Een vraag over het wegzetten na de vakanties. Hoe doen jullie dit? Kan je een caravan de hele winter aan de stekker laten hangen of is dit slecht/goed? Halen jullie de accu uit de caravan of laten jullie m zitten?
Mvg Frank
Caravan aan de stekker in de stalling
Caravan aan de stekker in de stalling
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.
Re: Caravan aan de stekker in de stalling
Veel stallingen eisen dat je de gasfles en accu uit je caravan haalt. Dit was voor mij een van de redenen om de caravan niet naar een stalling te brengen. Ik heb thuis plaats, maar wel helaas buiten.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Caravan aan de stekker in de stalling
Hoi Frank.
Aan de stekker..... tijdens de winter...
Mmmmm zou ik toch niet doen.
Weet je... het is wel een nieuwe caravan, maar al die maanden heb je er toch geen zicht op.
Het zal maar fout gaan...electronica he...
Net kort geleden een Kip met een kortsluiting in de accu en nu een defecte omvormer..
Dus de accu...
Er zijn accu's die in de caravan kunnen overwinteren.
Dat zijn b.v. de Optima Yellowtop accu's.
Die hebben een heel lage inwendige weerstand en dus nagenoeg geen zelfontlading.
Ook LifePo4 accu's kunnen overwinteren... die hebben daar ook geen last van..
Maaaarrrrr....
De allerbelangrijkste voorwaarde, en ook direct de killer als je het vergeet..
Er MOET 1 accupool los..
Dan is er 100% zeker geen mogelijkheid op een externe lekstroom.
Doe je dat niet.. en er blijkt toch hier of daar een LEDje te blijven branden, dan is de accu tot op de bodem leeg na de winterstalling.
En... een volledig ontladen accu is een mogelijk terminale accu.
Dus die losse pool is extreem belangrijk.
Mijn stalling verbied gasflessen en verzoekt accu's uit de caravans te halen.
Mijn YT staat dus thuis en die ben ik nu gedurende de wintermaanden aan het monitoren ...kijken hoe hij blijft.
Echter, die staat wel lekker in huis... niet te bibberen in de kouwe stalling...
En blijft heel stabiel in specs...
Aan de stekker..... tijdens de winter...
Mmmmm zou ik toch niet doen.
Weet je... het is wel een nieuwe caravan, maar al die maanden heb je er toch geen zicht op.
Het zal maar fout gaan...electronica he...
Net kort geleden een Kip met een kortsluiting in de accu en nu een defecte omvormer..
Dus de accu...
Er zijn accu's die in de caravan kunnen overwinteren.
Dat zijn b.v. de Optima Yellowtop accu's.
Die hebben een heel lage inwendige weerstand en dus nagenoeg geen zelfontlading.
Ook LifePo4 accu's kunnen overwinteren... die hebben daar ook geen last van..
Maaaarrrrr....
De allerbelangrijkste voorwaarde, en ook direct de killer als je het vergeet..
Er MOET 1 accupool los..
Dan is er 100% zeker geen mogelijkheid op een externe lekstroom.
Doe je dat niet.. en er blijkt toch hier of daar een LEDje te blijven branden, dan is de accu tot op de bodem leeg na de winterstalling.
En... een volledig ontladen accu is een mogelijk terminale accu.
Dus die losse pool is extreem belangrijk.
Mijn stalling verbied gasflessen en verzoekt accu's uit de caravans te halen.
Mijn YT staat dus thuis en die ben ik nu gedurende de wintermaanden aan het monitoren ...kijken hoe hij blijft.
Echter, die staat wel lekker in huis... niet te bibberen in de kouwe stalling...
En blijft heel stabiel in specs...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Caravan aan de stekker in de stalling
Je zou je zelf de vraag moeten stellen: “Waarom wil ik de caravan op de spanning in de stalling laten staan?”.
In de meeste caravanstallingen is het vaak verboden (soms ook accu) om gasflessen in de caravan achter te laten.
Haal je de accu eruit, dan kan je deze voor rest van het jaar mooi thuis in de gaten houden en af en toe indien nodig nog eens opladen cq testen.
Ga je het jaar erop, de caravan weer ophalen, dan is de kans klein dat je dan voor verrassingen komt te staan.
Laat je de accu in de caravan aangesloten, dan is de kans groot de elektronica van de caravan, door "onnodige werking" defect raakt.
(Alles [zeker elektronica] heeft zo zijn zgn. draai-uren cq levensduur)
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Caravan aan de stekker in de stalling
Ik denk dat de meeste branden ontstaan door elektriciteit.
Waarom een caravan onder stroom zetten als dat totaal overbodig is ?
Waarom een caravan onder stroom zetten als dat totaal overbodig is ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan aan de stekker in de stalling
Ok bedankt voor de input! Weet nu dat ik de accu en gasfles thuis ga opslaan en als ik de hut ga halen de gasfles en accu weer terugplaats.
Mvg Frank.
Mvg Frank.
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.
Re: Caravan aan de stekker in de stalling
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.