Reich Mover Compact stokt
Re: Reich Mover Compact stokt
Ik heb mn mover via mp gekocht. Zoek op caravan mover en je hebt er wat meer. Net na de zomer zag je er wel meer online staan. Dat er nu niet veel staan kan je voordeel zijn ;)
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Reich Mover Compact stokt
Toch heeft dit verhaal alle schijn van een tractieprobleem, in dit geval de moverrollen op de banden.joswal schreef: Bij droog weder doet de mover keurig zijn werk. Bij nat weder, dus natte banden, slippen de aandrijfrollen over de banden en is er geen beweging te krijgen in de crvn en gaat de mover meteen in uitstand. de batterij en hoofdschakelaar staan vlak bven de mover in de crvn.
Is dit een automatische mover of moet je de rollen handmatig op de wielen zetten.
Heb je al eens geinformeerd of er wellicht andere rollen die meer tractie hebben, voor jouw mover te krijgen zijn.
De mover is volgens mij niet supersterk maar dat heeft niets met dit probleem te maken. De mover heeft immers kennelijk genoeg kracht om de rollen op de banden te laten slippen. Kijk ook even of je banden wel hard genoeg zijn opgepompt.
Dat is naar mijn mening kul! Juist door het slippen van de rollen op de wielen wordt er extra aan het rubber van de banden gevreten [kerstscratch.gif]joswal schreef: Volgens dealer is de aandrukkracht op de wielen voldoende en kan hij deze niet meer bijstellen zonder risico tot schade aan de banden.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reich Mover Compact stokt
Als de rollen overde banden slippen wil dat zeggen dat de druk van de rollen op de banden te weinig is.joswal schreef: Bij nat weder, dus natte banden, slippen de aandrijfrollen over de banden en is er geen beweging te krijgen in de crvn en gaat de mover meteen in uitstand. de batterij en hoofdschakelaar staan vlak bven de mover in de crvn.
Na het monteren van nieuwe banden moest ik mijn ( Reich move control II) opnieuw bijstellen.
DE instructie ( van Reich)is dat dit tussen de 15 en 20 mm vrije slag moet zijn,tiisen de wielen en de rollen van de mover.
Blijkbaar had ik de klemmen waarmee de mover op het chassis geklemt is niet vast genoeg gezet,want na enkele keren moveren slipte de rollen ook bij mijn caravan door.
OP de camping heb ik de rollen opnieuw afgesteld en de montageklemmen ditmaal "echt"vastgezet( met de wielsleutel)daarna geen last meer.
Slippende rollen heeft m.i. niets te maken met de plaatsing van batterij en hoofdschakelaar of de lengte van de kabels.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reich Mover Compact stokt
IK lees in de installatie instructie van mijn Reich move control II dat t erg belangrijk is dat de lengte van de kabel tussen de electronica box en de accu nooit de lengte van van de twee kabellengtes mag overschrijden.JPGeetje schreef:Bij mij is de gehele installatie vlak bij de as gemonteerd alleen de hoofdschaklaar heb ik in de voorwand van de caravan zitten. Bij een opbouwlengte van 5,80m een heel end dus.
In deze instructie word voor de kabel vanaf de accu naar de electronica box gesproken van 10 mm² en de kabels van de electronica box naar de aandrijfunits van 6 mm²
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reich Mover Compact stokt
RE.gif
Je gebruikt wel een erg oud citaat van mij, maar goed dat maakt niet uit.
Dat kabeladvies van Reich (en elke andere moverfabrikant) heeft betrekking op de inwendige weerstand van de kabel die groter wordt naarmate deze langer is.
Dat resulteert in een spanningsverlies.
Om dit te compenseren kun je dikkere kabels gebruiken en dat heb ik toen (in 2005 dacht ik) ook gedaan.
Als ik me niet vergis was dat in mijn geval 25mm2.
Mijn toenmalige mover, een van de eerste Enduro's, heeft er altijd prima op gewerkt. [kerstduim.gif]
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom ik destijds voor die locatie voor de hoofdschakelaar heb gekozen (naast de dissel in het voorfront dus)
Hoofdreden was toen dat daar al een gat zat waar de vorige eigenaar waarschijnlijk ook die hoofdschakelaar had gehad.
Maar ook omdat het een locatie is waar je vrijwel altijd bij kunt komen omdat je daar door de aanwezigheid van de dissel vrijwel nooit heel dicht bij een ander object zult komen.
Dit in tegenstelling tot de zijwanden.
Als je vlak langs een haag of muurtje movert met de hoofdschakelaar aan die zijde, is er een gerede kans dat je deze niet kunt bereiken bij nood.
Je gebruikt wel een erg oud citaat van mij, maar goed dat maakt niet uit.
Dat kabeladvies van Reich (en elke andere moverfabrikant) heeft betrekking op de inwendige weerstand van de kabel die groter wordt naarmate deze langer is.
Dat resulteert in een spanningsverlies.
Om dit te compenseren kun je dikkere kabels gebruiken en dat heb ik toen (in 2005 dacht ik) ook gedaan.
Als ik me niet vergis was dat in mijn geval 25mm2.
Mijn toenmalige mover, een van de eerste Enduro's, heeft er altijd prima op gewerkt. [kerstduim.gif]
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom ik destijds voor die locatie voor de hoofdschakelaar heb gekozen (naast de dissel in het voorfront dus)
Hoofdreden was toen dat daar al een gat zat waar de vorige eigenaar waarschijnlijk ook die hoofdschakelaar had gehad.
Maar ook omdat het een locatie is waar je vrijwel altijd bij kunt komen omdat je daar door de aanwezigheid van de dissel vrijwel nooit heel dicht bij een ander object zult komen.
Dit in tegenstelling tot de zijwanden.
Als je vlak langs een haag of muurtje movert met de hoofdschakelaar aan die zijde, is er een gerede kans dat je deze niet kunt bereiken bij nood.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Reich Mover Compact stokt
@ Joswal .
Jouw verhaal verbaast me.
Een mover die het droog goed doet moet het ook bij nat weer doen.
Ofwel komt de mover niet ver genoeg op de band, of de bandenspanning is te laag.
Pak eens een latje of iets anders van 20 mm.
Steek dit tussen de band en de rol van de mover.
Vertel ons hoeveel ruimte je over hebt.
Controleer ook even de band spanning.
Vermeld hierbij de gegevens die je op de bandwang kunt vinden.
Jouw verhaal verbaast me.
Een mover die het droog goed doet moet het ook bij nat weer doen.
Ofwel komt de mover niet ver genoeg op de band, of de bandenspanning is te laag.
Pak eens een latje of iets anders van 20 mm.
Steek dit tussen de band en de rol van de mover.
Vertel ons hoeveel ruimte je over hebt.
Controleer ook even de band spanning.
Vermeld hierbij de gegevens die je op de bandwang kunt vinden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reich Mover Compact stokt
Dat ben ik niet met je eens; nat weer impliceert een natte ondergrond en daardoor veelal ook een (veel) zwaardere belasting. Op een droge en evt. harde ondergrond kun je vaak prima uit de voeten zonder mover.Ab schreef:@ Joswal .
Jouw verhaal verbaast me.
Een mover die het droog goed doet moet het ook bij nat weer doen.
Wanneer accucapaciteit, rollenprofiel en de aandrukdruk zijn gecontroleerd, rest er m.i. nog slechts een sterkere mover.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Reich Mover Compact stokt
RE.gif
mover is sterk genoeg, anders slippen de rollen niet door.
mover is sterk genoeg, anders slippen de rollen niet door.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Reich Mover Compact stokt
Alvast al bedankt voor de info.
De bandenspanning van de wielen van de caravan worden, conform opgaaf van de fabrikant, op 4,5 bar gehouden.
Begin 2016 werden nieuwe banden onder de crvn geplaatst. Had zelf gehoopt dat hiermee probleem "van de baan" zou zijn, maar dit was te optimistisch. De afstand van de rollen tot de banden is m.i. conform wat Reich opgeeft. Zal ik volgende x dat ik naar de caravan ga (staat nu op winterstaanplaats) extra controleren. De mover wordt automatische tegen het wiel geplaatst. Reich geeft in de documentatie op dat de mover zich tegen het wiel plaatst tot de juiste aandrukdruk tegen de wielen is bereikt. Het rollenprofiel zelf lijkt mij nog OK, maar ben hierin geen specialist. De accucapaciteit veronderstel ik met 12,7 als voldoende. Eveneens aanvang 2016 werd aan nieuwe accu geplaatst "recreatieaccu 115Ah" (en niet 120 Ah zoals ik eerder schreef).
Een recent gecontacteerde andere crvn dealer maakt er mij attent op dat de mover onder de as (het midden) van de banden staat. Dit zou volgens hem impact hebben op de krachtoverzetting een mover naar het crvn wiel. Nog ter extra info: de mover staat voor de crvnwielen.
Vriendelijke groeten,
De bandenspanning van de wielen van de caravan worden, conform opgaaf van de fabrikant, op 4,5 bar gehouden.
Begin 2016 werden nieuwe banden onder de crvn geplaatst. Had zelf gehoopt dat hiermee probleem "van de baan" zou zijn, maar dit was te optimistisch. De afstand van de rollen tot de banden is m.i. conform wat Reich opgeeft. Zal ik volgende x dat ik naar de caravan ga (staat nu op winterstaanplaats) extra controleren. De mover wordt automatische tegen het wiel geplaatst. Reich geeft in de documentatie op dat de mover zich tegen het wiel plaatst tot de juiste aandrukdruk tegen de wielen is bereikt. Het rollenprofiel zelf lijkt mij nog OK, maar ben hierin geen specialist. De accucapaciteit veronderstel ik met 12,7 als voldoende. Eveneens aanvang 2016 werd aan nieuwe accu geplaatst "recreatieaccu 115Ah" (en niet 120 Ah zoals ik eerder schreef).
Een recent gecontacteerde andere crvn dealer maakt er mij attent op dat de mover onder de as (het midden) van de banden staat. Dit zou volgens hem impact hebben op de krachtoverzetting een mover naar het crvn wiel. Nog ter extra info: de mover staat voor de crvnwielen.
Vriendelijke groeten,
Re: Reich Mover Compact stokt
RE.gif
dat klopt, de rollen moeten zoveel mogelijk ter hoogte van de as gemonteerd worden anders verlies je idd grip.
dat klopt, de rollen moeten zoveel mogelijk ter hoogte van de as gemonteerd worden anders verlies je idd grip.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Reich Mover Compact stokt
Inderdaad best ter hoogte van het hart van de wielen.
Bovendien, wanneer de moveraandrijfassen voor de wielen staan en lager dan het hart (horizontale lijn door de as) dan worden ze bij het vooruitrijden nog ietjes naar beneden getrokken door hun eigen kracht en verliezen ze nog extra grip. Het gaat niet om CM's maar waarschijnlijk toch voldoende.
Slippen de aandrijfrollen ook door wanneer je achteruit rijdt? Ik vermoed van niet, dan worden de rollen harder tegen de band gedrukt. Misschien is dat een oplossing...
Ik zie in ieder geval bij mijn Reich Compact de motoren lichtjes ophoog/omlaag bewegen tijdens het manoeuvreren. Gelukkig zitten ze goed in het verlengde van de lijn door het hart van de wielen.
Normaliter zou je een plankje van +/- 1 cm dikte in rust tussen band en rollen moeten kunnen schuiven.
Heb je al geprobeerd 2 of 3-maal de aandrukknop te activeren. Bij mij schuiven de motoren dan nog ietjes dichter.
Zijn de aandrukrollen niet versleten en vetvrij? Check dat ook eens.
Bovendien, wanneer de moveraandrijfassen voor de wielen staan en lager dan het hart (horizontale lijn door de as) dan worden ze bij het vooruitrijden nog ietjes naar beneden getrokken door hun eigen kracht en verliezen ze nog extra grip. Het gaat niet om CM's maar waarschijnlijk toch voldoende.
Slippen de aandrijfrollen ook door wanneer je achteruit rijdt? Ik vermoed van niet, dan worden de rollen harder tegen de band gedrukt. Misschien is dat een oplossing...
Ik zie in ieder geval bij mijn Reich Compact de motoren lichtjes ophoog/omlaag bewegen tijdens het manoeuvreren. Gelukkig zitten ze goed in het verlengde van de lijn door het hart van de wielen.
Normaliter zou je een plankje van +/- 1 cm dikte in rust tussen band en rollen moeten kunnen schuiven.
Heb je al geprobeerd 2 of 3-maal de aandrukknop te activeren. Bij mij schuiven de motoren dan nog ietjes dichter.
Zijn de aandrukrollen niet versleten en vetvrij? Check dat ook eens.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reich Mover Compact stokt
Dat dacht ik niet. :JPGeetje schreef:RE.gif Je gebruikt wel een erg oud citaat van mij, maar goed dat maakt niet uit.
eurotrotter schreef:IK lees in de installatie instructie van mijn Reich move control II
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reich Mover Compact stokt
RE.gif
Van 4 maart 2012 [kerstknipoog.gif
Van 4 maart 2012 [kerstknipoog.gif
Re: Reich Mover Compact stokt
[kerstduim.gif] [kerstwoehoehaha.gif]
Ik had aanvankelijk niet in de gaten dat dit al een ouder draadje is en vroeg me dan ook een beetje af hoe dit citaat boven water was gekomen.
Ik zag pas achteraf dat het uit de beginperiode is van dit draadje was, maar ik beschrijf er iets wat ergens in 2005 of zo heeft plaatsgevonden en waarover ik toen ook iets heb gemeld. Ik dacht dat het citaat daaruit kwam [kerstweetniet.gif]
Ik had aanvankelijk niet in de gaten dat dit al een ouder draadje is en vroeg me dan ook een beetje af hoe dit citaat boven water was gekomen.
Ik zag pas achteraf dat het uit de beginperiode is van dit draadje was, maar ik beschrijf er iets wat ergens in 2005 of zo heeft plaatsgevonden en waarover ik toen ook iets heb gemeld. Ik dacht dat het citaat daaruit kwam [kerstweetniet.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!