Accu verplicht losmaken in stalling
Accu verplicht losmaken in stalling
Op dit moment ben ik bezig met de aanschaf van een mover. De trailerassist (oa electrische remmen en movercapaciteit) van E-trailer lijkt niet meer ontwikkeld te worden, dus dan toch maar een traditionele mover.
Nu blijkt dat de verzekering van mijn caravanstalling aangeeft dat beide polen los moeten bij plaatsing in de stalling. Een hoofdschakelaar direct tussen de plus en mover/boordsysteem is niet voldoende.
Ik weet dat er snelklemmen voor op de polen te krijgen zijn maar toch vind ik dit lastig.
Wat zijn jullie ervaringen bij jullie eigen stalling?
Nu blijkt dat de verzekering van mijn caravanstalling aangeeft dat beide polen los moeten bij plaatsing in de stalling. Een hoofdschakelaar direct tussen de plus en mover/boordsysteem is niet voldoende.
Ik weet dat er snelklemmen voor op de polen te krijgen zijn maar toch vind ik dit lastig.
Wat zijn jullie ervaringen bij jullie eigen stalling?
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
De eigenaar van de stalling heeft mij daar nog mondeling, nog schriftelijk iets over meegedeeld.
Ik koppel overigens wel altijd mijn accu los, dat gaat met die Ojop klemmen heel gemakkelijk.
Ik koppel overigens wel altijd mijn accu los, dat gaat met die Ojop klemmen heel gemakkelijk.
Laatst gewijzigd door janoniem op di 19 jun 2018 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Alleen de gasfles moet er uit
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Waarom lastig?
Losmaken is toch maar een minuutje werk?
Niets om je druk over te maken.
Verzekering of niet, losmaken moet je toch.
Losmaken is toch maar een minuutje werk?
Niets om je druk over te maken.
Verzekering of niet, losmaken moet je toch.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Zelf heb ik deze snelkoppelingen op de accu en binnen een minuutje alles losgekoppeld.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
En losmaken is super..
Dan kan je accu niet ontladen worden door een lekstroompje hier of daar..
Een leeggetrokken accu kan de doodsteek zijn van die accu...ook een nieuwe dus.
Een of twee polen los is geen verschil, er is geen gesloten circuit meer.
Dan kan je accu niet ontladen worden door een lekstroompje hier of daar..
Een leeggetrokken accu kan de doodsteek zijn van die accu...ook een nieuwe dus.
Een of twee polen los is geen verschil, er is geen gesloten circuit meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Precies.
Goede tip van die stallinghouder dus...
Zelf wil ik geen snelklemmen meer.
Ze konden de 230 A van mijn Simpark niet aan.
De meeste andere movers hebben maar de helft nodig, dan gaat het mogelijk wel een tijdje goed.
Goede tip van die stallinghouder dus...
Zelf wil ik geen snelklemmen meer.
Ze konden de 230 A van mijn Simpark niet aan.
De meeste andere movers hebben maar de helft nodig, dan gaat het mogelijk wel een tijdje goed.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
veel accusnelklemmen zijn van matige tot slechte kwaliteit, en zijn potentieel brand gevaarlijk, hier de juiste:
https://www.bbatechniek.nl/artikel/8818
https://www.bbatechniek.nl/artikel/8818
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Dat zijn goeie!
Ik had OJOP.
Niet lang.
Ik had OJOP.
Niet lang.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Met een sleuteltje de accuklemmen los - en weer vast maken brengt ook zo zijn gevaren met zich mee.
Zal niet voor het eerst (en ook niet voor het laatst) gebeuren dat iemand met de sleutel de andere pool aantikt.
Of alleen maar per ongeluk laten vallen op beide polen.
Doe mij maar lekker snelklemmen.
Voor in de caravan tenminste, aan boord nog oldskool.
Vandaar de ervaring met een sleuteltje....
Die jongen heeft nu de bijnaam Sparky!
Zal niet voor het eerst (en ook niet voor het laatst) gebeuren dat iemand met de sleutel de andere pool aantikt.
Of alleen maar per ongeluk laten vallen op beide polen.
Doe mij maar lekker snelklemmen.
Voor in de caravan tenminste, aan boord nog oldskool.
Vandaar de ervaring met een sleuteltje....
Die jongen heeft nu de bijnaam Sparky!
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Beetje onhandig?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Deze heb ik nu ook. Werken heel goed en erg gemakkelijk in gebruik en klemmen geweldig.BertJan schreef: ↑di 19 jun 2018 12:17veel accusnelklemmen zijn van matige tot slechte kwaliteit, en zijn potentieel brand gevaarlijk, hier de juiste:
https://www.bbatechniek.nl/artikel/8818
Had bij een vorige caravan ook de ojobs en geen klachten over, maar nu ik deze heb wil ik geen andere meer.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
RE.gif RE.gif
Tja, als het niet je dagelijks werk is om accu's aan - en af te koppelen.
Die gozer koppelt liever een laadarm met giftige rotzooi aan dan dat hij de accu's doet!
Dat gaat met sleutels 30/32/36.
Tja, als het niet je dagelijks werk is om accu's aan - en af te koppelen.
Die gozer koppelt liever een laadarm met giftige rotzooi aan dan dat hij de accu's doet!
Dat gaat met sleutels 30/32/36.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Lijkt mij dat je met sleutel(tje) 13 of 15 niet beide polen kan raken als je hem laat vallen.arnovariante schreef: ↑di 19 jun 2018 13:17Met een sleuteltje de accuklemmen los - en weer vast maken brengt ook zo zijn gevaren met zich mee.
Zal niet voor het eerst (en ook niet voor het laatst) gebeuren dat iemand met de sleutel de andere pool aantikt.
Of alleen maar per ongeluk laten vallen op beide polen.
Doe mij maar lekker snelklemmen.
Voor in de caravan tenminste, aan boord nog oldskool.
Vandaar de ervaring met een sleuteltje....
Die jongen heeft nu de bijnaam Sparky!
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Dat snap ik van die snelklemmen.
Die zien er echt degelijk uit, en heb ik ook echt vertrouwen in.
Maar voor mij speelt het niet .
De klemmen gaan er alleen af als de accu vervangen moet worden.
De eerstvolgende 10 jaar hoeft dat niet hoop ik.
Die zien er echt degelijk uit, en heb ik ook echt vertrouwen in.
Maar voor mij speelt het niet .
De klemmen gaan er alleen af als de accu vervangen moet worden.
De eerstvolgende 10 jaar hoeft dat niet hoop ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
RE.gif RE.gif
Makkelijk!
Ook al zouden de polen ver genoeg van elkaar zitten, er zitten ook nog klemmen op hè?
En dat zijn ook flinke klemmen waardoor de afstand tussen de polen zeker weten klein genoeg wordt voor dat formaat sleutel.
Makkelijk!
Ook al zouden de polen ver genoeg van elkaar zitten, er zitten ook nog klemmen op hè?
En dat zijn ook flinke klemmen waardoor de afstand tussen de polen zeker weten klein genoeg wordt voor dat formaat sleutel.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Weet iemand een webshop waar ze verkocht worden? Ik kom alleen bij autogroothandels uit.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
RE.gif
ik heb die van OJOP, bewezen kwaliteit, dat zie je ook aan de prijs
oa hier: https://www.caravanmovershop.nl/Accesso ... (Set)-.php
ik heb die van OJOP, bewezen kwaliteit, dat zie je ook aan de prijs
oa hier: https://www.caravanmovershop.nl/Accesso ... (Set)-.php
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Ab heeft slechte ervaringen met OJOP schrijft hij.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
RE.gif
ik niet, ze zijn er ook in verschillende uitvoeringen, OJOP wordt zeer veel gebruikt, ook bij boten.
hier zie je de verschillende uitvoeringen: https://www.ojopsweden.com/battery-connectors/
ik niet, ze zijn er ook in verschillende uitvoeringen, OJOP wordt zeer veel gebruikt, ook bij boten.
hier zie je de verschillende uitvoeringen: https://www.ojopsweden.com/battery-connectors/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Er zijn ook namaak OJOP's in de markt te vinden en die kunnen slecht zijn natuurlijk.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Ik heb voor de mover een sleutelschakelaar, ik schakel de mover tijdens het rijden los van de accu, zodat de mover volledig losgekoppeld is van de accu.
Als ik de caravan naar de stalling breng, laad ik vooraf de AGM accu helemaal vol met de Ctec lader (sneeuwvlok stand) en haal daarna de + pool los.
Als ik de caravan naar de stalling breng, laad ik vooraf de AGM accu helemaal vol met de Ctec lader (sneeuwvlok stand) en haal daarna de + pool los.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga voor de accuklemmen.
Ik heb het zelfde gevoel als Arnovariante over het loshalen met een sleuteltje en de mogelijke kortsluiting.
Ab gaf wel aan dat het een minuutje kost, maar ik draai ook mijn pootjes uit met een accuboormachine en heb zelf een watermeter ingebouwd (het kijken hoeveel water in de tank zit kost ook een minuut, bank omhoog, dop opendraaien en met lampje er in schijnen). Maar ik lees ook dat Ab de polen eens per 10jaar loshaalt, dus dan is een minuut niet veel
In mijn originele post schreef ik dat E-Trailer er mee gestopt is om een caravan met electrische remmen en electromotoren te bouwen. Dat is niet juist. Het project is uitgesteld en wordt gefaseerd gerealiseerd in de toekomst. Uiteindelijk de ideale mover omdat ook de remmen niet meer warm lopen.
Ik heb het zelfde gevoel als Arnovariante over het loshalen met een sleuteltje en de mogelijke kortsluiting.
Ab gaf wel aan dat het een minuutje kost, maar ik draai ook mijn pootjes uit met een accuboormachine en heb zelf een watermeter ingebouwd (het kijken hoeveel water in de tank zit kost ook een minuut, bank omhoog, dop opendraaien en met lampje er in schijnen). Maar ik lees ook dat Ab de polen eens per 10jaar loshaalt, dus dan is een minuut niet veel
In mijn originele post schreef ik dat E-Trailer er mee gestopt is om een caravan met electrische remmen en electromotoren te bouwen. Dat is niet juist. Het project is uitgesteld en wordt gefaseerd gerealiseerd in de toekomst. Uiteindelijk de ideale mover omdat ook de remmen niet meer warm lopen.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Re: Accu verplicht losmaken in stalling
Verschil waarom Ab geen Ojop's meer wil is de max stroom die zijn Simpark mover kan trekken..
Dat kan oplopen tot 230Ampere... echt geen kattepis hoor.
Een meer voorkomend mover PIEK stroomverbruik is tot max 100 Ampere...meestal nog ruim minder.
Dat kunnen de "echte" Ojop's prima aan, de neppers zullen ook dan de geest geven.
Want.. het sluitmechanisme van de echte is goed, van de neppers een drama... die vallen zelfs uit elkaar.
Goed klemmen ... ho maar...
Enne..
Veel mensen hebben geen idee hoeveel power een accu in zich heeft.
De schets van Arno.. zijn Sparky aan boord... dat kan idd een groots vuurwerk geven.
Velen weten al dat ik vroeger regelmatig met vliegtuigaccu's te maken had, ook daar eens zo'n explosie gezien.
Dat is niet niks... ik heb respect voor accu's... groot respect..
Daarom, als je mijn accu foto's ziet... daar zitten doppen op... zeker op de +...
Gewoon veiligheid..respect.
Het is maar 12 volt, dat klopt.... maar door een kortsluiting kunnen er vele honderden ampere's gaan lopen.
Een vallend steeksleuteltje op de polen, waarmee je een klem vastschroeft ofzo, zou roodgloeiend worden, zichzelf vastlassen en vermoedelijk gewoon verbranden.
Met alle narigheid van dien..bedenk het maar zelf.
Nou ja... werk veilig... begrijp het vermogen in/van een accu.
Dat kan oplopen tot 230Ampere... echt geen kattepis hoor.
Een meer voorkomend mover PIEK stroomverbruik is tot max 100 Ampere...meestal nog ruim minder.
Dat kunnen de "echte" Ojop's prima aan, de neppers zullen ook dan de geest geven.
Want.. het sluitmechanisme van de echte is goed, van de neppers een drama... die vallen zelfs uit elkaar.
Goed klemmen ... ho maar...
Enne..
Veel mensen hebben geen idee hoeveel power een accu in zich heeft.
De schets van Arno.. zijn Sparky aan boord... dat kan idd een groots vuurwerk geven.
Velen weten al dat ik vroeger regelmatig met vliegtuigaccu's te maken had, ook daar eens zo'n explosie gezien.
Dat is niet niks... ik heb respect voor accu's... groot respect..
Daarom, als je mijn accu foto's ziet... daar zitten doppen op... zeker op de +...
Gewoon veiligheid..respect.
Het is maar 12 volt, dat klopt.... maar door een kortsluiting kunnen er vele honderden ampere's gaan lopen.
Een vallend steeksleuteltje op de polen, waarmee je een klem vastschroeft ofzo, zou roodgloeiend worden, zichzelf vastlassen en vermoedelijk gewoon verbranden.
Met alle narigheid van dien..bedenk het maar zelf.
Nou ja... werk veilig... begrijp het vermogen in/van een accu.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.