Accu inbouwen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Arnold Gertenbach

Accu inbouwen

Bericht door Arnold Gertenbach » zo 27 mar 2005 21:01

Wi kan mij vertellen hoe in een accu kan inbouwen met lader; één die oplaadt als de auto rijdt (hoeft niet perse) én oplaadt als ie aan de stroompaakl zit en die in ieder geval in het 12 volts gebeuren voorziet.

m.vr.gr.


Arnold Gertenbach

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 885
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Nog even geduld

Bericht door Forumteam » ma 28 mar 2005 20:16

Hallo Arnold,

als je nog even geduld hebt, kun je hierover alles lezen in een serie artikelen over 12V in de caravan. De serie verschijnt binnenkort op Caravans.net. Hou er rekening mee dat niet iedere accu en acculader geschikt zijn!.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » wo 6 apr 2005 00:26

Het werken met laagspanning en gelijkstroom vraagt toch meer ervaring dan dat U zou denken, en als U niet van beroep elektrieker of garagist bent dan zou ik toch aanbevelen om deze klus te LATEN uitvoeren.

vakantieganger Robert

Re: Accu inbouwen

Bericht door vakantieganger Robert » do 7 apr 2005 16:02

De eenvoudigheid van deze klus hangt sterk af van het type caravan dat je hebt.
Sommige caravans hebben een "gereserveerde" plaats voor een accu, maar de meeste niet en is het zaak een geschikte locatie te vinden.
Zoek hiervoor een plek (op de grond!) niet te ver van de omvormer en bij voorkeur dicht bij de as of op een locatie waar je geen probleem hebt met het extra gewicht.
Plaats een goede accubak waar de accu in kan en zorg ervoor indien je een vloeistof accu hebt dat er een ontluchtingsslang naar buiten gaat (via vloer)

Het aansluiten van de accu kan in 99% op de standaard omvormer. Raadpleeg je handboek, of open je omvormer (stroom eraf!!) en kijk waar de accu aansluiting zit.
Zorg dat je een dikke draad gebruikt (2.5 minimaal).

Precies omschrijven hoe of wat aan te sluiten is moeilijk...... de webmaster heeft belooft hier een stuk over te schrijven maar dat is er nog niet.
Als je geen ervaring hebt met electro roep dan hulp in !!!! 12 Vdc lijkt ongevaarlijk maar door de hoge stromen dien je wel degelijk voorzorgsmaatregelen te nemen.

Succes

dbraekr

Re: Accu inbouwen

Bericht door dbraekr » do 28 apr 2005 11:32

[quote="Arnold Gertenbach"]Wi kan mij vertellen hoe in een accu kan inbouwen met lader; één die oplaadt als de auto rijdt (hoeft niet perse) én oplaadt als ie aan de stroompaakl zit en die in ieder geval in het 12 volts gebeuren voorziet

Indien je caravan volledig op 12 volt werkt, komen er nog meer problemen bij kijken.

als je accu aangesloten is, zal de caravan eerst de accu aanspreken, en dus geen gebruik maken van de 220. (nog steeds geen oplossing gevonden hiervoor behalve dure snelkoppelingen die toch ook nog niet de juiste oplossing zijn,...

Ook dien je een diode te plaatsen zodanig dat de koelkast niet gaat 12 volt gebruiken van je accu, enz.

Om accu in goede vorm te houden is een druppellader aangewezen.
Laat in de winter een klein stroomverbruik toe, de druppellader zal de accu dan onafgebroken bijladen, en, na de winter zal je accu optimaal blijven werken. Anders krijg je vriesgevaar.

:idea: De makkelijkste manier van werken vind ik nog steeds de volgende:

maak een kabel met stekker zoals aan de auto, plaats batterij in disselbak, en koppel aan indien nodig.
Bijladen met druppellader en batterijlader indien nodig, opgelost!
Enkel niet vergeten koelkast op gas te laten werken,

Zodie'sver

Bericht door Zodie'sver » wo 4 mei 2005 17:53

Als volkomen leek heb ik mij laten "wijsmaken" dat de constante stroomdraad vanuit de auto dient te worden aangesloten op de dynamo, dus op laadstroom. Zodra de automotor wordt gestopt, loopt er dan ook geen stroom meer naar de caravan, bijv. de koelkast. Geen angst dus dat de auto-accu wordt leeggetrokken. Maar (als het langer duurt) wel even je koelkast op gas zetten. :)

Gebruikersavatar
Kiopop
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 12:39
Locatie: Oostende

Bericht door Kiopop » do 5 mei 2005 18:25

Ik zal niet zo vlug iets zeggen he 8)

Maar als ik dit hier allemaal lees, ga eens vlug naar een vakman.

Voor de boel in de fik vliegt :x
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”