Mover moet steeds gereset worden
Mover moet steeds gereset worden
Beste forumleden,
Wij zijn in het bezit van een Fendt 510 tg die 1700 kg mag wegen maar er 1500 weegt. Onder de Fendt een mover van het merk Truma type SER. De accu is een Champ ion Li-ion 30 Ah. Zodra de mover echt moet werken (bv een wiel op een plankje rijden o.i.d.) houdt die er mee op. Dan weer naar binnen om de resetknop op de accu in te drukken en dan doet íe het weer. Soms 5-6 resetten voordat we klaar zijn. Mover en accu dateren uit 2014. Waar kan dit aan liggen?? Aan de Truma of aan de accu?? Graag jullie mening.
groet van orgelman
Wij zijn in het bezit van een Fendt 510 tg die 1700 kg mag wegen maar er 1500 weegt. Onder de Fendt een mover van het merk Truma type SER. De accu is een Champ ion Li-ion 30 Ah. Zodra de mover echt moet werken (bv een wiel op een plankje rijden o.i.d.) houdt die er mee op. Dan weer naar binnen om de resetknop op de accu in te drukken en dan doet íe het weer. Soms 5-6 resetten voordat we klaar zijn. Mover en accu dateren uit 2014. Waar kan dit aan liggen?? Aan de Truma of aan de accu?? Graag jullie mening.
groet van orgelman
De twee FF' en. Fendt en Forester!!
Re: Mover moet steeds gereset worden
Mijn vermoeden...de accu.
Kan je die laten testen?
Jammer dat je niet om de hoek woont, ik heb een accutester....
Groetjes van een andere toetsenist..
Chris
Kan je die laten testen?
Jammer dat je niet om de hoek woont, ik heb een accutester....
Groetjes van een andere toetsenist..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover moet steeds gereset worden
RE.gif
Kun je met een slechte accu de mover dan overbelasten?
Frans
Kun je met een slechte accu de mover dan overbelasten?
Frans
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Mover moet steeds gereset worden
RE.gif
Nee, dat denk ik niet. Maar als de accu spanning onder een bepaald niveau zakt stopt de mover ook.
Nee, dat denk ik niet. Maar als de accu spanning onder een bepaald niveau zakt stopt de mover ook.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Mover moet steeds gereset worden
En dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat de Mover zijn instellingen vergeet... en bv de AB niet meer herkent.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover moet steeds gereset worden
de Truma heeft een hogere piek spanning dan deze accu levert en dan gaat de overspanningsbeveiliging(van de accu) eruit, deze accu kan niet met deze mover.
het probleem is bekend bij de leverancier van de accu.
je kan het beste een andere accu kopen bijv. de powr extreem X20 of X30
het probleem is bekend bij de leverancier van de accu.
je kan het beste een andere accu kopen bijv. de powr extreem X20 of X30
Re: Mover moet steeds gereset worden
RE.gif
Je zal geen piekspanning bedoelen maar Piekstroom.
Dat is een te hoge stroom bij hoge belasting.... ontstaat juist in " extreem zware" situatie's.
Wel vreemd dat de set al sinds 2014 gemonteerd zit...en nu pas meld TS zijn klacht.
Of het probleem dus al vanaf het begin is... dat meld TS niet.
Het zou natuurlijk zomaar kunnen, maar dan zou ik allang terug zijn gegaan naar de onderbouwer van dit set.
Je zal geen piekspanning bedoelen maar Piekstroom.
Dat is een te hoge stroom bij hoge belasting.... ontstaat juist in " extreem zware" situatie's.
Wel vreemd dat de set al sinds 2014 gemonteerd zit...en nu pas meld TS zijn klacht.
Of het probleem dus al vanaf het begin is... dat meld TS niet.
Het zou natuurlijk zomaar kunnen, maar dan zou ik allang terug zijn gegaan naar de onderbouwer van dit set.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover moet steeds gereset worden
Wat moet er eigenlijk gereset worden?
De mover zie vraag of de accu zie beschrijving.
Frans
De mover zie vraag of de accu zie beschrijving.
Frans
Re: Mover moet steeds gereset worden
RE.gif
Precies.. slim opgemerkt..
Maar ik denk de ACCU....
Ik heb trouwens gegoogled op deze accu maar kan hem niet vinden..
Geen Champ Ion maar ook geen Champion die aan de voorwaarden voldoet.
Precies.. slim opgemerkt..
Maar ik denk de ACCU....
Ik heb trouwens gegoogled op deze accu maar kan hem niet vinden..
Geen Champ Ion maar ook geen Champion die aan de voorwaarden voldoet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover moet steeds gereset worden
https://www.obelink.nl/gimeg-lithium-io ... lader.html
op de afbeelding de varriant gemaakt voor gimeg, zelfde accu op afbeelding zonder het reset knopje, de champ ion was de blauwe variant.
op de afbeelding de varriant gemaakt voor gimeg, zelfde accu op afbeelding zonder het reset knopje, de champ ion was de blauwe variant.
Re: Mover moet steeds gereset worden
RE.gif
O.. kijk.. deze variant wist ik niet...
Google leverde niets op gewoon.
Als je dan idd de specs ziet... kortstondig max. 150 A..
Tja.. da's wellicht het probleem.
Een beetje accu levert heel veel meer, en sommige Truma movers vragen ook veel meer bij piekbelasting.
Maar dan heeft TS er al lang problemen mee dus.
Ik zie trouwens dat ook Gimeg ze niet meer levert.
Nu heeft TS nog 200 KG laadvermogen over.... daar moet toch wat op te bedenken zijn.
O.. kijk.. deze variant wist ik niet...
Google leverde niets op gewoon.
Als je dan idd de specs ziet... kortstondig max. 150 A..
Tja.. da's wellicht het probleem.
Een beetje accu levert heel veel meer, en sommige Truma movers vragen ook veel meer bij piekbelasting.
Maar dan heeft TS er al lang problemen mee dus.
Ik zie trouwens dat ook Gimeg ze niet meer levert.
Nu heeft TS nog 200 KG laadvermogen over.... daar moet toch wat op te bedenken zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover moet steeds gereset worden
Beste Orgelman,
Mijn eerste optie zou ik ook zeggen de accu is de boosdoener, maar het zou ook de mover kunnen zijn.
Misschien voor mij een stomme opmerking, probeer het eens met je eigen autoaccu.
Het is wel wat werk, maar sluit hiermee wel uit dat wel of niet werkt.
Zorg wel dat de acculader van de caravan tijdens deze test uitgeschakeld is.
Succes Theo
Mijn eerste optie zou ik ook zeggen de accu is de boosdoener, maar het zou ook de mover kunnen zijn.
Misschien voor mij een stomme opmerking, probeer het eens met je eigen autoaccu.
Het is wel wat werk, maar sluit hiermee wel uit dat wel of niet werkt.
Zorg wel dat de acculader van de caravan tijdens deze test uitgeschakeld is.
Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Mover moet steeds gereset worden
RE.gif
Een autoaccu is een start accu.
Een mover accu is een traktie accu..
Dat zijn 2 verschillende dingen hoor.
Verschil zit in de plaatdikte... ( om het simpel te houden... nog meer dingen natuurlijk..)
Maar... aangezien een autoaccu wel kortstondig veel vermogen kan leveren zou je het kunnen proberen.
Let wel.. langdurig moveren is een autoaccu niet geschikt voor.
Maar.. ik zou zelf niet zomaar de accu uit mijn auto halen om dit eens even te proberen.
Een autoaccu is een start accu.
Een mover accu is een traktie accu..
Dat zijn 2 verschillende dingen hoor.
Verschil zit in de plaatdikte... ( om het simpel te houden... nog meer dingen natuurlijk..)
Maar... aangezien een autoaccu wel kortstondig veel vermogen kan leveren zou je het kunnen proberen.
Let wel.. langdurig moveren is een autoaccu niet geschikt voor.
Maar.. ik zou zelf niet zomaar de accu uit mijn auto halen om dit eens even te proberen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Mover moet steeds gereset worden
Beste Chris,
Je heb helemaal gelijk. *HET IS MAAR EEN TEST*
En geloof maar, ik heb meer verstand van accu's als dat je denk !!!
Groeten Theo
Je heb helemaal gelijk. *HET IS MAAR EEN TEST*
En geloof maar, ik heb meer verstand van accu's als dat je denk !!!
Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Mover moet steeds gereset worden
Beste allemaal.
Ng even een toelichting. De set (mover en accu) was destijds een aanbieding van Teun de organisatie van een paar samenwerkende dealers. Deze lichtgewicht (8kg) accu was tegen meerprijs te krijgen. De eerste jaren geen problemen gehad. Twee jaar geleden ging een motortje (op de band zetten) van de Truma kapot. Dat is onder garantie hersteld en volgens mij is daarna het probleem begonnen. Soms gaat het even goed maar meestal schiet de mover in de stress en houdt er mee op. Vorig jaar dit probleem bij de dealer gemeld maar als die dan voor de werkplaats een plankje neerlegt huppelt de Fendt er (grotendeels onbeladen) er vrolijk over heen. Ik heb nog garantie op de Truma tot mei 2019. Op de accu niet vermoed ik. Als ik over een paar weken thuis thuis kom meld ik het weer bij de dealer want we gaan in september weer op stap. Ik ben er echter behoorlijk flauw van. Denk je een goede mover te hebben en dan valt het toch weer tegen.
Ng even een toelichting. De set (mover en accu) was destijds een aanbieding van Teun de organisatie van een paar samenwerkende dealers. Deze lichtgewicht (8kg) accu was tegen meerprijs te krijgen. De eerste jaren geen problemen gehad. Twee jaar geleden ging een motortje (op de band zetten) van de Truma kapot. Dat is onder garantie hersteld en volgens mij is daarna het probleem begonnen. Soms gaat het even goed maar meestal schiet de mover in de stress en houdt er mee op. Vorig jaar dit probleem bij de dealer gemeld maar als die dan voor de werkplaats een plankje neerlegt huppelt de Fendt er (grotendeels onbeladen) er vrolijk over heen. Ik heb nog garantie op de Truma tot mei 2019. Op de accu niet vermoed ik. Als ik over een paar weken thuis thuis kom meld ik het weer bij de dealer want we gaan in september weer op stap. Ik ben er echter behoorlijk flauw van. Denk je een goede mover te hebben en dan valt het toch weer tegen.
De twee FF' en. Fendt en Forester!!
Mover moet steeds gereset worden
Hoi Orgelman,
Ik heb al 11 jaar dezelfde mover van Truma die jij ook heb, alleen 11 jaar oud en nooit problemen gehad. Inloop der jaren een aantal accu’s uitgetest. De eerste accu was een van 110 Ah (32KG), de tweede accu een Hawker SBS60 Accu van 51 Ah (18,5KG) en vorig jaar 6 weken Corsica + Sardinië (22 verplaatsingen) met een Beaut AGM accu van 24 Ah (7KG) Ik had wel de SB60 mee, voor het geval “dat”. En je mag rustig weten, mijn caravan (1360 KG) heeft op de meest onmogelijke plekken gestaan. Het is jammer dat je ver weg woon, want anders je zou zo mijn eigen autoaccu mogen gebruiken. Maar als je het niet aandurft, moet je het ook niet doen, zeker als je nog garantie heb op je Mover.
Groeten Theo
Ik heb al 11 jaar dezelfde mover van Truma die jij ook heb, alleen 11 jaar oud en nooit problemen gehad. Inloop der jaren een aantal accu’s uitgetest. De eerste accu was een van 110 Ah (32KG), de tweede accu een Hawker SBS60 Accu van 51 Ah (18,5KG) en vorig jaar 6 weken Corsica + Sardinië (22 verplaatsingen) met een Beaut AGM accu van 24 Ah (7KG) Ik had wel de SB60 mee, voor het geval “dat”. En je mag rustig weten, mijn caravan (1360 KG) heeft op de meest onmogelijke plekken gestaan. Het is jammer dat je ver weg woon, want anders je zou zo mijn eigen autoaccu mogen gebruiken. Maar als je het niet aandurft, moet je het ook niet doen, zeker als je nog garantie heb op je Mover.
Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Mover moet steeds gereset worden
Als ik goed lees denkt de meerderheid toch dat het probleem bij de accu ligt. Een acuu die uit de handel is genomen cq niet meer geleverd wordt. Dat geeft te denken! Lees ook dat de Yellotop prima prestaties levert voor een redelijke prijs. Maar eens met mijn dealer gaan praten wat die er van vindt. Jullie bedankt voor het meedenken.
Hartelijke groet van Orgelman die momenteel in de buurt van Bilbao staat.
Ps. Overigens deed de mover het hier prima. Echter alleen rangeren op harde bodem en niet op een plankje.
Hartelijke groet van Orgelman die momenteel in de buurt van Bilbao staat.
Ps. Overigens deed de mover het hier prima. Echter alleen rangeren op harde bodem en niet op een plankje.
De twee FF' en. Fendt en Forester!!
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Mover moet steeds gereset worden
RE.gif
Harde grond en niet over een plankje. Dan heeft de mover en accu het niet heel zwaar. Zou dus zo maar de accu kunnen zijn. Gewoon even proberen met een "leen accu". Dat weet je of het aan je eigen accu ligt of niet.
Maar voor nu lekker genieten in Bilbao.
Harde grond en niet over een plankje. Dan heeft de mover en accu het niet heel zwaar. Zou dus zo maar de accu kunnen zijn. Gewoon even proberen met een "leen accu". Dat weet je of het aan je eigen accu ligt of niet.
Maar voor nu lekker genieten in Bilbao.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Mover moet steeds gereset worden
RE.gif
Zo dacht ik ook dus.
Zware belasting is net teveel..
Zo dacht ik ook dus.
Zware belasting is net teveel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.