Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tango81
Berichten: 22
Lid geworden op: za 22 jun 2019 14:14

Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Tango81 » wo 3 jun 2020 18:41

Wellicht snij ik een oud draadje aan maar ik kon het zo snel niet vinden... weenie.gif Ik heb helaas een 7 polige stekker op de auto en ga volgende maand op vakantie. Ik wil dan de koelkast op 12 volt laten draaien aangezien we naar Frankrijk gaan, dus een lange rit. In de kofferbak van mijn auto heb ik een 12 volt punt zitten. Ik wil vanuit daar (uiteraard met een zekering er tussen) direct op de koelkast aansluiten. Is dit makkelijk uitvoerbaar? En weet iemand waar ik de twee draadjes op de koelkast (Electrolux) kan aansluiten? Via de achterzijde achter het rooster bijvoorbeeld? Of... is dit echt een heel dom idee? scratch.gif
caravan.gif
Seat Ibiza ST 1.2 TDI 105 pk 2011
Caravelair Bamba Plus 395 TD 1997

Kipvriend
Berichten: 158
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Kipvriend » wo 3 jun 2020 19:51

Alles hangt en staat met de dikte van de bedrading die naar de stekker in de achter gaat.
Tegenwoordig is die zo dun dat wanneer je deze nog verder aanlengt om bij de de caravankoelkast te komen je een te lage spanning overhoud.
Verstandig is het om de stekker(s) en de bedrading aan te (laten) passen dat je zonder omwegen en met voldoende dikke draden stroom naar de koelkast kan krijgen.
Qua kosten geen idee.....
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Chris » wo 3 jun 2020 20:17

Hoi Tango..

Is jou auto 7 of 13 polig??
Dat is een belangrijke vraag.
Dat betekend vermoedelijk dat je wel of geen constante en/of geschakelde 12 volt op de aansluitdoos hebt zitten.

JE caravan is 7 polig.
Maar..
Heeft ie een mistlamp?
Ja... dan zit die op pen 2.
Geen mistlamp??
Dan kan je een constante 12 volt op pen 2 aansluiten en de KK zal denk ik ook direct werken dan.
Vroeger was het normaal dat een KK op de constante 12 volt was aangesloten.
Dat was ook direct het risico...
Een keer vergeten uit te zetten en de autoaccu was leeg... KK zin enorme stroomzuipers.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Hobby Linka » wo 3 jun 2020 20:25

Kipvriend schreef:
wo 3 jun 2020 19:51
Qua kosten geen idee.....
Daar kan je zelf ook iets aan doen.

Een paar jaar terug had Blefke hetzelfde probleem. Zelf had hij in de caravantrekker al het een en ander voorbereid. Tijdens een Caravan Forum weekend, ik dacht in Afferden, heb ik de 7-polige aansluiting aan de auto vervangen door een 13-polige Jaeger aansluiting. Netjes met vaste en geschakelde voeding.

De caravan was eerder door hem zelf aangepast. De meeste tijd gaat zitten in het netjes wegwerken van de twee dikke kabels voor de vaste en de geschakelde voeding. Dat kan je zelf doen.

Met behulp van een ervaren iemand is het aansluiten van een auto aansluiting dan een fluitje van een cent.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Chris » wo 3 jun 2020 20:46

RE.gif

Mits....
Mits er geen canbus aanpassingen nodig zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Hobby Linka » wo 3 jun 2020 20:52

RE.gif

Als je een canbus hebt zijn de aansluitingen op de auto 99 van de 100 keer al 13-polig. Dan hoef je alleen de twee draden van vaste en geschakelde spanning te verzwaren.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Hermanus
Berichten: 815
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Hermanus » wo 3 jun 2020 20:55

weenie.gif
En zo krijgen we de spraakverwarring. Tango 81 geeft aan dat zijn AUTO een 7 polige stekker (ws stekkerdoos ?) heeft. Over zijn caravan zegt hij niets. Dus kan je hem niet voldoende verder helpen zonder deze gegevens.

Gebruikersavatar
Tango81
Berichten: 22
Lid geworden op: za 22 jun 2019 14:14

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Tango81 » wo 3 jun 2020 21:04

RE.gif

Mijn auto heeft inderdaad een 7 polige stekkerdoos. Mijn caravan heeft een 13 polige stekker. Ik gebruik momenteel een verloopstekker van 13 naar 7 polig.
caravan.gif
Seat Ibiza ST 1.2 TDI 105 pk 2011
Caravelair Bamba Plus 395 TD 1997

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door scooterandre » do 4 jun 2020 14:37

@ moderatoren:
Wat heeft dit met omloopmaten te maken? whistle.gif
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Jan van Vijven » do 4 jun 2020 14:52

RE.gif
Geen bal, wat is het probleem?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door RonvA » do 4 jun 2020 15:14

RE.gif

Denk dat hij bedoeld dat het topic in het omloopmaten subforum staat bij voortenten en luifels en niet bij electra waar je het zou verwachten ;). Zal even een mod aan te pas moeten komen om hem te moven denk ik. mrgreen.gif

Ontopic, ik weet even niet hoe je dat nou exact wil doen. Wil je die 12 volt van je auto op de 1 of andere manier via je 7 polige stekker knopen? Denk niet dat die 7 polige stekker / omvormer van 7-13 dat goed gaat doorgeven. Weet ook niet of de 12 volt die achter in je auto zit genoeg wattage kan leveren om je caravan te voeden.

Ik heb laatst voor 200 euro mijn 7 polige laten ombouwen naar 13 polig en daar hebben ze vanaf de accu een geheel nieuwe extra (dikke) stroomdraad getrokken die los 15a is afgezekerd.

Overigens, als aanvulling, in een beetje auto (iig in de mijne) zijn de 12 volt aansluitingen in een auto al gewoon afgezekerd. Bij mij zitten deze links naast het stuur achter een klepje, zit een hele batterij zekeringen. Mijn 12 volt achterin heeft daar ook gewoon een eigen zekering.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Hermanus
Berichten: 815
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Hermanus » do 4 jun 2020 15:21

@Tango81,
Mijn advies is de auto aan te passen, en hier een 13 polige stekker op te (laten) monteren, met permanente stroom.

Dan heb je alles werkend zoals dat hoort.

Nu werken b.v. mistlamp en achteruitrijlicht van de caravan niet, die wel verplicht zijn. ( mistlamp zou het kunnen doen als deze is aangesloten op de pin, die oorspronkelijk voor de permanente stroom is, een niet officiële aansluiting dus).

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door RonvA » do 4 jun 2020 15:33

RE.gif Ligt er toch maar net aan hoe oud zijn caravan is? mistachterlicht is (uit mijn hoofd) pas vanaf 1996 verplicht?
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Hermanus
Berichten: 815
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Hermanus » do 4 jun 2020 15:42

RE.gif
Klopt. Maar gezien het feit dat de caravan een 13 polige stekker heeft kan je er van uit gaan dat deze mistachterlicht en achteruitrijlamp heeft.
Anders zou een 13 polige stekker zinloos zijn.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Daphne » do 4 jun 2020 15:57

scooterandre schreef:
do 4 jun 2020 14:37
@ moderatoren:
Wat heeft dit met omloopmaten te maken? whistle.gif
Niets.
Onderwerp verplaatst naar Elektra
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Tango81
Berichten: 22
Lid geworden op: za 22 jun 2019 14:14

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Tango81 » do 4 jun 2020 16:24

Sorry voor het plaatsen in het verkeerde (sub)forum... nooit gezien :oops:

Mijn caravan komt uit 1997 en is niet mistlichtplichtig. De 13 polen zijn waarschijnlijk bedoeld om de elektra aan boord te kunnen laten functioneren.

Ik heb contact gehad met een Caravelairdealer. Zij raden mij sterk af zelf draden aan elkaar te gaan knopen en zeker niet aan het 12v punt in de kofferbak omdat deze fabriek af veel te dunne bedrading heeft om een koelkast te kunnen voeden. Zij adviseren een 13 polige aansluiting op de auto te laten monteren.

Een belletje met Kwikfit leerde mij dat een voertuigspecifieke kabelboom met 13 polige aansluiting voor mijn auto minimaal 300 Euro gaat kosten. Ik kijk nog even rond voor een iemand die het voordeliger kan doen want ik vind het erg veel geld om een koelkastje te laten werken. En anders vries ik vooraf wel wat pakken sap in om de boel koud te houden weenie.gif

Bedankt zover voor de reacties en het meedenken! thumbup.gif
caravan.gif
Seat Ibiza ST 1.2 TDI 105 pk 2011
Caravelair Bamba Plus 395 TD 1997

Hermanus
Berichten: 815
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Hermanus » do 4 jun 2020 16:46

Wij hebben de koelkast nooit aan tijdens het rijden. Voor vertrek de koelkast flink koud laten worden, bij het vertrek spullen er in met twee flessen bevroren water.
Na pakweg een uur of 8 rijden zoeken we een camping voor een overnachting. De koelkast is dan echt nog koud genoeg ( de flessen water zijn ook nog niet ontdooit !).
Koelkast weer direct aan op hoogste stand, is de volgende ochtend weer goed koud. Dan rijden we een uur of 8 naar onze eerste bestemmingscamping, waar we een aantal dagen blijven staan. Bij aankomst is de koelkast nog steeds koud.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 16:52

Tango81 schreef:
do 4 jun 2020 16:24
Sorry voor het plaatsen in het verkeerde (sub)forum... nooit gezien :oops:

Een belletje met Kwikfit leerde mij dat een voertuigspecifieke kabelboom met 13 polige aansluiting voor mijn auto minimaal 300 Euro gaat kosten. Ik kijk nog even rond voor een iemand die het voordeliger kan doen want ik vind het erg veel geld om een koelkastje te laten werken. En anders vries ik vooraf wel wat pakken sap in om de boel koud te houden weenie.gif
Die bij Kwik fit hebben zeker geld nodig.
Een kabelset voor jou auto, die geen canbus heeft begrijp ik, kost helemaal niet veel.
Het is wel even aansluiten....
Maar wat er dan voertuig specifiek is in jou geval.... er zit niets aan..losse kabeleinden...€ 27,-
https://www.auto-producten.nl/aanhangwa ... r8QAvD_BwE
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door RonvA » do 4 jun 2020 17:18

Bij die set heb je nog geen extra voeding natuurlijk...

Zoals gezegd, ik was 200 kwijt voor mijn set.. Auto specifiek + daarnaast hebben ze een losse extra voeding getrokken. helemaal onder/binnen door.. ze hebben uren onder de auto gelegen. Als je alleen de uurprijs al mee rekent zijn ze er zwaar bij ingeschoten. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar als die 300 nog excl. montage is dan is het wel erg veel.. Gewoon even een kleine zaak in de buurt proberen, vaak betere service dan zon kwitfit boer (mijn ervaring).
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Tango81
Berichten: 22
Lid geworden op: za 22 jun 2019 14:14

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Tango81 » do 4 jun 2020 19:00

Ik heb een Seat Ibiza ST uit 2011. Zit wél een canbus in heb ik mij laten vertellen. Geen idee wat dit inhoudt overigens... Ik blijf wel even zoeken want een 13 polige stekker met extra dikke plusdraad is toch wel verrekte handig. Kwikfit gaf aan dat de boel bij mijn auto helemaal aan de voorkant bij de zekeringenkast aangesloten moet worden. En anders is de tip van 2 bevroren flessen water ook een uitkomst. Alleen zo zonde van de toch al beperkte ruimte in het koelkastje.
caravan.gif
Seat Ibiza ST 1.2 TDI 105 pk 2011
Caravelair Bamba Plus 395 TD 1997

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Caught » do 4 jun 2020 19:53

Akkoord het zal niet voor iedereen weggelegd zijn....
Maar als je een kabeltje aan elkaar kan solderen vind ik het niet zo moeilijk, het kost alleen wat tijd.

Kijk ik heb een m'n afneembare trekhaak (totaal verborgen als hij eraf is) online gekocht voor 200€
De elektrische module koste me 27€ en een 13polig stekker doosje 20-25€?
Dit systeem kan bij iedere type wagen geïnstalleerd worden, het maakt niet uit of je auto canbus systeem heeft of niet.

Montage in mijn wagen:
Afbeelding


Afbeelding van het internet geplukt:
Afbeelding

Dus voor degenen die twijfelen en het zelf iets goedkoper willen hebben, hiermee kan het perfect.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Herman&Saskia » do 4 jun 2020 20:35

RE.gif waar het wel voor uit maakt is het uitschakelen van parkeersensoren, dodehoek detectie etc.
Of een van mijn favorieten....de automaat gaat alvast in sportstand als de stekker erin zit

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 20:44

@ Caught.

Kan toch niet zomaar in iedere auto ongeacht of er canbus inzit hoor..
Helaas kocht ik mijn auto met een 7 polige aansluiting... en een afneembare haak.
Nooit verwacht, maar eerlijk gezegd ook niet gekeken... dat er 7 polig gemonteerd was.
De vorige baas had alleen een fietsendrager bleek.
De ombouw naar 13 polig, die ik ook zelf gedaan heb, is even duurder uitgevallen als jou € 50 ,-
TRM module voor 13 polige en een kabelset + software kwam ook op ong. 250 euro.
Maar dan werkt het ook perfect met alle voordelen van Canbus.

Tango heeft een Seat Ibiza, en daar keek ik naar kabelsets.. en zag alleen maar sets met losse draadeinden en die (slechte) blauwe klemmetjes.
Dat is geen duur spul.
Nu weet ik meer van zijn auto en ga nog eens zoeken... moet hij toch een autospecifieke aansluitset hebben..
Dan snap ik die 300 Euro wel.

Edit...
Tango moet idd wel een auto specifieke aansluitset hebben.. de auto heeft ook canbus.
En er is geen dikke + achterin aanwezig, die moet idd vanuit het motor compartiment getrokken gaan worden.
Nu is dat ook weer geen rocket science maar je bent wel effe bezig.
Dus helemaal gek is die € 300,- niet..wel ruim gerekend..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Caught » do 4 jun 2020 22:28

Hey Cris,

Ik wil het niet boven een canbus module plaatsen die vele keren duurder is. Maar dat de "TEB7AS BYPASS" perfect werkt bij "bijna" iedere wagen is zeker.
De enige wagen waarmee het niet werkt is de Jaguar S-Type of ook old-timers omdat die wagens de min pool van iedere lamp via het chassis hebben lopen.
Eigenlijk is hij gemaakt om de canbus systemen te bypassen.
Zie ook citaat verder hieronder...

Een plusdraad leggen tot aan de batterij lijkt ook moeilijk te doen.
Maar er bestaan veel youtube filmpjes over dit soort klusjes en vaak kom je ze nog tegen met je eigen type wagen ook.
Wel altijd een zekering aan het begin en eind voorzien van 15-20A

"Control unit for towing electrics installation on vehicles with multiplexed, CAN-bus, low-voltage or pulsed signals to the lights. Draws power for the trailer or caravan road lights directly from the towcar's battery, using the connections to the lights to switch the supply rather than provide power, to prevent overloading of sensitive circuits. "Self-teaching" system detects shared power supplies (i.e tail lights and brake lights sharing a single control wire) on initial power-up.

NOTE: Not Suitable for Jaguar S-Type (is suitable for X-Type)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38528
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast op 12 volt tijdens de rit

Bericht door Micky » ma 15 jun 2020 11:53

Gemaakt om canbus systemen te bypassen.... en dan voor dat geld, is wat mij betreft vragen om problemen, waarom niet gewoon goed doen weenie.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”