Accu naar zolder

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
prowitt
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 15 jun 2011 19:25

Accu naar zolder

Bericht door prowitt » di 26 sep 2017 01:12

Beste experts. Ik zit toch even met wat vragen over de accu van de mover.

Afgelopen juli hebben wij ons oude Kipje ingeruild voor een (voor ons) nieuwe Caravelair Allegra 400 uit 2012 met wat meer gebruikersgemak, zoals o.a. een mover: een Hypercamp Excellent Automatic.
We zijn er hartstikke blij mee en vinden het allemaal hartstikke mooi maar ik heb totaal geen verstand van accu's.
Het verhaal begint eigenlijk al bij de dealer. We werden verrast met de mededeling dat er gèèn accu werd bijgeleverd.

1. Dit bevreemde mij wel een beetje: dure caravan, wel een mover en geen accu? Mij werd verteld dat dit gebruikelijk is omdat je nooit weet hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Of dat hij de accu meeneemt naar zijn nieuwe caravan. Dit lijkt mij misschien best wel logisch, maar is dit ook zo? Is dit gebruikelijk?

2. Maar goed, na enig aandringen krijgen wij toch gratis een nieuwe accu: een Varta LFD90 12V 90AH. Dit zegt mij helemaal niets. Is dit een goede accu voor deze mover?

3. Bij de aflevering werd er heel veel over het gebruik van de caravan verteld. Ook over de mover/accu. Maar eerlijk gezegd heb ik niet alles onthouden. Wel werd aangeraden om de accu tijdens de wintermaanden uit de caravan te halen en thuis te bewaren. Nu hebben wij de caravan al naar de stalling gebracht (gaat 1 okt a.s. dicht) en de accu eruit gehaald. Waarom is het beter om de accu eruit te halen en thuis te bewaren?

4. Op dit forum lees ik veel over accu's. Maar het duizelt... AGM, loodzuur, natte accu, Li-Ion, Optima, etc. Wat is mijn Varta LFD90 12v 90AH (deze: https://www.uw-accuwinkel.nl/components ... f6b60a.jpg) eigenlijk voor een soort accu?

5. De accu staat nu op zolder. Is dit wel veilig (knalgas, accuzuur)?