Aansluiten acculader.

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Aansluiten acculader.

Bericht door rsjab » zo 2 sep 2018 10:58

Hoe ga ik om met de accuoplader. We schaffen een truma mover aan en ik ben benieuwd wanneer ik de acculader moet aansluiten?
Sluit ik deze gelijktijdig aan als de moverkabels op de accu zitten of sluit ik de lader later aan en kan ik de moverkabels dan laten zitten?

Tis onze eerste mover dus heb geen idee.

Groet,

Ronald

martijn v o

Re: Aansluiten acculader.

Bericht door martijn v o » zo 2 sep 2018 11:20

Normaal gesproken krijgt de mover een vaste aansluiting op de accu.
Bij Truma gebruiken ze een veiligheids-stopcontact op de dissel waar je de stekker van de caravan in moet doen anders werkt ie niet. Andere movers hebben een aan-uit sleutel.

De acculader kun je ook vast op de accu aansluiten. Let wel op dat de lader er eentje moet zijn met een zelfstart. Als je gemoverd hebt komt de caravan aan de stroom en start de lader het opladen weer.

Ik heb zelf op de accu zogenaamde snelsluitingen gemaakt zodat ik de accu in 10 seconden kan verwijderen zonder gereedschap. Dat is makkelijk om bijvoorbeeld een auto te starten met kabels of als je de accu thuis bewaard in de winterstalling.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiten acculader.

Bericht door Chris » zo 2 sep 2018 12:26

In principe kan je de acculader ALTIJD aan de accu laten zitten.
Hij zal gaan laden als de caravan aan de "paal" wordt gehangen.
En, tegenwoordig zijn bijna alle acculaders slimme dingen, computer gestuurd, die volgen een computer gestuurd laadprogramma welk speciaal voor jou type accu ingesteld kan worden.
De accu zal dus nooit overladen worden.

M.a.w.
Mijn accu gaat de caravan in na de stalling en dan sluit ik hem aan...
Aan de dikke accuklemmen zitten ook de draden van de oplader, die ook permanent op de 230V is aangesloten
Zodra ik de caravan aan de paal op de camping hang begint dat spul te laden dus..
En na de vakantie, als de accu weer uit de caravan gaat koppel ik dat pas weer los.

Nu heb ik een Optima Yellowtop accu, die zou in principe niet uit de caravan hoeven, zou mogen overwinteren in de hut zelfs..
Maar..
Ik haal hem er toch maar uit en vertroetel hem thuis ook af en toe met een lader. (heb dus idd 2 laders..)
De meeste computer gestuurde laders onthouden ook welke instelling er is gekozen, daar start ie dan ook weer mee op als er weer 230 op gezet wordt.
Heel handig dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Aansluiten acculader.

Bericht door rsjab » zo 2 sep 2018 12:38

Heb ook een yellowtop accu. En had zoiets al gelezen. En een dunlop battery charger trainer. Laad op en schakelt dan over op druppelladen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiten acculader.

Bericht door Chris » zo 2 sep 2018 14:30

RE.gif

Goed begin, maar een verkeerd einde.
De Accu ben ik ook fan van... maar de lader is niet goed.
Zo'n charger/trainer is niet de juiste lader voor een Yellowtop omdat er bijna geen regeling inzit.
Die lader levert maar 1 ampere, max !! bij 12 volt... en de YT moet met liefst 14,8 volt geladen worden.
Anders wordt ie lui..
Er is ook geen enkele instel mogelijkheid, dus je kan geen AGM of Spiraal of zoiets instellen...( dat bepaald de juiste laadspanning)
Met deze lader zal het ook heel lang duren voor je ook maar een beetje power weer in de accu hebt na een flinke moveractie..
En... hij regelt dus niks... laad gewoon... reviews zijn ook niet rooskleurig.

Ik zou die Dunlop per omgaande retourneren en een goeie acculader kopen.
Mijn advies, en zelf heb ik die ook, een Ctek MXS 5.0T
( als je een Yellowtop van 55 Ah hebt)
Heb je de 75Ah versie zou ik ook een grotere Ctek lader nemen... ze bestaan ook in 10 Ampere b.v.
Ook zijn LBC acculaders goed, de LBC 512-10 b.v.

Met een van de onderste laders zal je accu, mits goed onderhouden en nooit diep ontladen, een heel lang leven hebben.
Met een niet geregelde lader zal dat lange leven dramatisch korter worden helaas.
Zelf heb ik ook een accu tester, en hou mijn YT dus heel goed in de gaten.
Tot op heden geen % minder dan aan het begin.
Ik moet er ook niet aan denken dat mijn mover het niet zou doen als ik op de camping aankom... of wil vertrekken..
Dus.. hou ik het spul in goede conditie..

Weg met die Dunlop a.u.b. dus... da's niet een goeie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Aansluiten acculader.

Bericht door rsjab » zo 2 sep 2018 16:11

Bedankt voor de tip. Ik ga eens op zoek.

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Aansluiten acculader.

Bericht door rsjab » zo 9 sep 2018 21:04

Toch maar even een tek MXS 5.0T besteld. Paar dagen levertijd. Kan de Dunlop weg.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”