minimale ampere Reigh mover
Re: minimale ampere Reigh mover
@Koniap...
Ga maar naar de betere auto onderdelen handel.. daar hebben ze zeker dikke kabel.
Vraag om accu kabel.
Wat je nu gebruikt is angstig te dun... kan zelfs brandgevaarlijk zijn.
Een paar reacties eerder had ik al kabeldiktes beschreven...2mm kerndikte draad is veeeeeel te dun..echt..
Ga maar naar de betere auto onderdelen handel.. daar hebben ze zeker dikke kabel.
Vraag om accu kabel.
Wat je nu gebruikt is angstig te dun... kan zelfs brandgevaarlijk zijn.
Een paar reacties eerder had ik al kabeldiktes beschreven...2mm kerndikte draad is veeeeeel te dun..echt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: minimale ampere Reigh mover
De accu's zijn wel degelijk parallel geschakeld. Om de accu's gelijk te belasten/laden mag je de draden van de mover/lader niet alleen op de eerste of laatste accu aansluiten.Chris schreef: ↑do 28 jun 2018 15:28[quote=scooterandre post_id=632899 time=<a href="tel:1530181473">1530181473</a> user_id=30835]
Misschien een overbodige opmerking:
Als je twee accu's parallel aansluit, moet van de belasting of lader, de plus op de eerste accu en de min op de laatste.
Zelf mag je kiezen welke de eerste accu is.
Om te meten of beide accu's in orde zijn, zou ik ze na het laden loskoppelen, dan een dag met rust laten en daarna meten.
Die snap ik niet.
Parallel is de+ aan + doorverbonden en de -aan de -.
Als ik jou verhaal lees vermoed je een serieschakeling.
Jou kennende bedoel je dat echt niet....
Leg uit..
Reken jij kabelverliezen mee ofzo..
Buien vallen niet.
Re: minimale ampere Reigh mover
RE.gif
Vereffeningsstroom ????
Vereffeningsstroom ????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
minimale ampere Reigh mover
Hij paralel is er geen eerste of laatste accu!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: minimale ampere Reigh mover
RE.gif
Nou goed, een meest linker en een meest rechter.
Nou goed, een meest linker en een meest rechter.
Buien vallen niet.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: minimale ampere Reigh mover
Het heeft niets met vereffeningsstroom te maken, eerder met spanningsval. Door de ene aansluitdraad aan de linkerkant en de andere draad aan de andere kant aan te sluiten, zorg je ervoor, dat de spanningen op alle accus altijd hetzelfde zijn, ongeacht welke stroom er loopt.
Buien vallen niet.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: minimale ampere Reigh mover
En hier een plaatje ter verduidelijking.
https://goo.gl/images/dXsQEd
https://goo.gl/images/dXsQEd
Buien vallen niet.
Re: minimale ampere Reigh mover
ik heb nog een paar stukjes 16 rood en zwart liggen, daar knijp ik een paar ogen aan en ga ik gebruiken. (Ik heb wel een originele AMP tang, niet zo'n ding waar je ook boutjes mee af kunt knippen maar een echte)
Re: minimale ampere Reigh mover
Ik ben inmiddels dankzij jullie opmerkingen best veel wijzer geworden en ga er zeker gebruik van maken.
Wat ik mij nu nog afvraag: ik gebruik voor opladen van mijn autoaccu's goedkopere opladers, als je die gebruikt moet je even het juiste soort accu instellen en werken best goed.
Alleen als ik alles onder de bank inbouw is deze niet geschikt denk ik. Ik zou een soort lader moeten hebben die als de 230V erop gezet wordt gelijk de accu voorziet met het juiste laadprogramma en niet zoals mijn huidige laders de "mode" knop naar de juiste inschakeling. Ik kan en wil dit maken met een geschakelde 230V WCD omdat niet de hele vakantie de accu geladen hoeft te worden omdat ik pas na een week de mover weer gebruik.
Ctek laders zijn goed maar heb geen ervaring hier mee en ook Obelink bied een mooie lader aan.
Denk ik te moeilijk? of??
Wat ik mij nu nog afvraag: ik gebruik voor opladen van mijn autoaccu's goedkopere opladers, als je die gebruikt moet je even het juiste soort accu instellen en werken best goed.
Alleen als ik alles onder de bank inbouw is deze niet geschikt denk ik. Ik zou een soort lader moeten hebben die als de 230V erop gezet wordt gelijk de accu voorziet met het juiste laadprogramma en niet zoals mijn huidige laders de "mode" knop naar de juiste inschakeling. Ik kan en wil dit maken met een geschakelde 230V WCD omdat niet de hele vakantie de accu geladen hoeft te worden omdat ik pas na een week de mover weer gebruik.
Ctek laders zijn goed maar heb geen ervaring hier mee en ook Obelink bied een mooie lader aan.
Denk ik te moeilijk? of??
Re: minimale ampere Reigh mover
CTEK laders onthouden de laatst gekozen instelling.
Met andere laders heb ik wat dat betreft geen ervaring.
Met andere laders heb ik wat dat betreft geen ervaring.
Re: minimale ampere Reigh mover
Ik ben afgelopen zaterdag bij een goede vriend (automonteur) geweest die zelf ook Ctek laders heeft. En waar ik bang voor was is dus niet zo en onthoud ds de laatste instelling. Ik ga een Ctek MXS 5.0 lader bestellen.
Hartelijk dank voor alle adviezen. Deze week ga ik de mover monteren en zal zeker mijn ervaringen delen.
Hartelijk dank voor alle adviezen. Deze week ga ik de mover monteren en zal zeker mijn ervaringen delen.
Re: minimale ampere Reigh mover
De stops miste ik bij de mover en zelf maar iets gemaakt. Zijn wel te koop voor ongeveer 35 á 40 euro. 2 uurtjes werk en alle materialen lagen in mijn garage. Inbusboutjes zijn speciaal voor het borgen en zet ik ook vast met locktite.
Re: minimale ampere Reigh mover
Een geschakelde 230 volt is overbodig.
De Ctek regelt alles zelf.
Je kunt de lader het hele jaar 24/7 aan laten staan zonder problemen.
Nodig is het niet...maar het kan wel.
Bij mij gebeurt dat wel. De caravan en lader staan altijd aangesloten op 230 volt.
Geen probleem.
De Ctek regelt alles zelf.
Je kunt de lader het hele jaar 24/7 aan laten staan zonder problemen.
Nodig is het niet...maar het kan wel.
Bij mij gebeurt dat wel. De caravan en lader staan altijd aangesloten op 230 volt.
Geen probleem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: minimale ampere Reigh mover
Daar ben ik sinds zaterdag inmiddels ook achter. Een reden die ik hiervoor heb is dat wij een hekel hebben aan zoemende muggen en apparaten.
Als de lader iets zou zoemen dan kan die gewoon uit. Heb ik met de omvormer 230-12V ook gedaan. Als het s'nacht stil is dat een soort van storend.
Als de lader iets zou zoemen dan kan die gewoon uit. Heb ik met de omvormer 230-12V ook gedaan. Als het s'nacht stil is dat een soort van storend.
Re: minimale ampere Reigh mover
RE.gif Ik zie dat ik een schrijf vautje gemaakt heb. "Als het s'nachts niet stil is het een soort storend" niet de normale buiten geluiden maar het constante zoemen bedoelen wij RE.gif
Inmiddels heb ik gisteravond de mover er onder gehangen, nog los. Morgenavond weer verder op maat zetten en vastzetten. Het is een tweedehands mover en de bevestigingsbuis paste niet zo lekker omdat de vorige eigenaar de mover erg vast had gezet waardoor de buis wat iets in elkaar gedrukt was dus er moest enige flinke aanmoediging aan te pas komen en het was nou niet erg fris gisteravond + 26 graden
De vorige caravan was denkelijk wat breder, maar hij hangt
Inmiddels heb ik gisteravond de mover er onder gehangen, nog los. Morgenavond weer verder op maat zetten en vastzetten. Het is een tweedehands mover en de bevestigingsbuis paste niet zo lekker omdat de vorige eigenaar de mover erg vast had gezet waardoor de buis wat iets in elkaar gedrukt was dus er moest enige flinke aanmoediging aan te pas komen en het was nou niet erg fris gisteravond + 26 graden
De vorige caravan was denkelijk wat breder, maar hij hangt
Re: minimale ampere Reigh mover
Nog effe over de Ctek lader..
Het huidige gangbare model is de Ctek MXS 5.0 T
Die T staat voor temperatuurcompensatie.
Zonder T is er denk ik ook niet meer.
Je herkent ze ook aan de tekst "AGM" die erop staat.
De vorige hadden alleen het sneeuwvlokje symbool.
Succes met de klus
Het huidige gangbare model is de Ctek MXS 5.0 T
Die T staat voor temperatuurcompensatie.
Zonder T is er denk ik ook niet meer.
Je herkent ze ook aan de tekst "AGM" die erop staat.
De vorige hadden alleen het sneeuwvlokje symbool.
Succes met de klus
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: minimale ampere Reigh mover
Zie hier het werk van afgelopen zaterdag. Enige wat ik nu heb dat als ik de knop voorwaarts druk die achterwaarts gaat. Ik heb alles op kleur volgens schema gemonteerd. Ik denk dat ik de rode en zwarte draad moet wisselen.
- Bijlagen
-
- IMG_2534.JPG (92.69 KiB) 1431 keer bekeken
Re: minimale ampere Reigh mover
- Bijlagen
-
- IMG_2535.JPG (77.35 KiB) 1431 keer bekeken
Re: minimale ampere Reigh mover
Voor en achteruit hangt ook af of je de Mover voor of achter de wielen hebt gemonteerd
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: minimale ampere Reigh mover
De mover hangt ACHTER de wielen ivm het al eerder gemelde kogel gewicht.
Op de afstandsbediening staat de afbeelding welke kant die zou moeten opgaan en dat is net andersom (knop vooruit gaat die achteruit en knop achteruit gaat die vooruit).
Afstandsbediening op zijn kop houden kan ook natuurlijk.
Ik denk daarom dat als ik de draden wissel op de motor het wel goed gaat werken zoals aangegeven op de afstandsbediening.
Op de afstandsbediening staat de afbeelding welke kant die zou moeten opgaan en dat is net andersom (knop vooruit gaat die achteruit en knop achteruit gaat die vooruit).
Afstandsbediening op zijn kop houden kan ook natuurlijk.
Ik denk daarom dat als ik de draden wissel op de motor het wel goed gaat werken zoals aangegeven op de afstandsbediening.
Re: minimale ampere Reigh mover
ipv stopcontact wat toch nooit door ons gebruikt wordt de hoofdschakelaar ingebouwd acht het klepje. De bedrading gebruikt voor het stopcontact voor de lader die in de bankkast gemonteerd wordt.
Re: minimale ampere Reigh mover
niet de + en de - wisselen van de motor maar de aansluiting links en rechts omwisselen.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: minimale ampere Reigh mover
RE.gif
Dat is nog een heikel punt hoor Duwerke.
De aansluit mogelijkheden van een Mover zijn discutabel.
Ik heb het zo aangesloten dat de caravan de kant op rijd die de pijltjes op mijn AB aangeven.
Dus als ik op Links voor druk, gaat de caravan ook Linksaf en vooruit.
Dat staat echt anders in mijn handleiding.
Gelukkig kan je met een foutieve aansluiting van de motoren geen brokken maken, maar alleen vergissingen.
Mover voor, of achter de wielen geeft wel een andere aansluitvorm op de electronica kast idd.
Dat is nog een heikel punt hoor Duwerke.
De aansluit mogelijkheden van een Mover zijn discutabel.
Ik heb het zo aangesloten dat de caravan de kant op rijd die de pijltjes op mijn AB aangeven.
Dus als ik op Links voor druk, gaat de caravan ook Linksaf en vooruit.
Dat staat echt anders in mijn handleiding.
Gelukkig kan je met een foutieve aansluiting van de motoren geen brokken maken, maar alleen vergissingen.
Mover voor, of achter de wielen geeft wel een andere aansluitvorm op de electronica kast idd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: minimale ampere Reigh mover
@chris,
Ik ga daar van uit omdat het van mijn mover zo is.
Zie aansluitschema hieronder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ga daar van uit omdat het van mijn mover zo is.
Zie aansluitschema hieronder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent