Hoe zinvol is een mover?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
JaapB

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door JaapB » wo 18 jan 2017 07:20

Ooit, héél lang geleden, sleepten slaven grote blokken steen om een onderkomen te bouwen.
Totdat er ééntje het idee kreeg om ronde boomstammen te gebruiken om het transport te verlichten.
Niet veel daarna werd het wiel uitgevonden.
De ontwikkeling stond niet stil en al snel werd een loopfiets in elkaar geknutseld.
Vervolgens een ketting met tandwielen en trappers.
En toen was er een revolutie met de uitvinding van de moter,
de gemoteriseerde verplaatsing was geboren, (brom)fiets, motorfiets, auto, trein, enz.
Daarna was het heel lang stil.
Tot er iemand op het idee kwam om een los motertje op de wielen van een caravan te plaatsen.

Vragen we ons nu nog steeds af of de uitvinding van het wiel ooit zinvol was, nee toch.

Volgende generatie caravans hebben een motertje ingebouwd,
o nee, die zijn er al, dat heten campers.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Ab » wo 18 jan 2017 09:35

Het is wat stil, en misschien komt het niet van de grond.
Maar een tijd geleden las ik een artikel over een paar studenten aan de TU die ingebouwde elektromotoren voor de caravanwielen aan het ontwikkelen waren.
Die ook als dynamo's werken om accu's te laden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Wheels » wo 18 jan 2017 09:43

Beste forum deelnemers.

Wel of niet deze voorziening hanteren is toch helemaal geen discussiepunt.
Je gaat ervoor of niet. Persoonlijke overwegingen, ook de fysieke spelen hier mee en niet te vergeten wat je financieel wil of kunt dragen.

Het zijn mooie technische ontwikkelingen, maar je hebt het niet altijd nodig.
Toch heb ik het voordeel van de mover recentelijk ook benut en hangt er bij onze caravan ook een onder.
Degene die mankracht nodig heeft op de camping om de caravan op zijn plek te krijgen zal ik uiteraard bijstaan. knipoog.gif
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Ad » wo 18 jan 2017 09:47

Wij hebben al jaren een mover, mede vanwege regelmatig optredende rugklachten. Als ik een caravan zie binnenrijden zonder mover, ga ik altijd een straatje om of even een boekje lezen in de caravan. Ik zal dan ook niemand helpen om een caravan op zijn plaats te duwen, ik ga mijn rug niet verzieken op onze eigen caravan, laat staan op een andere. Ik wil op de camping iedereen overal mee helpen, behalve met het verplaatsen van caravans.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door VIP » wo 18 jan 2017 09:55

RE.gif

Je gaat toch geen straatje omlopen als er een caravan binnenkomt zonder mover.

Er zijn nog hele volksstammen die op reis gaan zonder mover.

Niemand verplicht jou om te helpen, en er zijn er genoeg die geen hulp wensen omdat ze het of met de auto doen of met eigen mensen.

Stel dat ze je toch vragen om te helpen is het toch geen verplichting en kan je toch gewoon zeggen dat het niet kan door je rug.


En nog iets algemeens om over na te denken, ik heb bij de reizende medemens, kermis en circus zelden een mover gezien whistle.gif
Laatst gewijzigd door VIP op wo 18 jan 2017 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

JaapB

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door JaapB » wo 18 jan 2017 09:59

Ab schreef:Het is wat stil, en misschien komt het niet van de grond.
Maar een tijd geleden las ik een artikel over een paar studenten aan de TU die ingebouwde elektromotoren voor de caravanwielen aan het ontwikkelen waren.
Die ook als dynamo's werken om accu's te laden.
Ab,
http://e-trailer.nl

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Ad » wo 18 jan 2017 10:22

VIP Premium schreef:RE.gif
Er zijn nog hele volksstammen die op reis gaan zonder mover.
En nog iets algemeens om over na te denken, ik heb bij de reizende medemens, kermis en circus zelden een mover gezien whistle.gif
Jij gaat zeker niet in het voor- en naseizoen op vakantie als de "grijze golf" de campings bevolkt. Het gros van die leeftijdsgenoten, waar ik ook bij hoor, hebben tegenwoordig een mover eronder hangen. Bij de buitenlanders zie je ze minder. Overigens zijn er bij ons op de weekmarkt diverse standhouders met movers onder de triangel van hun grote aanhangers.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

JaapB

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door JaapB » wo 18 jan 2017 10:32

RE.gif
Ho ho, Mover is een Engels woord.
Volgens mij waren de Britten de eerste die zo'n ding hadden.
Vaak, de wat oudere Britten, konden op deze wijze met hun grote bakbeesten van caravans, nog steeds op hoge leefdtijd hun caravan op de plaats zetten.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door VIP » wo 18 jan 2017 10:49

Ad schreef:
VIP Premium schreef:RE.gif
Er zijn nog hele volksstammen die op reis gaan zonder mover.
En nog iets algemeens om over na te denken, ik heb bij de reizende medemens, kermis en circus zelden een mover gezien whistle.gif
Jij gaat zeker niet in het voor- en naseizoen op vakantie als de "grijze golf" de campings bevolkt. Het gros van die leeftijdsgenoten, waar ik ook bij hoor, hebben tegenwoordig een mover eronder hangen. Bij de buitenlanders zie je ze minder. Overigens zijn er bij ons op de weekmarkt diverse standhouders met movers onder de triangel van hun grote aanhangers.
Niet andere dingen er bij halen:, we hadden het over caravans en niet over standhouders op de weekmarkt met hun aanhangwagens waar de mover op de vooras zit en niet onder de triangel knipoog.gif .

En ja ik reis het hele jaar door met de hut dus zie enorm veel van de Grijze Golf voorbijkomen en die hebben er echt niet allemaal een Mover onder hangen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door meeder » wo 18 jan 2017 11:33

In Scandinavië zie je heel weinig movers. Ze staan daar vaak verbaasd te kijken als wij met een mover de caravan op zijn plek zetten.

Kasper

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Kasper » wo 18 jan 2017 11:33

Nogmaals, een mover is gewoon zinvol, maar iedereen mag toch wel kiezen of men er een wil hebben of niet? weenie.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door meeder » wo 18 jan 2017 11:43

Precies, het is net zoals met een automatische versnellingsbak. Er lopen ook nog steeds hele volksstammen rond die beweren dat je dan geen controle hebt over je auto en dat je er lui van gaat worden.
Iedereen mag daar zijn eigen keuze in maken, ik ben blij met de mover en ik ben een fan van automatische versnellingsbakken :)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door JPGeetje » wo 18 jan 2017 11:52

Ho ho ho, knipoog.gif
Het was niet mijn bedoeling om hier een discussie te ontketenen over het al dan niet zinvol zijn van de mover. scratch.gif
Dat is naar mijn mening iets wat ieder voor zichzelf uit maakt, en daar lopen ook al tig draadjes over op dit forum.
Mijn insteek was, om mensen een tooltje te bieden waarin ze deze vraag voor zichzelf iets objectiever konden beantwoorden. thumbup.gif
Persoonlijk had ik het dan ook interessanter gevonden als men hier vermeldde of hun inzicht door die berekening was gewijzigd scratch.gif
En dan bedoel ik niet zo zeer die mensen die al een mover hebben, maar meer diegene die anti of twijfelachtig zijn. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door deusjevo » wo 18 jan 2017 12:05

JPGeetje schreef:Ho ho ho, knipoog.gif
Het was niet mijn bedoeling om hier een discussie te ontketenen over het al dan niet zinvol zijn van de mover. scratch.gif
Check ff je titel awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Kasper

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Kasper » wo 18 jan 2017 13:23

Ja, begin maar even overnieuw, ik had het ook anders begrepen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door JPGeetje » wo 18 jan 2017 13:39

RE.gif +
RE.gif RE.gif
Oké,
Jullie lezen alleen maar de koppen scratch.gif
In dat geval had ik het inderdaad beter anders kunnen formuleren.
Ik heb het toch meer tegen de mensen die ook het artikel lezen wat ik beëindig met onderstaand citaat:
JPGeetje schreef:Enfin, voor de geïnteresseerden, vul het sheetje maar eens in en vraag je daarna maar eens af of een mover zinvol is. scratch.gif
Overigens wordt in de kop ook niet gevraagd of de mover zinvol. Dat staat naam mijn mening allang vast.
De vraag is meer om voor jezelf adhv. het sheetje te bepalen of een mover voor jou zinvol is. weenie.gif
Reacties die duidelijk voortvloeien uit de berekening heb ik nog maar enkele gezien.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door VIP » wo 18 jan 2017 14:57

JPGeetje schreef: Persoonlijk had ik het dan ook interessanter gevonden als men hier vermeldde of hun inzicht door die berekening was gewijzigd scratch.gif
En dan bedoel ik niet zo zeer die mensen die al een mover hebben, maar meer diegene die anti of twijfelachtig zijn. thumbup.gif
Om je vraag te beantwoorden, nee mijn inzicht is niet veranderd.

En nee wij hebben bewust geen mover, en nee wij zijn niet anti en ook niet twijfelachtig.

Alleen de eeuwige discussie o.a. hier op het forum over de opdringerige VOORS van movers (en de TEGENS van tandemassers) toont aan hoe anderen er over denken.

Wat moet ik met een mover van 3,5-4K euro als ik goed kan rangeren, die enkele keer dat het niet zou lukken met de auto dan zoek ik wel een andere plek. (Wat overigens tot op heden nog nooit is voor gekomen).

En voor iedereen die er wel een heeft, prima, ieder moet doen wat hij/zij wil.
Porsche + Tabbert

Citrorob

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Citrorob » wo 18 jan 2017 16:35

Micky schreef:
Citrorob schreef:Ik kan mij voorstellen dat een aantal kampeerders een mover héél fijn vinden.
Ik heb echter de afgelopen 25 jaar geen mover gehad en ik ben ook nog nooit een situatie tegen gekomen waren deze nodig is.
Ook heb ik ivm ernstige rugklachten de caravan nooit één centimeter met de hand verplaatst.
Als er ooit een mover komt, dan is dat omdat ik dergelijke opties gewoon geweldig leuk vind.
Begrijp ik goed dat jij 25 jaar lang altijd de caravan op de plek hebt gekregen met de auto? dan zal het aan je campingkeuze liggen verwacht ik, of krijg je vaak hulp? (waar helemaal niets mis mee is overigens).
Om eerlijk te zijn hebben wij sinds het zelf plaatsen van de mover al wel een paar keer tegen elkaar gezegd dat de caravan perfect op de plek staat en dat dit zonder mover nooit gelukt was.
Het zal vast ook met de camping keuze te maken hebben. Ik zie idd wel eens foto's van kampeergetto's waar ik niet dood gevonden wil worden.
Maar goed ieder zijn keuze. thumbup.gif

Ik heb slechts twéé keer hulp gehad.

Een keer was van de tractor van de campingbeheerder omdat de auto en caravan tot halverwege de velgen in de klei wegzakte en een mover daar m.i. ook niet had geholpen en de tweede keer was op een steile natte gras helling op de camping waarbij de wielen mijn toenmalig voorwielaandrijver te weinig grip hadden. Een mede kampeerder wilde toen bewijzen dat zijn 4WD heb wel omhoog kreeg en dat mocht.
Achteraf is dat misschien de enige keer geweest dat een mover wellicht hulp had kunnen bieden. Was wel een steile klim over 200-300m geweest.

De handgrepen zijn idd echter nog nooit ergens anders voor gebruikt dan om een waslijntje o.i.d. aan vast te maken.
Zelfs in de stalling rijd ik de caravan met de auto op zijn plek.

Anvehe
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 17:29

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Anvehe » wo 18 jan 2017 21:57

"Hoe zinvol is een mover?"
Wij denken heel zinvol. Na 2 jaar kamperen met een caravan zonder mover, zijn ook wij overstag. Hebben een mover besteld en deze wordt eind februari onder de caravan gezet, zodat we half maart weer heerlijk 4 maanden kunnen gaan trekken door het zuiden van Europa. haphop.gif haphop.gif
De afgelopen 2 jaren is het eigenlijk best goed gegaan zonder mover. Maar op een paar campings stonden we net niet helemaal naar onze zin. We zeiden dan tegen elkaar:
"Met een mover zouden we toch anders zijn gaan staan."
We hopen dat we er veel plezier van gaan hebben. blij.gif blij.gif

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door PopupPaul » wo 18 jan 2017 23:05

Ab schreef:Het is wat stil, en misschien komt het niet van de grond.
Maar een tijd geleden las ik een artikel over een paar studenten aan de TU die ingebouwde elektromotoren voor de caravanwielen aan het ontwikkelen waren.
Die ook als dynamo's werken om accu's te laden.
Klopt, dat is de e-trailer oplossing. (E-trailer.nl, ze werken tegenwoordig samen met Enduro)

Vorig jaar heb ik getwijfeld over een mover, omdat de kinderen nog mee gaan. Vorige week was ik aan het surfen voor een mover en kwam de e-trailer oplossing tegen. Deze is nog in ontwikkeling (keuring RDW) en komt hopelijk medio 2018 op de markt.
Dit lijkt mij de ideale oplossing omdat je dan alles in één hebt: mover, elektrische rem (remmen lopen niet warm bij afdaling) en een slingercorrectie.
Voor autos met weinig vermogen is het ook een hulpkrachtbron maar dat heb ik voorlopig niet nodig knipoog.gif
Het is wel aan de prijs: €4995 maar ik ga er toch op wachten (zal uiteindelijk goedkoper worden)
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoe zinvol is een mover?

Bericht door Conradi » wo 18 jan 2017 23:35

PremiumDiscovery schreef:...,,
Waar ik op de camping wel héél goed zonder kan.... medekampeerders die menen te weten wat ik hoe moet doen knipoog.gif
Aha, Camping Paradise, daar wil ik ook wel naar toe :wink: #eigenkeuze
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Movers”