkomst het maximaal haalbare vermogen nog aanwezig is
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door Roland54 » zo 28 okt 2018 19:26

Na het moveren, schakel ik altijd de (mover)hoofdschakelaar weer uit. De moverinstallatie is dan volledig van de accu afgeschakeld.
De accu gebruik ik dan alleen nog als huishoud accu en wordt door de CERS systeem (230v, auto of zonnepaneel) op lading gehouden.
Afgelopen seizoen is dit prima gegaan.
Nu de caravan in winter stalling staat, heb ik de AGM accu thuis met een CTEC lader in AGM stand volledig opgeladen.
Bij aanvang van nieuw kampeerseizoen laad ik hem weer op en gaat de accu weer in de caravan.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door scooterandre » ma 29 okt 2018 12:25

Gelukkig zit er in deze LiFePO4-accu bescherm-elektronica (BMS), die de cellen tegen diepontlading beschermd.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu

Bericht door witjesm » ma 29 okt 2018 14:31

Mijn accu kan je met een tiptoets in off mode zetten. Ook handig.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Plaats reactie

Terug naar “Movers”