Nog een accuvraag

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
ron2015
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 20:54

Nog een accuvraag

Bericht door ron2015 » zo 10 apr 2016 09:21

Onze accu heeft de winter niet overleefd. Compleet leeggetrokken door een led lampje oid. Niet losgekoppeld stom.gif .

Dus op zoek naar een vervangende accu.
De oude was een Wilco 105ah. Nu ben ik tijdens mijn zoektocht de onderstaande tegengekomen met de omschrijving :
Speciaal voor o.a. caravanmovers, boot, camper en bijv. electr. bootjes.
Lithium accu *: 12 volt 30 Ah

Is dat voldoende om mee te moveren? We gebruiken de accu niet als boordaccu. De cca waarde kan ik niet achterhalen.

http://www.accupointwebshop.nl/accus/lithium-accu/

Help

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Conradi » zo 10 apr 2016 10:14

Dat kun je niet zo 1-2-3 zeggen. Naast de nominale laadcapaciteit is ook de piekbelasting van belang die de accu kan afgeven. Bij lood-/gelaccus is dat geen punt, bij li-ion wel. Die piek kan snel oplopen richting de 70-90A. Vreemd dat die waarde niet vernoemd wordt....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Nog een accuvraag

Bericht door MarcoC » zo 10 apr 2016 10:22

Als je kijkt naar de Enduro Lithium-ion accu, dan denk ik dat het voldoende is. Die van Enduro heeft nl maar 20Ah en een max stroomverbruik van 120 Ampère. Ik denk dat je bij lithium accu's juist naar het aantal Ampère moet kijken, maar zeker weten doe ik dat niet.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

ron2015
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 20:54

Re: Nog een accuvraag

Bericht door ron2015 » zo 10 apr 2016 10:44

Ik vond het verschil tussen 105ah en 30ah best veel, maar kan het totaal niet op waarde schatten :oops: .
De caravan waar de mover onder zit is een carvelair 39atf. Totaal gewicht Max 110 kg.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Daphne » zo 10 apr 2016 10:48

Wij gebruiken een Sencell 30 Ah voor moveren en incidenteel als boordaccu. Vorige caravan woog 1500 kg, de huidige mag 1700 kg wegen. De mover is een Simpark volautomaat.

Edit: de accu is een keer helemaal leeg geweest omdat de mover in de stalling niet was uitgezet door de hoofdschakelaar. Voor deze accu geen probleem. Opladen en hij doet het weer.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Nog een accuvraag

Bericht door janoniem » zo 10 apr 2016 11:00

RE.gif In documentatie lees ik dat deze is beveiligd tegen volledige ontlading, klopt dat?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Nog een accuvraag

Bericht door JPGeetje » zo 10 apr 2016 11:59

ron2015 schreef:Ik vond het verschil tussen 105ah en 30ah best veel, maar kan het totaal niet op waarde schatten :oops: .
De caravan waar de mover onder zit is een carvelair 39atf. Totaal gewicht Max 110 kg.
Die waarde in Ah (ampere-uur) zegt iets over de hoeveelheid energie die er in de accu kan worden opgeslagen.
Het zegt niet zoveel over de maximale stroom A. (ampere) die je er op enig moment uit kunt trekken.
Vergelijk het met een aaa-batterijtje (potlood-dikte) t.o.v. een D-mono cell (de dikke batterijen)
De spanning is voor beide 1,5 v. De stroomsterkte (A) is ook hetzelfde.
De dikke cel zal het echter veel langer uithouden om een bepaalde stroom te leveren omdat er veel meer energie (Ah) in is opgeslagen.
Zo'n kleine Litium-accu van 30Ah. kan dus net zo veel kracht opleveren maar zijn uithoudingsvermogen is veel korter.
Ik heb persoonlijk een Lithium-accu van maar 17Ah. (Reich PPP).
Die heeft dus nog minder opgeslagen energie.
Toch heb ik hem nog nooit leeggemoverd met mijn 1500kg. wegende caravan.
Dat komt natuurlijk omdat het moveren over het algemeen maar enkele minuten duurt, en dat kan die kleine accu wel opbrengen.
Overigens kun je traditionele accu's niet helemaal vergelijken met Lithium-accu's.
Een traditionele accu mag je eigenlijk niet verder dan half leeg trekken, doe je dat wel dan trek je ook aan de algehele conditie van de accu.
Bij een Lithium-accu is dat veel minder het geval voor zover ik weet.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Conradi » zo 10 apr 2016 12:33

JPGeetje schreef:
ron2015 schreef: Zo'n kleine Litium-accu van 30Ah. kan dus net zo veel kracht opleveren maar zijn uithoudingsvermogen is veel korter.
Ja en nee, het voordeel is dat je een lithium cel veel verder kunt ontladen, zodat je er meer uit krijgt. Uit een 55 kWh Gel-accu (bv een Yellow Top) haal je dus ongeveer net zoveel energie, als een 30 kWh Lithium cel. Ik heb een 30 kWh lithium accu en mover daar echt heel lang mee (Al-ko Mammut, 2000 kg).
Overigens we noemen het steeds Li-ion of Lithium, maar de officiele aanduiding is LiFePO4.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

ron2015
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 20:54

Re: Nog een accuvraag

Bericht door ron2015 » zo 10 apr 2016 12:41

Hartelijk dank voor de heldere uitleg. Weer wat geleerd blij.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Chris » zo 10 apr 2016 14:11

@ Conradi.

Op mijn mover zit een onderspannings beveiliging.
Zodra de accu-spanning op een minimum grens komt schakelt de mover controlbox uit om schade aan de accu te voorkomen.
Die onderspanning is met een kleiner accuvermogen ook eerder bereikt.
Blijft een heel simpel verhaal....
Hoe meer benzine er in de tank zit hoe verder je kunt rijden
Hoe meer koekjes er in de trommel zitten hoe langer je kunt eten.
Hoe groter de fles, hoe meer de dorst ( o nee... dat was iets anders geloof ik awhoea.gif )
Hoe meer power erin een accu zit hoe langer je kunt moveren.....
Lijkt mij logisch...toch.
En de verhalen dat een 30 Ah accu dezelfde prestatie levert als een 60 of 105 Ah accu??
Nou.. die discussie wil ik wel eens aangaan, en onderbouwen met uitgebreide testen.
Toevallig heb ik ( technisch) met vliegtuigaccu's te maken gehad.... en dan leer je wel iets over accu's.
Dat de factor gewicht ( KG) meespeelt ben ik helemaal met je eens.
Maar ik als technicus wil nog geen LiFePO4 in mijn caravan.
Als zelfs Boeing het in de splinternieuwe 787 Dreamliner het met deze accu's nog niet 100% onder controle heeft.... wie ben ik dan?
Die hebben nog steeds last van accubrand, nu in een totaal luchtdichte afgesloten accubox die gevuld is met stikstof en helium, dus het kan niet meer branden... maar toch...
LiFePO4 is een geweldig mooie techniek die naar mijn mening nog in de kinderschoenen staat.
Nog niet alle accu- chemische reacties zijn voorspelbaar en volledig onder controle.
Dat zal echt wel komen.... in de toekomst denk ik...

Jammer dat ik nou weer zo'n verhaal schrijf.... streepje tegen..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Conradi » zo 10 apr 2016 14:41

RE.gif
Chris, je kunt gelukkig de problemen met een de Dreamliner niet vergelijken met een caravan mover accu. Ander techniek, andere kWh en andere problemen. Als dat je al zorgen maakt, denk dan maar niet aan de accu's die Tesla gebruikt of die in mijn auto zitten. Andere Li-ion techniek (geen LiFePO4 maar LiCoO2 of NCA), maar in principe gelijk en toch erg veilig. Heb je enig idee hoeveel LiFePO4 's er al gebruikt worden, ooit van een brand-probleem gehoord?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Chris » zo 10 apr 2016 22:41

Hoi Conradi..

Ja.. van alle auto accu's heb ik ook wel een en ander mee gekregen.
Jou Volvo is wel een droom hier.... echt dat is super techniek.
ook de dreamliner is natuurlijk super techniek.
Maar het is nog zo jong....
Er zijn nog veel aspecten die nog niet volgroeid zijn in de LiFo accu vormen.
Dat komt allemaal nog wel, maar heeft tijd nodig denk ik.
De lichtgewicht accu's die nu al als mover accu ingezet zijn hebben zich nog niet volledig als betrouwbaar voorgedaan.
nog veel last van "kinderziekte's".... dat is met de RPP b.v. wel duidelijk, ook Senncell heeft onverwachte uitvallers, en wie nog meer...

daarom is mijn "gevoel" om op begaande wegen te blijven met onze caravan mover accu's.
Dat is zo'n klein stukje in de commerciele accumarkt.... is geen eigen gebied nog.
Weet wat er is en beproefd goed werkt.....

Ik wilde je niet tegen de haren instrijken... gewoon mijn techneuten gevoel.....

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Nog een accuvraag

Bericht door JanPunne » ma 6 mei 2019 09:09

Chris schreef:
zo 10 apr 2016 14:11
@ Conradi.

Op mijn mover zit een onderspannings beveiliging.
Zodra de accu-spanning op een minimum grens komt schakelt de mover controlbox uit om schade aan de accu te voorkomen.
Die onderspanning is met een kleiner accuvermogen ook eerder bereikt.
Blijft een heel simpel verhaal....
Hoe meer benzine er in de tank zit hoe verder je kunt rijden
Hoe meer koekjes er in de trommel zitten hoe langer je kunt eten.
Hoe groter de fles, hoe meer de dorst ( o nee... dat was iets anders geloof ik awhoea.gif )
Hoe meer power erin een accu zit hoe langer je kunt moveren.....
Lijkt mij logisch...toch.
En de verhalen dat een 30 Ah accu dezelfde prestatie levert als een 60 of 105 Ah accu??
Nou.. die discussie wil ik wel eens aangaan, en onderbouwen met uitgebreide testen.
Toevallig heb ik ( technisch) met vliegtuigaccu's te maken gehad.... en dan leer je wel iets over accu's.
Dat de factor gewicht ( KG) meespeelt ben ik helemaal met je eens.
Maar ik als technicus wil nog geen LiFePO4 in mijn caravan.
Als zelfs Boeing het in de splinternieuwe 787 Dreamliner het met deze accu's nog niet 100% onder controle heeft.... wie ben ik dan?
Die hebben nog steeds last van accubrand, nu in een totaal luchtdichte afgesloten accubox die gevuld is met stikstof en helium, dus het kan niet meer branden... maar toch...
LiFePO4 is een geweldig mooie techniek die naar mijn mening nog in de kinderschoenen staat.
Nog niet alle accu- chemische reacties zijn voorspelbaar en volledig onder controle.
Dat zal echt wel komen.... in de toekomst denk ik...

Jammer dat ik nou weer zo'n verhaal schrijf.... streepje tegen..

Chris
Het is nu 2019, een paar jaren verder, bent u nog steeds die mening betreffende de LifePO4 toegedaan of is dat inmiddels wat bijgesteld?
Groet, Jan
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Chris » ma 6 mei 2019 11:37

Hoi Jan.

De techniek gaat snel met dit type accu's, en de daarbij behorende componenten.
LifePo4 is ondertussen mooi spul geworden maar de volgende ontwikkelingen staan ook alweer in de steigers.
Het blijft ontwikkelen dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Nog een accuvraag

Bericht door JanPunne » ma 6 mei 2019 12:04

Chris schreef:
ma 6 mei 2019 11:37
Hoi Jan.

De techniek gaat snel met dit type accu's, en de daarbij behorende componenten.
LifePo4 is ondertussen mooi spul geworden maar de volgende ontwikkelingen staan ook alweer in de steigers.
Het blijft ontwikkelen dus..
M.a.w. nu zou u deze wel in de caravan willen gebruiken..
Voor de duidelijkheid, wij gaan voor de PowerXtreme 30 eind dit jaar bij aanschaf van de nieuwe caravan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Chris » di 7 mei 2019 08:41

RE.gif
Dat is zeker een mooie..
Goede keuze thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een accuvraag

Bericht door Ab » di 7 mei 2019 09:24

Lifepo4 is vanaf het begin af aan veel veiliger geweest dan de lithium accu's. De accu's in de Boeing waar problemen mee waren waren lithium .
Het nadeel van Lifepo4: iets zwaarder dan Lithium, en duurder.
Het voordeel: gaan langer mee, tot 2 x meer laadcycli.
Om de eerste 2 redenen zie je nog steeds practisch geen Lifepo4 accu's in elektrische fietsen.
Nog bijna allemaal lithium. Die bij vervanging soms tot bijna € 1000 moeten kosten zag ik laatst in een test van ANWB en Consumenten Bond. Misschien nog een achtergrond reden ? mrgreen.gif
Lifepo4 accu's van 15 Ah kunnen in veel gevallen een piekstroom van 150 A. leveren. Afhankelijk van de gebruikte cellen.
Dat is ruim voldoende voor movers.
In een enkel geval werkt het echter niet goed samen.
Raadpleeg een specialist als je het niet zeker weet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nog een accuvraag

Bericht door dieseltijger » di 7 mei 2019 10:26

My two cents:

Ik heb het zojuist opgezocht in mijn bankapp: bijna 6 jaar geleden hebben wij een Enduro mover laten inbouwen in combinatie met een Lithium-ion accu van 30 Ah(dus niet LiFePO4). Het gewicht is minimaal (bijna 5 kg), en in de winter laat ik de accu in de caravan - zij het dat ik alleen de connector tussen lader en accu lostrek om lekstromen te voorkomen.

Tussen twee oplaad-acties zijn er 3 tot 4 mover acties, in ieder geval van de auto naar de oprit, van de oprit naar de auto, en van de auto naar de plaats op de camping. Daar constateer ik dat ik de oplader weer ben vergeten aan te sluiten op de accu, hahaha.

Voordat ik naar de winterstalling ga is er in ieder geval de mover beweging van de oprit naar de auto. Ik denk dat de accu dan niet vol - maar voor 90% geladen is. Dat is niet optimaal voor de levensduur maar soit.

Het meest belastende traject was een heuvel op rijden met een hoogte van 4 meter, in combinatie met een afstand van zo'n 15 meter naar de plek.

Samengevat: dergelijke accus'hoef je 's winters niet uit te bouwen, hebben een goede levensduur en voldoende capaciteit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Movers”