winterslaap mover en accu
Re: winterslaap mover en accu
Er bestaan inderdaad 3 versies easyclick, OJOP EN HABA haba is de goedkopere en daar kun je geen stroomsterktes van vinden. De firma de wit geeft aan dat de ojop de zwaardere versie is tov de haba. Dit alleeen om de volledigheid te dienen. Maar zoals geconstateerd de easyclick en de OJOP duidelijk leesbaar op de platic kap moeten voldoen, ook door de DIN (Deutsche Industrie Norm ) gekeurd. De HABA blijft dan het twijfel geval, maar contructie ziet er redelijk hetzelfde uit dus wie weet valt het wel mee. De commercie wil af en toe ook wat al gaat het maar om enkele euros.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
Bij de caravan dealer bleek dat de snelklemmen duidelijk van Ojop van 800A mechanisch stuk gingen. Bij het aandrukken ging de klikconstructie uit elkaar. Niet een enkel keertje maar in de afvalbak lagen er zeker 5. Dus niet eens de zwakkere en goedkopere. Nu zit er op mijn nieuwe accu lader combinatie toch weer een ouderwetse accuklem met 4 kabeltjes onder een enkele schroef, ben ik niet blij mee.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
Dan doe je er toch een hoofdschakelaar tussen ?
Hoef je nooit meer los te koppelen. Tenminste niet met een accu die geschikt is om een half jaar te overwinteren.
Hoef je nooit meer los te koppelen. Tenminste niet met een accu die geschikt is om een half jaar te overwinteren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: winterslaap mover en accu
Klopt maar voor de mover voeding zit er al een hoofdschakelaar en voor de andere 3 voeding voor laden, voltmeter voor bedieningspaneel, voeding voor boordnet, en nog een kabeltje ik ben kwijt waarvoor. Aldeze kabels moeten naar een makkelijk bereikbareplaats heen en weer voor de plaatsing van de schakelaar. Ik ben het met je eens dat dat de mooiste oplossing zou zijn maar wel erg bewerkelijk. Ik denk dat ik voor de uitgebreide accuklem ga met meerdere bevestigings plaatsen en een gewone 13 mm sleutel erbij laten liggen in een klemmetje. Ik kan er nu wel beter bij dan in mijn vorige caravan. Ook overweeg ik de easyclick van Ralf. Maar dan moet het kerstboompje hier goed op gemonteerd kunnen worden. Zonder de klemkracht van de hoofdkabel van de mover ( nu verdikt tot 16mm2) te verminderen, door onder de boutjes, de vier andere kabeloogjes te proppen. Maar daar weet Ralf waarschijnlijk wel een mooie oplossing voor. Na de beurs maak ik een afspraak met hem voor een algehele check up van mover en systeem.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
van elk product gaan er wel eens wat kapot, das geen reden om zo'n klem niet te kopen, ik heb gegoogled en niets kunnen vinden over problemen met de producten van ojop, verder is er ook nog zoiets als garantie en verder kosten ze 2 10tjes, dus het zal allemaal wel meevallen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
Ja om de prijs gaat het niet. Het gaat om de enige echte informatie boven tafel te krijgen om die van de broodjes aap te kunnen scheiden. Dealer heeft zeker een erg harde hand.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
ik begrijp je punt heel goed, maar je hebt het over 1 dealer deze klemmen lopen een beetje conisch (net als de pool), dus als je ze in ongespannen toestand te ver op de pool drukt en vervolgens als een lompe boer hem dicht klapt terwijl dat eigenlijk niet wil omdat hij te strak komt, zou je wat stuk kunnen maken omdat het mechanisch is, alles kan natuurlijk stuk, maar bij normaal gebruik geloof ik nooit dat ze stuk gaan, als je ze een paar keer aansluit en weer losneemt voel je vanzelf hoe die je hem wilt drukken zodat hij lekker vast zit en niet te zwaar gaat.
Dit zelfde geldt ook voor de standaard klem met ringsleuteltje, als je door blijft draaien draai je de klem (om de pool) of het boutje ook stuk, het moet gewoon met gevoel gebeuren.
Dit zelfde geldt ook voor de standaard klem met ringsleuteltje, als je door blijft draaien draai je de klem (om de pool) of het boutje ook stuk, het moet gewoon met gevoel gebeuren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
Ik denk dat je wel een punt hebt gemaakt. Maar er is ook een draadje dat als je ze niet goed vast zette dat ze zich dan zelf loswerkte. Maar je heb volgens mij wel gelijk. Alleen ik ga het de dealer toch maar niet vertllen.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
en geloof me ze zitten al muurvast voordat ze stuk kunnen gaan hoor
en geloof me ze zitten al muurvast voordat ze stuk kunnen gaan hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
Ik heb begrepen dat een AGM-accu ook in de caravan kan blijven. Dat zou me dus gesleep met de accu besparen. De accu die ik nu heb zit er al zes jaar in (in de winter er uit dus en regelmatig geladen), dus die zal niet lang meer leven, verwacht ik zo.
Voor het gewicht van de caravan hoef ik het niet te laten, dus die AGM-accu spreekt me wel aan, maar ik vraag me af of iemand weet hoe lang die mee gaat. Heeft iemand daar enig idee van?
Voor het gewicht van de caravan hoef ik het niet te laten, dus die AGM-accu spreekt me wel aan, maar ik vraag me af of iemand weet hoe lang die mee gaat. Heeft iemand daar enig idee van?
Re: winterslaap mover en accu
Ik heb gelezen dat bij een test een 7 jaar oude Optima nieuwe accus versloeg.
Hier een kopie citaat.
De Mastervolt AGM accu en de Optima AGM accu van 55Ah van 7 jaar oud hebben de snelste tijd neergezet om de caravan geheel boven aan te brengen. Wij hebben na het uitvoeren van de test de capaciteit van de accu professioneel laten meten, de accu had na 7 jaar nog steeds meer dan 90 % van het oorspronkelijk opgegeven vermogen.
Conclusie
De hierboven beschreven resultaten zijn niet zo verbazingwekkend als er beter naar de techniek gekeken wordt. Bij aanschaf van een mover is het af te raden om te besparen op een accu. Een accu gebruiken voor een caravan mover is een zware toepassing voor de accu. De accu staat een groot deel van het jaar stil om vervolgens in een korte tijd heel veel energie af te moeten geven. De resultaten van de 7 jaar oude Optima accu zijn verbluffend, deze en de Mastervolt accu’s zijn de enige die het gehele parcours afgelegd hebben.
Hier kun je het allemaal lezen.
http://www.onderhoudslader.nl/nl/nieuws/accutest.php
Hier een kopie citaat.
De Mastervolt AGM accu en de Optima AGM accu van 55Ah van 7 jaar oud hebben de snelste tijd neergezet om de caravan geheel boven aan te brengen. Wij hebben na het uitvoeren van de test de capaciteit van de accu professioneel laten meten, de accu had na 7 jaar nog steeds meer dan 90 % van het oorspronkelijk opgegeven vermogen.
Conclusie
De hierboven beschreven resultaten zijn niet zo verbazingwekkend als er beter naar de techniek gekeken wordt. Bij aanschaf van een mover is het af te raden om te besparen op een accu. Een accu gebruiken voor een caravan mover is een zware toepassing voor de accu. De accu staat een groot deel van het jaar stil om vervolgens in een korte tijd heel veel energie af te moeten geven. De resultaten van de 7 jaar oude Optima accu zijn verbluffend, deze en de Mastervolt accu’s zijn de enige die het gehele parcours afgelegd hebben.
Hier kun je het allemaal lezen.
http://www.onderhoudslader.nl/nl/nieuws/accutest.php
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
Voor de winterslaap koppel ik gewoon de accu van de druppellader. Heb beide draden eraf gehaald, en na 6 maanden is de accu nog volop gebruiksklaar voor de mo ver maar ...
Moet ik beide kabels losmaken, of is het voldoende om enkel maar de zwarte ( = negatieve ) eraf te gooien?
Moet ik beide kabels losmaken, of is het voldoende om enkel maar de zwarte ( = negatieve ) eraf te gooien?
Re: winterslaap mover en accu
Ik maak alleen de rode los, heb zo'n klem die je alleen maar een stukje omhoog moet trekken .
T
T
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: winterslaap mover en accu
En ze hebben me altijd geleerd van eerst de zwarte ( negatief ) af te koppelen? ( dus ook als laatste aan te sluiten )Jakkemeiner schreef:Ik maak alleen de rode los, heb zo'n klem die je alleen maar een stukje omhoog moet trekken .
T
Re: winterslaap mover en accu
Dat klopt Eric maar dat was uit veiligheidsoogpunt van belang : Als niet de min klem los gegooid wordt en daarna bij het losdraaien van de + klem met de ringsleutel kontakt gemaakt werd met welk massadeel dan ook had je mooi vuurwerk (en het eind van de sleutel was daar) Ook verbranding ed. kon optreden. Bij een caravan is dat gevaar kleiner omdat meestal met snelklemmen gewerkt wordt, en de accu vaak geisoleerd staat opgesteld. Gr.Jaap
Re: winterslaap mover en accu
Met veel aandacht dit gelezen. 2 jaar geleden nieuwe accu aangeschaft voor de mover. (ruim over de 100 euro)
in de wintermaanden netjes aan de druppelader e.d. Afgelopen zomer wilde ik de mover op de camping gebruiken, hij deed het even en gaf de brui er aan.
Bij thuiskomst accu na laten meten, en je voelt het al, kapot.
Tot nu even geen accu meer gekocht. Wat ik eigenlijk wil vragen, hoelang kun je verwachten dat een accu geschikt voor movers, mee gaat.
want om de 2 jaar een ander te kopen, voor de paar keer dat je hem gebruikt vind ik toch wel prijzig, of zie ik dat verkeerd.
vr. gr. Raymond
in de wintermaanden netjes aan de druppelader e.d. Afgelopen zomer wilde ik de mover op de camping gebruiken, hij deed het even en gaf de brui er aan.
Bij thuiskomst accu na laten meten, en je voelt het al, kapot.
Tot nu even geen accu meer gekocht. Wat ik eigenlijk wil vragen, hoelang kun je verwachten dat een accu geschikt voor movers, mee gaat.
want om de 2 jaar een ander te kopen, voor de paar keer dat je hem gebruikt vind ik toch wel prijzig, of zie ik dat verkeerd.
vr. gr. Raymond
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control
Mover: Reich Move Control
Re: winterslaap mover en accu
Ik blijf zeggen de accu in combinatie met de lader moet juist zijn uitgaande van nieuw en dan opgeladen wegzetten in de opslag.
In de stalling de accupoolklem(men) + of - afhankelijk van bereikbaarheid van accupool verwijderen en er naast hangen.
Als je de hele serie leest. Kom je de accu in de duitse test tegen van 5 jaar of zo die nog 100% in orde was.
In de stalling de accupoolklem(men) + of - afhankelijk van bereikbaarheid van accupool verwijderen en er naast hangen.
Als je de hele serie leest. Kom je de accu in de duitse test tegen van 5 jaar of zo die nog 100% in orde was.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
RE.gif
Veel langer als 2 jaar.
In mijn vorige caravan zat ook een hele basic accu van O te W.
Die stond ook de hele winter aan de druppellader.
Toen we de caravan wegdeden was de accu 6 jaar oud en hij deed het nog prima.
Je kunt natuurlijk de pech hebben dat jouw accu het na 2 jaar voor gezien houdt, maar deed die druppellader van jou het wel goed?
Groetjes,
Jan
RE.gif
Veel langer als 2 jaar.
In mijn vorige caravan zat ook een hele basic accu van O te W.
Die stond ook de hele winter aan de druppellader.
Toen we de caravan wegdeden was de accu 6 jaar oud en hij deed het nog prima.
Je kunt natuurlijk de pech hebben dat jouw accu het na 2 jaar voor gezien houdt, maar deed die druppellader van jou het wel goed?
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif Het zou ons verhaal kunnen zijn. Wij hadden ook de gewone huis-tuin en keuken lood accu. Elk jaar aan het einde van het seizoen ging de accu er uit en werd thuis aan de druppellader gehangen (wel even gedistilleerd water op tijd toegevoegd). De accu was 8 jaar oud toen de caravan werd verkocht en functioneerde nog altijd uitstekend.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
Een accu lijdt het meest, als ie helemaal leeg getrokken wordt, of helemaal ontlaadt.
Dat is een van de oorzaken waardoor een accu soms maar een kort leven beschoren is.
Een andere oorzaak kan een verkeerde lader zijn.
Ook kan je gewoon pech hebben, mijn record was 2 weken, en de accu was dood. (Was niet erg, ik kreeg meteen een nieuwe)
Normaal gesproken gaat een accu die goed behandeld wordt heel lang mee.
8 jaar is heel normaal, maar 10 jaar is vaak ook haalbaar.
Er zijn heel grote prijsverschillen tussen accu's.
Van de heel goedkope kan de levensduur soms veel korter zijn.
Dat is een van de oorzaken waardoor een accu soms maar een kort leven beschoren is.
Een andere oorzaak kan een verkeerde lader zijn.
Ook kan je gewoon pech hebben, mijn record was 2 weken, en de accu was dood. (Was niet erg, ik kreeg meteen een nieuwe)
Normaal gesproken gaat een accu die goed behandeld wordt heel lang mee.
8 jaar is heel normaal, maar 10 jaar is vaak ook haalbaar.
Er zijn heel grote prijsverschillen tussen accu's.
Van de heel goedkope kan de levensduur soms veel korter zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: winterslaap mover en accu
Volgens mij, is op een accu zeker DRIE jaar garantie, of vergis ik mij?Knausje schreef:Met veel aandacht dit gelezen. 2 jaar geleden nieuwe accu aangeschaft voor de mover. (ruim over de 100 euro)
in de wintermaanden netjes aan de druppelader e.d. Afgelopen zomer wilde ik de mover op de camping gebruiken, hij deed het even en gaf de brui er aan.
Bij thuiskomst accu na laten meten, en je voelt het al, kapot.
Tot nu even geen accu meer gekocht. Wat ik eigenlijk wil vragen, hoelang kun je verwachten dat een accu geschikt voor movers, mee gaat.
want om de 2 jaar een ander te kopen, voor de paar keer dat je hem gebruikt vind ik toch wel prijzig, of zie ik dat verkeerd.
vr. gr. Raymond
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
- TouranDriver455ts
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
- Locatie: Koggenland, Westfriesland
Re: winterslaap mover en accu
Volgens mij koop je voor ruim 100 euro geen geschikte accu voor movergebruik.
Een semitractie of deep cycle batterij kost toch al gauw het dubbele.
Heb je wellicht een gewone startaccu gebruikt ?
Een semitractie of deep cycle batterij kost toch al gauw het dubbele.
Heb je wellicht een gewone startaccu gebruikt ?
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Nou Opa, daar ben ik niet van overtuigd.
In mijn vorige caravan had ik een hele basic accu van 105ah., gekocht bij Obelink. Het merk was meen ik Banner en kostte toen €85.-
Volgens de verkoper was die prima voor de mover.
Ik kan dat alleen maar onderschrijven want de accu was 5 jaar oud toen ik de caravan verkocht en ik heb nooit iets gemerkt van prestatieachteruitgang.
Uiteraard heb je goed, beter en best, en moet je ook een beetje geluk hebben met een accu.
Ik heb er nu een PowerpeakPack in staan ivm het beperkte gewicht. Voor hetgeen ik er mee mover is hij nog steeds toereikend geweest.
Als het gewicht geen overweging was geweest, dan weet ik nog niet of ik voor een duurder type loodaccu had gekozen vanwege zijn eigenschappen.
Ik ben heel tevreden geweest met mijn basic accu en had er makkelijk 2 kunnen kopen voor de prijs van een vaak geadviseerde accu.
Het verdient wellicht wel de vermelding dat ik de caravan thuis heb staan en dat de accu voortdurend in de caravan aan de druppellader heeft gehangen.
Als ik bij bovengenoemde grutter op de site kijk zie ik dat hij nog steeds van dat soort accu's verkoopt onder de €100.-
groetjes,
Jan
Nou Opa, daar ben ik niet van overtuigd.
In mijn vorige caravan had ik een hele basic accu van 105ah., gekocht bij Obelink. Het merk was meen ik Banner en kostte toen €85.-
Volgens de verkoper was die prima voor de mover.
Ik kan dat alleen maar onderschrijven want de accu was 5 jaar oud toen ik de caravan verkocht en ik heb nooit iets gemerkt van prestatieachteruitgang.
Uiteraard heb je goed, beter en best, en moet je ook een beetje geluk hebben met een accu.
Ik heb er nu een PowerpeakPack in staan ivm het beperkte gewicht. Voor hetgeen ik er mee mover is hij nog steeds toereikend geweest.
Als het gewicht geen overweging was geweest, dan weet ik nog niet of ik voor een duurder type loodaccu had gekozen vanwege zijn eigenschappen.
Ik ben heel tevreden geweest met mijn basic accu en had er makkelijk 2 kunnen kopen voor de prijs van een vaak geadviseerde accu.
Het verdient wellicht wel de vermelding dat ik de caravan thuis heb staan en dat de accu voortdurend in de caravan aan de druppellader heeft gehangen.
Als ik bij bovengenoemde grutter op de site kijk zie ik dat hij nog steeds van dat soort accu's verkoopt onder de €100.-
groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!