Problemen met Kronings Mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » za 17 mei 2014 01:37

Met dank aan de mover expert op dit forum gaat de importeur overleggen met het bedrijf dat de mover heeft geinstalleerd! aflower.gif
Mogelijk dat de bekabeling nog een keer wordt nagelopen en waar nodig wordt ingekort.

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.
Caravanloos. :(

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door stn » za 17 mei 2014 07:59

chris56 schreef:@ STN

Ik denk dat het spul al helemaal niet meer in Garantie is.
Roger heeft het in het start topic al gevraagd wat de mover tweedehands nog waard is.
De mover is van 2011, dat is dus niet nieuw.

Greetz
Chris
O, pardon, dat had ik niet gezien..... :oops:
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

pd0bao40

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door pd0bao40 » za 17 mei 2014 08:15

RE.gif Behalve de garantie, die hier tot nu toe zeker niet verleend werd en geen hoofdletter verdient,
is er nog zoiets als het vertrouwen dat een koper mag hebben dat het "ding" van 1000 tot 2000 euro dat hij zich aanschafte, gewoon doet wat het moet doen. De hele bedrijfstak wordt zo in diskrediet gebracht
Ben blij voor TS dat er meer verantwoordingsvolle handelaren bestaan die inzien dat het ieders belang
is dat een koper niet afgescheept wordt met een "daar moet je maar mee leren leven". Ook als het
apparaat niet bij hem gekocht is. Tot nu toe werd gewoon volstaan met prietpraat. Jaap.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Chris » za 17 mei 2014 09:16

@ Roger.

Ik denk dat je daarmee de beste oplossing hebt tot nu toe.
Als daar nu niets uitkomt zou het wel heel droevig zijn met Kronings.
Succes en hou ons op de hoogte graag, ik ben nieuwsgierig.

@ STN..
Geeft niet, ik had het toevallig wel gezien :wink:

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » za 17 mei 2014 15:02

Ik ben eens gaan meten, diameter en lengte, van de kabels tussen de controlbox en de motoren.
De totale kabellengte, heen en retour opgeteld, bedraagt bijna 12 meter!
De kabeloppervlakte bedraagt 16 mm2.

Volgens de handleiding van de mover schakelt deze uit indien de stroom >120 A. Stel nu dat een motor bij zware belasting 60 A "trekt", dan is het spanningsverlies, alleen over de kabel en niet alle andere overgangen meegerekend, 0,79 Volt.

Bij een kabellengte van 5 meter zou het spanningsverlies 0,32 Volt zijn. Indien de accu en de controlbox op een andere plaats in de caravan wordt geplaatst dan is 5 meter lengte voldoende. Dat heeft echter vanuit beladingsperspectief niet onze voorkeur.

Zou ik nu de 16 mm2 kabel vervangen door een kabel van 35 mm2 dan bedraagt het spanningsverlies 0,36 Volt. Dat is bijna gelijk aan het spanningsverlies bij een kabellengte van 5 meter...

Kortom ik denk dat door de lengte van de gebruikte 16 mm2 kabel teveel spanningsverlies veroorzaakt. Dit verklaart m.i. ook waarom de caravan, als deze aan een kant een leveller op moet rijden, zo scheef trekt.

Zodra het bedrijf, dat de mover heeft geïnstalleerd, contact met mij opneemt voor een afspraak, zal ik voorstellen om de bekabeling te vervangen door 35 mm2. Ik wil zelfs nog de inkoopkosten van de bekabeling en connectoren betalen (24 meter kabel van 35 mm2 is niet goedkoop..).
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Problemen met Kronings Mover

Bericht door Jan van Vijven » za 17 mei 2014 15:19

12 meter, is dat niet wat lang? Ik denk dat wij max 3,5 meter onder de Knaus aan de Powr mover hadden.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door FWalraven » za 17 mei 2014 15:33

Mis ik iets?

Hoe is het met dat geluid van die motoren in het filmpje afgelopen?
Mi. behoort dat niet meer als een zoemend geluid te zijn.
Nu lijkt het wel of er een kraakinstallatie achter de caravan in werking is.
Als dat niet in orde is kan men de kabels wel 2 keer zo kort maken en tien keer zo dik, maar dat zal het probleem dan niet echt oplossen.

Frans

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Ralf » za 17 mei 2014 16:04

de bekabeling van de motoren naar de relais kast is niks mis mee dat is allemaal oke . indien het korter gemaakt kan worden is dit prima .
de bekabling van relais kast naar de accu zou het probleem kunnen zijn .
daar gaat de stroom van beide motoren doorheen en daar kan winst behaald worden.
op zijn minst moet deze 8 a 10 kwadraad zijn en het liefst zo kort mogelijk max 40 a 50 cm zowel de plus als de min .
de ene mover maakt meer geluid dan de andere .dit heeft vaak met de aandrijving en soort tandwielen te maken dat hoeft niet het punt te zijn.
als je de reich eco-line of eco easy hoort draaien dan is dit nog rustig .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Chris » za 17 mei 2014 16:32

@ Ralf.

Ik weet dat jij de expert bent, maar nu moet ik toch even ingrijpen/corrigeren ben ik bang.
De bekabeling tussen controlbox/relaiskast mag zeker geen 8 a 10 mm2 zijn, dat is ongelofelijk veel te dun.
Wellicht bedoel je 8 of 10 mm doorsnede, dat klopt veel beter.
Trouwens, 8mm2 bestaat niet eens, 10 mm2 wel daarintegen.
Ik heb in mijn caravan 25 mm2 aan de accu gebruikt omdat ik meer lengte nodig had, 16mm2 was standaard bijgeleverd.

@ Roger.

Dat zijn inderdaad enorme lengtes aan de motoren Roger, en wat is de lengte tussen regelunit en accu? hoe dik is dat?. ( zit ook nog hoofdschakelaar en zekering tussen denk ik.)
Je begrijpt duidelijk dat spanningsverlies door te dunne bedrading funest kan zijn.
Ik heb net 2 movers gemonteerd en daarbij heel goed opgelet dat de bedrading zo kort en dik mogelijk was.

Wel.... suc6
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door FWalraven » za 17 mei 2014 16:49

@Ralf

Sorry, maar mijn Reich kon daar echt niet aan tippen, was, maakte heel wat minder geluid, zo ook mijn huidige Kroning.

Frans

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Ralf » za 17 mei 2014 17:02

mischien een beetje overbodig maar graag lezen wat er staat .
ik heb het over accu naar relais kast en niet over de motoren naar de relais kast
de bekabling van relais kast naar de accu zou het probleem kunnen zijn .
daar gaat de stroom van beide motoren doorheen en daar kan winst behaald worden.
op zijn minst moet deze 8 a 10 kwadraad zijn en het liefst zo kort mogelijk max 40 a 50 cm zowel de plus als de min
en ik heb het over de reich eco line en de reich eco easy en niet over de reich comfort .
mrgreen.gif mrgreen.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Ralf » za 17 mei 2014 17:17

Alle specifieke maten weet ik niet uit mijn hoofd .heb ik me ook nooit in verdiept ik weet wat ik pakken moet om het te laten werken .
en volgens mij is de bekabeling van motoren naar relais kast meestal 6 kwadraad en sooms 10 . en van relais kast naar accu meestal 10 en soms 12 ( als deze bestaat)
en ik heb ook ooit geleerd hoe je het kan uit rekenen . Maar ik werk tegenwoordig op ervaring en intuitie en dat gaat eigenlijk meestal goed .
ben ook maar een eenvoudige caravan boer knipoog.gif knipoog.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Jan van Vijven » za 17 mei 2014 17:26

@ralf,
Ik twijfel niet aan jou kunne, maar jij vind 12 meter lengte geen bezwaar, en juist daar heb ik zo mijn twijfels bij...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » za 17 mei 2014 17:29

@Chris56: De accu staat direct naast de controlbox. Ik schat in dat de kabellengte max zo'n 50 cm zal zijn. Dat is niet overdreven lang.

De kabeldikte (koper) van de voedingskabel vanaf de accu heb ik met een schuifmaat direct kunnen meten. Deze kabel met isolatie erom is exact even dik als de kabels die naar de motoren gaan. Op basis daarvan heb ik aangenomen dat de kopergeleiding van deze kabel gelijk is aan de voedingskabel vanaf de accu. Ik kan van deze kabel niet direct de dikte van de kopergeleiding meten omdat deze volledig geïsoleerd is.
Caravanloos. :(

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Ralf » za 17 mei 2014 17:38

chris
12 meter is te lang volgens mij is het ook geen 12 meter bij de movers zit max 7 meter bij en meestal maar 5 omdat de mover meestal in het midden van de caravan zit en dan zou met 12 meter de caravan 20 meter kunnen zijn en die zijn er niet . 2 keer 6 meter is ook 12 meter . er stond heen en retour
maar roger als de kabels van relais kast naar accu hetzelfde zijn dan de motor kabels dan is dit op zeker te dun . mdie moeten dikker zijn .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » za 17 mei 2014 18:22

Voor alle duidelijkheid:
De totale lengte van de kabel van de controlbox naar de motor is zo'n 2 * 6 meter. (De stroom moet ook terug vloeien..). De ruim 1,20 meter overlengte, zowel voor de heen alsook de retourleiding, helpt natuurlijk niet om de kabel kort te houden.

Bij onze caravan zijn de motoren achter de as geplaatst en de controlbox staat midden voorin de caravan direct naast het toilet. Doordat de beschermende slang netjes langs diverse chassis balken lopen en niet "schuin" onder de vloer, heb je ook extra lengte kabel nodig...
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Jan van Vijven » za 17 mei 2014 18:30

Je had me even op het verkeerde been gezet, de stroom moet idd terug. Maar volgens mij meet je in dit geval gewoon zes meter.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Chris » za 17 mei 2014 21:20

@ allemaal... :lol: :lol:

Ja klopt, als je kabel meet, meet je de heen en de retourleiding in een.
Dus de 12 meter die Roger meet is in een rekensom dus 6 meter.
Dat is nog steeds een flink eind, maar niet meer als maximum mag, de standaard kabel bijgeleverd bij de mover neem ik aan.
Wat ik echter ook lees..

Roger schrijft ook dat de kabeldikte van de controlbox naar de accu even dik is als de kabels naar de motoren.
Dat is fout... schrijft Ralf ook al, en die kan het weten.
Mijn mover had bijgeleverd 6mm2 aan de motoren en 16 mm2 tussen accu en controlbox.
Daar heb ik 25 mm2 van gemaakt omdat ik meer lengte voor de hoofdschakelaar nodig had.
Ik denk dan maar: hoe dikker hoe beter.
Een veelgebruikt tabel is:

Doorsnede(mm²) Toegelaten stroom (ampère) Stroomdichtheid(ampère/mm²)
(1e kolom / getal) ( 2e kolom / getal ) (3e kolom / getal )

1,5 19,5 13,3
2,5 27 10,8
4 36 9
6 46 7,7
10 62 6,2
16 80 5
25 105 4,2
35 125 3,6
50 155 3,1
70 195 2,8
95 235 2,5
120 270 2,3
150 310 2,1
185 345 1,9
240 385 1,6
300 425 1,4
400 490 1,2


sorry, ik kreeg het tabel echt niet beter in beeld.
Maar je ziet dus dat 16 mm2 dus 80 Ampere kan "verwerken".
Een 25mm2 kabel kan dus 105 ampere aan.
En dan praat je over een compleet circuit, dus b.v. de complete bekabeling van de motoren, uitgevoerd in 6 mm2 kan dus 46 ampere aan.
Ik ben voorstander om er 10 mm2 aan te knopen, kan dan dus 62 ampere hebben, echter de gele kabelschoenen die gebruikt worden passen dan niet meer, moet je over op dikkere kabelschoenen die niet zo te vinden zijn, alleen in de speciaal vakhandel.

Ik hoop dat dit iets toevoegt aan Roger's know how. :wink:

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » vr 23 mei 2014 16:42

Een tussenstand.

De importeur heeft nog een keer gesproken met de het bedrijf dat de mover heeft geïnstalleerd maar men was van menig dat alles juist in orde is en men geen verdere acties wil ondernemen. boos.gif

Dan maar zelf aan de slag gaan.
Na nog een keer te hebben nagemeten blijken de kabels, zowel naar de motoren als ook de kabel van de accu naar de controlbox, allemaal 10 mm2 te zijn. Als eerste stap heb ik de 10 mm2 kabel van de accu naar de controlbox mover vervangen door een exemplaar van 25 mm2.
Zie de volgende video voor het resultaat. Graag jullie mening over het verschil.
http://youtu.be/aBVWM-4BnRc

Film met oorspronkelijke bekabeling:
https://www.youtube.com/watch?v=zyC4WW40_Xc

Helaas heb ik nog niet de juiste kabelschoenen kunnen vinden die nodig zijn om de kabels naar de motoren aan te sluiten om de printplaat van de controlbox. Dus de kabels naar de motoren heb ik nog niet kunnen inkorten. Wordt mogelijk vervolgd...
Caravanloos. :(

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Ab » vr 23 mei 2014 17:39

Scheelt een stuk.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Vliedje » vr 23 mei 2014 17:58

RE.gif RE.gif Dat scheelt idd de spreekwoordelijke slok op een borrel. Met de nog uit te voeren werkzaamheden, kan het alleen nog maar beter worden. Bij dat bedrijf dat je mover er oorspronkelijk onder heeft gezet kom je zeker nooit meer terug? Zelf kan je het veel beter! blij.gif
Eerlijk gezegd begrijp ik de reactie van Kronings ook niet zo goed. Je zou zeggen, laat een onafhankelijke deskundige er eens naar kijken. Zeker als je klanten wilt vasthouden. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door JPGeetje » vr 23 mei 2014 18:06

Ziet er inderdaad al een stuk beter uit. Enthousiast kan ik er echter nog niet van worden.
Dat komt misschien ook omdat de hellingshoek van de stoeprand op het filmpje moeilijk is in te schatten.
Heb je geen gele keggen waar je e.e.a. op kunt testen?
Ik vind dat de mover een raar "rammelend-ratelend" geluid maakt waar ik gewend ben een meer zoemend geluid waar te nemen. scratch.gif weenie.gif
Ben benieuwd wat de kabel-inkorting nog aan verbetering laat zien.

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Chris » vr 23 mei 2014 18:24

Hoi Roger.

Dat is een stuk beter geworden.
25 mm2 aan de accukant, dus alles wat tussen de accupolen en de controlbox zit, is heel goed.
Ik heb bij mij ook alles in 25 mm2 gemaakt i.p.v. de originele meegeleverde 16mm2.
Als er aan de motoren nu al 10 mm2 zit is dat prima.
Bij mij is dat 6mm2 en dat werkt goed.
10mm2 over de lengte die jij opnoemde zal niet veel, maar altijd wel wat verlies geven.
Ik heb bij mij de bedrading naar de motoren ook zo kort als mogelijk gehouden, dus pijp en flex slang schuin onder de caravan door.
Kan je een beetje zien in mijn inbouwverhaal op het forum.
Blijft altijd... minder en dikkere kabel is minder spanningsverlies... dat zie je nu al heel duidelijk op je filmpjes.

Vraag..
Welke kabelschoenen heb je nodig?? ik heb hier in het dorp een heel aardig gesorteerd adres... die had alles voor mijn inbouw verandering... wellicht kan ik je helpen daarmee.
Als je daar intreresse in hebt moet je maar even een PB sturen.


Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Nisu
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 5 sep 2008 12:53

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Nisu » zo 19 okt 2014 19:08

Roger en anderen,

Ik had ook problemen met mijn kronings Mover kreeg hem nog niet over een kiezelsteen. Toch was het in het begin anders, hij voldeed aan mijn verwachting, trouwens ik was niets gewend op het gebied van een mover, dus alles was goed. Tijdens mijn reis van 10.000km werd de mover steeds minder en ik ging kijken bij andere movers. Wat bleek mijn moverrol stond 4 cm van het wiel in vergelijking bij de andere movers die ik mocht controleren. De dealer gebeld en die zei mij dat ook bij 4 cm de mover zijn werk moest doen. Ja, makkelijk praten op afstand :-(. De handleiding gedownload en wat bleek ook bij deze mover was de afstand 2 cm (rol/wiel) Hupsakee onder de caravan en kijken. De dealer had namelijk gesuggereerd dat er misschien wel iets??? tegen de as was geslagen waardoor de mover was verschoven. Bij het losdraaien van de moeren (dat moet om de mover weer naar de wielen te verplaatsen) bleek aan 2 zijden er moeren los zaten. Het euvel zo goed en kwaad als mogelijk verholpen en de moeren weer op fabrieksniveau proberen vast te zetten en verder met de reis. Bij thuiskomst naar de dealer, die van alles fantaseerde om maar geen schuld te hebben, die uiteindelijk de caravan op de brug zette. Wat bleek de hele set was weer verschoven. Nu alles weer op fabrieksniveau gezet en nu maar hopen dat de mover het volgend jaar weer goed doet en op zijn plaats blijft zitten.
Voor jaloezie moet je hard werken, medelijden krijg je gratis.

Vliedje

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Vliedje » zo 19 okt 2014 19:12

RE.gif Dat klinkt niet zozeer als een probleem waarvan de oorzaak bij de mover ligt, maar bij de dealer, die geen goed montagewerk heeft geleverd. Maar vervelend is het wel. Je koopt zo'n mover tenslotte voor je gemak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”