Problemen met Kronings Mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door WillyL » wo 14 mei 2014 10:58

Reactie op je filmpje: onacceptabel, maar het deed me wel een beetje denken aan mijn situatie voor het inkorten van de kabels, alleen is het in jou geval vele malen erger.
Indien de leverancier dit normaal vindt dan is dit wel heel erg. Je caravan is zelfs niet van de zwaarste...
Ik zou hiermee niet tevreden zijn. Ga er eens mee naar een ander bedrijf en dit voor er 2 jaar om zijn zodat je nog op de garantie kan rekenen indien er herstellingen moeten gebeuren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Vliedje

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Vliedje » wo 14 mei 2014 14:34

caravan.gif Zie bijgaand filmpje op Youtube. Volgens de tester moet de Kronings mover een helling van 17% met maximaal 1800 kg. gewicht aankunnen.

https://www.youtube.com/watch?v=AG910JgDdjQ

martijn v o

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door martijn v o » wo 14 mei 2014 16:40

Ik zou beginnen met de accu te testen in ieder geval.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » wo 14 mei 2014 18:19

Ik heb nog eens gekeken naar de voedingskabels en volgens mij zijn de originele, niet ingekorte,kabels gebruikt. Er is zo'n 1,4 meter overlengte bij de regelunit in de caravan. De vraag is of het zinvol is om deze overlengte eruit te knippen.

@Martijn: Ik heb 3 weken geleden een nieuwe Optima Yellow Top YST 5.5 geplaatst....
Caravanloos. :(

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Knaapje » wo 14 mei 2014 18:55

Voordat je dat gaat doen moet je, denk ik, een andere afweging maken.
Ergens hierboven heb je geschreven, dat je er niet zelf aan ging knutselen. Nu schijn je het toch te willen proberen.

Als je er nu zelf aan gaat knutselen verlies je alle mogelijkheden tot verhaal op de dealer of fabrikant/importeur. Ze zullen altijd (proberen) dan de schuld bij jou te leggen.

Kan je niet beter eerst eens (als je er lid van bent) de ANWB of je rechtsbijstandsverzekering om advies te vragen. Misschien iets met Bovag?
Je hebt als consument in dit soort zaken toch wellicht meer rechten dan je in eerste instantie zou denken.
Maar dan zou ik er niet eerst zelf aan gaan "prutsen".

Vliedje

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Vliedje » wo 14 mei 2014 18:57

RE.gif Mee eens. Dat zou ik altijd laten doen, liefst door degene die hem er ook onder heeft gehangen. De kans dat de mover beter gaat presteren is bepaald niet denkbeeldig.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Micky » wo 14 mei 2014 19:24

Vliedje schreef:caravan.gif Nee Micky, zo bedoelde ik dat natuurlijk niet. Ik wist het niet helemaal zeker meer, vandaar mijn - goedbedoelde - vraag. Sorry, wist niet dat je boos werd. knipoog.gif
thumbup.gif oke, verkeerd begrepen dan :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » wo 14 mei 2014 21:47

@Knaapje: Ik ga zeker eerst goed alle voor- en nadelen overwegen voordat ik zelf de bekabeling van de mover ga aanpassen. Met een afgeronde HBO elektrotechniek opleiding heb ik enig verstand van elektriciteit.

De gerechtelijke procedure is een optie om ook te overwegen.
Caravanloos. :(

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door knaapios » wo 14 mei 2014 23:34

De bekabeling is standaard,dus in korten ?
Worden de MOSFET'S wel helemaal open gestuurd zodat
de motoren wel de volledige spanning krijgen
en niet in de soft start blijft hangen.
Meten is weten zeker voor een hbo,er
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36077
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Chris » do 15 mei 2014 21:19

Hoi Roger.

Alle verhalen en jou filmpje gelezen/gekeken.
Dat het niet goed is moge duidelijk zijn.
Echter, wat ik nergens tegenkom is iets over de laad toestand van je accu.
De lader....
Een Yellowtop accu is een gespiraliseerde AGM accu, je hebt ongeveer de beste accu die er voor ons kampeerders bestaat.
Echter, als je accu niet goed geladen wordt zal hij dit soort verschijnselen leveren.
Op het filmpje lijkt het net of de accu bijna leeg is.
En nu bedoel ik met bijna.... niet volledig volgeladen was.
Een yellowtop moet met een hogere spanning als andere accu's geladen worden.
Ik heb een verhaaltje opgezocht hierover, moet je maar eens lezen: http://www.optimabatteries.com/nl-nl/su ... d-storage/
Waar het op neer komt, de laadspanning is wat hoger dan bij andere accu's.
Veelal heeft een moderne lader een sneeuwvlokjes stand, of heel modere laders hebben een AGM stand.
Een heel goede lader voor yellowtops is deze : http://www.ctek.nl/nl/nl/chargers/MXS%205.0
Die heeft een speciale laadstand voor AGM en loopt automatisch een complete laadcyclus af met druppellading als onderhoud.

Heel verhaal, misschien heb je er wat aan.

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » do 15 mei 2014 21:58

@Chris. Voordat ik de Yellow Top kocht heb ik eerst gecontroleerd of mijn huidige lader LBC412 geschikt is voor een AGM accu. De lader heeft zo'n AGM setting. Die heb ik daar ook op ingesteld maar ik zal de DIP switches nog een (derde) keer nakijken of ze goed ingesteld staan.

Voor wat betreft het meten aan de MOSFET dat kan ik nog altijd doen. Daarvoor moet ik de schakelunit uit bouwen en gaan uitpluizen welk type wordt gebruikt. Meten is inderdaad weten maar dan moet je wel weten wat je normaal zou moeten meten...

Ik heb een andere expert gevraagd naar het filmpje te kijken en ik hoop morgen een antwoord te krijgen.
Caravanloos. :(

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » do 15 mei 2014 21:58

Overings geweldig van de medeforumleden dat zovelen aktief meedenken. thumbup.gif
Caravanloos. :(

martijn v o

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door martijn v o » do 15 mei 2014 22:04

Is het misschien te doen om er een andere accu op te zetten eventueel met startkabels om te kijken of de accu niet dit probleem veroorzaakt? ik kan we werkelijk niet voorstellen dat de bekabeling de oorzaak hiervan is.

pd0bao40

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door pd0bao40 » do 15 mei 2014 22:13

@ Chris56 De 14,7V laadspanning wordt bij de Cetek,s de winterstand genoemd, die heeft ieder model. Daarnaast hebben sommige modellen vanaf de 5A lader een zgn Recond(itie)stand in principe bedoeld om per ongeluk geheel ontladen accu,s weer leven in te blazen. Deze laadspanning mag van Optima ook gebruikt worden om de gespiraliseerde Optima,s SNEL te laden. In het algemeen gesproken ben ik daar niet zo,n liefhebber van maar om een enkele keer te doen mag het natuurlijk wel. De laadspanning daarbij is 15,8V dus het verdient aanbeveling om dat niet te doen als, bij gebruik als h.h.accu, er nog andere apparatuur aan het 12V net hangt. Klokken, lampen/leds radio,s houden daar niet van. De accu zelf kan het in bijzondere gevallen best hebben : Optima spreekt zelfs over 25 en 50 Amperes, laders die niet veel caravanners hebben. Gr.Jaap.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » do 15 mei 2014 22:58

martijn v o schreef:Is het misschien te doen om er een andere accu op te zetten eventueel met startkabels om te kijken of de accu niet dit probleem veroorzaakt? ik kan we werkelijk niet voorstellen dat de bekabeling de oorzaak hiervan is.
Dan moet zowel de oude accu, waarvan ik dacht dat deze het probleem was, alsook de nieuwe defect zijn.
Caravanloos. :(

martijn v o

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door martijn v o » do 15 mei 2014 23:13

Daar heb je wel een punt.
Amperages toevallig gemeten in bedrijfstoestand?

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » vr 16 mei 2014 06:46

martijn v o schreef:Daar heb je wel een punt.
Amperages toevallig gemeten in bedrijfstoestand?
Helaas ik heb geen ampere tang en een gewone multimeter is niet geschikt.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Hobby Linka » vr 16 mei 2014 07:03

RE.gif

Accu = gelijkspanning. Dan heb je niets aan een amperetang.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Jeroen123 » vr 16 mei 2014 08:14

Ja zeker wel
zo heb ik ooit een stroomlekje van 80a op onze auto opgespoord
mocht je in de buurt van almere wonen, ik heb dus een tang liggen, mag je wel lenen
Met een hamer past alles

Caspar fendt
Berichten: 68
Lid geworden op: do 6 okt 2011 10:39

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Caspar fendt » vr 16 mei 2014 09:20

Je kunt de stroom ook meten, door het spanningsverlies over een van de toevoerkabels / motorkabels te meten. De weerstand van de kabel kun je uitrekenen etc. Met een moderne digitale AVO meter op de laagste V stand gaat dat prima.
Fendt Saphir 495 SFB, Jeep Cherokee CRD

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door RogerS » vr 16 mei 2014 10:23

Jeroen123 schreef:Ja zeker wel
zo heb ik ooit een stroomlekje van 80a op onze auto opgespoord
mocht je in de buurt van almere wonen, ik heb dus een tang liggen, mag je wel lenen
Jeroen bedankt voor het aanbod maar Almere is toch wat ver weg als je in Sittard-Geleen woont.
Maar 80 ampère een lekstroompje noemen? Werk je soms bij Tennet?[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36077
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Chris » vr 16 mei 2014 16:21

@ pd0bao40.
De nieuwe Ctek laders hebben een echte AGM stand, en dus niet meer het vorststerretje.
Schijnt dat er ook een software aanpassing geweest is speciaal voor de AGM's.

@ Martijn.
Ampere's van een accu kunnen we niet zomaar meten, daar is heel wat professioneel spul voor nodig.
Er zijn maar weinig mensen die dat soort meetapparatuur hebben, toevallig ik wel, nou ja, mijn baas dus wel.
Mijn Yellowtop die ik tweedehands gekocht heb is dus zeker gemeten.
En wat je dan wilt meten is de CCA... ( Cold crancking amperage) dat is de meest goede meting voor accu's.

@ RogerS
Ik zit toch nog bij die lader hoor...
Je oude accu, niet duidelijk stuk, de nieuwe Yellowtop ( een beest van een ding) ook niet stuk.
Volgens Kronings is je moverset ook goed...
Als je nou in de buurt woont kunnen we gewoon mijn accu (de 55Ah) die met een Ctek multi 5.0T ( dat is de nieuwe versie dus) bomvol is geladen, in jou caravan zetten.
Dan is de ladingstoestand volledig uitgesloten.
Of... een andere lader lenen.... dagje er aan en testen hoe het spul dan rijdt.

Ik heb een tijdje onderhoud en reparatie van vliegtuig accu's onder mijn supervisie gehad.
Daar heb ik goed geleerd dat de lading van een accu niet zomaar iets is.
Wij maakten het regelmatig mee dat een accu 3-5 keer geladen en diepontladen moest worden voordat we uiteindelijk een juiste capaciteits meting kregen.
Ook heb ik geleerd dat je niet in een uurtje kan vertellen hoe de conditie van een accu is, daar is een test van vele uren, en soms dagen voor nodig.
Laden met een fractie te lage spanning leverde ook altijd en steevast een afgekeurde test op.
Nu weet ik wel dat een vliegtuig accu anders is als een AGM, maar het principe is hetzelfde.

Ik hoop dat je er wat aan hebt..

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door stn » vr 16 mei 2014 17:08

Tja, ik zou er toch echt afblijven; een schroef losdraaien en de garantie is eraf.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36077
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door Chris » vr 16 mei 2014 20:13

@ STN

Ik denk dat het spul al helemaal niet meer in Garantie is.
Roger heeft het in het start topic al gevraagd wat de mover tweedehands nog waard is.
De mover is van 2011, dat is dus niet nieuw.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Problemen met Kronings Mover

Bericht door FWalraven » vr 16 mei 2014 23:40

@chris56
Ook heb ik geleerd dat je niet in een uurtje kan vertellen hoe de conditie van een accu is, daar is een test van vele uren, en soms dagen voor nodig. scratch.gif

Iedere automonteur leert accu opladen, een paar uur laten staan en meten. Seconden werk.
Tijd voor het opladen niet meegerekend.

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Movers”