Sim park mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door Ab » do 5 jan 2017 11:33

Tja..Dat weet ik ook niet Karel.
Wat ik wel weet is dat het prima werkt.
Bij mij al meer dan 6 jaar feilloos.
Praktisch zonder onderhoud ook.
1 keer opnieuw af moeten stellen, door een klapband was 1 kant een stukje naar achter geslagen. Daar kwam ik op de camping pas achter.
De caravan wilde alleen maar rondjes rijden. mrgreen.gif
We stonden in dikke sneeuw, niet zo handig dus.
Voor vertrek heb ik het toch eerst weer effe terug op de goede plek gezet.
Had ik beter meteen kunnen doen..het is maar 10 minuten werk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door karelV » do 5 jan 2017 12:25

RE.gif

Tja dat kan. Dat zal best een klap geweest zijn waardoor de mover wat van zijn plek schuift. Weet niet of je er stopblokken achter hebt zitten dan is die kans van wegschuiven minder of helemaal niet.
Ik heb weer een set stopblokken liggen die ik er overigens altijd op zet. Deze keer heb ik gekozen voor dubbele, dus met twee bouten in één stopblok dit omdat ik eigenlijk een krachtige mover wil aanschaffen en er zeker van wil zijn dat hij op z'n plaats blijft. De blokken heb ik trouwens niet nieuw aangekocht, hiervoor kun je bij diverse sites voor kiezen.

stopblokken caravan.jpg
stopblokken caravan.jpg (15.08 KiB) 3114 keer bekeken
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Sim park mover

Bericht door Micky » do 5 jan 2017 12:43

volgens mij gaat het echt om een vast bepaalde afstand die afgelegd wordt, zo is het bij mijn Reich ook (ook al heb ik de handmatige versie waarbij de aandruk motor niet geplaatst is, maar verder is die gelijk.)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door Ab » do 5 jan 2017 15:03

Ja..lijkt me ook logisch. Anders was de afstelling van de moverafstand tot de band immers ook niet zo belangrijk meer.
In dat verband kan de bandendruk ook nog een rol spelen. Hoe minder druk in de band, hoe korter je de mover zou moeten zetten lijkt me.
Mijn banden staan altijd op de maximale druk van 4,5 bar. Stel, je gebruikt maar 3 bar of minder, dan zou ik de mover iets korter bij zetten om slip te voorkomen. Vandaar ook de 15 -- 20 mm speling ?

Die stopblokken heb ik er ook achter.
Maar zelfs die waren een stukje verschoven aan de kant van de klapband.
Op dat moment slipte de mover aan die kant.
Dat geeft dus ook duidelijk aan, dat de hydraulische verstelling niet op druk werkt, maar net als bij elektrische verstelling zich alleen over een bepaalde vooraf vastgestelde afstand verplaatst.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door karelV » do 5 jan 2017 15:30

RE.gif

Nou dat is niet altijd waar AB. bij mijn vorige twee movers van het merk Kronings werd de druk op de band altijd met de ingestelde waarde (300 kg.) die in de besturingskast/computer was ingevoerd uitgevoerd, hoe vol of leeg de band ook was. Dus dit had niets te maken met de afstand die de mover af moest leggen op de zogenoemde geleiderail. wel moest de afstand van de rol tot aan de band 20 mm. zijn. Bij de éérste mover geen stopblokken gebruikt en toen kon ik zien dat de mover gewoon naar achteren schoof bij aandrukken (elek.) van de rollen en alles vastgezet volgens Norm met momentsleutel. kun je nagaan wat 300 kg. druk doet. Later stopblokken gemonteerd en probleem was opgelost. Daarom mijn vraag hoeveel druk erop de banden uitgeoefend wordt met de Simpark mover met hydraulisch systeem, want is daar geen drukmoment/afslag dan kunnen er wel eens te grote krachten op de band/as uitgeoefend worden. scratch.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Sim park mover

Bericht door Ralf » do 5 jan 2017 16:02

de mover heeft een vrije slag van 50 mm dit is de weg die hij aflegt uiteindelijk stopt hij dan . dit is een mechanische begrenzing .
bij een band met 4.5 bar komt dat neer op ca 420 kilo druk .
Het zover indrukken is bij simpark noodzakelijk . de rollen mogen onder geen bedinging slippen . De band zal dan kapot gemalen worden door de rollen die vrij grof van structuur zijn .
De mover zal dan ook afslaan als hij iets niet kan .
Hiermee is ook 1 van de redenen gegeven waarom er geen stang tussen zit bij de handmatige versie . deze druk is met 2 kanten tegelijk niet te doen .

ik heb pb gehad maar moest ook iets uitzoeken . ik wil ook geen dingen zeggen die niet kloppen

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door Ab » do 5 jan 2017 16:09

Ik heb geen flauw idee..Het enige wat ik weet is dat het genoeg is. :lol: (edit) Oh, 420 kg lees ik net.
En dat het niet meer werkt als de afstand van 20 mm groter wordt.
Ook dat de band er prima tegen kan als ik over een wortel of stok rij of een stoeprandje rij.
Dan is de druk op de band 900 kg..
Veel meer dan die 300 kg dus. :lol:

Jouw bericht kwam er net tussen Ralf. knipoog.gif
Vandaar mijn edit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Sim park mover

Bericht door Ralf » do 5 jan 2017 16:13

Gebeurt wel eens maar ik hoop dat jullie iets aan het antwoord hebben en dat de vraag beantwoord is .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door Ab » do 5 jan 2017 16:22

Dankjewel Ralf. Jouw deskundig oordeel wordt altijd zeer op prijs gesteld. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door karelV » do 5 jan 2017 16:48

RE.gif

Ik sluit me bij het bedankje van Ab aan Ralf en nogmaals heel erg bedankt voor dit deskundig advies.
Mede door deskundige is hierdoor dit forum ook een nuttig forum. thumbup.gif thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Sim park mover

Bericht door PD » do 5 jan 2017 16:54

Wanneer je caravangewicht richting de 2 ton gaat, adviseer ik je geen 2 ton's mover te nemen. Onze vorige mover, een Truma SE-R, is op papier geschikt tot 2 ton maar toch kwamen we er behoorlijk aan tekort met de huidige caravan van 1.900 kg terwijl deze onder onze vorige caravan van 1.550 kg wel goed functioneerde.

Nu met de Simpark XHD (3.300 kg) nooit een centje pijn ! De gewone Simpark is volgens mij ook al geschikt tot 2.400 kg maar toen ik de keuze had, heb ik de XHD genomen voor een beperkte meerprijs.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door Ab » do 5 jan 2017 17:03

Als ik nu nog de keuze had nam ik ook een XHD.
Mijn Simpark voldoet prima op mijn 1800 kg caravan, maar teveel power heb je nooit vind ik.
Ik heb er wel eens over gedacht om de huidige mover om te bouwen naar XHD.
Ik heb begrepen van Ralf dat het alleen een kwestie is van andere tandwielen erin zetten.
Het kleine nadeel dat ie wat slomer wordt vind ik niet zo heel erg.
Misschien doe ik het nog wel eens, als ik heel veel tijd en zin heb.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Sim park mover

Bericht door Stef » do 5 jan 2017 20:35

Ook bij mij zal ik volgende keer voor een XHD uitvoering kiezen.
Met mijn tandemasser ( 2000kg ) gaat het recht acheruit of vooruit nog wel, maar bochtjes maken in een zachte ondergrond vind hij toch wat minder grappig en slaat dan ook af en toe uit ( beveiliging ) om daarna weer aan het werk te gaan boos.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Sim park mover

Bericht door PD » do 5 jan 2017 20:41

RE.gif
Onder de Hobby Premium 720 UML (2.300 kg) van Leon zit de Simpark in 4x4; dat loopt echt super thumbup.gif
Bijlagen
DSC_9258-crop.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Hobby Peter2
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 20 jan 2017 21:12

Re: Sim park mover

Bericht door Hobby Peter2 » ma 30 jan 2017 20:28

Sinds april 2016 heb ik onder onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL tandemasser een nieuwe Simpark HD mover.
De mover drijft alleen de 2 achterbanden aan. Ik kan met de afstandbediening de rollen licht of sterk laten aandrukken op de banden, dat is een groot voordeel als een rol over een band gaat slippen. Ik heb de mover afgelopen jaar veel gebruikt en de resultaten zijn zeer goed. Ik heb de caravan ook prima op vele kleinere plekken kunnen plaatsen. Ook het oprijden op de gele schuine keggen gaat erg goed. De mover is erg sterk en trekt de caravan (als proef) gemakkelijk over een vierkant blok. Je moet goed en geconcentreerd met de afstandsbediening omgaan omdat de caravan door de grote kracht van de motoren snel naar links of rechts uitwijkt bij die commando s. Omdat de fabrikant voor veel (trek) kracht heeft gekozen is de rijsnelheid laag, maar dat vind ik geen probleem. Ik heb liever veel trekkracht voor de 2100 kg beladen caravan. Fijn is ook dat de rollen automatisch van de wielen afgaan als ik per abuis de rollen zelf niet heb teruggezet. Je hoort een ventilator lopen bij gebruik van de mover.

Tot nu toe dus zeer tevreden over de mover, hij is veel sterker dan de Truma mover 1e serie die ik onder mijn vorige tandemasser had.
Hobby Prestige 620CL 2016 met o.a. Alde warmwater-vloeistof verwarming, elektrische vloerverwarming, gasoven, Slimpark mover, , Thule luifel, trekauto Lexus RX 450Hybrid.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Sim park mover

Bericht door Pino » ma 30 jan 2017 21:21

Hobby Peter2 schreef:Je moet goed en geconcentreerd met de afstandsbediening omgaan omdat de caravan door de grote kracht van de motoren snel naar links of rechts uitwijkt bij die commando s. Omdat de fabrikant voor veel (trek) kracht heeft gekozen is de rijsnelheid laag,
Mijn P1 mover (ook op de achterwielen) is links/rechts ook niet bepaald op de centimeter te besturen. Dat komt door de spanning in je tandem stel. Met een 4x4 zou dat beter gaan.
De vorige hut had een enkele as en SimPark en die moverde ik altijd tot boven de trekhaak.
Nu lukt dat niet meer zo nauwkeurig en ben ik een stuk sneller door de auto mbv de camera tot onder de koppeling te rijden.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Movers”