flexkit mover.

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
derko
Berichten: 7
Lid geworden op: di 22 sep 2015 19:31

flexkit mover.

Bericht door derko » zo 11 okt 2015 12:28

bij obelink kan je een flexkit mover kopen voor 750 euro.
dit wil zeggen dat je geen gaten in de caravan hoeft te boren en alleen de motoren hoeft te bevestigen.
de rest zoals accu en schakelkast zit in een bijgeleverd koffer die doormiddel van een kabel aan de motor wordt vast gemaakt.
indien men de mover niet gebruikt kan men deze ook makkelijk demonteren.
daar ik een mover wil aanschaffen en ik nog een beetje in het duister tast,graag een reactie van mensen die ervaring hebben
met deze mover enof een mening hebben over wat voor een aankoop ik zou moeten doen.
de mover moet onder een sprite super 410 uit 2002 leeggewicht 890 vol 1200 kg.
bvd dank mvg derko.
Toyota corolla Tsport -sprite super 410

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: flexkit mover.

Bericht door Ab » zo 11 okt 2015 13:15

Het zal best goed werken als ik de specs zo doorlees.
Het voordeel is dat je de accu in de auto mee kan nemen. Kan belangrijk zijn als je nu al gewichtsproblemen hebt.
Veel gebruikerservaringen zijn er niet denk ik.
De prijs is zeker aantrekkelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: flexkit mover.

Bericht door arnovariante » zo 11 okt 2015 13:30

Ik heb Ralf er ook wel eens over zien schrijven.
Trouwens, Ralf is niet erg actief meer....
Ik had hem ook een PB gestuurd toen ik voor onze 650 UMFe aan het oriënteren was voor een mover.
Geen enkele reactie gehad.
Ik vond het wel een mooi systeem, het geheel alleen monteren als het nodig is en voor de rest vervoeren in je auto.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: flexkit mover.

Bericht door eurotrotter » zo 11 okt 2015 16:10

RE.gif

Maar waar laat je dan die koffer met accu en bijbehorende schakelkast tijdens t moveren??
Die zul je dan op de dissel of in het deurgat kwijt moeten zien te raken,met alle bijbehorende kabels erbij.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: flexkit mover.

Bericht door JPGeetje » zo 11 okt 2015 16:47

:idea: Ik vraag me af of iets dergelijks niet zelf te maken is voor elke mover.
Je plaatst de regelunit en een (Lithium) accu in een koffer.
Het enige wat je nodig hebt is een stuk kabel en een 4 polige stekker /contrastekker die de hoge stromen die er kunnen lopen kunnen verwerken.
In de caravan een contrastekker inbouwen die verbonden wordt met de movermotoren.
Vanuit je koffer een kabel die met de m.b.v. een stekker met de motoren verbindt, en moveren maar. whistle.gif
Koffer bewaar je in de auto thumbup.gif
Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat je in de toekomst zelf je mover zo kunt samenstellen.
Besturingsunit met de mogelijkheden die jij wil en movermotoren waarin jij het meeste fiducie hebt. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: flexkit mover.

Bericht door Hobby Linka » zo 11 okt 2015 16:54

RE.gif

Zou een keuze kunnen zijn, maar gemak dient de mens.

Ik weet niet wat de beweegredenen van TS zijn. Gaat het om het gewicht dan is de genoemde mover een optie. Gaat het om €€€ is zoeken op martplaats een optie. Ik heb voor hetzelfde bedrag een prima en complete tweedehans volautomatische mover gekocht. (Truma) En daar heb ik het afgelopen jaar heel veel plezier van gehad.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: flexkit mover.

Bericht door Ralf » ma 12 okt 2015 09:11

hoi
ik ben er nog wel maar had mijn email niet gewijzigd . ik kreeg geen melding dar er een pb was .
dus als je niks van me gehoord hebt sorry.gif
Ben niet zo veel actief op het forum . daar er een hoop vragen zijn beantwoord en ik daardoor moet uitkijken om de scheidslijn tussen reclame en advies niet te overschrijden .
Ik kijk wel elke dag op het forum maar log niet altijd in . Dus schrijf me nog niet af .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

arnovariante

Re: flexkit mover.

Bericht door arnovariante » ma 12 okt 2015 09:17

RE.gif
thumbup.gif. Gelukkig!

CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: flexkit mover.

Bericht door CeesZ » ma 12 okt 2015 22:02

Best een slim concept. Maar als ik het goed gelezen heb, is de prijs zonder accu dus het wordt wel duurder dan de genoemde €750,- tenzij je natuurlijk een eventuuel aanwezige accu in de caravan kunt gebruiken.
Als het gewicht een probleem is, vraag ik mij eigenlijk af, even hardop denkend, of de stroom niet van de autoaccu kan worden betrokken. Je moet dan wel een kabel naar de caravan gebruiken maar omdat de meeste moververplaatsingen voor het laatste stukje zijn, valt de lengte m.i. wel mee. Aansluiten op de 7/13-polige doos zal wel niet gaan omdat de bedrading daarvoor te dun is maar een soort startkabelsysteem moet toch kunnen. Ook hiervoor worden dikkere kabels gebruikt en volgens mij wordt er bij starten ook een flinke stroom getrokken. Ik denk wel dat je de motor moet laten draaien maar dat moet je bij starthulp ook.
Even los van de praktische problemen zoals een losse kabel waar je over kunt struikelen, extra aansluittijd en de kans dat de 'echte' movergebruikers je op de camping je als een excentrieke zondeling komen bekijken, werkt dit? Of is het gebruik van een mover gewoon te lang en/of te heftig voor een autoaccu. Wie acht zich voldoende deskundig om mijn gedachte te ondersteunen of onderuit te halen?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: flexkit mover.

Bericht door Ab » di 13 okt 2015 00:51

Het kan op zich wel.
Maar is erg onhandig.
Soms moet je de caravan om zijn as draaien, of Veel heen en weer draaien om op zijn plek te krijgen
Je hebt heel lange kabels nodig.
Die zijn loeizwaar..en moet je ook weer uit de modder trekken en schoonmaken en weer oprollen..
Ik moet er niet aan denken.
Als het gewicht een probleem is..Onder de 2 kg kan je al een voldoende sterke accu aanschaffen of evt zelf samenstellen.
Wat ook prima werkt is een accu pack.
Dat weegt ook niet veel, en is ook nog eens voor meerdere doeleinden geschikt.
Soms te koop voor 60 euro of zelfs minder.
Incl ladertje.
Niet geschikt voor heel lange mover acties.
Maar meestal ruim voldoende.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: flexkit mover.

Bericht door Storm » di 13 okt 2015 11:51

Ik heb net de video animatie op de site van Obelink gekeken en hoor daar toch wel wat voor mij vreemde kreten bij het aanprijzen van deze mover.
(o.a.gaten boren waardoor garantie caravan vervalt en prijzen van andere systemen??)
Het enige voordeel wat ik zie van deze mover met volgens hen ook vrij makkelijk te verwijderen motoren is dat je dit systeem kan uitwisselen met meerdere aanhangwagens en misschien kan combineren met een andere caravan bezitter.
Verder zou ik zelf het sjouwen met de koffer met daarin het besturingssysteem en accu alleen maar als gebruiks onvriendelijk ervaren.

Maar als je werkelijk op elke kilo moet letten, wat ik overigens niet als argument van TS lees dan heb je slechts het gewicht van beugel en motoren bij de caravan en een koffer met diens gewicht extra in de auto mee te nemen.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Sluys777
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2015 18:40

Re: flexkit mover.

Bericht door Sluys777 » vr 22 apr 2016 13:59

Goedemiddag,

Ik heb een flexkit (e-go 300) mover gekocht in combinatie met een powerpakket light, bestaande uit een compacte Beaut 24 Ah AGM accu en een CTEK MXS 5.0 acculader.

Ik vind het juist een voordeel dat niet het hele systeem vast ingebouwd zit, ben namelijk van plan deze ook te gaan gebruiken voor mijn tandemasser aanhanger.
Dat je de motoren met rollen kunt afnemen lijkt mij ook prima, rijden doe ik dus enkel met de aan het chassis gemonteerde stang.

De prijzen van veel movers vind ik niet in verhouding staan tot het product, het is tenslotte geen rocket sceince! Dit lijkt me een mooi pakket voor € 848,-.
Bovendien is het niet iets wat ik dagelijks gebruik, hooguit een keer of 10 per jaar en dan ook slechts een minuut of 10 per keer,

De quattro control mover besturing kun je ook instellen op tandemasser (2 of 4 motoren zelfs) maar natuurlijk blijft het om de as draaien wat lastiger dan bij een enkelasser en zul je soms een paar keer heen en weer moeten steken, maar ach met de hand is dat niet anders.

Het geheel ziet er in ieder geval keurig uit en het onderbouwen lijkt me niet al te moeilijk.

Bij voorkeur monteer ik de mover voor de wielen, enerzijds omdat je meestal achteruit zult rijden, anderzijds omdat de Caravan vanzelf al wat voorover hangt, waardoor de achterwielen nagenoeg vrijlopen.
Of dat gaat lukken met de schokbrekers, dat weet ik nog niet, de caravan staat nog in Oostenrijk.

Onze Wilk S3 650DK weegt leeg een slordige 1465 kg, beladen rond de 1800 kg, toch heb ik bewust voor deze Flexkit gekozen, qua specificaties doet deze niet onder voor de A-merken.
Bovendien kan ik vrijwel altijd manoeuvreren op 2 wielen, dat doe ik nu handmatig tenslotte ook!
Met het advies van Truma kom ik uit rond de € 2.750,- mocht de set te licht zijn dan kan ik er dus altijd nog een 2de set bijplaatsen.

Ik zal hier eind mei een review plaatsen als ik de mover in gebruik heb.
Afbeelding Wilk S3 650DK - Grand Espace 2.0dci 173pk

Sluys777
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2015 18:40

Review Flexkit Mover

Bericht door Sluys777 » wo 11 mei 2016 20:33

Ik had onder het draadje Flexkit Mover nog een review beloofd, maar ik geloof niet dat daar veel gekeken wordt dus ik dacht dan maar een nieuw draadje te starten.
Het is immers zonde als het over het hoofd gezien wordt.

Ik heb de aangeschafte flexkit (e-go 300) mover in combinatie met het powerpakket light (compacte Beaut 24 Ah AGM accu en een CTEK MXS 5.0 acculader) inmiddels gemonteerd en in gebruik.

Sterker nog, een dag nadat we uit Oostenrijk thuiskwamen moest ik wel, ons grasveld is zo hobbelig en nergens mooi egaal dus toen ik de caravan eenmaal afkoppelde kon ik eigenlijk geen kant meer op.
Het onderbouwen van het systeem is erg eenvoudig, omdat de motoren afneembaar zijn kun je zonder problemen eerst alle onderdelen handvast monteren.
Daarna schuif je de motoren er links en rechts op, stel je de maten goed af en trekt alles aan met de momentsleutel.

Als de montage klaar is rest nog het controleren van de kabelaansluitingen op de elektronica-box, ik moest deze aanpassen omdat ik de mover achter de as heb geplaatst en deze standaard bekabeld is op plaatsing voor de as. (niet dat het veel uitmaakt...je kunt ook de afstandsbediening op z'n kop houden mrgreen.gif )

Dan rest enkel nog even het inregelen van de quattro control elektronica box, je kunt deze instellen op enkelas of dubbelas, en op 2 of 4 motoren.
In mijn geval ingesteld op dubbelas om dat eens te testen want normaliter draai ik de voorste as vrij van de grond m.b.v. het neuswiel.

De complete montage nam denk ik een kleine 3 uurtjes in beslag, met regelmatig een kop koffie en nog maar eens lezen en controleren of ik het wel goed deed.

De eerste test was al prima, maar doordat ik tijdens de montage niet op een mooie vlakke ondergrond stond bleek een van de motoren uiteindelijk net niet goed genoeg op de band te drukken.
Toch heb ik de caravan in 2x heen en weer steken ruim anderhalve meter verplaatst in de breedte, dat viel niet tegen.

Vandaag heb ik de caravan uit onze tuin met hobbelgras, via een poort van 2,85 meter breed netjes op de weg gezet dat was geen enkel probleem.
Zelfs het parkeren in de berm langs de slootkant met flinke kuilen ging perfect, daar was ik best wat bang voor, wij wonen in een boerderij aan een landweggetje en de bermen zijn hier niet bepaald strak te noemen.

De motorunits liggen netjes in de schuur, mij koffertje staat binnen, de accu hangt aan de lader en de caravan staat bij de dealer voor wat kleine dingetjes.
Ik ben benieuwd of ik van hen nog een reactie krijg....zij vinden de flexkit niet alles geloof ik en adviseerde een mover die ik wel heeeel erg mooi, maar ook eigenlijk veeeel te duur vind.

De mover is af fabriek getest met een enkelasser van 1100 kg, de specificaties van de mover zijn daar op gebaseerd, ik heb de mover in gebruik met een dubbelasser van ongeveer 1850 kg, met beide assen aan de grond en ik moet zeggen ik ben dik tevreden.
De prijs kwaliteit verhouding is wat mij betreft dik in orde, de motorunits zijn erg robuust, de quattro control electronica box heeft uitgebreide instellingsmogelijkheden en de 24Ah AGM accu heeft voldoende vermogen.

Kortom een prima resultaat met mijn caravan op ruw terrein met flink wat hoogte verschillen, kuilen dorpels etc. zeker gezien de prijs van € 848,-

Er zijn natuurlijk ook compleet vast gemonteerde movers voor dat bedrag te krijgen, ik vond echter de afneembare motoren en het koffertje wel handig.

Volgend jaar zal ik mijn bevindingen nog eens delen dan ben ik er mee op verschillende campings geweest en wie weet heb ik dan wat minpunten.

PS
Ik heb de mover gekocht bij Obelink, bij mijn eerste droge test van de elektronica ging er iets mis, de volledige quattro control elektronica box begon te roken en te vonken scratch.gif .
Of ik nu iets fout deed of dat er iets fout aangesloten was (wat ik natuurlijk eerst had moeten controleren, zo staat in de handleiding stom.gif ) laat ik hier maar even in het midden.
Maar een medewerkster van Obelink zei "stuurt u de koffer maar terug meneer, zodra deze hier binnenkomt sturen wij u een nieuwe" en dat hebben ze ook gedaan, gewoon zonder discussie geen ge-maar.
Dat vindt ik wel het vermelden waard, over service gesproken thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 11 mei 2016 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerpen samengevoegd
Afbeelding Wilk S3 650DK - Grand Espace 2.0dci 173pk

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Review Flexkit Mover

Bericht door FWalraven » wo 11 mei 2016 20:59

Nu nog een test op natte klei grasland, wat een beetje omhoog loopt.

Frans

Sluys777
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2015 18:40

Re: Review Flexkit Mover

Bericht door Sluys777 » wo 11 mei 2016 21:43

FWalraven schreef:Nu nog een test op natte klei grasland, wat een beetje omhoog loopt.

Frans
20 mei gaat de hut naar Zeeland, wie weet natte Zeeuwse klei blij.gif
Afbeelding Wilk S3 650DK - Grand Espace 2.0dci 173pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Review Flexkit Mover

Bericht door Daphne » wo 11 mei 2016 22:15

Sluys777 schreef:Ik had onder het draadje Flexkit Mover nog een review beloofd, maar ik geloof niet dat daar veel gekeken wordt dus ik dacht dan maar een nieuw draadje te starten.
Het is immers zonde als het over het hoofd gezien wordt.
Zodra je een nieuwe reactie plaatst wordt het onderwerp omhoog gehaald en gezien door iedereen die op nieuwe of ongelezen berichten klikt. Een nieuw bericht wordt dus niet over het hoofd gezien als je het in een oud onderwerp plaatst.

Ik zal het daarom ook samenvoegen zodat het onderwerp mooi doorloopt en wordt aangevuld met jouw review.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Sluys777
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2015 18:40

Re: flexkit mover.

Bericht door Sluys777 » do 12 mei 2016 07:07

Drankje Daphne, dat was ik even vergeten.... whistle.gif
Afbeelding Wilk S3 650DK - Grand Espace 2.0dci 173pk

Sluys777
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2015 18:40

Re: flexkit mover.

Bericht door Sluys777 » za 16 jun 2018 14:54

even een Update over mijn flexkit...

Na ruim 2 jaar (maar eigenlijk na 2 seizoenengebruik) heb ik toch maar een zwaardere accu gemonteerd.
De Beaut 24AH accu was natuurlijk veel te licht, maar dat wilde ik eerst maar eens zelf testen.

Nu heb ik met het vervangen van de accu ook maar direct de hele set ingebouwd, enkel de motoren zijn nog steeds afneembaar, daar was het me tenslotte om te doen!
De nieuwe YellowTop Y4.2S van 55AH doet het echt perfect even testen op de oprit (30m waarvan 10m met een dikke laag split) ging prima, na 3 keer heen en weer en wat gedraai was er aan de accu niets te merken.
Ruim voldoende voor het gemanoeuvreer op de gemiddelde camping!

Voor de YellowTop accu heb ik gekozen omdat ik er veel positieve verhalen over hoorde en las.
Uiteindelijk ben ik toch nog naar een accu speciaalzaak gegaan om me eens goed te laten informeren (deze levert eigenlijk meer accu’s aan industriële gebruikers).
Na berekening van de capaciteit behoeften kreeg ik vervolgens een paar alternatieve voorgeschoteld, een loodzuur accu van 100AH, een wat goedkopere AGM accu van 100AH, een mega dure AGM accu van 60AH en de Optima YT van 55AH.
De Beaut wilde ik gaan gebruiken als noodstroomvoorziening, heel simpel door deze te verbinden met een 13-polige contrastekker. Caravan stekker erin en klaar dat werkt echt handig…..
Ware het niet dat de Beaut accu vanochtend overleden is, ik rook flink wat gasvorming in mijn atelier en zag tot mijn verbazing dat de accu helemaal opgezwollen was.
Maar wat wil je ook als je dat ding eerst 2 seizoenen, willens en wetens, zwaar overbelast!
Dan leg ik nu dat draadje met 13-polige contrastekker maar naar de mover accu, ik heb het tenslotte al gemaakt.
Afbeelding Wilk S3 650DK - Grand Espace 2.0dci 173pk

Plaats reactie

Terug naar “Movers”