Truma SER
Truma SER
Wat ongelijke plek op camping. Wilde met de mover die achter wielen is geplaatst achteruit olde keg rijden. Dat lukte niet. Bleef slippen. Uiteindelijk de auto weer voor de caravan gezet en caravan zo op keg geduwd. Accu is mobility power pack Reich. Wat doen we fout??
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Truma SER
Is de mover wel op de juiste afstand van de band ingesteld? Dit moet 20 mm zijn. Als het goed is heeft truma een afstelprofieltje meegeleverd.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
Re: Truma SER
De vraag is: wat slipt er door ?
De moverrol tov de band ? mogelijk een afstelfout van de mover
De band tov de keg ? mogelijk te weinig tractie door scheefstand in dwarsrichting of oneffen terrein
Zolang de rollen gewoon blijven draaien, zal het niet aan de accu liggen.
De moverrol tov de band ? mogelijk een afstelfout van de mover
De band tov de keg ? mogelijk te weinig tractie door scheefstand in dwarsrichting of oneffen terrein
Zolang de rollen gewoon blijven draaien, zal het niet aan de accu liggen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Truma SER
Mover slipt tov band. Staat er strak op. Eergisteren en gisteren op vlak terrein probleemloos.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Truma SER
Wanneer de moverrol slipt tov de band, is er te weinig frictie.
Mogelijke oorzaken:
-Afstelfout, ofwel de rol drukt niet diep genoeg in de band;
-Gladde band, bijv. door vocht al lijkt me momenteel het weer daar niet naar; mogelijk heeft een heel droge band hetzelfde effect ?
-Te lage bandenspanning;
-Gladde moverrol, door vocht of slijtage (in de tijd door gebruik gepolijst).
Dat het op vlak terrein wel goed gaat, onderbouwt het frictie probleem; dan hoeft er vanzelfsprekend minder gewerkt te worden en zijn de afschuifkrachten veel minder.
Mogelijke oorzaken:
-Afstelfout, ofwel de rol drukt niet diep genoeg in de band;
-Gladde band, bijv. door vocht al lijkt me momenteel het weer daar niet naar; mogelijk heeft een heel droge band hetzelfde effect ?
-Te lage bandenspanning;
-Gladde moverrol, door vocht of slijtage (in de tijd door gebruik gepolijst).
Dat het op vlak terrein wel goed gaat, onderbouwt het frictie probleem; dan hoeft er vanzelfsprekend minder gewerkt te worden en zijn de afschuifkrachten veel minder.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- HenkR
- Berichten: 761
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Truma SER
RE.gif
De SER is een automatische opzet mover.
Kan dus ook zijn dat hij niet hard genoeg tegen de band wordt gedrukt.
De SER is een automatische opzet mover.
Kan dus ook zijn dat hij niet hard genoeg tegen de band wordt gedrukt.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Truma SER
De automatische functie is ervoor om te zorgen dat de rollen met max Nm op de band gezet worden. Het meest voor de hand liggende is dat de rollen niet dicht genoeg bij de band staan. Hierdoor kan niet alle kracht gebruikt worden om de rollen tegen de band gezet te worden. Het best is dit af te stellen wanneer de caravan om de grond staat en niet op een brug (als in garage brug).
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Truma SER
Bedankt voor alle reacties. We staan nog enkele dagen fijn dus de mover komt even niet in actie.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Truma SER
Of blubber op de band, dat hadden wij ook, dan slipt ie ook redelijk makkelijk.
Re: Truma SER
Weinig blubber gezien de laatste 5 weken..
Als de bandenspanning goed is, is de meest voor de hand liggende oplossing voor het probleem de mover iets korter op de banden te stellen.
Dat is overigens eenvoudig te controleren.
Uit het hoofd gezegd moet de afstand tussen band en rol 20 mm zijn met de mover in teruggetrokken staat.
Als dat meer is heb je de oorzaak.
Als de bandenspanning goed is, is de meest voor de hand liggende oplossing voor het probleem de mover iets korter op de banden te stellen.
Dat is overigens eenvoudig te controleren.
Uit het hoofd gezegd moet de afstand tussen band en rol 20 mm zijn met de mover in teruggetrokken staat.
Als dat meer is heb je de oorzaak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Truma SER
RE.gif
Klopt helemaal. Hier het plaatsje uit de handleiding.
Hebben jullie geen mal meer kan de afstand ook gecontroleerd worden door een plankje van 20 mm tussen de band en de aandrijfrol te schuiven. deze moet dan net blijven hangen.
Als het plankje niet blijft hangen is de afstand te groot. Meld je dan maar dan kijken we wel naar een oplossing om even te helpen.
Ik heb zelf de mover er onder geplaatst en op dezelfde wijze de afstand van de rollen bepaald. En maak je geen zorgen, afstellen is een kleine moeite.
Klopt helemaal. Hier het plaatsje uit de handleiding.
Hebben jullie geen mal meer kan de afstand ook gecontroleerd worden door een plankje van 20 mm tussen de band en de aandrijfrol te schuiven. deze moet dan net blijven hangen.
Als het plankje niet blijft hangen is de afstand te groot. Meld je dan maar dan kijken we wel naar een oplossing om even te helpen.
Ik heb zelf de mover er onder geplaatst en op dezelfde wijze de afstand van de rollen bepaald. En maak je geen zorgen, afstellen is een kleine moeite.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Truma SER
Ben net maar eens op de knieën gegaan. Caravan staat weliswaar aan een zijde aardig op een keg. Op het blote oog schat ik aan beide zijdes minstens 3 cm ruimte te zien. We hebben dus een leuk speeltje wat onbruikbaar is op momenten dat het echt nodig is. Eens kijken of we dat ergens op kunnen laten lossen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Truma SER
RE.gif
3 cm is idd veel te veel.
2 cm is de juiste afstand.
En... wat nog wel eens fout gaat..
Die 2 cm moet dus afgesteld worden als de caravan OP de banden staat....
Dan heb je de juiste afstand.
( kan ook wel eens komen door een bandenwissel met andere banden die net iets anders van maat zijn.
Dan moet de mover opnieuw worden afgesteld.)
3 cm is idd veel te veel.
2 cm is de juiste afstand.
En... wat nog wel eens fout gaat..
Die 2 cm moet dus afgesteld worden als de caravan OP de banden staat....
Dan heb je de juiste afstand.
( kan ook wel eens komen door een bandenwissel met andere banden die net iets anders van maat zijn.
Dan moet de mover opnieuw worden afgesteld.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma SER
Ook maar eens gaan meten: 26 mm
Nooit geslipt.
Bridgestone Duvaris, bandenspanning 4,5 bar
Band wordt 'lichtelijk' ingedrukt als de rol er tegen gaat.
Nooit geslipt.
Bridgestone Duvaris, bandenspanning 4,5 bar
Band wordt 'lichtelijk' ingedrukt als de rol er tegen gaat.
Re: Truma SER
De eerste dagen staat hij nog op de keg. Zal meten als hij op vaste grond staat.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
- HenkR
- Berichten: 761
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Truma SER
Op de grond of op de keg maakt niet zoveel uit. Is nu meer hoeveel heb je hem uit de vering omhoog gedrukt met de pootjes uitdraaien.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.