RE.gif
Mijn ideeën hieromtrent:
Kort draaien met een tandemasser (oa bij een oprit):
Dit kun je volgens mij vergeten met een 2x4. Ter illustratie: de XT2 heeft een draaicirkel van ca. 19 m en de XT4 een draaicirkel van ca. 10 m bij dezelfde tandem van ca. 9 m lang; Truma heeft hiervan een mooi filmpje op YouTube staan. Dat betekent dus eindeloos steken met een XT2 en nog maar de vraag of dit gaat lukken.
Bovendien moet je met een 2x4 geen oneffenheden in het wegdek hebben (zoals bij ons een gootje in het woonerf), want dan staat de XT2 hopeloos te malen in het luchtledige of maakt de caravan een onverwachte bocht doordat slechts één aangedreven wiel grip heeft.
XT2 of XT:
Wanneer je echt 100% zeker weet dat je later niet alsnog wilt overstappen naar 4x4, is een XT voldoende. Wil je later wel overstappen, dan kun je dit met de XT2 wel en zul je de XT moeten inruilen voor een complete XT4. Ik zou het risico niet nemen en tenminste de XT2 bestellen.
Bovendien: wanneer je de XT handmatig wilt laten functioneren zoals een XT2 (dus handmatig tussentijds strekken met de XT), dan neemt de draaicirkel zelfs nog verder toe want dat kan jijzelf vast niet zo efficiënt als de software van de XT2.
Extra gewicht:
Ja, elke 4x4 mover geeft een extra aanslag op je laadvermogen; onder andere om die reden hebben wij een 2.200 kg assenstel besteld.
Ervaring van monteurs met XT2 of Reich 4x4:
Hoeveel ervaring hebben ze werkelijk met deze movers; ofwel hoeveel tandems hebben ze ermee uitgerust. Zo heel veel tandems rijden er niet en hoeveel hebben ze bovendien met deze movers uitgerust ? Monteurs plaatsen die movers en zien ze als het goed is vrijwel nooit meer terug; ongeacht of het Reich of Truma is.
Juist op FB-pagina's zoals de Duitse tandempagina's, komen veel gebruikservaringen van tandemrijders van voornamelijk Duitsland, Italie en Nederland samen en zijn de ervaringen met de Reich ook gewoon goed.
Mijn advies: wanneer de Truma XT4 echt te ver weg ligt, monteer dan een Reich 4x4.
Laadvermogen blijft vanzelfsprekend wel een punt van aandacht; die ca. 30 kg extra zul je ergens moeten "verdienen", bijvoorbeeld door wat meer in de auto te laden.
Succes met je beslissing