Reich mover
Reich mover
Hallo,
Wij zijn van plan om een nieuwe caravan aan te schaffen, en krijgen het aanbod om onder een Fendt 515 SG (deze wordt verhoogd naar 2000 kg), een Reich mover 2.3 pro te laten plaatsen,heeft iemand met deze mover enige ervaring opgedaan of een ander betrouwbare mover die in aanmerking komt.
Onze vorige mover een P1 bouwjr 2014 voldeed niet, ben al 4 jr bezig om de mover die tijdens het rechtuit rijden elke keer naar rechts trekt, (op een meter rijden draait hij elke keer 30 cm weg ), heb al eerder een oploopmotor laten plaatsen, motoren omgedraaid ook dat hielp niet, verder was het beresterke mover, maar dat corrigeren, nu is dit wel te verhelpen door hem elke keer een beetje bij te sturen maar in de staling is dat een probleem en daar wil ik dus vanaf. Kan iemand ons helpen met goede adviezen.
Wij zijn van plan om een nieuwe caravan aan te schaffen, en krijgen het aanbod om onder een Fendt 515 SG (deze wordt verhoogd naar 2000 kg), een Reich mover 2.3 pro te laten plaatsen,heeft iemand met deze mover enige ervaring opgedaan of een ander betrouwbare mover die in aanmerking komt.
Onze vorige mover een P1 bouwjr 2014 voldeed niet, ben al 4 jr bezig om de mover die tijdens het rechtuit rijden elke keer naar rechts trekt, (op een meter rijden draait hij elke keer 30 cm weg ), heb al eerder een oploopmotor laten plaatsen, motoren omgedraaid ook dat hielp niet, verder was het beresterke mover, maar dat corrigeren, nu is dit wel te verhelpen door hem elke keer een beetje bij te sturen maar in de staling is dat een probleem en daar wil ik dus vanaf. Kan iemand ons helpen met goede adviezen.
Dat 't joe wieder goud gaait, mooi hé
verder ben ik ook machteloos
verder ben ik ook machteloos
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reich mover
RE.gif
© die tijdens het rechtuit rijden elke keer naar rechts trekt, (op een meter rijden draait hij elke keer 30 cm weg ),©
Weet je zeker dat de kabellengtes die naar de motoren gaan,dus tussen de stuurunit en de motoren,n allebei exact dezelfde lengte hebben ??
© die tijdens het rechtuit rijden elke keer naar rechts trekt, (op een meter rijden draait hij elke keer 30 cm weg ),©
Weet je zeker dat de kabellengtes die naar de motoren gaan,dus tussen de stuurunit en de motoren,n allebei exact dezelfde lengte hebben ??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reich mover
Zelf heb ik de reich mover onder onze caravan. Ik ben zeer tevreden over de werking(en looks).
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Reich mover
Gebruik nu 2 jaar een 1.8 Pro. Zo'n 10 keer verkassen deze en vorige zoner, werkt prima. Hiervoor een Truma, ook fijne mover.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 16 okt 2017 21:23
Re: Reich mover
Hallo,
Wy hebben de 2.3 pro onder onze hobby 540ufe, 1750 kg sinds dit jaar. Reeds een 30tal moves op campings opritten ... geen problemen. Ook niet in strandzand en hellingen.
Grtz
Joris
Wy hebben de 2.3 pro onder onze hobby 540ufe, 1750 kg sinds dit jaar. Reeds een 30tal moves op campings opritten ... geen problemen. Ook niet in strandzand en hellingen.
Grtz
Joris
Hyundai Santa Fe hybrid - Hobby prestige 540 Ufe (2018)
Re: Reich mover
als nu alles is geprobeerd waarom dan de schuld geven aan de mover als de wagen elke keer weg trekt . Het is niet altijd de schuld van de mover
kijk eens naar het verschil van gewichten van links en rechts . We maken wel eens mee dan er 200 kilo verschil in zit . Mover trekt scheef .
te veel kogeldruk hierdoor draak het neus wiel niet soepel . movet trekt scheef .
wielen die een lichte sporing veroorzaken . mover trekt scheef
al genoemd kabels /stekkers etc mover trekt scheef .
Het is niet altijd de mover die een probleem veroorzaakt . vaak als hij met de ene scheef trekt doet hij dat met een andere ook .
Ook een caravan kan hier debet aan zijn . zelfs als hij nieuw is .
ik ga er dan gemaks halve even van uit dat al die andere paar duizend p1 movers niet scheef trekken doen ze dit allemaal dan ligt het echt aan de mover
kijk eens naar het verschil van gewichten van links en rechts . We maken wel eens mee dan er 200 kilo verschil in zit . Mover trekt scheef .
te veel kogeldruk hierdoor draak het neus wiel niet soepel . movet trekt scheef .
wielen die een lichte sporing veroorzaken . mover trekt scheef
al genoemd kabels /stekkers etc mover trekt scheef .
Het is niet altijd de mover die een probleem veroorzaakt . vaak als hij met de ene scheef trekt doet hij dat met een andere ook .
Ook een caravan kan hier debet aan zijn . zelfs als hij nieuw is .
ik ga er dan gemaks halve even van uit dat al die andere paar duizend p1 movers niet scheef trekken doen ze dit allemaal dan ligt het echt aan de mover
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Reich mover
ik heb een reich over trend. die was/is nogal lawaaiig
nu heb ik alle lagers vernieuwd van de motor en van de rol.
blijft over de gearbox. die blijft lawaaiig
nu is de gearbox met klinknagels in elkaar gezet.
wie heeft wel eens een gearbox gereviseerd en waar zou je op moeten letten
ik had ook in de controlebox de resetknop stuk die heb ik vernieuwd met een drukker besteld via Conrad.nl
nu heb ik alle lagers vernieuwd van de motor en van de rol.
blijft over de gearbox. die blijft lawaaiig
nu is de gearbox met klinknagels in elkaar gezet.
wie heeft wel eens een gearbox gereviseerd en waar zou je op moeten letten
ik had ook in de controlebox de resetknop stuk die heb ik vernieuwd met een drukker besteld via Conrad.nl
Re: Reich mover
Gearboxen reviseren heb ik vaak gedaan.
Niet van Reich movers, maar van andere elektromotoren met een vertragingskast eraan.
De ene is veel lawaaieriger dan de andere.
Als er rechte vertanding in zit hoor je dat veel meer dan wanneer er schuine vertanding in zit.
Schuine vertanding hoor je praktisch niet.
Rechte vertanding maakt altijd veel meer herrie.
Is echter ook veel goedkoper en eenvoudiger te bouwen.
Of dit iets met die Reich te maken heeft weet ik zo niet..
Veranderen naar schuine tandwielen is ook niet altijd een optie, de tandwielen moeten goed opgesloten zitten anders lopen ze uit elkaar.
Het scheef lopen heeft inderdaad niks met de P1 te maken, maar alles met de caravan.
Bijna elke caravan heeft de neiging om wat scheef te gaan lopen.
Dat komt o.a. ook omdat het neuswiel meestal niet in het midden zit, maar een stuk uit het midden.
Dat is iets te corrigeren door juist de ene kabel langer te maken dan de andere.
Hoeveel is alleen door proberen uit te vinden...en daar kan je een hele tijd druk mee zijn.
Vlgs mij is er maar 1 mover die wel rechtdoor rijdt door een ingebouwde compensatie die beide motoren even snel laat draaien.
Niet van Reich movers, maar van andere elektromotoren met een vertragingskast eraan.
De ene is veel lawaaieriger dan de andere.
Als er rechte vertanding in zit hoor je dat veel meer dan wanneer er schuine vertanding in zit.
Schuine vertanding hoor je praktisch niet.
Rechte vertanding maakt altijd veel meer herrie.
Is echter ook veel goedkoper en eenvoudiger te bouwen.
Of dit iets met die Reich te maken heeft weet ik zo niet..
Veranderen naar schuine tandwielen is ook niet altijd een optie, de tandwielen moeten goed opgesloten zitten anders lopen ze uit elkaar.
Het scheef lopen heeft inderdaad niks met de P1 te maken, maar alles met de caravan.
Bijna elke caravan heeft de neiging om wat scheef te gaan lopen.
Dat komt o.a. ook omdat het neuswiel meestal niet in het midden zit, maar een stuk uit het midden.
Dat is iets te corrigeren door juist de ene kabel langer te maken dan de andere.
Hoeveel is alleen door proberen uit te vinden...en daar kan je een hele tijd druk mee zijn.
Vlgs mij is er maar 1 mover die wel rechtdoor rijdt door een ingebouwde compensatie die beide motoren even snel laat draaien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Reich mover
Ook bij onze Elddis zit het neuswiel links van het midden van de dissel. Bij achteruit moveren op een wielkeg is het heel vervelend wanneer de caravan niet netjes achteruit rijdt. Dit zeker bij de overbrugging van een groot hoogteverschil. Ik los dat op door het neuswiel zover in de bus te draaien dat het wieltje gelocked wordt door de inkepingen die zich daarin bevinden. Let er dan wel op dat je dissel niet zo laag naar de grond komt dat het rijden een probleem wordt. Eventueel gebruik ik een krik onder de dissel om de hoogte van het neuswiel te kunnen bijstellen voordat ik ga moveren. Wanneer je het neuswiel zo indraait, voordat je gaat moveren, rijdt de caravan perfect recht achteruit. Dit is althans mijn ervaring. Misschien een tip ook al heeft het op zich niet zo veel met het topic te maken?
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
Re: Reich mover
Nee helaas geen ervaring met Reich
Op basis van deze ietwat gedateerde test - https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... ertest.pdf - hebben wij voor onder onze 515SG een Alko AMS Mammut mover gekozen. Ervaring met de ALKO heb ik ook (nog) niet omdat de caravan in pas volgend jaar geleverd wordt.
Met name de besturing was voor mij belangrijk, mede omdat onze vorige caravan met een Powrmover ook weerbarstig was bij recht vooruit rijden.
Op basis van deze ietwat gedateerde test - https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... ertest.pdf - hebben wij voor onder onze 515SG een Alko AMS Mammut mover gekozen. Ervaring met de ALKO heb ik ook (nog) niet omdat de caravan in pas volgend jaar geleverd wordt.
Met name de besturing was voor mij belangrijk, mede omdat onze vorige caravan met een Powrmover ook weerbarstig was bij recht vooruit rijden.
Re: Reich mover
RE.gif
Die ANWB test is al hel veel over "geroddeld".
Goede en kwade dingen hoor..
Maar op basis daarvan, en mijn eigen ogen ( ervaring van een heuvelklim van een zware hobby) heb ik juist voor de Powrmover gekozen.
Wel de Evo manual.
Zelf onder gebouwd, heel goed op gelijke kabellengte gelet en ook een maat dikkere bekabeling gebruikt.
Gaat als een streep rechtdoor.
Rechtuit rijden is net wat Ralf al zegt... meestal niet de fout in de mover.
Het gebruikte soort elektromotoren is heel stabiel in toerentallen.
Echter, externe oorzaken zijn vrijwel altijd de reden van scheef trekken.
En dan nog...
Zo heel erg dramatisch is een klein tikkie scheeftrekken toch ook weer niet...
We zijn aan het parkeren op de camping... paar meter moveren hooguit..
Die ANWB test is al hel veel over "geroddeld".
Goede en kwade dingen hoor..
Maar op basis daarvan, en mijn eigen ogen ( ervaring van een heuvelklim van een zware hobby) heb ik juist voor de Powrmover gekozen.
Wel de Evo manual.
Zelf onder gebouwd, heel goed op gelijke kabellengte gelet en ook een maat dikkere bekabeling gebruikt.
Gaat als een streep rechtdoor.
Rechtuit rijden is net wat Ralf al zegt... meestal niet de fout in de mover.
Het gebruikte soort elektromotoren is heel stabiel in toerentallen.
Echter, externe oorzaken zijn vrijwel altijd de reden van scheef trekken.
En dan nog...
Zo heel erg dramatisch is een klein tikkie scheeftrekken toch ook weer niet...
We zijn aan het parkeren op de camping... paar meter moveren hooguit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reich mover
Beste AB, bij de revisie van de gearboxen die je onderhanden hebt gehad waren die ook met klinkjes dicht gemaakt. heb je die dan opengeboord en weer met bout/moer gesloten? is vloeibare pakking dan genoeg voor waterdicht sluiten?? ik hik er wat tegen aan. als er idd een rechte vertanding inzit zou het ook niet zoveel zin hebben. of is er de mogelijkheid dat allemaal droog is geworden?? alvast bedankt voor mee denken. gr rolfAb schreef: ↑do 15 nov 2018 12:50Gearboxen reviseren heb ik vaak gedaan.
Niet van Reich movers, maar van andere elektromotoren met een vertragingskast eraan.
De ene is veel lawaaieriger dan de andere.
Als er rechte vertanding in zit hoor je dat veel meer dan wanneer er schuine vertanding in zit.
Schuine vertanding hoor je praktisch niet.
Rechte vertanding maakt altijd veel meer herrie.
Is echter ook veel goedkoper en eenvoudiger te bouwen.
Of dit iets met die Reich te maken heeft weet ik zo niet..
Veranderen naar schuine tandwielen is ook niet altijd een optie, de tandwielen moeten goed opgesloten zitten anders lopen ze uit elkaar.
Het scheef lopen heeft inderdaad niks met de P1 te maken, maar alles met de caravan.
Bijna elke caravan heeft de neiging om wat scheef te gaan lopen.
Dat komt o.a. ook omdat het neuswiel meestal niet in het midden zit, maar een stuk uit het midden.
Dat is iets te corrigeren door juist de ene kabel langer te maken dan de andere.
Hoeveel is alleen door proberen uit te vinden...en daar kan je een hele tijd druk mee zijn.
Vlgs mij is er maar 1 mover die wel rechtdoor rijdt door een ingebouwde compensatie die beide motoren even snel laat draaien.
Re: Reich mover
RE.gif
Gearboxen... ook ik zie ze bijna dagelijks.
Wel kleiner, maar in principe gelijk.
De eisen aan deze gearboxen zijn echter "iets" anders...
Gearboxen hebben over het algemeen 3 problemen.
1e Droog, vies en vuil.
2e Versleten gears of astappen waardoor de tandspeling en de tand ingrijping te veel is geworden... mooi woord: Evolvente hoek slijtage.
3e Lager vuil/versleten. ( ruist)
1 en 3 kan je simpel wat aan doen... lagers zijn goed verkrijgbaar op het WWW als ze al niet schoongemaakt en opnieuw gesmeerd kunnen worden..
( dat laatste is wel een handigheidje..)
2 is lastiger omdat er nieuwe onderdelen moeten komen die merk gerelateerd zijn.
Universele onderdelen zal je niet vinden.
Dus.. hoe handig ben je...that's the question....
Gearboxen... ook ik zie ze bijna dagelijks.
Wel kleiner, maar in principe gelijk.
De eisen aan deze gearboxen zijn echter "iets" anders...
Gearboxen hebben over het algemeen 3 problemen.
1e Droog, vies en vuil.
2e Versleten gears of astappen waardoor de tandspeling en de tand ingrijping te veel is geworden... mooi woord: Evolvente hoek slijtage.
3e Lager vuil/versleten. ( ruist)
1 en 3 kan je simpel wat aan doen... lagers zijn goed verkrijgbaar op het WWW als ze al niet schoongemaakt en opnieuw gesmeerd kunnen worden..
( dat laatste is wel een handigheidje..)
2 is lastiger omdat er nieuwe onderdelen moeten komen die merk gerelateerd zijn.
Universele onderdelen zal je niet vinden.
Dus.. hoe handig ben je...that's the question....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reich mover
@ Ralf.
Als het dichtgeklonken zit, is uitboren inderdaad de enige optie.
Weer dichtmaken kan bijvoorbeeld door niet te diep te boren.
Net door het deksel heen.
Als dat eraf is kan je een kleiner gaatje boren in het huis en daar draad in tappen.
Of gewoon doorboren en een bout met moer gebruiken.
Als daar ruimte voor is.
Vloeibare pakking kan.
Of uit pakkingpapier een nieuwe snijden/knippen.
Als het dichtgeklonken zit, is uitboren inderdaad de enige optie.
Weer dichtmaken kan bijvoorbeeld door niet te diep te boren.
Net door het deksel heen.
Als dat eraf is kan je een kleiner gaatje boren in het huis en daar draad in tappen.
Of gewoon doorboren en een bout met moer gebruiken.
Als daar ruimte voor is.
Vloeibare pakking kan.
Of uit pakkingpapier een nieuwe snijden/knippen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Reich mover
Zeekaarten zijn daar uitermate geschikt voor.Ab schreef: Of uit pakkingpapier een nieuwe snijden/knippen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Reich mover
Bedankt voor alle reacties
als ik besloten heb de tandwielkasten open te boren
zal ik verslag doen van mijn bevindingen.
gr rolf
als ik besloten heb de tandwielkasten open te boren
zal ik verslag doen van mijn bevindingen.
gr rolf
Re: Reich mover
Beste,
Würth Elektronik WS-TST 431256031726 Druktoets 12 V/DC 0.05 A 1x uit/(aan) schakelend 1 stuks(Conrad.nl)
is de druktoets voor 0,59€ die ik als resetknop in de controlbox van reich over trend 2K heb gezet. Verschillende carvanmover. bedrijven wilden enkel een nieuwe controlebox verkopen scratch.!! wellicht help ik iemand met deze tip!!
gr rolf
Würth Elektronik WS-TST 431256031726 Druktoets 12 V/DC 0.05 A 1x uit/(aan) schakelend 1 stuks(Conrad.nl)
is de druktoets voor 0,59€ die ik als resetknop in de controlbox van reich over trend 2K heb gezet. Verschillende carvanmover. bedrijven wilden enkel een nieuwe controlebox verkopen scratch.!! wellicht help ik iemand met deze tip!!
gr rolf
Re: Reich mover
Hallo caravanners,
ik zou nog rapporteren over de gearbox revisie
idd opengeboord met 5mm HSS. lagers via LAGERBOER.NL vernieuwd.
extra vet op nylon loopwiel en wormwiel. huis met 6mm tap van draad voorzien.
de pakking met vloeibare pakking opgeleukt. 6mm boutjes 30mm met loctite alles vastgezet.
resultaat valt niet tegen maar blijft ietwat lawaaiig. Maar ik weet nu dat alles ok is.
de mover is van 2006 en li en re moesten afzonderlijk op de band worden geplaatst.
Dit ga ik nog veranderen in op 1 kant op de band plaatsen door li en re met elkaar te verbinden
met een vierkante buis.
Grusse Rolf
ik zou nog rapporteren over de gearbox revisie
idd opengeboord met 5mm HSS. lagers via LAGERBOER.NL vernieuwd.
extra vet op nylon loopwiel en wormwiel. huis met 6mm tap van draad voorzien.
de pakking met vloeibare pakking opgeleukt. 6mm boutjes 30mm met loctite alles vastgezet.
resultaat valt niet tegen maar blijft ietwat lawaaiig. Maar ik weet nu dat alles ok is.
de mover is van 2006 en li en re moesten afzonderlijk op de band worden geplaatst.
Dit ga ik nog veranderen in op 1 kant op de band plaatsen door li en re met elkaar te verbinden
met een vierkante buis.
Grusse Rolf
Re: Reich mover
Nu weet je wat je hebt en hoe de conditie ervan is...
Succes met de connectie van de twee...
Succes met de connectie van de twee...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.