Koelkast op 12V testen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020 20:07

Achterop de KK zelf meten???
De dikste 2 draden is de 12 volt koeling aansluiting.
Meestal in een kroonsteentje vastgeschroefd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19707
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Daphne » wo 10 jun 2020 20:12

Erwin1987 schreef:
wo 10 jun 2020 20:05
Re:
Is het niet een beter idee om de schakelaar eruit te halen en te
Meten of hier stroom om komt op het moment dat de auto loopt? Misschien het lampje wel gewoon kapot?


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Dan zou de test met de caravanverlichting werken en dat was niet het geval.

Verder is het maar de vraag of de koelkast wel via de geschakelde + zit. Vroeger was dat niet apart. We hebben geen idee over welk bouwjaar caravan we het hier hebben.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020 20:13

Maarten1988 schreef:
wo 10 jun 2020 20:02
Gaat om een Peugeot 3008 hybrid4 uit 2003
Ik denk dat het bouwjaar iets anders moet zijn.
Een Hybride auto kan wel eens een erg intelligent Canbus systeem hebben...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door meeder » wo 10 jun 2020 20:18

En het 12V systeem kan ook nog wel eens aardig onderbemeten zijn omdat het voornamelijk voor de accessoires gebruikt wordt.
Mijn hybride mag je bijvoorbeeld nooit gebruiken om een andere auto mee te starten. De 12V accu is klein en de DC/DC converter is relatief klein en kan minder stroom leveren dan een traditionele dynamo. Dat gezegd hebbende, de 10A voor een koelkast moet wel kunnen.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 20:26

RE.gif

Erwin ik ben het helemaal meet je eens. Je begint iets te meten wat ook makkelijk te doen is, maar een schakelaar meten is voor een leek vaak al heel moeilijk. Je moet op de juiste manier de spanning meten en als je de stroom wil meten, moet je nog eens extra handelingen verrichten.

Ik zou nog even wachten, wat Maarten nog “wel” kan meten !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Koelkast op 12V testen

Bericht door Erwin1987 » wo 10 jun 2020 20:28

Re:

Ja goed punt, geen rekening gehouden met de eventuele kennis van de ts.
@ Daphne ik heb nooit een lamp minder fel zien branden of iets bij aanzetten van koelkast of kraan ofzo(?)


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 20:41

RE.gif
Sorry Erwin,

Ik ben wel met Daphne eens, want als ik alleen het contact van mijn auto aanzet zonder de motor te starten en mijn verlichting (12 volt) in de caravan brandt, dan gaat bij mijn echt wel de verlichting zwakker branden als ik de koelkast van de caravan op 12 volt inschakel.

Wel moet ik zeggen dat bij led verlichting dat tegenwoordig moeilijk te zien is !!!

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op wo 10 jun 2020 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Koelkast op 12V testen

Bericht door Erwin1987 » wo 10 jun 2020 20:42

Ik geloof ook wel dat het zo kan zijn, ik zie het niet maar heb alleen ledjes.
En ik weet niet wat de ga heeft, die informatie is niet heel groot.
Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 20:54

Auto komt uit 2013 excuus.
Caravan uit 2003

Zojuist de schakelaar eruit gewipt. Morgen even vervangen. Makkelijkst en goedkoopste 1e stap wellicht:-).
Heb ik dat in ieder geval uitgesloten.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 20:57


Hoi Erwin,

Wel moet ik bekennen dat die opmerking van mijn, nog was toen ik nog halogeen spotjes had, maar nu met led verlichting is dat lastiger.

En wordt toch "weer meten".

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Erwin1987 » wo 10 jun 2020 20:59

Re:

Ja klopt, alleen als ik het verhaal van de ts lees weet ik niet of hij precies weet hoe.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020 21:13

thmeyer schreef:
wo 10 jun 2020 20:41
RE.gif
Sorry Erwin,

Ik ben wel met Daphne eens, want als ik alleen het contact van mijn auto aanzet zonder de motor te starten en mijn verlichting (12 volt) in de caravan brandt, dan gaat bij mijn echt wel de verlichting zwakker branden als ik de koelkast van de caravan op 12 volt inschakel.

Wel moet ik zeggen dat bij led verlichting dat tegenwoordig moeilijk te zien is !!!

Theo
Bij Erwin en mij is er pas spanning op pen 10 als de motor draait... (meen ik).
Het canbus systeem regelt dat...
Volvo gebruikt een z.g. TRM unit...
Dus dan wordt het zwakkere licht nog moeilijker om te zien, de motor loopt en levert meer spanning..


Wellicht dat TS het onderste koelkast rooster er even af moet halen en zijn met er op de 2 dikke draden moet zetten....
Dan weet je zeker dat er wel of geen 12 volt is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door iemand » wo 10 jun 2020 21:50

thmeyer schreef:
wo 10 jun 2020 20:41
als ik alleen het contact van mijn auto aanzet zonder de motor te starten en mijn verlichting (12 volt) in de caravan brandt, dan gaat bij mijn echt wel de verlichting zwakker branden als ik de koelkast van de caravan op 12 volt inschakel.
Dat is dan een methode om dmv voltmeter te meten of de koelkast flinke stroom vraagt en dus zn ding doet whistle.gif
Staat ie niet op 12 volt, of thermostaat staat verkeerd, dan meet je zeker 12 volt of hoger.
Werkt de koelkast dan zakt de spanning... 1 a 2 volt. Hopelijk niet meer scratch.gif

Voorwaarde... meten bij de koelkast, want je meet dmv spanningsval op de bekabeling van de caravan, stekker en auto.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 22:13


Hoi Chris,

Je heb helemaal gelijk, bij canbus werkt altijd iets anders als wat we gewend zijn. Ik ging ervan uit van een auto uit 2003 was en die hadden toen nog geen canbus-systeem, vandaar die opmerking van mij. Mijn auto heeft blijkbaar deels canbus, maar ik altijd een geschakelde 12 volt. Maar nu de auto van 2013 is, kan je ervan uitgaan dat deze een canbus-systeem heb en pas belast 12 volt schakelt wanneer de motor draait.

Wat Jij en Erik zegt klopt, maar dan moet weer op de juiste manier kunnen meten !!

Opmerking: Een thermostaat zit alleen in het 230 volt gedeelte.

Dus een cursus "meten", alleen dan is de afstand dan weer een probleem.

Gr. Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op wo 10 jun 2020 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020 22:16

Tja... ik heb TS al over caravandealer en trekhaakmontage gehoord.
Laten die het even uitzoeken.
TS is vermoedelijk geen techneut...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 22:21

RE.gif
Klopt geen techneut.
Hopelijk geen probleem?
Daarom mijn vraag op dit forum. Had gehoopt dat het vrij eenvoudig uit te zoeken of op te lossen was.
Het lampje is er in ieder geval uit. Die ga ik morgen vervangen.
Mogelijk is dat al de oplossing.
Dank voor het meedenken
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Erwin1987 » wo 10 jun 2020 22:22

Geen probleem, maar erg moeilijk om dingen uit te sluiten en moeilijk om kennis zo over te dragen is denk wat er bedoeld word.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Ab » do 11 jun 2020 00:18

En nog weten we niet wat voor caravan het is, of mis ik iets?

Er zijn caravans die van fabriekswege niet op Pool 10 zitten. Er zijn ook caravans waar de 12 volt niet eens op de koelkast zit aangesloten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door MarcoC » do 11 jun 2020 00:55

Maarten1988 schreef:De truc met de verlichting heb ik al geprobeerd. Dan gebeurd er niks.
Ik zal vandaag de caravan dealer eens bellen of zij het weten.
Nog even over de schakelaar. Moet alleen de 12V schakelaar aan staan, of ook de 220?
Nog even een andere opmerking, de groene 230 volt schakelaar moet niet tegelijk met de rode 12 volt schakelaar " ingeschakeld" zijn.... Dan werkt je 12 volt circuit van de koelkast namelijk niet! Dus wanneer je 12 volt inschakelt, moet de 230 volt uitgeschakeld zijn.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » do 11 jun 2020 06:24

Ik had mij in de voorstel topic al wel voorgesteld incl welke auto & caravan we hebben.
Heb het nu ook in m’n onderschrift staan.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 07:56

Ha...top Maarten.
Nu hebben we een beeld bij de combi.

Je roert een technisch probleem aan met een lastig controle verhaal.
Tja...en met meten moet je wel weten wat je meet.
Daardoor wordt het gecompliceerd.
Maar gelijk ook dat in jou caravan de 12 volt voor de KK gewoon aangesloten zal zijn.
99,9% zeker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » do 11 jun 2020 09:17

Ab schreef:
do 11 jun 2020 00:18
En nog weten we niet wat voor caravan het is, of mis ik iets?
Er zijn caravans die van fabriekswege niet op Pool 10 zitten. Er zijn ook caravans waar de 12 volt niet eens op de koelkast zit aangesloten.
Hoi Ab,

Je heb helemaal gelijk, maar dan moet je wel kunnen meten en dat is niet voor iedereen weggelegd.
Ik heb een simpele ohmse meting voorgesteld met de bekende element-weerstand van 1,2 ohm (Ω) op de Jaeger-stekker.
Maar als iemand dat niet kan, moet je daar ook wel begrip voor hebben.

Mijn voorstel is dan: Probeer dan iemand te vinden die dat wel kan !!

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door RvL » do 11 jun 2020 10:05

Ik kan het alleen maar eens zijn met het uitbesteden van meten aan eender welke elektrische installatie als je zelf niet weet wat je doet.

Nu loopt het qua lichamelijke veiligheid met 12V meestal niet zo'n vaart, al kan je met b.v. flinke zweethanden toch een schok krijgen. Denk maar eens terug aan zo'n 9V batterij die je voor de lol even tegen je tong zet.

Maar het probleem met niet weten wat je meet is dat niet (tromgeroffel) niet weet wat je meet. Een meetfout is dan zo gemaakt, met mogelijk schade aan apparatuur tot gevolg. Zeker als je per ongeluk kortsluiting maakt door verkeerd te meten. Afhankelijk van de stroom die kan gaan/gaat lopen puntlas je de meetpennen aan de draad of schakelaar.

Of wellicht toch een elektrische schok omdat je per ongeluk niet aan de 12V zit te meten maar aan de 230V.

Kortom, een elektrische installatie is niet iets om lichtzinnig mee om te springen in mijn ogen.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » do 11 jun 2020 11:59

RE.gif
Ook met jouw ben ik het helemaal eens.

Maar meten is niet altijd alleen weten.
Je moet ook conclusies kunnen trekken aan de metingen en vervolg stappen kunnen maken.

Meten hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn.

Wanneer er geen enkele spanning (12 volt en 230 volt) op de caravan is aangesloten kan je diverse ohmse-metingen doen.
Bijvoorbeeld vanaf de “Jaeger-stekker” het element van de 12 volt (1,2 ohm) koelkast, het element 230 volt met
ingeschakelde thermostaat (± 10 % van 432 ohm) doormeten.
En als je de 12 volt schakelaar eruit kan halen, kan deze ohms gemeten worden op de juiste werking.
Het zijn allemaal metingen die je stap voor stap moet doen, waardoor je een conclusie kan trekken en de volgende stap kan maken.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door RvL » do 11 jun 2020 12:32

RE.gif
Eens, maar je maakt er wel een duidelijke kanttekening bij: spanningsloos. Spanningsloos kan het inderdaad zonder enige vorm van gevaar, er vanuitgaande dat het ook echt spanningsloos is en dat er niet nog ergens een boordaccu in de caravan hangt.

Maar ik werd wel getriggered door deze opmerking van Maarten1988
Ik heb een multimeter gekocht.
Waar stop ik de rode en zwarte meter in?
Het is zeker geen aanval richting Maarten1988, want je kan niet alles weten. Maar als je dan gewoon lukraak wat gaat proberen kan het wel link worden. Even spanning willen meten terwijl de test leads voor stroommeting zijn aangesloten geeft hele 'leuke' effecten.

Daarom zei ik, als je het niet weet begin er dan niet aan knipoog.gif
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”