Trumatic

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Trumatic

Bericht door Ronald Jan » di 30 jun 2020 08:49

Hallo allemaal ik heb in mijn caravan een kachel van het bovengenoemde merk ,hij kan op gas en op 220 .
Op gas heb nog niet geprobeerd maar wel op stroom en op stroom heeft hij 3 standen te weten 500, 1000, 2000 , en dat is afhankelijk van de stroom die je op de camping beschikbaar is.
Nu heb ik de standen 500 en 1000 geprobeerd met en zonder ventilator in geschakeld ,maar wat mij nu opvalt is dat er met beide standen amper warmte uitkomt .
Je voelt wel warmte maar de kachel is niet instaat de caravan te verwarmen en in mijn beleving en volgens de voorlichting die ik gekregen heb van de dealer moet dat op de stand 500 al ruim voldoende zijn en op de stand 1000 smelt je de caravan uit zegt hij.
Doe ik wat fout of ligt het aan de kachel?
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

PaulvdA
Berichten: 14
Lid geworden op: di 9 aug 2016 09:31

Re: Trumatic

Bericht door PaulvdA » di 30 jun 2020 11:01

Afhankelijk van het seizoen is 500 watt inderdaad genoeg om het te onderhouden als de caravan eenmaal op temperatuur is.

In het voorjaar/najaar gebruiken we veelal 1000 watt en ook continu, in de winter wanneer je van een lage temperatuur af moet komen kom ik soms met 2000 zelfs nog te kort en zet ik het gas er zachtjes bij aan.

Wel altijd met ventilatie op een hoge stand, anders wordt mijn kastruimte veel te warm en de rest niet...

Maar valt of staat bij buitentemperatuur, en hoe ver de temperatuur gezakt is in de caravan. (een losse thermometer is dan ook aan te raden)
Volkswagen Passat 2.0 + Hobby 500 KMFE

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Trumatic

Bericht door PMT » di 30 jun 2020 12:51

Wij hebben ook een ultraheat achter de kachel zitten en ik zet hem nooit hoger dan 500W. Binnen die draairing van de wattage zit ook nog een knop die je kunt draaien en in het begin zet ik die even hoog zodat het sneller warm wordt en daarna gaat die weer naar standje 2 of 3. Als ik die hoog zou laten staan zit ik snel in een sauna zo warm wordt het dan in de caravan. Op 500W blijft overigens wel de ringverwarming koud blazen als ik die aan zet.
Er is een verschil tussen de kachel op gas en op electra. Op gas bedien je de warmte met de knop op de kachel zelf een daarnaast heb je waarschijnlijk ook een knop op de kachel voor de ventilatie van de kachel/ringverwarming. Op 220 wordt de kachel zelf niet warm maar een element wat erachter is geplaatst en apart bedient wordt met die andere knop 500/1000/2000W.
20200630_125736.jpg
Screenshot_20200630-125446_Chrome.jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”