Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Gedurende de zomermaanden liet ik altijd de mover-accu aangesloten in de caravan staan. Dit jaar had ik de loodaccu vervangen door een Enduro LiFePO4 20aH. Bij het ophalen van de caravan na een onderhoudsbeurt bleek dat, na 3 weken stilstand, de accu volledig ontladen was. Wat blijkt: bij het aansluiten van de accu op de regelunit van de mover (Reich MoveControl RC1) gaat er een lekstroom van 50mA lopen. Rekensom: 21dagen x 24uur x 0,05A= 25aH.
Gelukkig was de accu na 9uur weer volledig opgeladen en hopelijk onbeschadigd. Een loodaccu zou na 3 weken lekstroom de mover nog wel aandrijven.
Voortaan dus de hoofdschakelaar UIT-zetten.
Gelukkig was de accu na 9uur weer volledig opgeladen en hopelijk onbeschadigd. Een loodaccu zou na 3 weken lekstroom de mover nog wel aandrijven.
Voortaan dus de hoofdschakelaar UIT-zetten.
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150Pk met Hobby 440SF (2006)
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Zo zeg, 50 mA ruststroom vind ik nogal fors. Uiteindelijk trekt dat alles wel leeg, dat heeft niet zo zeer met het type accu te maken....
Wij hebben bijvoorbeeld een Mammut 3 met een 30 Ah LiFePO4 accu en daar zit niet eens een schakelaar in. Dat gaat het hele seizoen van maart tot oktober goed.
Wij hebben bijvoorbeeld een Mammut 3 met een 30 Ah LiFePO4 accu en daar zit niet eens een schakelaar in. Dat gaat het hele seizoen van maart tot oktober goed.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Heb ook een LiFePO4 accu inclusief een schakelaar....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Schakelaar of niet een lekstroom van 50mA is wel veel. Heb er zelf geen last van met een Mammut 1 en Xtreme 30Ah.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Zodra de LiFePO4-accu aan de regelunit aangesloten wordt hoor je een relais inschakelen. Blijkbaar is dat de lekstroomveroorzaker bij deze, al wat oudere, Reich-RC1-regelunit. Met een 100aH loodaccu nooit probleem gehad. Nu dus meteen na het moveren de hoofdschakelaar omzetten.
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150Pk met Hobby 440SF (2006)
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Mammuth heeft een ingebouwde hoofdschakelaar....
Daarom hoef je die niet uit te zetten.
Elke andere... hoofdschakelaar >>> uit !! daar is ie voor !!
Daarom hoef je die niet uit te zetten.
Elke andere... hoofdschakelaar >>> uit !! daar is ie voor !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Sowieso een goede gewoonte om bij langere afwezigheid even een accupool los te halen, los van het type accu. Dan weet je, dat bij terugkomst het maximaal haalbare vermogen nog aanwezig is
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Na het moveren, schakel ik altijd de (mover)hoofdschakelaar weer uit. De moverinstallatie is dan volledig van de accu afgeschakeld.
De accu gebruik ik dan alleen nog als huishoud accu en wordt door de CERS systeem (230v, auto of zonnepaneel) op lading gehouden.
Afgelopen seizoen is dit prima gegaan.
Nu de caravan in winter stalling staat, heb ik de AGM accu thuis met een CTEC lader in AGM stand volledig opgeladen.
Bij aanvang van nieuw kampeerseizoen laad ik hem weer op en gaat de accu weer in de caravan.
De accu gebruik ik dan alleen nog als huishoud accu en wordt door de CERS systeem (230v, auto of zonnepaneel) op lading gehouden.
Afgelopen seizoen is dit prima gegaan.
Nu de caravan in winter stalling staat, heb ik de AGM accu thuis met een CTEC lader in AGM stand volledig opgeladen.
Bij aanvang van nieuw kampeerseizoen laad ik hem weer op en gaat de accu weer in de caravan.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Gelukkig zit er in deze LiFePO4-accu bescherm-elektronica (BMS), die de cellen tegen diepontlading beschermd.
Buien vallen niet.
Re: Hoofdschakelaar belangrijk bij LiFePO4 accu
Mijn accu kan je met een tiptoets in off mode zetten. Ook handig.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485