ervaringen lithium accu's gevraagd

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door nonblond » wo 29 apr 2015 21:21

Even omhoog scrollen. Dan zie je wat ervaringen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Conradi » wo 29 apr 2015 22:51

Er worden hier wel appels en peren vergeleken. Merken als Super-B leveren top-accu's voor de professionele markt. In dergelijke accu's zit een berg elektronica, en software, die de ingebouwde cellen onderling balanceren en optimaal ontladen en uitnutten. Ze kunnen via een netwerk met elkaar praten om zodoende een serie accu's optimaal te gebruiken. Daardoor kunnen ze ontzettend veel laad cycli aan, en leveren dus uiteindelijke de laagste prijs op. Helaas vraagt dat wel een professionele investering.
Natuurlijk komen (nagenoeg) alle Lifepo4-cellen uit China, maar ja dat geldt voor een iPhone of een Huawei smartphone ook en dat zijn ook hele verschillende producten en kwaliteiten.

Zakelijk werk ik met professionele Lifepo4 accu's, maar het gaat me toch wat tè ver om die als mover-accu te gebruiken. Zelf gebruik ik de LIAO Enginely Power Mover (30 Ah / 5,6 kg) met ingebouwde lader. Kortom, een accu met 220 volt aansluiting. Werkt super!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door witjesm » do 30 apr 2015 05:52

RE.gif thumbup.gif Thanks dat is informatie die ik zoek. Even ter bevestiging de "LIAO Enginely Power Mover" kan alleen met de ingebouwde 230V lader worden geladen toch? Dus als ik hem aansluit op mijn bestaande caravan systeem wordt hij niet bijgeladen door de 12 volt van de auto!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Conradi » do 30 apr 2015 21:41

RE.gif
Nee hoor. De Liao werkt net zoals iedere accu, alleen zit de lader er in. Die laadt via de polen zoals elke lader doet. Ik hou alleen niet van die losse kastjes :wink:

De gebruiksaanwijzing zegt hierover : "Optioneel is een lader (Car Charger) verkrijgbaar die middels de autospanning het mogelijk maakt zonder dikke bedrading te behoeven installeren tijdens het rijden de accu langzaam weer op te laden"

Die Car Charger doet wat alle vergelijkbare kastjes doen:
- voorkomen dat de caravan-accu, zonder bescherming, direct aan de auto-accu hangt waardoor zeer grote stromen zouden kunnen ontstaan.
- de spanning van de auto boosten tot circa 13,5 Volt om de accu echt te kunnen laden
Dat alles gebeurd bij beperkte laadstroom.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door JPGeetje » do 11 jun 2015 15:07

Ad schreef:Heb al 3 jaar de Reich PPK. Bevalt uitstekend. Had vorig jaar een enkele keer dat hij tijdens het moveren stopte en gereset moest worden (knopje indrukken), maar na een software update van Reich hebben we hier geen last meer van gehad. We hebben in allerlei situaties, grof grind (hard stands in Engeland) en aardige hellinkjes gemovered (wat een woord!!). Voordeel van de PPK is dat er een ingebouwde lader in zit en hij ook onderweg bij laadt (constante stroomdraad). Zodoende op de volgende camping weer een volle batterij. Recent haalde ik hem weer uit de stalling en zag dat hij maar een minuutje nodig had om weer bij te laden. Dit betekent dat hij in 7 maanden nauwelijks verlies had. Wel koppel ik in de stalling de polen los, wat volgens de leverancier niet nodig is, maar zekerheid voor alles. Al met al zijn we er zeer tevreden mee. Over een week gaan we weer op stap.
Gewicht caravan 1500kg
Mover: P1
Accu: Reich PPP
gebruikt als boordaccu: nee.

Net als Ad hebben wij na 2 jaar wel af en toe problemen met de PPP.
Niet altijd, maar regelmatig stopt de mover er mee als er de keg op gereden moet worden.
Ook als de accu pas van de netstroom is afgehaald.
Omdat de caravan toch voor de beurt naar de leverancier/dealer ging, heb ik het probleem daar voorgelegd.
De monteur is toen met de multimeter aan de accu gaan zitten terwijl ik hem een keg op moverde.
Hoewel de mover nu niet uitviel meldde de monteur me dat het kantje boord was want de accuspanning zakte in tot 10.6V.
Bij 10.5V. zou de mover uitgeschakeld hebben aldus de monteur.
Conclusie: de conditie van de accu is niet zo best scratch.gif
En dat terwijl de accu als de caravan thuis staat, altijd aan het infuus hangt.
Toen de accu nieuw was had hij er geen moeite mee om 10 min. door zachte weilandgrond te ploeteren en daarna ook nog even een keg te nemen thumbup.gif
Om niet meteen zonder accu te zitten heb ik met de dealer afgesproken dat we hem voorlopig nog even laten zitten tot het kampeerseizoen voorbij is en daarna aan te bieden bij de producent of importeur. Op de accu zit immers een garantie van 3 jaar.
Het resetten waarover Ad het heeft heb ik niet gedaan en ook de monteur heeft dat niet overwogen.
@Ad, is dat gewoon het aan/uit-knopje wat het groene lampje doet branden?
Ik hoop dat het net als bij Ad een kwestie van software-update is want een accu van €500.- die na enkele jaren al met pensioen moet is niet meer van deze tijd schrik.gif
Wordt dus vervolgt
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door scooterandre » do 11 jun 2015 19:45

RE.gif
Misschien een domme vraag, maar doet de lader zijn werk wel?
Als bijvoorbeeld in zijn uitgang een draadbreuk, een slecht contact in de steker of een kapotte zekering (indien aanwezig) is, zal de lader gelijk denken dat de accu vol is en stoppen met laden.
Daarom is het ook belangrijk om eerst de lader aan de accu te sluiten en daarna de stekker in het stopcontact te steken.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door JPGeetje » do 11 jun 2015 20:10

RE.gif
Geen domme vraag André
Maar bij de PPP is accu en oplader een geheel.
Mocht het zo zijn dat de laadmodus niet meer werkt dan zou ik denkelijk snel zijn uitgemoverd. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door scooterandre » do 11 jun 2015 21:10

stom.gif
Ik haalde twee systemen door elkaar.
Bij nader inzien denk ik dat de accu net iets te klein is voor wat hij moet doen.
80 Ampère is wel heel veel voor een accu van 8,8Ah. Met deze hoge stromen kom je snel bij de uitschakelgrens.
In de modelvliegwereld worden ook Lithium-accu's in 6 minuten ontladen en zijn na een paar jaar of zelfs eerder niet meer voor deze doeleinden te gebruiken.
De belangrijkste faktoren voor het verouderen van Lithium-accu's zijn:
-het aantal cycli
-de ontlaaddiepte
-hoge temperaturen
-hoge opslagspanning (vol)
Buien vallen niet.

petronella
Berichten: 1684
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door petronella » zo 20 mar 2016 20:51

Onze cencell-accu , nog geen 2,5 jaar oud! Is dus "overleden" grrrrr. We zetten de caravan op zijn plaats en opeens stopte hij ermee!! We hebben de accu door laten meten en hij was helemaal leeg!
Wij zijn niet techinisch onderlegd maar hebben hem, altijd thuis aan de druppellader gelegd zoals er ons was geadviseerd.
Wij balen echt stevig , zo'n dure accu en nu al stuk!
Of zou het de druppellader kunnen zijn die het geheel in de steek liet? Een ding is zeker de accu is helemaal leeg, dus als het aan de lader zou liggen .... Moeten we er dan vanuit gaan dat de accu ook kapot is?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Chris » zo 20 mar 2016 20:55

Het spijt me, maar ik kan je idd niet veel hoop geven.
Als er een cel onderbroken is, is de hele set waardeloos geworden, dan meet je 0 volt......
Sorry.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door scooterandre » zo 20 mar 2016 21:57

Ik heb nog hoop.

Een accu, die zichzelf beschermt tegen te lage spanning, zal ook geen spanning meer geven die te meten is. Het kan zijn dat de accu gewoon met smart op een werkende acculader zit te wachten.
Een lithium accu constant aan de lader laten, raad ik af, aangezien deze accu's eerder verouderen bij de spanning als ze vol zijn. Het scheelt enorm als ze tijdens opslag maar gedeeltelijk geladen zijn.

André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Daphne » zo 20 mar 2016 22:04

Wat vervelend Petronella. Onze Sencell is bijna 4 jaar oud. Wij halen 'm nooit uit de caravan. Altijd vol wegzetten en de stekker eruit. Een keer zijn we vergeten de stekker eruit te halen en was de accu totaal leeg. Gewoon weer helemaal opgeladen met de bijbehorende lader en hij deed het weer. Zou het gewoon proberen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 18:31

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Maus » ma 21 mar 2016 17:34

Sinds een jaar hebben wij een Victron Peak Power Pack.
Zeer tevreden tot nu toe, we hebben heel seizoen 2015 zonder problemen gebruik gemaakt van deze accu.
Na het seizoen heb ik de accu uit de caravan gehaald en volledig opgeladen met de bijbehorende netvoeding.

Nu, 1 maand voordat de caravan weer uit de stalling gaat meende ik toch maar de accu te controleren en eventueel op te laden.
Na het aanzetten begonnen er lampjes te knipperen, met als indicatie deep discharge.
huh??? ik kon de accu toch in de winterstalling laten staan?
Toen de netvoeding aangesloten en laten laden. Dit leek goed te gaan.
Echter na 2 uur laden gaat het display knipperen, nu met een onbekende fout en als remedie neem contact op met de leverancier.

Inmiddels contact gehad met de leverancier en hij wordt ter reparatie aangeboden aan Victron.
Ik ben hem nu we een aantal weken kwijt en hoop dat hij voor de meivakantie weer terug is.

Dit is mijn ervaring, gelukkig lees ik verder weinig slechte ervaringen dus ik ga er van uit dat het een incident is.
Burstner premio 480TK
Renault Grand Scenic TCE130

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door kipecu » zo 24 apr 2016 10:41

Na jaren de Kip handmatig op de plek te hebben gezet toch maar eens een mover aangeschaft. Vorig jaar ging het met het aankoppelen nog maar net goed en raakte de dissel de bumper gelukkig nog maar net. Oorzaak een over het hoofd gezien kuiltje en dan is er ineens niets meer aan tegen te houden. We gaan het nu handig automatisch doen. Eerst de Reich ecoline er onder gezet, aan de voorkant werd de druk op de dissel toch wat te hoog dus toch maar achter de as geplaatst. De besturingsunit aangesloten en dat was het even.De voedingsleiding voorzien van XT90 plug. Nu de accu, na wat rondgekeken te hebben besloten er zelf een van Lipo cellen te maken. Met 8 cellen van elk 15 Ah zo een 12 Volt 30Ah lipo accu samengesteld. BMS van max 100A met laag en hoog spanningsbeveiliging en balanceerunit geïntegreerd om alles veilig te kunnen bedrijven. Verder nog wat extra aansluitingen gemaakt voor een acculader met of zonder balanceerinrichting. De ene keer kan dat met een Lipo lader 14,4V 10 A via de BMS en de andere keer ook via een Lader met balanceerinrichting waarbij je wat meer instelmogelijkheden hebt , niet echt noodzakelijk maar gewoon handig. Uitgang wederom een XT90 plug en verbinden met de besturingunit van Reich. Werkt prima moet ik zeggen. De accu nog in een koffertje zodat ik 'm voor het stallen thuis kan opslaan. De aansluiting voor de lader met balanceerinrichting komt dan goed van pas om de accu als laatste nog in de storage stand op te laden, de cellen komen daarmee op een spanning die een gunstig effect op de levensduur van de Lipo's heeft. Kan het koffertje in bak bij de besturingsunit kwijt maar dat is niet echt noodzakelijk. Kan 'm ook een de auto meenemen en wanneer nodig even aansluiten, werkje van nog geen minuut.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Mstuniek » zo 24 apr 2016 12:25

Iemand al ervaring met
http://www.accupointwebshop.nl/accus/li ... lader-1552.
Qua prijs aantrekkelijk.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

john14566
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 7 mei 2014 20:16

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door john14566 » do 28 apr 2016 11:46

Heb pas een mover enduro em330A gekocht met de enduro Lithium accu bij van Rouwendaal caravans .
Nog geen ervaringen maar de accu kosten bij Rouwendaal caravans 335 euro.( heb daar ook mijn mover gekocht maar hij is scherp in prijs)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door JPGeetje » do 5 mei 2016 12:33

JPGeetje schreef:
Ad schreef:Heb al 3 jaar de Reich PPK. Bevalt uitstekend. Had vorig jaar een enkele keer dat hij tijdens het moveren stopte en gereset moest worden (knopje indrukken), maar na een software update van Reich hebben we hier geen last meer van gehad. We hebben in allerlei situaties, grof grind (hard stands in Engeland) en aardige hellinkjes gemovered (wat een woord!!). Voordeel van de PPK is dat er een ingebouwde lader in zit en hij ook onderweg bij laadt (constante stroomdraad). Zodoende op de volgende camping weer een volle batterij. Recent haalde ik hem weer uit de stalling en zag dat hij maar een minuutje nodig had om weer bij te laden. Dit betekent dat hij in 7 maanden nauwelijks verlies had. Wel koppel ik in de stalling de polen los, wat volgens de leverancier niet nodig is, maar zekerheid voor alles. Al met al zijn we er zeer tevreden mee. Over een week gaan we weer op stap.
Gewicht caravan 1500kg
Mover: P1
Accu: Reich PPP
gebruikt als boordaccu: nee.

Net als Ad hebben wij na 2 jaar wel af en toe problemen met de PPP.
Niet altijd, maar regelmatig stopt de mover er mee als er de keg op gereden moet worden.
Ook als de accu pas van de netstroom is afgehaald.
Omdat de caravan toch voor de beurt naar de leverancier/dealer ging, heb ik het probleem daar voorgelegd.
De monteur is toen met de multimeter aan de accu gaan zitten terwijl ik hem een keg op moverde.
Hoewel de mover nu niet uitviel meldde de monteur me dat het kantje boord was want de accuspanning zakte in tot 10.6V.
Bij 10.5V. zou de mover uitgeschakeld hebben aldus de monteur.
Conclusie: de conditie van de accu is niet zo best scratch.gif
En dat terwijl de accu als de caravan thuis staat, altijd aan het infuus hangt.
Toen de accu nieuw was had hij er geen moeite mee om 10 min. door zachte weilandgrond te ploeteren en daarna ook nog even een keg te nemen thumbup.gif
Om niet meteen zonder accu te zitten heb ik met de dealer afgesproken dat we hem voorlopig nog even laten zitten tot het kampeerseizoen voorbij is en daarna aan te bieden bij de producent of importeur. Op de accu zit immers een garantie van 3 jaar.
Het resetten waarover Ad het heeft heb ik niet gedaan en ook de monteur heeft dat niet overwogen.
@Ad, is dat gewoon het aan/uit-knopje wat het groene lampje doet branden?
Ik hoop dat het net als bij Ad een kwestie van software-update is want een accu van €500.- die na enkele jaren al met pensioen moet is niet meer van deze tijd schrik.gif
Wordt dus vervolgt
Vorig najaar is de accu onder garantie terug gegaan naar de leverancier.
Enkele weken later kreeg ik de accu terug met de mededeling dat de accu in orde was, men had hem alleen even opnieuw moeten inregelen.
Accu dus weer terug in de caravan alwaar hij weer de hele winter aan het infuus heeft gehangen.
Tussentijds heb ik wel geprobeerd hoe het hem afging om de keggen op te moveren, iets wat hij vooraf doorgaans maar deels deed en dan stopte.
Dit deed hij nu enkele malen achter elkaar prima waardoor ik toch duidelijk verbetering constateerde. thumbup.gif
Enkele weken geleden op de camping verliep het moveren ook probleemloos maar er werden toen ook geen topprestaties gevraagd van de accu.
Inmiddels thuis, vandaag mooi weer en ik dacht, ik ga de caravan nog eens dat stuk laten moveren wat ik ook vlak na de aanschaf heb gedaan en wat toen probleemloos ging, zelfs nog het nemen van een keg.
Hij zou dus weer 10 min. door het grasland/gazon moeten moveren.
Aanvankelijk deed hij dat ook met verve. Op het display van de P1 zag ik de moverbelasting variëren tussen de 30 en 50%.
Na 3 kwart van de te nemen route te hebben gemoverd stopte de zaak waarbij in het display de melding "verbinding" verscheen.
Ik stond op dat moment een meter of 10 van de caravan af en dacht dat dat de oorzaak zou zijn.
Dichter bij de caravan herstelde de situatie niet waardoor ik al argwaan kreeg.
Op de accu kijkend bleek daar het oranje en het groene lampje de branden.
Ik heb toen de accu uitgeschakelt en weer ingeschakeld.
Daarna weer verbinding gezocht wat weer normaal lukte.
Er kon dus weer gemoverd worden waarbij op het display de belasting opliep tot 45%.
Helaas, na een meter gaf hij er weer de brui aan en stond de zaak weer stil.
Nu kwam in het display te staan dat de accuspanning te laag was. boos.gif
Niet goed dus en ik vrees dat de inmiddels 3 jaar oude PPP een groot deel van zijn conditie heeft verloren.
De garantie is net verstreken en uitgaande van de conclusie die vorig jaar door de leverancier is getrokken, heb ik er niet veel vertrouwen in dat men nu wel grootmoedig genoeg is om het probleem te onderkennen en rigoureus aan te pakken. Een nieuwe accu dus!
Ik zal me nog even beraden hoe ik e.e.a. aan ga pakken. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door karelV » do 5 mei 2016 14:01

Wij hebben inmiddels onze tweede Kronings mover (de èèrste onder de vorig jaar verkochte caravan laten zitten) en wij gebruiken altijd een "gewone" onderhoudsvrije accu. (semi-traktieaccu) Dit doen wij op aanraden van een dealer in Loon op zand die ongeveer tussen de 350 en 400 movers per jaar onder caravans bouwt. Deze dealer is niet onder de indruk van die lichtgewicht accu`s. Hij adviseert dan ook altijd een "gewone" zware onderhoudsvrije accu te nemen voor een mover, en hier hebben wij nog nooit spijt van gehad en kosten een stuk goedkoper dan die lichtgewichten. De laatste accu die ik aangeschaft heb koste maar €85,00 wel zonder rekening mrgreen.gif en is 100 Ampère.
Ook vertelde hij ons dat wij totaal helemaal niets aan de accu moeten doen, zelfs niet de polen los maken als hij naar de winterstalling gaat maar daar zijn de meningen wel over verdeeld hier op het forum maar wij hebben op deze wijze dus nog nooit problemen gehad. Zal na een jaar of 5,6 wel anders zijn denk ik maar €85,00 in 6 jaar om een accu te vervangen vind ik niet duur. Als ik dan lees dat die dure lichtgewichten van tussen de €350,00 en €500,00 al na drie jaar opgegeven zijn dan weet ik het wel qua keuze voor een accu. knipoog.gif Het enige nadeel is het gewicht maar ja ieder nadeel heeft zijn voordeel. awhoea.gif awhoea.gif Bouw de movers wel altijd zelf onder de caravan en de elektra ook. whistle.gif
P1050826.JPG
P1050817.JPG
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door JPGeetje » do 5 mei 2016 14:23

RE.gif
Ik denk ook weer aardig in die richting.
In de vorige caravan een 105Ah Banner die ik destijds bij Obelink kocht voor minder dan €100,-
Heeft het perfect gedaan tot we de caravan 8 jaar later van de hand deden.
Bij de nieuwe caravan dacht ik na alle positieve berichten over "de NIEUWE accu"; dat doe ik ook.
Het kost wel wat maar dan heb je ook wat..... niet dus stom.gif
Ik ga binnenkort contact opnemen met de leverancier en als ik kosten moet maken, dan denk ik dat ik meteen afhaak.
Ik wil geen geld uitgeven aan een gebleken onbetrouwbaar product.
Dan kan ik die centen beter steken in iets wat bewezen goed is.
Wie weet kan ik de PPP nog verpatsen aan iemand die er wel nog heil in ziet weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ad » do 5 mei 2016 15:12

RE.gif
Wij hebben de PPP nu precies 5 jaar en nog steeds functioneert hij perfect. Heb hem afgelopen week op de camping in het sompige gras gebruikt en gisteren de 1500 kg zware caravan de oprit, die wat omhoog loopt, op-gemoverd, ging allemaal gesmeerd. In de handleiding staat dat hij in de winter volgeladen weggezet moet worden, niet dat hij constant onder lading moet. Ik begreep dat jij hem de hele winter aan de stroom laat hangen. Dat is volgens mij niet zo goed voor Lion accu's. Dit zou wel eens de oorzaak zijn van het capaciteitsverlies.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door witjesm » do 5 mei 2016 17:02

Ik heb inmiddels na accu problemen een jaar geleden mijn Banner omgewisseld voor een 50 AMP Lillie LiFePo4 accu. Ik ben zeer enthousiast. Slechts 11 kg en gelijke capaciteit als de oude. Met name de snelle lading is fantastisch. Niet goedkoop maar technisch een zeer goede keus.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door JPGeetje » do 5 mei 2016 17:45

Ad schreef:In de handleiding staat dat hij in de winter volgeladen weggezet moet worden, niet dat hij constant onder lading moet. Ik begreep dat jij hem de hele winter aan de stroom laat hangen. Dat is volgens mij niet zo goed voor Lion accu's. Dit zou wel eens de oorzaak zijn van het capaciteitsverlie
Daar heb ik uiteraard ook aan gedacht Ad.
Echter, toen ik vorig jaar de accu heb aangeboden ter reparatie, heb ik dat ook gemeld. Ik heb daar toen geen negatieve reactie op gekregen van de leverancier.
Dan mag ik toch aannemen dat daar geen bezwaar tegen was.
Het zou ook best kunnen dat ik net de pech heb dat ik een "maandagmorgenapparaat" heb gekregen en mijn problemen dus exemplarisch zijn.
Hoewel ik alle vertrouwen heb in nieuwe accutechnieken in het algemeen, heeft dat vertrouwen in de PPP bij mij inmiddels een flinke deuk opgelopen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

ron2015
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 20:54

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door ron2015 » do 5 mei 2016 18:17

In reactie op een eerder bericht. Ik heb de accu van accupoint. Op mijn thruma g2 doet ie het nog niet. Een heuveltjes af gaat goed, een heuveltje op dan begint de mover te piepen en kapt ie ermee.
Na de pinksteren maar terugbrengen.
Wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door Ad » do 5 mei 2016 19:38

Bij Obelink verlopen ze de Victron Peak Power Pack, die is identiek aan de PPP van Reich, echter geeft Victron 5 jaar garantie! Reich geeft maar 3 jaar garantie.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervaringen lithium accu's gevraagd

Bericht door JPGeetje » do 5 mei 2016 21:13

ron2015 schreef:In reactie op een eerder bericht. Ik heb de accu van accupoint. Op mijn thruma g2 doet ie het nog niet. Een heuveltjes af gaat goed, een heuveltje op dan begint de mover te piepen en kapt ie ermee.
Na de pinksteren maar terugbrengen.
Wordt vervolgd
En welke accu heb jij dan Ron. scratch.gif
Dat kan ik even niet opmaken uit jouw verhaal. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Movers”