tandem mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tandem mover

Bericht door PD » di 25 dec 2018 08:55

Icecubes schreef:
ma 24 dec 2018 21:25
Ik ben ook aan het kijken voor een mover voor mijn Tandemasser (toegestane massa = 2000kg).
Ik twijfel tussen een Truma XT 2wd of een Reich Easydriver Basic 2.8 4wd.

Prijstechnisch heb ik geen interesse in de XT4.

Heb je toevallig ook wel eens een vergelijk kunnen maken tussen de Truma XT en de Reich? Ik zou normaal gesproken verwachten dat de 4 motoren bij de Reich toch wel de voorkeur hebben? Ik kan bijna geen praktijkervaringen vinden van de Reich 2.8 4wd.
Behalve het testen van de Reich bij De Greeff, heb ik er zelf verder geen ervaring mee. Op Duitse tandemasserfora kom je de Reich 4x4 wel heel vaak tegen, voornamelijk vanwege de gunstige prijs. Ik lees daar eigenlijk uitsluitend positieve ervaringen over de Reich.

Een 4x4 is vanzelfsprekend altijd in het voordeel tov een 2x4, zeker bij ongelijk terrein. De draaicirkel en kracht van de Truma XT4 is echt ongekend !
Een 2x4 zul je af en toe wat moeten helpen in ongelijk en/of nat terrein.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: tandem mover

Bericht door Abve » di 25 dec 2018 11:00

Ik heb geen ervaring met Reich maar ben afgegaan op de ervaringsdeskundigen op dit forum.
Dus dit jaar de XT4 gekocht.

Dit jaar op ca 30 campings gebruikt en bij vertrek en thuiskomst op het erf.
Zelfs op de kleinste plekjes kun je manoeuvreren met een heel gebruikersvriendelijke afstandsbediening.
Echt top!

Mijn advies is dan ook: even doorsparen.
Het meest vervelende is als je later denkt: ‘ had ik toch maar....’
Ik wens je veel succes met je keuze.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tandem mover

Bericht door PD » di 25 dec 2018 11:36

Je zou ook nog de XT2 kunnen monteren en ervaren hoe het gaat. Deze is achteraf uit te breiden tot XT4.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: tandem mover

Bericht door arnovariante » di 25 dec 2018 12:40

En geloof niet zomaar een handelaar die beweert dat een mover altijd simpel is uit te breiden naar 4x4.
Dit is zeker niet bij alle merken en types movers.
De grote dealer in Purmerend had ook beloofd dat de P1 makkelijk naar 4x4 was uit te breiden.
Niet dus......

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tandem mover

Bericht door PD » di 25 dec 2018 13:01

RE.gif
Bij Truma kan dat bij de XT2, en niet bij de XT (enkelas mover) omdat je dan niet de juiste stuurkast hebt. De motoren zijn wel identiek.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Icecubes
Berichten: 62
Lid geworden op: do 30 aug 2018 08:29

Re: tandem mover

Bericht door Icecubes » wo 26 dec 2018 18:04

Bedankt voor de reacties.

Wat ik zelf belangrijk aan een mover vind is dat op de meest kritische momenten de mover datgene doet wat hij hoort te doen en dat is voor mij de caravan goed op de plek neer te zetten. Alles wat ik met de auto kan doen zal ik ook met de auto gaan doen. Bij ruimtegebrek wil ik wel op de mover kunnen vertrouwen.

Ik wil voorkomen dat ik straks nog moet aanduwen omdat de mover te weinig power o.i.d. heeft.

@PD : ik kon zelf weinig vinden over de Reich, ook niet op de Duitse fora maar wellicht zoek ik niet goed genoeg. Ervaarde jij nog echte nadelen aan de Reich 2.8 4WD?

Prijstechnisch lijkt hij mij heel interessant voor een systeem met 4 motoren en qua gewicht wat het systeem zou moeten aankunnen mag het ook geen probleem zijn.

arnovariante

Re: tandem mover

Bericht door arnovariante » wo 26 dec 2018 19:14

Als je een mover zoekt die "op de meest kritieke momenten doet wat hij hoort te doen" moet je geen concessies doen en gewoon de beste nemen!

Als je goedkoper uit wilt zijn moet je niet raar staan te kijken als je de mover "op die meest kritieke momenten" soms een handje moet helpen.

Het een is het gevolg van het ander.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tandem mover

Bericht door PD » wo 26 dec 2018 23:24

RE.gif RE.gif
Persoonlijk heb ik voor de Truma ipv de Reich gekozen vanwege onderstaande redenen.

Technisch:
-kortere draaicirkel (serieus verschil bij krap manoeuvreren)
-krachtiger (loopt ook via de achterkant gelijktijdig twee levelblokken op)
-software (lijkt minder te wringen)
-intuitievere afstandsbediening (gebruiksgemak)

En een esthetische reden:
De Truma is onopvallend in twee tinten grijs terwijl de Reich er als enorme witte klompen onder hangt. Dat laatste ontsiert de caravan voor ons maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Vanzelfsprekend heb ik slechts beperkt kunnen testen, en is het daardoor geen zuivere wiskunde, maar ik was voldoende overtuigd. Wij zijn voor safe en looks gegaan met als consequentie een iets hogere prijs maar dat valt bij een nieuwe caravan nauwelijks op en bovendien kan de mover mee naar de volgende caravan.

Op Duitse fora lees ik overigens uitsluitend positieve ervaringen over beiden, ook onder tandems van +2.500 kg, dus ik zou de Reich ook best aandurven.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: tandem mover

Bericht door Abve » wo 26 dec 2018 23:48

Je zou ook eens kunnen informeren bij https://www.caravanmovershop.nl/informa ... masser.php.
Zij verkopen beide merken.

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: tandem mover

Bericht door Ruudfr » do 27 dec 2018 14:52

Hoi
de Truma Mover XT4 kan ook een caravan van 2800 kg met gemak aan en tot nu toe nog niets gevonden waar hij ins in de steek liet .
het is natuurlijk geen enkelaster die je even snel om zijn as draait maar met wat oefening zet hij de caravan daar waar wij hem hebben willen .
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Icecubes
Berichten: 62
Lid geworden op: do 30 aug 2018 08:29

Re: tandem mover

Bericht door Icecubes » vr 28 dec 2018 11:28

Bedankt allemaal voor de feedback. Ik denk dat ik nog wel even ga kijken of ik de systemen ergens live kan zien/proberen. Het spul moet er in elk geval voor de grote vakantie opzitten.

Icecubes
Berichten: 62
Lid geworden op: do 30 aug 2018 08:29

Re: tandem mover

Bericht door Icecubes » do 3 jan 2019 12:05

Dag allemaal,

Ik heb inmiddels op verschillende plekken geïnformeerd over de XT, XT2 en Reich 2.8 4WD.
Ik krijg veel verschillende adviezen met allemaal verschillende afwegingen, ik zal zomaar eens wat uitspraken op een rij zetten.

Wellicht ook handig om te vertellen dat zodra ik mijn oprit op wil, ik een hele scherpe en korte bocht moet maken. Hier is dusdanig weinig ruimte dat dat niet met de auto wil. Om die reden leek mij een 4WD systeem altijd beter, ook als ik op ongelijk terrein kom. Echter als ik de reacties zo lees dan lijkt men een 2WD systeem van Truma te prefereren, ook omdat die lichter is.

Wat is jullie mening bij vergelijk tussen deze systemen, prijstechnisch maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik was in de veronderstelling dat een 4WD systeem altijd de voorkeur had bij een tandemasser, ook omdat ik geen concrete nadelen kan vinden van de Reich 2.8 behalve dat hij zwaarder is wat uiteraard logisch is.
Er zit niet bijster veel verschil in de praktijk tussen de Xt2 en Reich 4WD. Mijn monteurs vinden allen de XT2 meest optimaal.

Als je 300kg laadvermogen hebt, zou ik niet kiezen voor een 4WD systeem (dat is namelijk al snel 80 kg (met onze set 7). De Truma XT2 is de helft van dit gewicht.

Wij adviseren het liefst een 2WD mover bij caravans tot 2200kg. Als u een zo’n kort mogelijke draaicirkel wilt hebben, is een 4-motorig systeem (4WD) noodzakelijk. Echter als u een mover zoekt als ondersteuning, is een 2-motorig systeem (2WD) aan te raden.

Als een caravan op een as aangedreven kan worden, dan heeft dit onze voorkeur. De kans op storingen is met twee motoren kleiner dan met vier motoren. Wij hebben ervaring met de 4WD movers van Reich en deze functioneren op zich prima, maar zijn hier niet sterk van onder de indruk. Ons standpunt blijft dat een enkele gewone Truma XT (dus niet de Truma XT2) net zo goed of zelfs beter presteert.

Het is niet nodig om een Truma XT2 aan te schaffen. Het enige verschil van deze mover ten opzichte van de gewone XT is een andere besturing waar u bij de XT2 een hogere prijs voor betaalt. Het tandemasser programma dat is ingesteld bij de XT2 kunt u beter handmatig tijdens het rangeren toepassen

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tandem mover

Bericht door PD » do 3 jan 2019 12:37

RE.gif
Mijn ideeën hieromtrent:

Kort draaien met een tandemasser (oa bij een oprit):
Dit kun je volgens mij vergeten met een 2x4. Ter illustratie: de XT2 heeft een draaicirkel van ca. 19 m en de XT4 een draaicirkel van ca. 10 m bij dezelfde tandem van ca. 9 m lang; Truma heeft hiervan een mooi filmpje op YouTube staan. Dat betekent dus eindeloos steken met een XT2 en nog maar de vraag of dit gaat lukken.
Bovendien moet je met een 2x4 geen oneffenheden in het wegdek hebben (zoals bij ons een gootje in het woonerf), want dan staat de XT2 hopeloos te malen in het luchtledige of maakt de caravan een onverwachte bocht doordat slechts één aangedreven wiel grip heeft.

XT2 of XT:
Wanneer je echt 100% zeker weet dat je later niet alsnog wilt overstappen naar 4x4, is een XT voldoende. Wil je later wel overstappen, dan kun je dit met de XT2 wel en zul je de XT moeten inruilen voor een complete XT4. Ik zou het risico niet nemen en tenminste de XT2 bestellen.
Bovendien: wanneer je de XT handmatig wilt laten functioneren zoals een XT2 (dus handmatig tussentijds strekken met de XT), dan neemt de draaicirkel zelfs nog verder toe want dat kan jijzelf vast niet zo efficiënt als de software van de XT2.

Extra gewicht:
Ja, elke 4x4 mover geeft een extra aanslag op je laadvermogen; onder andere om die reden hebben wij een 2.200 kg assenstel besteld.

Ervaring van monteurs met XT2 of Reich 4x4:
Hoeveel ervaring hebben ze werkelijk met deze movers; ofwel hoeveel tandems hebben ze ermee uitgerust. Zo heel veel tandems rijden er niet en hoeveel hebben ze bovendien met deze movers uitgerust ? Monteurs plaatsen die movers en zien ze als het goed is vrijwel nooit meer terug; ongeacht of het Reich of Truma is.
Juist op FB-pagina's zoals de Duitse tandempagina's, komen veel gebruikservaringen van tandemrijders van voornamelijk Duitsland, Italie en Nederland samen en zijn de ervaringen met de Reich ook gewoon goed.


Mijn advies: wanneer de Truma XT4 echt te ver weg ligt, monteer dan een Reich 4x4.

Laadvermogen blijft vanzelfsprekend wel een punt van aandacht; die ca. 30 kg extra zul je ergens moeten "verdienen", bijvoorbeeld door wat meer in de auto te laden.

Succes met je beslissing thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Icecubes
Berichten: 62
Lid geworden op: do 30 aug 2018 08:29

Re: tandem mover

Bericht door Icecubes » do 3 jan 2019 14:34

Bedankt voor je reactie PD, het bevestigt eigenlijk in grote lijnen ook een beetje wat ik denk.

Ik ben ook nog aan het overwegen welke accuset ik nodig heb. Ik twijfel tussen de Powerxtreme X30 en Optima Yellowtop 5.5. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dat vlak nog niet zoveel research heb gedaan. Ik zag wel dat de X30 een stuk lichter is dan de yellowtop, zo'n 15kg verschil. Het is niet noodzakelijk dat ik stroom heb in de caravan als ik niet aangesloten ben, hoewel het wellicht ook wel handig kan zijn. Ik weet niet in hoeverre zo'n optie nog meespeelt bij de keuze tussen deze 2 specifieke accu's.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tandem mover

Bericht door PD » do 3 jan 2019 14:40

RE.gif
Ik heb me niet verdiept in de lichtgewicht accu's. In onze vorige caravan hadden we goede ervaringen met een YT 75 Ah, dus in de nieuwe weer besteld. Voor mij een wat makkelijkere keuze vanwege het beschikbare laadvermogen. Autark gebruik doen we eigenlijk nooit, maar ik heb het wel laten voorzien.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: tandem mover

Bericht door arnovariante » do 3 jan 2019 15:22

100% eens met PD.
Als je kort en scherp MOET draaien maak je geen schijn van kans met een 2x4 mover.
Kan best hoor, voldoende kracht aanwezig en met 1 wiel op vooruit en 1 wiel op achteruit gaat hij echt wel om zijn assen, maar je wielen dreigen van de velg te wringen.
Dat ziet er echt bizar uit.
Het beroemde trucje van het neuswiel omhoog moet je niet al teveel van verwachten, bij ons kon dat sowieso niet omdat dan de achterkant van de caravan de straat raakte als het neuswiel de steile stoep op ging.

Situatieschets zoals het bij ons moest.
Vanaf de straat bij ons de oprit op had ik de gehele wegbreedte nodig om op de oprit te komen.
Dus ruim voor onze oprit afkoppelen, dan helemaal via de andere kant van de straat de oprit op.
En dan kwam ik nog schuin op de oprit, dat kwam ook beter uit met het aangedreven wiel (achterste), dan kon ik eerst een plank voor het rechterwiel leggen en daarna voor het linkerwiel.
Als beide wielen dan op de stoep waren kon ik net op tijd de dissel vrij sturen van de garage van de buren.
Dat was ons grootste probleem, een vrij steile oprit vanaf de straat naar de stoep waardoor het voorste wiel wordt opgetilt en zo even later het achterste aangedreven wiel geen tractie meer heeft.
Allemaal te voorkomen met een 4x4.
En als je dan toch bezig bent doe het dan gelijk goed.

Wat accu betreft schat ik dat het best zal gaan met een 55 Ah.
Zelfs met een lichtgewicht accu.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: tandem mover

Bericht door erichendri » vr 4 jan 2019 11:08

De XT2 is natuurlijk ook een optie als je hem in de toekomst over wilt bouwen
op een volgende zwaardere tandemasser.
Is gewicht het probleem kan je de accu ook in de auto meenemen en bij
moveren op de dissel zetten en 2 klemmen op de polen monteren.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tandem mover

Bericht door PD » vr 4 jan 2019 11:27

Niet mijn beste filmpje (volgende keer een betere filmpositie kiezen en blijven staan), maar je ziet hoe makkelijk de tandem scherp draait:

PnCy_2P2Y-s
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tandem mover

Bericht door PD » vr 4 jan 2019 11:46

Levellen met een XT4, caravan beladen tot 2.200 kg:

QO6ESjT92Mw

bMb6zN1wi5k
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Icecubes
Berichten: 62
Lid geworden op: do 30 aug 2018 08:29

Re: tandem mover

Bericht door Icecubes » vr 4 jan 2019 21:43

arnovariante schreef:
do 3 jan 2019 15:22
100% eens met PD.
Als je kort en scherp MOET draaien maak je geen schijn van kans met een 2x4 mover.
Kan best hoor, voldoende kracht aanwezig en met 1 wiel op vooruit en 1 wiel op achteruit gaat hij echt wel om zijn assen, maar je wielen dreigen van de velg te wringen.
Dat ziet er echt bizar uit.
Het beroemde trucje van het neuswiel omhoog moet je niet al teveel van verwachten, bij ons kon dat sowieso niet omdat dan de achterkant van de caravan de straat raakte als het neuswiel de steile stoep op ging.
Ik stap helemaal af van het idee om 2WD mover te nemen. Om de caravan de oprit op te krijgen moet ik echt bijna een haakse bocht maken plus dat de oprit vrij steil begint. Ik heb dus ook geen zin in gedoe dat bijvoorbeeld een wiel geen grip meer heeft enz.

Qua accu ga ik gewoon op safe spelen, ik pak een Optima Yellowtop 5.5 met 75AH. Wel iets zwaarder maar bewezen goed.

@PD : Bedankt voor je input met de filmpjes, dit draagt allemaal bij om een voor mij goede afweging te maken thumbup.gif

arnovariante

Re: tandem mover

Bericht door arnovariante » vr 4 jan 2019 22:15

RE.gif
thumbup.gif
Het gaat best, een 2x4, maar wel met concessies.
Als je kort en scherp MOET draaien heb je eigenlijk geen keuze.
Succes!

arnovariante

Re: tandem mover

Bericht door arnovariante » di 15 jan 2019 23:57

Ik heb t filmpje niet geheel bekeken maar volgens de titel wordt deze hut met een lichte Power Extreme accu gemoverd.

https://youtu.be/vIJw2hZhAHs

Icecubes
Berichten: 62
Lid geworden op: do 30 aug 2018 08:29

Re: tandem mover

Bericht door Icecubes » di 5 feb 2019 12:51

Morgen laat ik de Reich 2.8 4WD i.c.m. een Yellowtop 5.5 monteren, ik ben benieuwd.
Vanwege het slechte weer laat ik het bij de caravanstalling zelf doen dus ik kan nog niet direct testen op de oprit.

Vandaag ook mijn op maat gemaakte luifel bij Fortex ophalen :) Laat de zomervakantie maar komen.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”