Accu oplader gebruik voor de mover.

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
marcelrood
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32

Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door marcelrood » zo 23 okt 2016 20:03

Hallo caravanners.

Ik ben bezig met een mover onder mijn caravan bouwen en ik vroeg me af hoe het gebruik van de acculader word ingezet.

Voorbeeld.
Wanneer je op vakantie ga zorg je natuurlijk dat je accu van te voren is opgeladen.

Maar hier mijn vraag.

Aangekomen op je bestemming gebruik je je mover om op de plek te komen met je caravan. Daarna laad je je accu weer op????

Heb je tijdens de vakantie de acculader continue aangesloten op de accu dus de lader voorzien van 230v???

Of laad je je accu een bepaalde tijd en haal je dan de 230V weer van je lader??

Ik heb een truma bc10 lader icm optima 38Ah accu.

Ik dacht zelf een geschakeld stopcontact te maken waar de lader in zit. Na gebruik van de mover even een dagje of zo de lader aan en daarna het stopcontact weer uitzetten.

Graag jullie reactie en eigen gebruik situatie...

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door PD » zo 23 okt 2016 20:07

Onze acculader zit permanent aangesloten op de 230 V in de caravan, dus wanneer de caravan aan de paal staat, wordt constant geladen.
Ook thuis op de oprit is de caravan altijd aangesloten op 230 V dus ook dan constant laden.
Laatst gewijzigd door PD op zo 23 okt 2016 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door JAJB » zo 23 okt 2016 20:08

Ik heb t zo gedaan (zie link)
Achteraf heb ik er ook nog een relais tussen gezet.

Ctek accu ladder in combinatie met CERS 30D

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
Laatst gewijzigd door JAJB op zo 23 okt 2016 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Hobby Linka » zo 23 okt 2016 20:09

Hoi Marcel,

Een beetje afhankelijk van de situatie. Zelf heb ik een accu en lader standaard in de caravan. Mijn lader gaat automatisch over op druppelladen nadat de accu is opgeladen. Tijdens vakanties laat ik de lader gewoon aan staan. Nog nooit problemen mee ondervonden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Chris » zo 23 okt 2016 22:15

Hoi Marcel.

Jou lader is een z.g. intelligente lader, dus die kan je eraan laten staan tijdens de vakantie.
Dat doe ik ook, hij gaat automatisch over in druppellading of onderhoudslading.
Mijn lader ( een Ctek) hangt permanent aan de accu als ik met de caravan op pad ben.
Moveren, aan de paal, weer moveren of naar huis... altijd eraan.
Totdat de caravan langere tijd stil zal staan zonder "walstroom".
Dan laad ik hem volledig vol en koppel de accupolen los, of in ieder geval een accupool.
Daarmee voorkom ik dat de accu zelfs via het kleinste LEDje zou kunnen ontladen.
Want... een volledig ontladen accu is heel slecht voor dat ding, dat kan funest zijn.
Dus voorkom volledige ontlading altijd.
De YellowTop accu's zijn bijzonder goede accu's en kunnen door materiaal en constructie in de caravan blijven tijdens de winterslaap.
Doe ik ook met mijn Yellowtop, en na de winter sluit ik de accu weer aan en mover zo de stalling weer uit.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Jan Krukas » ma 24 okt 2016 09:30

Halo Chis ik zet 3 dagen voordat ik vertrek de caravan onder stoom, voor de mover en de
Koelkast op de camping na gebruik van de mover ook 3 dagen daarna zet ik hem uit middels
Een Hooft schakelaar (Ctek lader)


Gr. Jan

marcelrood
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door marcelrood » ma 24 okt 2016 12:12

hoi chris

het los koppellen van de accu pool heb ik al vaker gelezen maar is het uitschakelen van de hoofdschakelaar niet hetzelfde?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Chris » ma 24 okt 2016 12:56

Hoi Marcel.

Bij mij hangt er meer aan de accu als alleen de mover.
Dus om alle mogelijke verbruikers, tot aan het kleinste signaalledje, uit te sluiten, klik ik een van de accuklemmen los.
Speciaal daarvoor heb ik Ojop accuklemmen.....handige dingen zijn dat.

Grtz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door graaf » ma 24 okt 2016 14:12

Chris schreef:Hoi Marcel.

Bij mij hangt er meer aan de accu als alleen de mover.
Dus om alle mogelijke verbruikers, tot aan het kleinste signaalledje, uit te sluiten, klik ik een van de accuklemmen los.
Speciaal daarvoor heb ik Ojop accuklemmen.....handige dingen zijn dat.

Grtz
Chris
Ja, die Ojop accuklemmen had ik ook. M'n caravandealer heeft ze gelijk verwijderd en vervangen door traditionele klemmen. Alleen maar problemen en niet geschikt voor grote stromen zoals starten van een automotor en rijden met een mover. Inmiddels heb ik dit ook van mensen uit de garagewereld horen bevestigen. Toch worden ze nog steeds verkocht. Ik weet niet of alle "Ojop" klemmen hetzelfde zijn, of dat er inferieure "look-a-likes" in omloop zijn. Ik heb ze wel onlangs zien liggen in die bakken bij bouwmarkten waar je voor €2,50 of €5,00 goedkope gereedschappen e.d. Kunt kopen. (Meestal rommel dus)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Hobby Linka » ma 24 okt 2016 14:27

RE.gif

Alle waar naar zijn geld. Goedkoop is vaak duurkoop. Mijn klemmen kostte € 14,00 bij een automaterialen handel.

Als je de klem voor de helft dicht had kon je de klem al niet meer draaien. Helemaal dicht is muurvast. Gebruik ze nu ruim een jaar en nog nooit problemen gehad.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door graaf » ma 24 okt 2016 15:01

RE.gif Ja, dat klopt André,
Die van mij waren ook uit een automaterialenzaak (Automat), en klemden ook goed. De technische dienst bij Schaffelaar (Eriba-dealer in Barneveld) wees mij op het "inferieure" ontwerp; de strip om de pool zou veel te dun zijn en de klem waarmee de kabels (10mm2) aan de Ojop vast zat wil vaak geen volledig contact maken waardoor warmte (brand) kan ontstaan. scratch.gif scratch.gif Hun beleid is ze er overal af te halen, omdat men te vaak met klachten daarover kwam. weenie.gif
Ik heb net op zolder effe gekeken naar die oude klemmen die ze er af gehaald hadden....is inderdaad ook Ojop.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Citrorob

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Citrorob » ma 24 okt 2016 15:07

Ze zien eruit als of ze van hetzelfde materiaal gemaakt zijn als de goedkoopste startkabels uit de € 5 bak van de bouwmarkt.
De aansluitkabels zijn veel dikker dan de connector zelf.

De connector is dan altijd het zwakste punt met de grootste overgangsweerstand.
Dit moet je gewoon niet willen gebruiken en ik begrijp dan ook de reacties van de dealers en TD's.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Micky » ma 24 okt 2016 19:38

De echte ojop worden ook in de boten industrie gebruik, er is niets mis mee volgens mij, werkt bij mij al 6 jaar, ook met de Mover..

We hebben het over deze: http://ojopsweden.se/battery-connectors ... t-benefits

Gaat iemand mij overtuigen dat die niet goed zijn?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

marcelrood
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door marcelrood » ma 24 okt 2016 19:56

Ik heb wel van die snelklik accuklemmen maar niet van Ojop volgens mij, zal eens kijken.

Afgelopen zaterdag de mover onder de caravan gehangen. De bekabeling van een motor en de beveiligingsstekkerdoos bij de handrem liggen al bij de doorvoer om naar binnen te gaan. Zodra ik tijd heb ga ik verder. De bekabeling van de andere motor nog en dan de binnen boel. Stopcontact nog maken.
Nog genoeg te doen.

Ik vroeg me alleen nog af hangt zo een mover aan de voorkant niet te laag voor verkeersdrempels?
In de handleiding stond een minimale hoogte van 110mm. Ik heb een hoogte van 140mm.

Is dat ruim genoeg?

Zit het bij jullie ook zo laag.
Kan me voorstellen dat bij mensen die de mover achter de as hebben de hoogte veel hoger is, omdat de caravan met dissel wat naar beneden hangt wanneer deze aan de auto is gekoppeld.

Graag jullie reactie...

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Ventje390 » ma 24 okt 2016 20:25

14 cm is niet verkeerd, rekening houden met drempels moet je toch altijd.
Als je de caravan goed belaad, je trekhaak zit op dezelfde hoogte als de koppeling van je caravan, dan zou je caravan mooi horizontaal moeten staan.
Mover voor de as betekend wel dat deze mooi schoon blijft, achter de as vangt hij alle troep op bij slecht weer.
Het ligt ook een beetje aan de mogelijkheden welke je hebt, welke bepalen waar je de mover "moet" hangen.
Vergeet niet als je de bedrading gaat aansluiten, dat je de kabels van beide motoren even lang laat.
Succes en veel plezier van je mover, het is een uitkomst !
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

Abve

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Abve » ma 24 okt 2016 22:18

Jan Krukas schreef:Halo Chis ik zet 3 dagen voordat ik vertrek de caravan onder stoom, voor de mover en de
Koelkast op de camping na gebruik van de mover ook 3 dagen daarna zet ik hem uit middels
Een Hooft schakelaar (Ctek lader)


Gr. Jan
Afgelopen voorjaar heb ik i-TBS laten monteren door Triorep.
Dit systeem trekt ook stroom van de 'mover-accu' en daarom is het nu zo gemaakt ( vraag mij niet: hoe...) dat de accu ook oplaadt tijdens het rijden. Anders zou ik de kans lopen dat na een lange dag rijden in bijv. de bergen, de accu leeggetrokken is door het i-TBS en de mover niet meer werkt. Nu is dat probleem getackeld. Bijkomend voordeel is dus dat de accu altíjd opgeladen is/wordt :lol:

Citrorob

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Citrorob » wo 26 okt 2016 14:52

Micky schreef:De echte ojop worden ook in de boten industrie gebruik, er is niets mis mee volgens mij, werkt bij mij al 6 jaar, ook met de Mover..

We hebben het over deze: http://ojopsweden.se/battery-connectors ... t-benefits

Gaat iemand mij overtuigen dat die niet goed zijn?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik denk het niet maar als ik dit zie
Afbeelding

dan weet ik genoeg....

Citrorob

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Citrorob » wo 26 okt 2016 14:54

of dit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Micky » wo 26 okt 2016 15:52

RE.gif

op de site kun je de juiste opzoeken, de specs staan er gewoon bij knipoog.gif
Niets mis met de mijne knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Ab » wo 26 okt 2016 15:58

Ik had ze eerder ook.
Nu niet meer. Niet zo lang geleden heb ik een nieuwe accu geplaatst.
Net als de vorige accu komt de accu nooit van zijn plaats. Thuis staat de caravan altijd aangesloten op het stroomnet. Hoeft er dus nooit uit.
Snelklemmen hebben geen dus geen zin.
Omdat er een zeer hoge stroom loopt, tot 200 Amp.,
heb ik zware accu klemmen gebruikt deze keer.
De vorige waren Ojops. Ik kon zien dat er warmteontwikkeling bij de klemmen was geweest.
Om die reden dus vervangen.
Een Simpark heeft sterkere motoren dan de meeste andere movers.
En kan dus erg veel Ampère's trekken, afhankelijk van de omstandigheden.
Dat de klemmen wat minder makkelijk los te halen zijn zie ik niet meer als een probleem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Nimma » za 29 okt 2016 14:17

accuklemmen Troll 2010.jpg
accuklemmen Troll 2010.jpg (67.2 KiB) 6249 keer bekeken
Dit kreeg ik zo geleverd; echter het open klikken van een of twee klemmen heeft alleen als resultaat dat de klemmen los komen te zitten; moet je er dus nog een of twee helemaal vanaf halen. Apart, óf toch niet? Bij een vorige caravan was met het losklikken ook echt de stroom er vanaf.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Hobby Linka » za 29 okt 2016 14:38

RE.gif

Nee hoor dat is voor dit soort klemmen normaal. Het is duidelijk te zien dat deze (snel)klemmen geen schakelaar hebben. Ik heb dezelfde en die moeten er ook echt af.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door Nimma » za 29 okt 2016 14:47

Dankje, al wéér wat wijzer thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

marcelrood
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door marcelrood » zo 30 okt 2016 08:57

Gister accu en besturings module en lader geplaatst.
Ik heb ojop klemmen. Zitten wel goed vast. De Zekering is 150A.

Gister al ff proef gereden geweldig hoor.

Vandaag nog even een kabel trekken voor een stopcontact. En dan maar wachten dat we weer vakantie krijgen...
Bijlagen
image.jpg

marcelrood
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32

Re: Accu oplader gebruik voor de mover.

Bericht door marcelrood » ma 7 nov 2016 19:09

Heren bedankt voor al jullie reacties en hulp.

Mvg Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Movers”