Accu naar zolder

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
prowitt
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 15 jun 2011 19:25

Accu naar zolder

Bericht door prowitt » di 26 sep 2017 01:12

Beste experts. Ik zit toch even met wat vragen over de accu van de mover.

Afgelopen juli hebben wij ons oude Kipje ingeruild voor een (voor ons) nieuwe Caravelair Allegra 400 uit 2012 met wat meer gebruikersgemak, zoals o.a. een mover: een Hypercamp Excellent Automatic.
We zijn er hartstikke blij mee en vinden het allemaal hartstikke mooi maar ik heb totaal geen verstand van accu's.
Het verhaal begint eigenlijk al bij de dealer. We werden verrast met de mededeling dat er gèèn accu werd bijgeleverd.

1. Dit bevreemde mij wel een beetje: dure caravan, wel een mover en geen accu? Mij werd verteld dat dit gebruikelijk is omdat je nooit weet hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Of dat hij de accu meeneemt naar zijn nieuwe caravan. Dit lijkt mij misschien best wel logisch, maar is dit ook zo? Is dit gebruikelijk?

2. Maar goed, na enig aandringen krijgen wij toch gratis een nieuwe accu: een Varta LFD90 12V 90AH. Dit zegt mij helemaal niets. Is dit een goede accu voor deze mover?

3. Bij de aflevering werd er heel veel over het gebruik van de caravan verteld. Ook over de mover/accu. Maar eerlijk gezegd heb ik niet alles onthouden. Wel werd aangeraden om de accu tijdens de wintermaanden uit de caravan te halen en thuis te bewaren. Nu hebben wij de caravan al naar de stalling gebracht (gaat 1 okt a.s. dicht) en de accu eruit gehaald. Waarom is het beter om de accu eruit te halen en thuis te bewaren?

4. Op dit forum lees ik veel over accu's. Maar het duizelt... AGM, loodzuur, natte accu, Li-Ion, Optima, etc. Wat is mijn Varta LFD90 12v 90AH (deze: https://www.uw-accuwinkel.nl/components ... f6b60a.jpg) eigenlijk voor een soort accu?

5. De accu staat nu op zolder. Is dit wel veilig (knalgas, accuzuur)?

6. In de caravan zat een (oude?) oplader: een CTEC Multi XS 3600. Die heb ik ook maar mee naar huis genomen. Is dit een goede oplader voor die Varta accu? Of moet ik een CTEK MXS 5.0 kopen? Want iedereen op het forum heeft het over die MXS 5.0.

7. De accu staat nu de maanden oktober t/m maart op zolder. Moet ik de CTEC Multi XS 3600 oplader aansluiten? En zo ja, moet dit dan af en toe of kan die oplader rustig een half jaar aangesloten op die accu in het stopcontact blijven zitten? Of toch beter: opladen, stroom er af en over een maand of zo weer opladen?

8. Ik kreeg die accu gratis. Of anders de keus zelf een lichtgewicht accu uitzoeken, maar die kostte € 500. En ik koos dus voor de gratis accu (Hollander, hè?). Maar was dit wel een goede keus? Je sjouwt je werkelijk een wolkbreuk aan dat ding. Ik geloof dat die accu bijna 25 kg weegt. Zouden jullie overwegen om tòch in de buidel te graven en een lichtgewicht kopen? Het gewicht accu 25 kg en mover 34 kg samen is toch al een behoorlijke aanslag op het totale laadvermogen van de caravan van slechts 188 kg.

9. Aan de accu zit een soort plastic handvat. Is dit handvat sterk genoeg om dit loodzware ding aan op te tillen?

10. Ik zal best nog wat zijn vergeten. Als me nog iets te binnen schiet, zal ik dit aanvullen.

Ik hoop dat iemand ons wijzer kan / wil maken. Alvast heel veel dank! thumbup.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Accu naar zolder

Bericht door Jan van Vijven » di 26 sep 2017 06:22

Of het gebruikelijk is om zonder accu te leveren weet ik niet maar het werd je op voorhand verteld, geen probleem dus.
Bij tweede hands accu's heb ik altijd mijn twijfels, jij hebt nu een nieuwe, helemaal goed dus.
Of dit de beste is ga ik niet beoordelen, ik zou deze laten zitten en zien hoelang die meegaat.
Nu iets anders aanschaffen is zeker kapitaal vernietigen.
Behalve als je echt een gewicht probleem hebt natuurlijk, is mijns inziens wel iets te laat om daar nu over na te denken.
Optillen aan de handvatten moet kunnen.
Ik weet niet of deze bij scheefhouden kan lekken? Indien wel: pas op na twee dagen vallen de gaten in je kleren.

Onderhoud: elke twee maanden een dagje aan de (druppel) lader en je bent zeker dat de accu goed blijft.
Mijn auto staat ook vaak lang stil en start gewoon na zes weken, deze staat buiten zonder lader en ik heb voor een auto nog nooit een nieuwe accu nodig gehad.

Over de technische aspecten ga je straks van andere meer horen.
Voorlopig zou ik niets wijzigen, de boel werkt nu en klaar.



Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Accu naar zolder

Bericht door evr66 » di 26 sep 2017 07:49

Accu lijkt me prima geschikt. 's winters inderdaad eruit en af en toe even aan de druppellader. Als je niet wilt sjouwen bv een optima yellowtop (volgende keer), kun je (mits je één pool los haalt) gewoon in de caravan laten staan zonder bijladen en is wat betaalbaarder dan de lichtgewicht spullen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Accu naar zolder

Bericht door PeterD » di 26 sep 2017 08:09

Hier ook een lood (zware)accu.
Gelukkig kan hij bij mij op de tussenverdiepeing staan, dus dat scheelt een trap.
In het voorjaar zet ik hem in de caravan, tijdens de zomerstallingsperiode maak ik de min pool los.
In het najaar gaat hij weer naar boven.
Dan wordt de acu voledig geladen met een ctek 3600.
Als hij geladen is laat ik hem staan tot rond de jaarwisseling.
Dan laad ik weer bij.
En als de caravan weer uit de stal (ling) komt laad ik hem nog een keer goed bij en plaats hem in de caravan.

Op mijn cluppie heb ik een keer een lezing gevolgd van de probleemoplosser van Varta en gevraagd of de accu de hele winter aan de druppellader moest staan.
Dat was volgens hem niet goed. Gewoon geladen wegzetten en om de paar maanden bijladen.
Druppelladen leidt tot verdamping en dus knalgas.

Ik merk dat als ik de accu in de caravan aan de lader houdt er veel water verdampt en dat ik dat regelmatig moet bijvullen.
Door zo te handelen is de accu inmiddels 8 jaar oud en heeft nog een goede capaciteit.
Als deze accu versleten is ga ik voor een lichtgewicht.

En wees er op voorbereid dat je nog een heleboel andere meningen gaat horen.

Edit: trap op-en af sjouwen gaat hier ook wel gepaard met enig mopperdegrommopper.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Accu naar zolder

Bericht door Hans1954 » di 26 sep 2017 08:37

Volgens mij een uitstekende accu. Gewicht misschien een probleem, maar bedenk dat de kogeldruk van de caravan ook nog bij het laadvermogen geteld mag worden. Accu kan ook nog als boordaccu dienen en geeft je dan extra vrijheid. De onderhoudsadviezen tot nu toe zijn uitstekend. 's Winters altijd uit de caravan en op een niet te warme plaats opslaan. Regelmatig even de goede lader aansluiten die zelf even kijkt hoe de accu er voorstaat. Meestal al na een half uur klaar. Tip: zet de controledatums in Outlook met een herinnering.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accu naar zolder

Bericht door eurotrotter » di 26 sep 2017 12:18

prowitt schreef: 7. De accu staat nu de maanden oktober t/m maart op zolder. Moet ik de CTEC Multi XS 3600 oplader aansluiten? En zo ja, moet dit dan af en toe of kan die oplader rustig een half jaar aangesloten op die accu in het stopcontact blijven zitten? Of toch beter: opladen, stroom er af en over een maand of zo weer opladen?
Als mijn caravan naar de stalling gaat haal ik de accu eruit en zet die in de garage.
Daar sluit ik de accu aan op de druppellader ( een AccuGard 1800) die ,middels een tijdsklok ,de accu iedere dag n uurtje bijlaadt,maar dat ism in te stellen,je kunt ook kiezen om m een half uur te laden .
Mijn (lood)accu is + 10 jaar oud en nog in goede conditie.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu naar zolder

Bericht door Ab » di 26 sep 2017 13:56

Die Varta is een prima accu.
In de winter zoals eerder opgemerkt:
Volgeladen wegzetten.
Na 2 of 3 maanden weer opladen.
Dit herhalen.
De Ctek lader is prima.
Kijk wel even naar de instelling van de lader.
Die heeft verschillende instellingen, voor conventionele accu's zoals jouw Varta of ook andersoortige accu's.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Accu naar zolder

Bericht door iemand » di 26 sep 2017 20:48

Compliment... je hebt je goed ingelezen hier op het forum en een aantal goede beginnersvragen geformuleerd thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

gta42
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 sep 2014 12:15

Re: Accu naar zolder

Bericht door gta42 » wo 4 okt 2017 13:40

Een heerlijk en ECHT accuverhaal weer op ons Forum ...!!!
Zelfs de grootste en super techneuten hier ....klinkt dit zeeeer bekent in de accu oren !
Maar het wordt echt ervaren en ervaren....! Heeeel mijn techn.leven (lang hoor)heb ik te maken gehad met accu's en batterijen...zeker in de caravan ook ! Maar elke keer weer wordt je verrast door slechte en soms zeer goede ervaringen zoals het nieuwe Li-on tijdperk.
Ik ga je geen volten-12-220-230-380-440 meegeven,er zijn op deze site heel veel ELEKS-SPARKSEN-STERK/ZWAK/monteurs en DoeHetSelvers met erg veel kennis en kennissen....!
ENIG advies van mij is ...: probeer de huishoud-en moveraccu separaat te houden indien mogelijk ! soms lastig vanwege gewichten... maarja....weer iets om over te tobben...heerlijk !!!
Dus succes ,groet en doe nog eens zoiets ....prima om te lezen...je komt er vast wel uit...ha..ha ! GTA
VEICULO LONGO

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu naar zolder

Bericht door Ab » wo 4 okt 2017 14:43

Waarom 2 accu's?
Dat heeft weinig zin.
Tenzij je heel veel en heel lang kampeert buiten de normale campings.
De meeste caravans hebben helemaal geen accu..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

gta42
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 sep 2014 12:15

Re: Accu naar zolder

Bericht door gta42 » wo 4 okt 2017 19:00

Je hebt helemaal gelijk hoor AB...!!!? Nu moeten er twee accu' naar de zolder...! Verschrikkelijk.
Maaaaaar het heeft wel ZIN hoor...!!! t'Is inderdaad wat lux die gescheiden systemen.En het is inderdaad ook helemaal niet nodig....! Met 2blokbatterijen kwamen ook heeeel ver met ons pompje en zelfs dat is niet nodig...! met die ouwe goeie Whale-voetpomp en een gaslampje hadden we echt geen accu op zolder nodig,dus ook geen twee.Kom jij er nou nog uit Prowitt,we horen het graag !!! Dag GTA
VEICULO LONGO

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Accu naar zolder

Bericht door andrehj » wo 4 okt 2017 19:12

gta42 schreef:ENIG advies van mij is ...: probeer de huishoud-en moveraccu separaat te houden indien mogelijk ! soms lastig vanwege gewichten... maarja....weer iets om over te tobben...heerlijk !!!
Bijzondere stelling scratch.gif . Zou je met argumenten aan kunnen geven waarom je twee accu's in je caravan in zou willen bouwen?

gta42
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 sep 2014 12:15

Re: Accu naar zolder

Bericht door gta42 » do 5 okt 2017 22:40

Zinvolle vraag hoor Andrehj...! Dus Zinvolle antwoorden.

-wij zijn zeer afhankelijk van de movers onder ons rollend appartementje = tandem ca2250 kg
-wij gebruiken de movers heel veel en dienen daarvoor dus altijd een goede en volle accu te hebben
-op de huishoud/service accu van een moderne caravan staan tamelijk veel gebruikers en met een omvormer kan je ook eenvoudig zelf 230volt maken vooR 230 gebruikers ,maardan !!!??? Ojeee accu "LOW" als je wil vertrekken !!!

Dus Andrehj ....de eerste jaren draaide we met deze caravan op 1 accu maar toen die ouder en gammeler werd heb ik er een stevige YellowTop erbij gezet voor de movers...!!! Man man wat een rust na al dat accu getob....je slaapt er niet van ...!

Ja..ja ,je hebt helemaal gelijk ...! wij hoeven niet echt veel te letten op laadvermogen,daar had ik na 45jaar caravannen ook echt helemaal genoeg van,dus deze laatste caravan heeft ca 750kg laadvermogen.

ANDREHJ ik wens je nog heel veel accuplezier en groet GTA
VEICULO LONGO

prowitt
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 15 jun 2011 19:25

Re: Accu naar zolder

Bericht door prowitt » do 5 okt 2017 22:50

gta42 schreef:Zinvolle vraag hoor Andrehj...! Dus Zinvolle antwoorden.
groet GTA
RE.gif
Zit jij nu iedereen hier af te zeiken, GTA? Of reageer je altijd zo? scratch.gif
Ik kreeg waardevolle antwoorden op mijn vragen. Totdat jij op het toneel verscheen... boos.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu naar zolder

Bericht door Micky » do 5 okt 2017 22:55

RE.gif

Los daarvan blijven 2 accu's totaal overbodig, tenzij je pech met de auto hebt en op de mover naar de volgende bestemming wilt awhoea.gif awhoea.gif
die 2 minuten dat je op de mover rijdt whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

prowitt
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 15 jun 2011 19:25

Re: Accu naar zolder

Bericht door prowitt » do 5 okt 2017 22:57

Micky schreef:RE.gif
Los daarvan blijven 2 accu's totaal overbodig
Maar wie heeft het dan over twee accu's?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu naar zolder

Bericht door Micky » do 5 okt 2017 23:00

RE.gif

Huh scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

gta42
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 sep 2014 12:15

Re: Accu naar zolder

Bericht door gta42 » vr 6 okt 2017 08:13

TOT ZIENS HEREN
VEICULO LONGO

Citrorob

Re: Accu naar zolder

Bericht door Citrorob » vr 6 okt 2017 09:50

prowitt schreef:
gta42 schreef:Zinvolle vraag hoor Andrehj...! Dus Zinvolle antwoorden.
groet GTA
RE.gif
Zit jij nu iedereen hier af te zeiken, GTA? Of reageer je altijd zo? scratch.gif
Ik kreeg waardevolle antwoorden op mijn vragen. Totdat jij op het toneel verscheen... boos.gif
Ik begrijp echt je reactie niet.

Er wordt een vraag gesteld waarom 2 accu's nuttig zouden kunnen zijn.
Hierop wordt een duidelijk antwoord gegeven.

Ik kan mij voorstellen dat de motieven niet voor iedereen van toepassing zijn maar dat is sterk van de situatie afhankelijk.
Ik heb zelf nog nooit en mover- of boordaccu in de caravan gehad.
Motief: nooit een mover nodig gehad en op alle plekken was er stroom of stonden we er zo kort dat de auto dit kan leveren.

Als je ergens lang staat zonder stroom en je kunt niet zonder mover wegkomen, dan is het uiteraard prettig als je je geen zorgen hoeft te maken over het leeg trekken van je boordaccu.
Je mover blijft het immers altijd doen. Als het gewicht en extra geld geen issues is dan is dat uiteraard prettig.

Natuurlijk kan je proberen om alsnog je auto ervoor te zetten of de autoaccu op de mover aan te sluiten om de mover aan de praat te krijgen.
Het kan allemaal maar als je daar geen zin in hebt is een tweede accu een optie.

Op de boot (gewicht is dan nog veel minder een issue) is er een aparte startaccu, een aparte accu voor de boegschroef, een aparte accu voor de hekschroef, een aparte startaccu voor de generator en een aparte leefaccu. Ook hier zijn er ook best combinaties te maken welke zowel voordelen als nadelen hebben. Wat iemand dan ook belangrijk vindt en dan ook de doorslag heeft is persoonlijk en met de eigen motivatie altijd de beste keuze.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”