Accu Mover
Accu Mover
Monenteel ben ik in het bezit van een Global SMF M31-108 Calcium accu voor de mover. 102 Ah en loodzwaar 23 kg. Op zich presteert hij goed maar ik zoek een accu die niet zo zwaar is maar toch evengoed presteert. Nu is er al veel geschreven over accu's maar de juiste kan ik niet vinden. Wie heeft er ervaring met een lichtgewicht accu met name de capaciteit en presatie's zijn voor mij belangrijk.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.
Re: Accu Mover
Dit antwoord gaf ik jou ook op een ander forum
Met een lithium accu heb je voldoende tijd om te rangeren. Je kunt 'm zelfs als boordaccu inzetten. Maar.... het hangt ook af van het gewicht van de caravan of je makkelijk een hoogteverschil kunt overbruggen. Met onze 1500 kg caravan ging het, maar onze huidige caravan is een tikkeltje zwaarder en hebben we de lichtgewicht vervangen voor een zwaargewicht Yellow Top 75 Ah. Want hier kwam de Sencell toch echt wat power tekort.
Verzonden met Tapatalk
Met een lithium accu heb je voldoende tijd om te rangeren. Je kunt 'm zelfs als boordaccu inzetten. Maar.... het hangt ook af van het gewicht van de caravan of je makkelijk een hoogteverschil kunt overbruggen. Met onze 1500 kg caravan ging het, maar onze huidige caravan is een tikkeltje zwaarder en hebben we de lichtgewicht vervangen voor een zwaargewicht Yellow Top 75 Ah. Want hier kwam de Sencell toch echt wat power tekort.
Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Accu Mover
Een en ander hangt af van de maximum Ampère's die je mover kan trekken.
Komt dat boven de maximale aantal Amps die een bepaalde lichtgewicht accu kan leveren, dat zal in de zwaarste omstandigheden de beveiliging van de accu ingrijpen, en ermee stoppen.
Zoek dus eerst op wat het maximum stroomverbruik van jouw mover is.
Pas dan kan je daar een accu bij selecteren.
De ene mover is echt de andere niet.
Komt dat boven de maximale aantal Amps die een bepaalde lichtgewicht accu kan leveren, dat zal in de zwaarste omstandigheden de beveiliging van de accu ingrijpen, en ermee stoppen.
Zoek dus eerst op wat het maximum stroomverbruik van jouw mover is.
Pas dan kan je daar een accu bij selecteren.
De ene mover is echt de andere niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu Mover
het gaat om een Truma SE mover. Gemiddeld 20 A Maximaal 120 A. Caravan gewicht incl laden = 1300 kg.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.
Re: Accu Mover
Dat zou dan moeten kunnen met bijvoorbeeld een Sencell.
Die kan 120 Ampère continu leveren.
Die kan 120 Ampère continu leveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu Mover
Tip:
Xtreme X20 of nog beter de X30 icm oranje Ctek-lader (piept niet)
ideale situatie, prjs is wel ff wennen, maal levensduur is aanmerkelijk langer
Xtreme X20 of nog beter de X30 icm oranje Ctek-lader (piept niet)
ideale situatie, prjs is wel ff wennen, maal levensduur is aanmerkelijk langer
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Accu Mover
Waarom de oranje CTEK lader? Dat is de polar uitvoering van de MXS 5. Het enige verschil is dat hij beter om kan gaan met het werken in extreme kou.
Re: Accu Mover
Wat is aanmerkelijk langer? En is dit uit eigen ervaring?iemand schreef:Tip:
Xtreme X20 of nog beter de X30 icm oranje Ctek-lader (piept niet)
ideale situatie, prjs is wel ff wennen, maal levensduur is aanmerkelijk langer
via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Accu Mover
Levensduur is 1500 x laden.iemand schreef:Tip:
Xtreme X20 of nog beter de X30 icm oranje Ctek-lader (piept niet)
ideale situatie, prjs is wel ff wennen, maal levensduur is aanmerkelijk langer
Daar kan ik nou nog steeds niet aan wennen hoor.
Een LiFePo kost een kapitaal en de levensduur is in mijn opinie beperkt.
Enige voordeel is dus zijn gewicht....de rest valt alles tegen vind ik.
Ik hou het wel bij mijn Yellowtop.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu Mover
De Yellow top zal best goed zijn maar het gaat mij om het gewicht. De Yellow top is net zo zwaar als de Global accu die ik nu heb. Dus daar schiet ik weinig mee op.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.
Re: Accu Mover
RE.gif
Als jij de accu alleen nodig hebt voor de mover en onder normale omstandigheden gebruikt, kun je prima uit de voeten met een lichtgewicht accu. Daar is al genoeg over geschreven. Loop de onderwerpen in de rubriek mover maar eens door. Over de levensduur van een lichtgewicht accu is nog niet zo veel bekend. De lichtgewicht accu wordt nog niet zo lang door het grote publiek gebruikt.
Dus als jij gewicht wil besparen met een lichtgewicht accu, dan zou ik dat gewoon doen. Wil je onder alle zware omstandigheden kunnen moveren (sneeuw, flinke hoogte overbruggen, modder) dan kun je beter op andere plekken afslanken
Als jij de accu alleen nodig hebt voor de mover en onder normale omstandigheden gebruikt, kun je prima uit de voeten met een lichtgewicht accu. Daar is al genoeg over geschreven. Loop de onderwerpen in de rubriek mover maar eens door. Over de levensduur van een lichtgewicht accu is nog niet zo veel bekend. De lichtgewicht accu wordt nog niet zo lang door het grote publiek gebruikt.
Dus als jij gewicht wil besparen met een lichtgewicht accu, dan zou ik dat gewoon doen. Wil je onder alle zware omstandigheden kunnen moveren (sneeuw, flinke hoogte overbruggen, modder) dan kun je beter op andere plekken afslanken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu Mover
RE.gif
Levensduur is idd nog weinig over bekent, wat betreft zware omstandigheden kan ik je melden dat deze niets onderdoet voor eender welke accu! Tot op heden zie ik geen enkele reden om weer een "zware" accu te nemen.
Geen externe lader nodig, tijdens rijden in een uur opgeladen, in de winter geen polen afkoppelen, kan een jaartje zonder stroom....
Levensduur is idd nog weinig over bekent, wat betreft zware omstandigheden kan ik je melden dat deze niets onderdoet voor eender welke accu! Tot op heden zie ik geen enkele reden om weer een "zware" accu te nemen.
Geen externe lader nodig, tijdens rijden in een uur opgeladen, in de winter geen polen afkoppelen, kan een jaartje zonder stroom....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu Mover
RE.gif
Sinds wij gewichtiger zijn geworden merken wij wel degelijk verschil tussen de lichtgewicht en de Yellowtop. Dat maakt allemaal niets uit zolang de mover z'n werk doet, ook al is dat misschien wat trager.
Verzonden met Tapatalk
Sinds wij gewichtiger zijn geworden merken wij wel degelijk verschil tussen de lichtgewicht en de Yellowtop. Dat maakt allemaal niets uit zolang de mover z'n werk doet, ook al is dat misschien wat trager.
Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu Mover
RE.gif
Als ik me niet vergis zit de zelfde mover onder een gewichtiger caravan.
Lijkt me dat de mover het moeilijker heeft, niet de accu.
Als ik me niet vergis zit de zelfde mover onder een gewichtiger caravan.
Lijkt me dat de mover het moeilijker heeft, niet de accu.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu Mover
@ Daphne, Dat komt omdat jullie net als ik een Simpark mover hebben.
Die is sterker en sneller.
Daardoor eet ie ook meer Ampère's.
Teveel voor sommige lichtgewicht accu's.
Zeker als de omstandigheden zwaarder worden.
Een zware caravan heeft een sterke mover nodig.
Dat kan ook betekenen dat er meer Ampère's gevraagd worden.
Die is sterker en sneller.
Daardoor eet ie ook meer Ampère's.
Teveel voor sommige lichtgewicht accu's.
Zeker als de omstandigheden zwaarder worden.
Een zware caravan heeft een sterke mover nodig.
Dat kan ook betekenen dat er meer Ampère's gevraagd worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Accu Mover
Jan, het kan kloppen dat de mover meer power vraagt doordat het gewicht hoger is. Maar onder normale omstandigheden maakt dat niet zoveel uit. Rechtuit moveren, een pirouette maken of een keg oprijden, het kan allemaal met een lichtgewicht lithium accu. Maar bijvoorbeeld uit de modder of sneeuw een terras of steile helling omhoog moveren was niet meer mogelijk. De meesten zullen hun mover nooit zo "misbruiken" als wij doen, dus onder normale omstandigheden zijn lithium accu's prima!
@Ab, als de Simpark zoveel vraagt, begrijp ik niet dat ze hun eigen Sencell erbij aanbieden. Dat hoort toch goed te werken?
Verzonden met Tapatalk
@Ab, als de Simpark zoveel vraagt, begrijp ik niet dat ze hun eigen Sencell erbij aanbieden. Dat hoort toch goed te werken?
Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu Mover
Onze mammoet, in combinatie met een "mini" accu, crost zo twee keggen op. Stoepranden enz. zijn ook geen probleem.
De mover is idd geen snelle.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De mover is idd geen snelle.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu Mover
Als je naar de specs van een Simpark kijkt, dan wordt er vlgs mij opgegeven dat ie meer dan 120 Ampère kan vragen.
Een Sencell kan eventjes een piek aan van 300 A.
Max continu echter 120 Ampère.
Dat gaat best als het allemaal niet zo zwaar belast wordt.
Ga je echter meer vragen van de mover, met een zware caravan op een leveler rijden, of door een diep spoor in het grasland, dan stopt de Sencell er mee. De beveiliging grijpt dan in.
Een Sencell kan eventjes een piek aan van 300 A.
Max continu echter 120 Ampère.
Dat gaat best als het allemaal niet zo zwaar belast wordt.
Ga je echter meer vragen van de mover, met een zware caravan op een leveler rijden, of door een diep spoor in het grasland, dan stopt de Sencell er mee. De beveiliging grijpt dan in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu Mover
@topicstarter: wij hebben een powerxtreme X30 in gebruik sinds april.
Geen ervaring met yellowtop accu's, dus ik kan niet beoordelen of de X30 al dan niet beter presteert.
Wat ons betreft is de accu prima opgewassen om de 1300kg wegende beladen caravan de oprit op te rijden met een pittig hellinkje.
Handig vond ik ook dat de lader in de accu is ingebouwd. Gewoon een mickeymouse stekker erin en klaar. Heb hiertussen een schakelaar gezet om laden te beëindigen als de indicator van de accu groen brandt.
Loskoppelen heb ik nog nooit gedaan, heb gewoon de hoofdschakelaar uitgezet.
Misschien dat iemand kan uitleggen waarom dit niet voldoende zou zijn en de polen losgehaald zouden moeten worden. Is wel een vraag.
Geen ervaring met yellowtop accu's, dus ik kan niet beoordelen of de X30 al dan niet beter presteert.
Wat ons betreft is de accu prima opgewassen om de 1300kg wegende beladen caravan de oprit op te rijden met een pittig hellinkje.
Handig vond ik ook dat de lader in de accu is ingebouwd. Gewoon een mickeymouse stekker erin en klaar. Heb hiertussen een schakelaar gezet om laden te beëindigen als de indicator van de accu groen brandt.
Loskoppelen heb ik nog nooit gedaan, heb gewoon de hoofdschakelaar uitgezet.
Misschien dat iemand kan uitleggen waarom dit niet voldoende zou zijn en de polen losgehaald zouden moeten worden. Is wel een vraag.