Accu oplader gebruik voor de mover.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32
Accu oplader gebruik voor de mover.
Hallo caravanners.
Ik ben bezig met een mover onder mijn caravan bouwen en ik vroeg me af hoe het gebruik van de acculader word ingezet.
Voorbeeld.
Wanneer je op vakantie ga zorg je natuurlijk dat je accu van te voren is opgeladen.
Maar hier mijn vraag.
Aangekomen op je bestemming gebruik je je mover om op de plek te komen met je caravan. Daarna laad je je accu weer op????
Heb je tijdens de vakantie de acculader continue aangesloten op de accu dus de lader voorzien van 230v???
Of laad je je accu een bepaalde tijd en haal je dan de 230V weer van je lader??
Ik heb een truma bc10 lader icm optima 38Ah accu.
Ik dacht zelf een geschakeld stopcontact te maken waar de lader in zit. Na gebruik van de mover even een dagje of zo de lader aan en daarna het stopcontact weer uitzetten.
Graag jullie reactie en eigen gebruik situatie...
Ik ben bezig met een mover onder mijn caravan bouwen en ik vroeg me af hoe het gebruik van de acculader word ingezet.
Voorbeeld.
Wanneer je op vakantie ga zorg je natuurlijk dat je accu van te voren is opgeladen.
Maar hier mijn vraag.
Aangekomen op je bestemming gebruik je je mover om op de plek te komen met je caravan. Daarna laad je je accu weer op????
Heb je tijdens de vakantie de acculader continue aangesloten op de accu dus de lader voorzien van 230v???
Of laad je je accu een bepaalde tijd en haal je dan de 230V weer van je lader??
Ik heb een truma bc10 lader icm optima 38Ah accu.
Ik dacht zelf een geschakeld stopcontact te maken waar de lader in zit. Na gebruik van de mover even een dagje of zo de lader aan en daarna het stopcontact weer uitzetten.
Graag jullie reactie en eigen gebruik situatie...
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Onze acculader zit permanent aangesloten op de 230 V in de caravan, dus wanneer de caravan aan de paal staat, wordt constant geladen.
Ook thuis op de oprit is de caravan altijd aangesloten op 230 V dus ook dan constant laden.
Ook thuis op de oprit is de caravan altijd aangesloten op 230 V dus ook dan constant laden.
Laatst gewijzigd door PD op zo 23 okt 2016 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Accu oplader gebruik voor de mover.
Ik heb t zo gedaan (zie link)
Achteraf heb ik er ook nog een relais tussen gezet.
Ctek accu ladder in combinatie met CERS 30D
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
Achteraf heb ik er ook nog een relais tussen gezet.
Ctek accu ladder in combinatie met CERS 30D
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
Laatst gewijzigd door JAJB op zo 23 okt 2016 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Hoi Marcel,
Een beetje afhankelijk van de situatie. Zelf heb ik een accu en lader standaard in de caravan. Mijn lader gaat automatisch over op druppelladen nadat de accu is opgeladen. Tijdens vakanties laat ik de lader gewoon aan staan. Nog nooit problemen mee ondervonden.
Een beetje afhankelijk van de situatie. Zelf heb ik een accu en lader standaard in de caravan. Mijn lader gaat automatisch over op druppelladen nadat de accu is opgeladen. Tijdens vakanties laat ik de lader gewoon aan staan. Nog nooit problemen mee ondervonden.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Hoi Marcel.
Jou lader is een z.g. intelligente lader, dus die kan je eraan laten staan tijdens de vakantie.
Dat doe ik ook, hij gaat automatisch over in druppellading of onderhoudslading.
Mijn lader ( een Ctek) hangt permanent aan de accu als ik met de caravan op pad ben.
Moveren, aan de paal, weer moveren of naar huis... altijd eraan.
Totdat de caravan langere tijd stil zal staan zonder "walstroom".
Dan laad ik hem volledig vol en koppel de accupolen los, of in ieder geval een accupool.
Daarmee voorkom ik dat de accu zelfs via het kleinste LEDje zou kunnen ontladen.
Want... een volledig ontladen accu is heel slecht voor dat ding, dat kan funest zijn.
Dus voorkom volledige ontlading altijd.
De YellowTop accu's zijn bijzonder goede accu's en kunnen door materiaal en constructie in de caravan blijven tijdens de winterslaap.
Doe ik ook met mijn Yellowtop, en na de winter sluit ik de accu weer aan en mover zo de stalling weer uit.
Succes
Chris
Jou lader is een z.g. intelligente lader, dus die kan je eraan laten staan tijdens de vakantie.
Dat doe ik ook, hij gaat automatisch over in druppellading of onderhoudslading.
Mijn lader ( een Ctek) hangt permanent aan de accu als ik met de caravan op pad ben.
Moveren, aan de paal, weer moveren of naar huis... altijd eraan.
Totdat de caravan langere tijd stil zal staan zonder "walstroom".
Dan laad ik hem volledig vol en koppel de accupolen los, of in ieder geval een accupool.
Daarmee voorkom ik dat de accu zelfs via het kleinste LEDje zou kunnen ontladen.
Want... een volledig ontladen accu is heel slecht voor dat ding, dat kan funest zijn.
Dus voorkom volledige ontlading altijd.
De YellowTop accu's zijn bijzonder goede accu's en kunnen door materiaal en constructie in de caravan blijven tijdens de winterslaap.
Doe ik ook met mijn Yellowtop, en na de winter sluit ik de accu weer aan en mover zo de stalling weer uit.
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
- Locatie: Haarlem
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Halo Chis ik zet 3 dagen voordat ik vertrek de caravan onder stoom, voor de mover en de
Koelkast op de camping na gebruik van de mover ook 3 dagen daarna zet ik hem uit middels
Een Hooft schakelaar (Ctek lader)
Gr. Jan
Koelkast op de camping na gebruik van de mover ook 3 dagen daarna zet ik hem uit middels
Een Hooft schakelaar (Ctek lader)
Gr. Jan
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
hoi chris
het los koppellen van de accu pool heb ik al vaker gelezen maar is het uitschakelen van de hoofdschakelaar niet hetzelfde?
het los koppellen van de accu pool heb ik al vaker gelezen maar is het uitschakelen van de hoofdschakelaar niet hetzelfde?
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Hoi Marcel.
Bij mij hangt er meer aan de accu als alleen de mover.
Dus om alle mogelijke verbruikers, tot aan het kleinste signaalledje, uit te sluiten, klik ik een van de accuklemmen los.
Speciaal daarvoor heb ik Ojop accuklemmen.....handige dingen zijn dat.
Grtz
Chris
Bij mij hangt er meer aan de accu als alleen de mover.
Dus om alle mogelijke verbruikers, tot aan het kleinste signaalledje, uit te sluiten, klik ik een van de accuklemmen los.
Speciaal daarvoor heb ik Ojop accuklemmen.....handige dingen zijn dat.
Grtz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Ja, die Ojop accuklemmen had ik ook. M'n caravandealer heeft ze gelijk verwijderd en vervangen door traditionele klemmen. Alleen maar problemen en niet geschikt voor grote stromen zoals starten van een automotor en rijden met een mover. Inmiddels heb ik dit ook van mensen uit de garagewereld horen bevestigen. Toch worden ze nog steeds verkocht. Ik weet niet of alle "Ojop" klemmen hetzelfde zijn, of dat er inferieure "look-a-likes" in omloop zijn. Ik heb ze wel onlangs zien liggen in die bakken bij bouwmarkten waar je voor €2,50 of €5,00 goedkope gereedschappen e.d. Kunt kopen. (Meestal rommel dus)Chris schreef:Hoi Marcel.
Bij mij hangt er meer aan de accu als alleen de mover.
Dus om alle mogelijke verbruikers, tot aan het kleinste signaalledje, uit te sluiten, klik ik een van de accuklemmen los.
Speciaal daarvoor heb ik Ojop accuklemmen.....handige dingen zijn dat.
Grtz
Chris
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
RE.gif
Alle waar naar zijn geld. Goedkoop is vaak duurkoop. Mijn klemmen kostte € 14,00 bij een automaterialen handel.
Als je de klem voor de helft dicht had kon je de klem al niet meer draaien. Helemaal dicht is muurvast. Gebruik ze nu ruim een jaar en nog nooit problemen gehad.
Alle waar naar zijn geld. Goedkoop is vaak duurkoop. Mijn klemmen kostte € 14,00 bij een automaterialen handel.
Als je de klem voor de helft dicht had kon je de klem al niet meer draaien. Helemaal dicht is muurvast. Gebruik ze nu ruim een jaar en nog nooit problemen gehad.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
RE.gif Ja, dat klopt André,
Die van mij waren ook uit een automaterialenzaak (Automat), en klemden ook goed. De technische dienst bij Schaffelaar (Eriba-dealer in Barneveld) wees mij op het "inferieure" ontwerp; de strip om de pool zou veel te dun zijn en de klem waarmee de kabels (10mm2) aan de Ojop vast zat wil vaak geen volledig contact maken waardoor warmte (brand) kan ontstaan. Hun beleid is ze er overal af te halen, omdat men te vaak met klachten daarover kwam.
Ik heb net op zolder effe gekeken naar die oude klemmen die ze er af gehaald hadden....is inderdaad ook Ojop.
Die van mij waren ook uit een automaterialenzaak (Automat), en klemden ook goed. De technische dienst bij Schaffelaar (Eriba-dealer in Barneveld) wees mij op het "inferieure" ontwerp; de strip om de pool zou veel te dun zijn en de klem waarmee de kabels (10mm2) aan de Ojop vast zat wil vaak geen volledig contact maken waardoor warmte (brand) kan ontstaan. Hun beleid is ze er overal af te halen, omdat men te vaak met klachten daarover kwam.
Ik heb net op zolder effe gekeken naar die oude klemmen die ze er af gehaald hadden....is inderdaad ook Ojop.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Ze zien eruit als of ze van hetzelfde materiaal gemaakt zijn als de goedkoopste startkabels uit de € 5 bak van de bouwmarkt.
De aansluitkabels zijn veel dikker dan de connector zelf.
De connector is dan altijd het zwakste punt met de grootste overgangsweerstand.
Dit moet je gewoon niet willen gebruiken en ik begrijp dan ook de reacties van de dealers en TD's.
De aansluitkabels zijn veel dikker dan de connector zelf.
De connector is dan altijd het zwakste punt met de grootste overgangsweerstand.
Dit moet je gewoon niet willen gebruiken en ik begrijp dan ook de reacties van de dealers en TD's.
Accu oplader gebruik voor de mover.
De echte ojop worden ook in de boten industrie gebruik, er is niets mis mee volgens mij, werkt bij mij al 6 jaar, ook met de Mover..
We hebben het over deze: http://ojopsweden.se/battery-connectors ... t-benefits
Gaat iemand mij overtuigen dat die niet goed zijn?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
We hebben het over deze: http://ojopsweden.se/battery-connectors ... t-benefits
Gaat iemand mij overtuigen dat die niet goed zijn?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Ik heb wel van die snelklik accuklemmen maar niet van Ojop volgens mij, zal eens kijken.
Afgelopen zaterdag de mover onder de caravan gehangen. De bekabeling van een motor en de beveiligingsstekkerdoos bij de handrem liggen al bij de doorvoer om naar binnen te gaan. Zodra ik tijd heb ga ik verder. De bekabeling van de andere motor nog en dan de binnen boel. Stopcontact nog maken.
Nog genoeg te doen.
Ik vroeg me alleen nog af hangt zo een mover aan de voorkant niet te laag voor verkeersdrempels?
In de handleiding stond een minimale hoogte van 110mm. Ik heb een hoogte van 140mm.
Is dat ruim genoeg?
Zit het bij jullie ook zo laag.
Kan me voorstellen dat bij mensen die de mover achter de as hebben de hoogte veel hoger is, omdat de caravan met dissel wat naar beneden hangt wanneer deze aan de auto is gekoppeld.
Graag jullie reactie...
Afgelopen zaterdag de mover onder de caravan gehangen. De bekabeling van een motor en de beveiligingsstekkerdoos bij de handrem liggen al bij de doorvoer om naar binnen te gaan. Zodra ik tijd heb ga ik verder. De bekabeling van de andere motor nog en dan de binnen boel. Stopcontact nog maken.
Nog genoeg te doen.
Ik vroeg me alleen nog af hangt zo een mover aan de voorkant niet te laag voor verkeersdrempels?
In de handleiding stond een minimale hoogte van 110mm. Ik heb een hoogte van 140mm.
Is dat ruim genoeg?
Zit het bij jullie ook zo laag.
Kan me voorstellen dat bij mensen die de mover achter de as hebben de hoogte veel hoger is, omdat de caravan met dissel wat naar beneden hangt wanneer deze aan de auto is gekoppeld.
Graag jullie reactie...
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
14 cm is niet verkeerd, rekening houden met drempels moet je toch altijd.
Als je de caravan goed belaad, je trekhaak zit op dezelfde hoogte als de koppeling van je caravan, dan zou je caravan mooi horizontaal moeten staan.
Mover voor de as betekend wel dat deze mooi schoon blijft, achter de as vangt hij alle troep op bij slecht weer.
Het ligt ook een beetje aan de mogelijkheden welke je hebt, welke bepalen waar je de mover "moet" hangen.
Vergeet niet als je de bedrading gaat aansluiten, dat je de kabels van beide motoren even lang laat.
Succes en veel plezier van je mover, het is een uitkomst !
Als je de caravan goed belaad, je trekhaak zit op dezelfde hoogte als de koppeling van je caravan, dan zou je caravan mooi horizontaal moeten staan.
Mover voor de as betekend wel dat deze mooi schoon blijft, achter de as vangt hij alle troep op bij slecht weer.
Het ligt ook een beetje aan de mogelijkheden welke je hebt, welke bepalen waar je de mover "moet" hangen.
Vergeet niet als je de bedrading gaat aansluiten, dat je de kabels van beide motoren even lang laat.
Succes en veel plezier van je mover, het is een uitkomst !
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Afgelopen voorjaar heb ik i-TBS laten monteren door Triorep.Jan Krukas schreef:Halo Chis ik zet 3 dagen voordat ik vertrek de caravan onder stoom, voor de mover en de
Koelkast op de camping na gebruik van de mover ook 3 dagen daarna zet ik hem uit middels
Een Hooft schakelaar (Ctek lader)
Gr. Jan
Dit systeem trekt ook stroom van de 'mover-accu' en daarom is het nu zo gemaakt ( vraag mij niet: hoe...) dat de accu ook oplaadt tijdens het rijden. Anders zou ik de kans lopen dat na een lange dag rijden in bijv. de bergen, de accu leeggetrokken is door het i-TBS en de mover niet meer werkt. Nu is dat probleem getackeld. Bijkomend voordeel is dus dat de accu altíjd opgeladen is/wordt
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Ik denk het niet maar als ik dit zieMicky schreef:De echte ojop worden ook in de boten industrie gebruik, er is niets mis mee volgens mij, werkt bij mij al 6 jaar, ook met de Mover..
We hebben het over deze: http://ojopsweden.se/battery-connectors ... t-benefits
Gaat iemand mij overtuigen dat die niet goed zijn?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
dan weet ik genoeg....
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
RE.gif
op de site kun je de juiste opzoeken, de specs staan er gewoon bij
Niets mis met de mijne
op de site kun je de juiste opzoeken, de specs staan er gewoon bij
Niets mis met de mijne
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Ik had ze eerder ook.
Nu niet meer. Niet zo lang geleden heb ik een nieuwe accu geplaatst.
Net als de vorige accu komt de accu nooit van zijn plaats. Thuis staat de caravan altijd aangesloten op het stroomnet. Hoeft er dus nooit uit.
Snelklemmen hebben geen dus geen zin.
Omdat er een zeer hoge stroom loopt, tot 200 Amp.,
heb ik zware accu klemmen gebruikt deze keer.
De vorige waren Ojops. Ik kon zien dat er warmteontwikkeling bij de klemmen was geweest.
Om die reden dus vervangen.
Een Simpark heeft sterkere motoren dan de meeste andere movers.
En kan dus erg veel Ampère's trekken, afhankelijk van de omstandigheden.
Dat de klemmen wat minder makkelijk los te halen zijn zie ik niet meer als een probleem.
Nu niet meer. Niet zo lang geleden heb ik een nieuwe accu geplaatst.
Net als de vorige accu komt de accu nooit van zijn plaats. Thuis staat de caravan altijd aangesloten op het stroomnet. Hoeft er dus nooit uit.
Snelklemmen hebben geen dus geen zin.
Omdat er een zeer hoge stroom loopt, tot 200 Amp.,
heb ik zware accu klemmen gebruikt deze keer.
De vorige waren Ojops. Ik kon zien dat er warmteontwikkeling bij de klemmen was geweest.
Om die reden dus vervangen.
Een Simpark heeft sterkere motoren dan de meeste andere movers.
En kan dus erg veel Ampère's trekken, afhankelijk van de omstandigheden.
Dat de klemmen wat minder makkelijk los te halen zijn zie ik niet meer als een probleem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Dit kreeg ik zo geleverd; echter het open klikken van een of twee klemmen heeft alleen als resultaat dat de klemmen los komen te zitten; moet je er dus nog een of twee helemaal vanaf halen. Apart, óf toch niet? Bij een vorige caravan was met het losklikken ook echt de stroom er vanaf.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
RE.gif
Nee hoor dat is voor dit soort klemmen normaal. Het is duidelijk te zien dat deze (snel)klemmen geen schakelaar hebben. Ik heb dezelfde en die moeten er ook echt af.
Nee hoor dat is voor dit soort klemmen normaal. Het is duidelijk te zien dat deze (snel)klemmen geen schakelaar hebben. Ik heb dezelfde en die moeten er ook echt af.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Dankje, al wéér wat wijzer
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Gister accu en besturings module en lader geplaatst.
Ik heb ojop klemmen. Zitten wel goed vast. De Zekering is 150A.
Gister al ff proef gereden geweldig hoor.
Vandaag nog even een kabel trekken voor een stopcontact. En dan maar wachten dat we weer vakantie krijgen...
Ik heb ojop klemmen. Zitten wel goed vast. De Zekering is 150A.
Gister al ff proef gereden geweldig hoor.
Vandaag nog even een kabel trekken voor een stopcontact. En dan maar wachten dat we weer vakantie krijgen...
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32
Re: Accu oplader gebruik voor de mover.
Heren bedankt voor al jullie reacties en hulp.
Mvg Marcel
Mvg Marcel