Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Laurens58
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 10 aug 2015 15:22

Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Laurens58 » wo 25 nov 2015 10:04

Wie van de Forumleden heeft praktische ervaring met het gebruik van een Optima Yellowtop 38 AH accu i.c.m een P1 Mover
onder een caravan van 1200-1300 KG of gelijkwaardig?
Ik ben nieuwsgierig of dit kan, scheelt bijna de helft aan kg 11,6 ten opzichte van zijn zwaardere broer 55 AH van 19,6 kg.
Graag hoor ik jullie ervaring hiermee.
Niets is fijner dan van het genieten vooraf van het hebben van!

arnovariante

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door arnovariante » wo 25 nov 2015 11:29

Heb je al gezocht via de zoekfunctie?
Over verschillende Optima's is al zeer veel geschreven.
Volgens mij zelfs begin deze maand nog....., over de accu waarover jij nu info vraagt....

Maar volgens mij moet dat makkelijk gaan.
Ik heb eens een duurtest gedaan met onze vorige 1800 kg Dethleffs en een Yellow top 5.5
MAKKELIJK 40 minuten moveren!
Dan moet de 3.8 dat met een 1300 kg caravan ook kunnen.

Ruud27

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ruud27 » wo 25 nov 2015 17:29

Ik heb een 38ah Optima YellowTop zeer tevreden met deze accu, deze vakantie heel veel moeten moveren om de caravan in de breedte waterpas te krijgen een kant om hoog maar nog niet genoeg dan maar kuiltje graven aan de andere kant caravan er in caravan er uit bijna geen manoeuvreerruimte zeker 20 minuten bezig geweest geen enkel probleem b.d.w. mijn caravan is 1300 kg.mijn inziens is 38 Ah groot genoeg voor een caravan van 1300 kg.

Gebruikersavatar
Laurens58
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 10 aug 2015 15:22

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Laurens58 » wo 25 nov 2015 20:47

Ruud,
Dank voor je reactie.
Welk type mover heb je?
Heb je genoeg power om een helling op te moveren,stel je moet over een afstand van 20 meter een meter omhoog.
Wat is je ervaring en gevoel hierin?
Niets is fijner dan van het genieten vooraf van het hebben van!

Gebruikersavatar
Mazdafreak
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 mar 2013 22:13

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Mazdafreak » wo 25 nov 2015 21:02

heb zelf de optima yellow 55ah vond het prijs verschil van 10 euro ten opzichte van een 38ah te klein.
hij is natuurlijk iets zwaarder qua gewicht maar goed je weet zeker dat je genoeg power hebt om te moveren.
volvo v90 t5 90th anniversary edition met een fendt Bianco selection 515sg met Alko atc+enduro mover 505fl+thule dakluifel 6300+dakairco truma aventa comfort+verzwaarde as 1800 kg en natuurlijk vloerverwarming

Jam
Berichten: 71
Lid geworden op: do 25 okt 2012 11:26

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Jam » wo 25 nov 2015 21:25

Ben zeer tevreden met mijn 38ah yellow top met enduro mover. Caravan rond 1300 kg.
Accu is niet zwaar, sterk, en betrouwbaar, en met de polen los lekker in de stalling laten overwinteren.
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door PD » wo 25 nov 2015 21:28

Ik verwacht dat de 38 Ah voldoende capaciteit heeft voor een caravan van 1.300 kg.
Voor onze caravan van 2.000 kg werd de 55 Ah aanbevolen, al hebben we toch de 75 Ah genomen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ruud27

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ruud27 » do 26 nov 2015 00:04

Laurens58 schreef:Ruud,
Dank voor je reactie.
Welk type mover heb je?
Heb je genoeg power om een helling op te moveren,stel je moet over een afstand van 20 meter een meter omhoog.
Wat is je ervaring en gevoel hierin?
Ik heb een Powrmover ik heb wel een meter of 10 omhoog moeten moveren dat ging goed maar dat was met de vorige caravan en deze woog 1100 kg maar dat ging ook goed.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ab » do 26 nov 2015 10:39

Of je nu een 20 Ah accu hebt of een 100 Ah...
Het maakt niks uit.
Beiden kunnen wel tot 900 A stroom leveren.
(gaat niet altijd op)
De ene doet het alleen langer dan de andere.
Een P1 zal bij zware belasting wellicht 100 A trekken.
Een 38 Ah accu zal dat makkelijk 10 minuten volhouden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door scooterandre » do 26 nov 2015 13:15

RE.gif
Dat is wel kort door de bocht.
Ik heb even de specs bekeken:
De Yellowtop 38Ah levert een CCA van 460A,
de accu met 55Ah levert een CCA van 975A.
Wat, bij deze stromen, van de geleverde spanning overblijft is maar de vraag.

Ook is het niet zo dat wanneer je accu 5x zo klein gekozen wordt, je movertijd automatisch 5x zo klein wordt.
Je moet immers rekening houden, dat je met een kleinere accu tijdens het moveren direct een iets lagere spanning hebt dan met een grotere accu.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Chris » do 26 nov 2015 21:26

En als aanvulling op Scooterandre's specificatie's.

De 55 Ah ( model 4.2) specs van de door de meeste caravanners gebruikte Optima Yellowtop accu zijn iets anders n.l
CCA 765 volgens fabrieksopgave.
Nu is specifiek dit model accu het type dat het Amerikaanse leger gebruikt.
Deze accu's moeten dan ook aan z.g. Milspecs ( Militare specificatie's) voldoen.
Optima geeft een CCA ( cold crancking amperage, of in nederlands: Koude start stroom) op van 765.
Zij spelen daarmee op safe, voldoen daarmee aan de eisen van de Milspecs.
Echter alle 4,2 liter modellen, de 55 AH accu leveren veel en veel meer.
Ik heb er zelf een die gemeten een CCA heeft van 1035, en vrienden met dezelfde accu komen op een CCA1030
En ik weet er nog een die ook boven de CCA 1000 komt.
( Snap-On heeft hier meetapparatuur voor)
Model van 38 Ah levert volgens fabrieksopgave een CCA van 575, maar heeft niet de enorme overcapaciteit die de 55Ah wel heeft.
Ik heb helaas ook nog nooit een 38Ah model kunnen meten, dus ik weet de werkelijke CCA niet.

Dus specifiek de 55 Ah modellen ( 4.2 liter inhoud) leveren die enorme grote capaciteit.
Gewicht is meer, maar capaciteit is verbluffend meer.
Als je ergens verstandig aan doet is het wel om toch de 55 Ah versie te kiezen, qua kosten ontlopen beide type's elkaar niet veel.

Ik heb in Frankrijk een grote Hobby 560 met deze accu een flinke steile helling van zeker 200 meter op zien moveren... imposante demonstratie in de vroege ochtend.
De man had een Powrmover Evo met Optima 55 Ah en een Ctek lader 5.0
Dat was voor mij de rede om ook exact dit set te kopen.... dermate indrukwekkend...
En ik heb er zelf ook al diverse kunststukjes mee uitgehaald, indrukwekkend vermogen, niet snel maar het gaat maar door, nog niet leeg gereden.

Succes met je keuze
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ruud27

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ruud27 » do 26 nov 2015 23:15

Mooi z'n demo met een Hobby 560 deze is wel 1800 kg en Laurens58 heb het over 1200 of 1300 kg en dan denk ik dat het gewicht ca 8 kg wel een rol speelt. Als dit geen rol speelt zou ik voor 55ah gaan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door evr66 » vr 27 nov 2015 09:05

Gebruik de 4.2/55Ah in een caravan van 1400 kg (mover onbekend, oud gebruikt dingetje :)). Heb hem nog nooit leeg getrokken. Ochtend thuis plm 10 minuten gebruiken, dan dag rijden zonder bijladen (temp buiten plm -10) bij aankomst op camping nog meer dan voldoende om het spul door de sneeuw op zijn plek te krijgen. Tussendoor opgeladen, losgekoppeld (ook lader los) plm 3 maanden laten staan in de winter en bij terugkomst wederom altijd voldoende om het spul weer te verplaatsen. Nooit meer een andere :)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Chris » vr 27 nov 2015 21:39

@ Ruud27

Mijn hutje is ook max 1350 KG.
Maar evengoed de 55 Ah genomen.
Ik heb liever wat meer accu-capaciteit en hou dan maar rekening met mijn gewicht.
Om daar niet mee de teil in te gaan heb ik ook een Reich caravanweger.

greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

karel3
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 2 nov 2009 20:17

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door karel3 » vr 27 nov 2015 22:11

Ik heb de optima 38Ah nu ruim 2 jaar in gebruik met een Reich economy move control.
Daarin 4 lange trekvakanties en de mover dus vaak gebruikt.
geen enkel probleem met een Sprite van 1200 kg.

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door CeesBak » ma 27 jun 2016 21:46

Beste Mensen,

ook ik heb een Optima 38Ah met een CTEK MXS5.0T geleverd in dit jaar. De Caravan is een 1300Kg Dethleffs Camper 395HK. We zijn er 4 weken mee op vakantie geweest en aan de laadlampjes is de accu niet verder leeg geweest dan 50%-60%. Het geheel is erg compact ingebouwd en ik wil liever de klemmen liever niet losmaken tijdens de winter (ook luiheid?).

Er zit op de accu de lader en twee schakelaars aangesloten. Dit betreft dus de hoofdschakelaar van de mover en een schakelaar waarmee ik de Optima accu op de 12V installatie van de caravan kan aansluiten mocht dat een keer nodig zijn. De schakelaars zijn allebei uit en de lader is nog aangesloten. Het verbruik van de lader is, volgens de specificatie minder dan één (1) Ah per maand. De accu was vol toen ik de caravan naar de stalling bracht. Als ik nu volgend jaar de caravan ophaal is er behalve de zelf ontlading van de accu dus nog meer dan 26 Ah over.

Ik heb het risico genomen, volgens de specs moet dit kunnen. Hoe kijken jullie er tegen aan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Cees
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

Ruud27

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ruud27 » ma 27 jun 2016 22:05

Ook wij zijn in het bezit van een Optima 38 Ah bijna 4 maanden door België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje getoerd heel veel gemoverd totaal geen problemen gehad dat ik de accu te leeg heb getrokken.
Ik ben blij dat ik naar de moverinbouwer geluisterd heb dat het niet nodig is om een zwaardere accu aan te schaffen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Chris » ma 27 jun 2016 22:20

@ CeesBak

Hallo Cees.
Je neemt een risico door de klemmen niet los te nemen.
Als de accu los is, dan is er totaal geen kans op enig stroomgebruik.
Bij jou is dat nog wel.
En dan loop je een risico, je hebt het wel overwogen, maar je loopt het wel.
Als de ontlaadstroom toch iets meer blijkt te zijn loop je ook het risico van een diep ontladen accu.
En een diep ontladen accu is onder alle omstandigheden af te raden, vragen om narigheid gewoon.
Bij moveren schakelt de electronica de mover uit als de accu op een te laag spanningsniveau komt, juist daarvoor.
Door niet los te koppelen, en dus een risico van een ontlaadstroom, kan je... nou ja.. je snapt het al.
Mocht losmaken een probleem zijn dan kan je daarvoor heel goed OJOP accuklemmen kopen, die klik je er zo op en af.... geen gereedschap voor nodig.

Echt... los is beter, we hebben met de Yellowtops al zo'n groot voordeel dat ie ontkoppeld in de caravan kan blijven in de winter..... dat is al super.

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
harrytoorman
Berichten: 74
Lid geworden op: di 14 okt 2014 15:46
Locatie: Deventer

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door harrytoorman » wo 29 jun 2016 08:08

Bij elke mover zit toch ook een hoofdschakelaar?
Als die uit staat, is toch het zelfde als afkoppelen?
VW T5

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door CeesBak » wo 29 jun 2016 09:06

harrytoorman schreef:Bij elke mover zit toch ook een hoofdschakelaar?
Als die uit staat, is toch het zelfde als afkoppelen?
Das precies waar ik op doel. Het losmaken van de accuklemmen lijkt me overbodig.

Lekstromen, ik weet niet waar die vandaan moeten komen. Bij het wegzetten van de caravan heb ik nog even de accu gemeten. De spanning was 12,9V, volgens de Optima site is de accu dan geheel vol. In november, na vier maanden dus, was ik van plan eens even te gaan meten. Afhankelijk van de staat waarin de accu zich dan bevind neem ik actie, ik hoop geen actie.

Met vriendelijke groet,

Cees
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Hobby Linka » wo 29 jun 2016 10:05

RE.gif

De hoofdschakelaar schakelt alleen de afgaande plus af. Dat klopt. Maar er zit ook een accu lader aangesloten. Ik weet niet of daar ook een heel klein inwendig stroompje gaat lopen, ook als deze niet staat te laden. Zal dat eens gaan meten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door CeesBak » wo 29 jun 2016 10:27

Hobby Linka schreef:RE.gif

De hoofdschakelaar schakelt alleen de afgaande plus af. Dat klopt. Maar er zit ook een accu lader aangesloten. Ik weet niet of daar ook een heel klein inwendig stroompje gaat lopen, ook als deze niet staat te laden. Zal dat eens gaan meten.
Inderdaad, voor een Ctek XS MXS 5.0 T bedraagt de stroom volgens de specificatie minder dan 1Ah per maand. Dat is dan 1,38 mA constant. Niet veel maar na 12 maanden ben je wel 12Ah kwijt. Stel nu dat je 6AH door zelfontlading kwijt bent dan heb je bij het ophalen van de caravan nog 38-12-6= 20Ah over wat meer dan genoeg is om de caravan op de oprit te zetten (in mijn geval).

Zindelijke redenering?

Met vriendelijke groet,

Cees
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door pd0bao » wo 29 jun 2016 12:49

RE.gif Zindelijk ? Weet ik niet, maar wel correct. Zelf vind ik dat voor de krachttoer die moveren nu eenmaal is de accu in zo
goed mogelijke ,lees: vol mogelijke, staat moet zijn en zou dus iedere mogelijke belasting voorkomen.Maar ja ieder doet maar,toch? Jaap

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door CeesBak » di 22 nov 2016 23:05

Beste mensen. Op 20 november ben ik bij de caravan geweest om, na 4,5 maand te kijken hoe hoog de accuspanning nu was. Het bleek 12,5V te zijn. Volgens verschillende tabellen denk ik dat er nog 80% in zit. Ik heb de lader aangesloten gelaten. Wacht to april, dan haal ik de caravan voor de eerste vakantie.. Groet Cees
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ab » wo 23 nov 2016 05:53

Cees, als je de draad van de lader ook over de hoofdschakelaar laat lopen is je probleem van leeglopen opgelost.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”