losse movers

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Loes

losse movers

Bericht door Loes » do 19 jan 2006 18:25

Heeft iemand ervaring met het gebruik van losse movers, die aan de koppeling of het neuswiel van de caravan worden gekoppeld en bestemd zijn voor gebruik rond het huis?

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » do 19 jan 2006 18:33

Geen ervaring mee maar wel eens wat gelezen dat het niet te geweldig werkt, door het lage gewicht op het wieltje slipt het gauw door.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » vr 20 jan 2006 08:49

Ook wij hebben er geen ervaring mee, wel met een andere optie. Wij gebruiken nl een electrische lier om de caravan thuis op de plek te krijgen. Veel goedkoper en erg handig.
Gaat wel langzaam maar dan hoef je tenminste geen menskracht te gebruiken.

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » vr 20 jan 2006 08:57

Losse movers zijn alleen geschikt op een harde ondergrond, op gras en vooral nat gras zijn ze ongeschikt!

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 22 jan 2006 15:03

Ikzelf aarzel al 2 jaar om een "Hitchdrive" te kopen. Vooral de aankoopprijs van ...320 € is wat veel. Hij heeft in de loop der jaren betere banden gekregen die meer grip zouden hebben op natte ondergrond / gras : een profiel als de achterste banden van een tractor i.p.v. gewone banden met profiel.
De helling die je kan oprijden is beperkt : een oplopende stoeprand (ongeveer 30 graden tov het wegdek) zou mogelijk al een probleem kunnen zijn. Wil jij het voor mij uittesten ? :wink:
Voor dat laatste zou ik hem willen gebruiken (stalling in de tuin), op de camping zet ik de caravan wel met de auto op zijn plaats.
Als hij ooit in afslag staat (+- 150€) dan zou ik hem misschien kopen.
Andere merken weet / ken ik niet.
kc

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » zo 22 jan 2006 15:29

kc schreef:Ikzelf aarzel al 2 jaar om een "Hitchdrive" te kopen. Vooral de aankoopprijs van ...320 € is wat veel. Hij heeft in de loop der jaren betere banden gekregen die meer grip zouden hebben op natte ondergrond / gras : een profiel als de achterste banden van een tractor i.p.v. gewone banden met profiel.
De helling die je kan oprijden is beperkt : een oplopende stoeprand (ongeveer 30 graden tov het wegdek) zou mogelijk al een probleem kunnen zijn. Wil jij het voor mij uittesten ? :wink:
Voor dat laatste zou ik hem willen gebruiken (stalling in de tuin), op de camping zet ik de caravan wel met de auto op zijn plaats.
Als hij ooit in afslag staat (+- 150€) dan zou ik hem misschien kopen.
Andere merken weet / ken ik niet.
kc
Voor alleen gebruik voor de stalling in de tuin, kan ie wel geschikt zijn,
Je kan voor een gebruikt exemplaar eens kunnen neuzen op marktplaats.nl of speurders.nl ofzo.

Loes

Bericht door Loes » ma 23 jan 2006 15:08

KC, dat is bij ons juist het probleem, dat stoeprandje! Sinds er opnieuw bestraat is krijgen we de caravan veel moeilijker met mankracht op de oprit, de helling is wat groter en er zit een richeltje in. :(
We hebben het al met een handlier geprobeerd, maar daarbij trokken we wel de steunen uit de muur en de paal haast uit de grond maar niet de caravan op de oprit! :?

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 23 jan 2006 19:54

We hebben het al met een handlier geprobeerd, maar daarbij trokken we wel de steunen uit de muur en de paal haast uit de grond maar niet de caravan op de oprit!
Van een echte mover ga je geen spijt krijgen, maar je zou ook eens kunnen overwegen om een paar wiggen te (laten) maken voor dat stoeprandje!

gastjw

Bericht door gastjw » ma 23 jan 2006 22:32

Of, als je abonnee bent van de KCK kun je even op hun site kijken. Daar staat onder Techniek/klustips van lezers een 'grondmover'.
Het is een flinke pijp in de grond met een losse zwengel erin, waar omheen het trektouw gewonden wordt. Ik zou zeggen, als je ook nog een of meer keren de hoek om moet sla je nog een paar van die pijpen.
Het zal een beetje afhangen van de grondsoort hoe diep je de pijp in moet slaan. Klei, vooral als het nat is geeft tamelijk mee. Maar tussen de bestrating (of een zelf gestort stuk beton onder het maaiveld) zal vast wel genoeg weerstand hebben. Denk aan zo'n 80 cm.
Pas wel op voor leidingen! (gas, water, electra, kabel, riolering). Die liggen meestal onder het trottoir vanaf 60 cm en dieper. En je huis in. Als je twijfelt, vraag dan even bij de gemeente, afd. weg en waterbouw, of hoe ze ook heten.
Voor de pijp zou ik steigerbuis gebruiken. Dat is meteen goed verzinkt. (stukje organiseren bij een aannemer)

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 23 jan 2006 23:05

Nou die steigerpijp is niet sterk genoeg om die zijdelijngse kracht op te nemen.
Maar als je van steigerpijp een driepoot maakt met een losse katrol, en de poten meer dan een meter verankerd onder het maaiveld, kun je met een 12 V lier die je op de dissel bouwt, die caravan heel makkelijk oplieren. Vergis je niet in de enorme kracht die nodig is om zo'n drempeltje te pakken! Daar kun je goed een 8 mm kabeltje op breken!

Het verankeren van de poten is trouwens simpel: verbind ze onderling aan de onderkant en je trekt ze er nooit uit!

dalco

Re: losse movers

Bericht door dalco » zo 19 feb 2006 15:41

loes schreef:Heeft iemand ervaring met het gebruik van losse movers, die aan de koppeling of het neuswiel van de caravan worden gekoppeld en bestemd zijn voor gebruik rond het huis?
:evil: Niet kopen, heb er twee gehad , de hitchdrive (met tactorbanden)en de motormover op accu, beide waardeloos, alleen te gebruikrn op een vlakke weg (asfalt of beton), zodra je in gras of steentjes komt weigeren beide.
tegen een helling(kje) gaat het helemaal niet.

Nu een truma mover op de banden (fantastich)

via marktplaats.

Dalco

gastjw

Bericht door gastjw » ma 20 feb 2006 22:39

Peter, overdrijf je nou niet een beetje? Drie steigerpijpen een meter de grond in en dan nog verankeren ook? En dat om de caravan over een stoeprandje te trekken?
Wat je zegt over een paar wiggen maken is natuurlijk een voorwaarde, want met geweld krijg je alles kapot. Gewoon zorgen dat 't geleidelijk oploopt.
Maar bedenk eens dat één steigerbuis die tot z'n nek in de grond zit en aan de bovenkant nog tegengehouden wordt door wat dan ook, beton, een paar verticaal geplaatste trottoirtegels desnoods, of gewoon de bestrating, er echt niet zomaar uit gaat.
Nog mooier is natuurlijk een gat in de garagevloer, waar de pijp in zit. Maar je moet natuurlijk wel laag trekken. En zorgen dat de kabel ook laag bij de grond blijft. Als je dat niet doet krijg je juist die grote krachten die de pijp waaromheen de kabel zit krom trekken en je steigerpijpje omhoog.
Als je staalkabel gebruikt, denk er dan aan dat de diameter van de 'schijf' heel wat groter moet zijn dan de kabel. Bij een te kleine maat breekt de kabel al haast zonder belasting.
En bij kabels die breken of los springen onder belasting kan het je letterlijk de kop kosten. Dat slaat als een zweep. Dus blijf uit de buurt.

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 21 feb 2006 00:07

Die buis komt niet uit de grond, maar knikt. Geloof me nou maar, ik heb meer steigerpijpen in m'n handen gehad dan geld... ;-)

Nog niet zo heel lang geleden ben ik mijn caravan uit de derrie aan het lieren geweest en heb toen uitgebreid ervaren, hoeverschrikkelijk veel kracht op dat draadje komt en bij het geringste dipje in de weg gaat die steigerpijp het gewoon niet redden. Overigens is een enkele staalkabel van 6 mm te dun!

Zuignap

Bericht door Zuignap » di 21 feb 2006 11:22

JasperW schreef:Nog mooier is natuurlijk een gat in de garagevloer, waar de pijp in zit. Maar je moet natuurlijk wel laag trekken. En zorgen dat de kabel ook laag bij de grond blijft. Als je dat niet doet krijg je juist die grote krachten die de pijp waaromheen de kabel zit krom trekken en je steigerpijpje omhoog.
*Peter* schreef:Die buis komt niet uit de grond, maar knikt. Geloof me nou maar, ik heb meer steigerpijpen in m'n handen gehad dan geld... ;-)
"Moment (ook wel koppel) is in de mechanica en constructieleer een maat voor het rotatie-effect van een kracht. " (Wikipedia)
Moment = kracht * arm
Zolang de arm maar kort genoeg is (zoals JasperW stelt), is het moment klein.
Zelfs een steigerpijp zal dan niet knikken :D

René

Bericht door René » di 21 feb 2006 13:18

Dames en heren is een dubbel T profiel niet een stuk sterker ? :roll:
Voor een paar € meer ben je van al het gedonder af.
Een stuk dubbel T profiel is veel sterker dan welke buis ook.
Elk hijsblok in garage's of werkplaatsen wordt dubbel T profiel gebruikt omdat het vaak zwaar moet hijsen.
Er zijn genoeg metaalwerkplaatsen waar je een stuk goedkoop kan kopen.

gastjw

Bericht door gastjw » di 21 feb 2006 23:40

Mensen, waar hebben we het helemaal over? Het berekenen van bouw- en staalconstructies is jaren lang m'n vak geweest en ik kan zeggen dat we hier verkeerd bezig zijn.
Een NP of DIN profiel lost niks op, zolang er niet bij verteld wordt hoe zwaar het zou moeten zijn en hoe dat toegepast zou moeten worden. Het heeft bovendien te scherpe kanten om er een kabel omheen te leggen. Die breekt meteen.
En gewoon in de grond timmeren, zoals Peter blijkbaar doet is ook een beetje dom. Ik heb niet voor niets steeds gezegd dat er van boven een weerstand gemaakt moet worden. Dat leer je op de padvinderij al. Anders kun je er op wachten dat zo'n pijp krom gaat, maar dat ligt niet aan de pijp.
En over die kabeldiktes is ook niet waar. Een kabel van 6 mm heeft, mits vakkundig toegepast een breekbelasting van ongeveer 2 ton. Daar kun je dus je hele caravan mee ophijsen.

De hele clou is om op de goede manier te trekken. Loes heeft het over steunen uit de muur en een paal bijna uit de grond. Dan trok ze dus gewoon verkeerd.
Want vroeger kwam diezelfde caravan toch ook op dat opritje? En meestal leggen stratenmakers de straat hoger en moet het geheel dus minder omhoog.
Nu een richeltje en een wat steilere oprit? Dat kan niet anders dan een plaatselijk probleem zijn. Gewoon een paar rijplaatjes maken. Haal bijv. bij de Gamma een stukje underlayment (goedkoop dik multiplex) van 120 x 60 en laat daar 2 strookjes van zagen. Een paar houtjes eronder timmeren zodat het blijft liggen tegen het richeltje en niet teveel doorzakt als je erover rijdt. Misschien heb je dan helemaal geen lieren of zo meer nodig.
Maar als je toch wilt lieren, denk dan ook eens aan een bootliertje. 2e hands heel goedkoop, maar je moet wel wat verzinnen om 'm handig te bevestigen. En kijk eens met hoeveel gemak ze daar enorme schepen mee omhoog trekken?

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 22 feb 2006 19:21

Ik haak hier af, want ik heb geen zin in dit soort wedstrijdjes.
De dingen die je beweert te hebben geschreven kom ik in deze draad niet tegen en dat geldt ook bij wat je van mij schrijft.


Veel plezier nog!

gastjw

Bericht door gastjw » wo 22 feb 2006 22:10

Peter, het spijt me als ik je heb laten schrikken.
Maar in een forum als dit moet je er altijd rekening mee houden dat anderen het beter weten.
Dat is geen wedstrijdje, maar gewoon de stelregel: wie het (beter) weet mag het zeggen. De lezers maken dan wel uit wie het meest geloofwaardig overkomt.

Ik ga je niet proberen te overtuigen van wat ik of jij wel of niet gezegd zouden hebben. Lees het draadje dan nog maar eens door.

En troost je, ik ben ook niet alwetend en ik ben er ook niet altijd. Ga dus vooral gewoon door met te zeggen wat je denkt te kunnen bijdragen aan een vraag. Ik waardeer ook je enthousiasme. :o

Citrorob

Bericht door Citrorob » do 23 feb 2006 07:54

*Peter* schreef:Ik haak hier af, want ik heb geen zin in dit soort wedstrijdjes.
De dingen die je beweert te hebben geschreven kom ik in deze draad niet tegen en dat geldt ook bij wat je van mij schrijft.


Veel plezier nog!
Peter laat Jasper lekker discussieren met Zuignap........ :P

Overigens heeft hij wel gelijk met zijn argumenten.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”