Caravangebruik op 12 Volt

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Dick

Caravangebruik op 12 Volt

Bericht door Dick » zo 20 feb 2005 15:56

Hallo mijn naam is Dick en ik ben nieuw op de forum site.
Ik heb met belangstelling diverse reacties gelezen.

:?: Mijn vraag is de volgende.
Ik heb een Hobby Excellent Caravan bouwjaar 2004.
Kan iemand mij vertellen of bij stilstand van de auto ook de caravan koelkast wordt uitgeschakeld, zodat de accu niet leeggetrokken wordt?
Ik heb een 13 polige aansluiting op de auto, waarbij 1 draad weggeschakeld wordt zodra het contact afgezet wordt.

Jans

Bericht door Jans » ma 21 feb 2005 08:15

Normaal gesproken zal de koelkast bij stilstand van de auto de accu leegtrekken, dit indien de 13 polige stekkerdoos is aangesloten volgens het schema.

Maar er zijn tegenwoordig types/merken auto's waarbij dit softwarematig is geregeld. De stroomkring wordt dan afgesloten zo gauw de spanning onder een bepaald niveau komt. Volgens mij is dit zo bij volvo.

Wanneer dit bij jouw auto niet softwarematig is geregeld kun je een zo genaamde accuwaakhond kopen en die tussen de koelkast en de constante stroomdraad plaatsen. Sta je nooit met een lege accu.

suc6

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » ma 21 feb 2005 14:22

indien de auto stekker volgens het hobby schema is aangesloten . dan schakeld deze draad inderdaad uw stroom af van de koelkast

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 22 feb 2005 19:27

ralf schreef:indien de auto stekker volgens het hobby schema is aangesloten . dan schakeld deze draad inderdaad uw stroom af van de koelkast

gr ralf
Klopt,
Er vanuitgaande dat je een 13-polige stekker hebt: Hobby heeft 2 aansluitingen voor 12V op de stekker, een draad voor de verlichting (pootje 9, blauwe 2.5mm dikke draad) en een draad voor de koelkast (pootje 10, dikke 2.5mm draad, blauw met een dunne witte streep). Pootje 10 moet wel via het contactslot van de auto lopen en dat is het geval als de doos op de auto goed is aangesloten.
Ad

Dick

Bericht door Dick » di 22 feb 2005 21:34

:) Bedankt voor jullie reacties. Pootje 10 loopt inderdaad via het contactslot. Ik ben erg geholpen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”