Koelkast op 12V testen
Re: Koelkast op 12V testen
Achterop de KK zelf meten???
De dikste 2 draden is de 12 volt koeling aansluiting.
Meestal in een kroonsteentje vastgeschroefd.
De dikste 2 draden is de 12 volt koeling aansluiting.
Meestal in een kroonsteentje vastgeschroefd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koelkast op 12V testen
Dan zou de test met de caravanverlichting werken en dat was niet het geval.
Verder is het maar de vraag of de koelkast wel via de geschakelde + zit. Vroeger was dat niet apart. We hebben geen idee over welk bouwjaar caravan we het hier hebben.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Koelkast op 12V testen
Ik denk dat het bouwjaar iets anders moet zijn.
Een Hybride auto kan wel eens een erg intelligent Canbus systeem hebben...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koelkast op 12V testen
En het 12V systeem kan ook nog wel eens aardig onderbemeten zijn omdat het voornamelijk voor de accessoires gebruikt wordt.
Mijn hybride mag je bijvoorbeeld nooit gebruiken om een andere auto mee te starten. De 12V accu is klein en de DC/DC converter is relatief klein en kan minder stroom leveren dan een traditionele dynamo. Dat gezegd hebbende, de 10A voor een koelkast moet wel kunnen.
Mijn hybride mag je bijvoorbeeld nooit gebruiken om een andere auto mee te starten. De 12V accu is klein en de DC/DC converter is relatief klein en kan minder stroom leveren dan een traditionele dynamo. Dat gezegd hebbende, de 10A voor een koelkast moet wel kunnen.
Re: Koelkast op 12V testen
RE.gif
Erwin ik ben het helemaal meet je eens. Je begint iets te meten wat ook makkelijk te doen is, maar een schakelaar meten is voor een leek vaak al heel moeilijk. Je moet op de juiste manier de spanning meten en als je de stroom wil meten, moet je nog eens extra handelingen verrichten.
Ik zou nog even wachten, wat Maarten nog “wel” kan meten !!
Theo
Erwin ik ben het helemaal meet je eens. Je begint iets te meten wat ook makkelijk te doen is, maar een schakelaar meten is voor een leek vaak al heel moeilijk. Je moet op de juiste manier de spanning meten en als je de stroom wil meten, moet je nog eens extra handelingen verrichten.
Ik zou nog even wachten, wat Maarten nog “wel” kan meten !!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Koelkast op 12V testen
Re:
Ja goed punt, geen rekening gehouden met de eventuele kennis van de ts.
@ Daphne ik heb nooit een lamp minder fel zien branden of iets bij aanzetten van koelkast of kraan ofzo(?)
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Ja goed punt, geen rekening gehouden met de eventuele kennis van de ts.
@ Daphne ik heb nooit een lamp minder fel zien branden of iets bij aanzetten van koelkast of kraan ofzo(?)
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
Koelkast op 12V testen
RE.gif
Sorry Erwin,
Ik ben wel met Daphne eens, want als ik alleen het contact van mijn auto aanzet zonder de motor te starten en mijn verlichting (12 volt) in de caravan brandt, dan gaat bij mijn echt wel de verlichting zwakker branden als ik de koelkast van de caravan op 12 volt inschakel.
Wel moet ik zeggen dat bij led verlichting dat tegenwoordig moeilijk te zien is !!!
Theo
Sorry Erwin,
Ik ben wel met Daphne eens, want als ik alleen het contact van mijn auto aanzet zonder de motor te starten en mijn verlichting (12 volt) in de caravan brandt, dan gaat bij mijn echt wel de verlichting zwakker branden als ik de koelkast van de caravan op 12 volt inschakel.
Wel moet ik zeggen dat bij led verlichting dat tegenwoordig moeilijk te zien is !!!
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op wo 10 jun 2020 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Koelkast op 12V testen
Ik geloof ook wel dat het zo kan zijn, ik zie het niet maar heb alleen ledjes.
En ik weet niet wat de ga heeft, die informatie is niet heel groot.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
En ik weet niet wat de ga heeft, die informatie is niet heel groot.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46
Re: Koelkast op 12V testen
Auto komt uit 2013 excuus.
Caravan uit 2003
Zojuist de schakelaar eruit gewipt. Morgen even vervangen. Makkelijkst en goedkoopste 1e stap wellicht:-).
Heb ik dat in ieder geval uitgesloten.
Caravan uit 2003
Zojuist de schakelaar eruit gewipt. Morgen even vervangen. Makkelijkst en goedkoopste 1e stap wellicht:-).
Heb ik dat in ieder geval uitgesloten.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003
Koelkast op 12V testen
Hoi Erwin,
Wel moet ik bekennen dat die opmerking van mijn, nog was toen ik nog halogeen spotjes had, maar nu met led verlichting is dat lastiger.
En wordt toch "weer meten".
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Koelkast op 12V testen
Re:
Ja klopt, alleen als ik het verhaal van de ts lees weet ik niet of hij precies weet hoe.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Ja klopt, alleen als ik het verhaal van de ts lees weet ik niet of hij precies weet hoe.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Koelkast op 12V testen
Bij Erwin en mij is er pas spanning op pen 10 als de motor draait... (meen ik).thmeyer schreef: ↑wo 10 jun 2020 20:41RE.gif
Sorry Erwin,
Ik ben wel met Daphne eens, want als ik alleen het contact van mijn auto aanzet zonder de motor te starten en mijn verlichting (12 volt) in de caravan brandt, dan gaat bij mijn echt wel de verlichting zwakker branden als ik de koelkast van de caravan op 12 volt inschakel.
Wel moet ik zeggen dat bij led verlichting dat tegenwoordig moeilijk te zien is !!!
Theo
Het canbus systeem regelt dat...
Volvo gebruikt een z.g. TRM unit...
Dus dan wordt het zwakkere licht nog moeilijker om te zien, de motor loopt en levert meer spanning..
Wellicht dat TS het onderste koelkast rooster er even af moet halen en zijn met er op de 2 dikke draden moet zetten....
Dan weet je zeker dat er wel of geen 12 volt is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koelkast op 12V testen
Dat is dan een methode om dmv voltmeter te meten of de koelkast flinke stroom vraagt en dus zn ding doet
Staat ie niet op 12 volt, of thermostaat staat verkeerd, dan meet je zeker 12 volt of hoger.
Werkt de koelkast dan zakt de spanning... 1 a 2 volt. Hopelijk niet meer
Voorwaarde... meten bij de koelkast, want je meet dmv spanningsval op de bekabeling van de caravan, stekker en auto.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Koelkast op 12V testen
Hoi Chris,
Je heb helemaal gelijk, bij canbus werkt altijd iets anders als wat we gewend zijn. Ik ging ervan uit van een auto uit 2003 was en die hadden toen nog geen canbus-systeem, vandaar die opmerking van mij. Mijn auto heeft blijkbaar deels canbus, maar ik altijd een geschakelde 12 volt. Maar nu de auto van 2013 is, kan je ervan uitgaan dat deze een canbus-systeem heb en pas belast 12 volt schakelt wanneer de motor draait.
Wat Jij en Erik zegt klopt, maar dan moet weer op de juiste manier kunnen meten !!
Opmerking: Een thermostaat zit alleen in het 230 volt gedeelte.
Dus een cursus "meten", alleen dan is de afstand dan weer een probleem.
Gr. Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op wo 10 jun 2020 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Koelkast op 12V testen
Tja... ik heb TS al over caravandealer en trekhaakmontage gehoord.
Laten die het even uitzoeken.
TS is vermoedelijk geen techneut...
Laten die het even uitzoeken.
TS is vermoedelijk geen techneut...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46
Re: Koelkast op 12V testen
RE.gif
Klopt geen techneut.
Hopelijk geen probleem?
Daarom mijn vraag op dit forum. Had gehoopt dat het vrij eenvoudig uit te zoeken of op te lossen was.
Het lampje is er in ieder geval uit. Die ga ik morgen vervangen.
Mogelijk is dat al de oplossing.
Dank voor het meedenken
Klopt geen techneut.
Hopelijk geen probleem?
Daarom mijn vraag op dit forum. Had gehoopt dat het vrij eenvoudig uit te zoeken of op te lossen was.
Het lampje is er in ieder geval uit. Die ga ik morgen vervangen.
Mogelijk is dat al de oplossing.
Dank voor het meedenken
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003
Re: Koelkast op 12V testen
Geen probleem, maar erg moeilijk om dingen uit te sluiten en moeilijk om kennis zo over te dragen is denk wat er bedoeld word.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Koelkast op 12V testen
En nog weten we niet wat voor caravan het is, of mis ik iets?
Er zijn caravans die van fabriekswege niet op Pool 10 zitten. Er zijn ook caravans waar de 12 volt niet eens op de koelkast zit aangesloten.
Er zijn caravans die van fabriekswege niet op Pool 10 zitten. Er zijn ook caravans waar de 12 volt niet eens op de koelkast zit aangesloten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Koelkast op 12V testen
Nog even een andere opmerking, de groene 230 volt schakelaar moet niet tegelijk met de rode 12 volt schakelaar " ingeschakeld" zijn.... Dan werkt je 12 volt circuit van de koelkast namelijk niet! Dus wanneer je 12 volt inschakelt, moet de 230 volt uitgeschakeld zijn.Maarten1988 schreef:De truc met de verlichting heb ik al geprobeerd. Dan gebeurd er niks.
Ik zal vandaag de caravan dealer eens bellen of zij het weten.
Nog even over de schakelaar. Moet alleen de 12V schakelaar aan staan, of ook de 220?
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46
Re: Koelkast op 12V testen
Ik had mij in de voorstel topic al wel voorgesteld incl welke auto & caravan we hebben.
Heb het nu ook in m’n onderschrift staan.
Heb het nu ook in m’n onderschrift staan.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003
Re: Koelkast op 12V testen
Ha...top Maarten.
Nu hebben we een beeld bij de combi.
Je roert een technisch probleem aan met een lastig controle verhaal.
Tja...en met meten moet je wel weten wat je meet.
Daardoor wordt het gecompliceerd.
Maar gelijk ook dat in jou caravan de 12 volt voor de KK gewoon aangesloten zal zijn.
99,9% zeker.
Nu hebben we een beeld bij de combi.
Je roert een technisch probleem aan met een lastig controle verhaal.
Tja...en met meten moet je wel weten wat je meet.
Daardoor wordt het gecompliceerd.
Maar gelijk ook dat in jou caravan de 12 volt voor de KK gewoon aangesloten zal zijn.
99,9% zeker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Koelkast op 12V testen
Hoi Ab,
Je heb helemaal gelijk, maar dan moet je wel kunnen meten en dat is niet voor iedereen weggelegd.
Ik heb een simpele ohmse meting voorgesteld met de bekende element-weerstand van 1,2 ohm (Ω) op de Jaeger-stekker.
Maar als iemand dat niet kan, moet je daar ook wel begrip voor hebben.
Mijn voorstel is dan: Probeer dan iemand te vinden die dat wel kan !!
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Koelkast op 12V testen
Ik kan het alleen maar eens zijn met het uitbesteden van meten aan eender welke elektrische installatie als je zelf niet weet wat je doet.
Nu loopt het qua lichamelijke veiligheid met 12V meestal niet zo'n vaart, al kan je met b.v. flinke zweethanden toch een schok krijgen. Denk maar eens terug aan zo'n 9V batterij die je voor de lol even tegen je tong zet.
Maar het probleem met niet weten wat je meet is dat niet (tromgeroffel) niet weet wat je meet. Een meetfout is dan zo gemaakt, met mogelijk schade aan apparatuur tot gevolg. Zeker als je per ongeluk kortsluiting maakt door verkeerd te meten. Afhankelijk van de stroom die kan gaan/gaat lopen puntlas je de meetpennen aan de draad of schakelaar.
Of wellicht toch een elektrische schok omdat je per ongeluk niet aan de 12V zit te meten maar aan de 230V.
Kortom, een elektrische installatie is niet iets om lichtzinnig mee om te springen in mijn ogen.
Nu loopt het qua lichamelijke veiligheid met 12V meestal niet zo'n vaart, al kan je met b.v. flinke zweethanden toch een schok krijgen. Denk maar eens terug aan zo'n 9V batterij die je voor de lol even tegen je tong zet.
Maar het probleem met niet weten wat je meet is dat niet (tromgeroffel) niet weet wat je meet. Een meetfout is dan zo gemaakt, met mogelijk schade aan apparatuur tot gevolg. Zeker als je per ongeluk kortsluiting maakt door verkeerd te meten. Afhankelijk van de stroom die kan gaan/gaat lopen puntlas je de meetpennen aan de draad of schakelaar.
Of wellicht toch een elektrische schok omdat je per ongeluk niet aan de 12V zit te meten maar aan de 230V.
Kortom, een elektrische installatie is niet iets om lichtzinnig mee om te springen in mijn ogen.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
Koelkast op 12V testen
RE.gif
Ook met jouw ben ik het helemaal eens.
Maar meten is niet altijd alleen weten.
Je moet ook conclusies kunnen trekken aan de metingen en vervolg stappen kunnen maken.
Meten hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn.
Wanneer er geen enkele spanning (12 volt en 230 volt) op de caravan is aangesloten kan je diverse ohmse-metingen doen.
Bijvoorbeeld vanaf de “Jaeger-stekker” het element van de 12 volt (1,2 ohm) koelkast, het element 230 volt met
ingeschakelde thermostaat (± 10 % van 432 ohm) doormeten.
En als je de 12 volt schakelaar eruit kan halen, kan deze ohms gemeten worden op de juiste werking.
Het zijn allemaal metingen die je stap voor stap moet doen, waardoor je een conclusie kan trekken en de volgende stap kan maken.
Theo
Ook met jouw ben ik het helemaal eens.
Maar meten is niet altijd alleen weten.
Je moet ook conclusies kunnen trekken aan de metingen en vervolg stappen kunnen maken.
Meten hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn.
Wanneer er geen enkele spanning (12 volt en 230 volt) op de caravan is aangesloten kan je diverse ohmse-metingen doen.
Bijvoorbeeld vanaf de “Jaeger-stekker” het element van de 12 volt (1,2 ohm) koelkast, het element 230 volt met
ingeschakelde thermostaat (± 10 % van 432 ohm) doormeten.
En als je de 12 volt schakelaar eruit kan halen, kan deze ohms gemeten worden op de juiste werking.
Het zijn allemaal metingen die je stap voor stap moet doen, waardoor je een conclusie kan trekken en de volgende stap kan maken.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Koelkast op 12V testen
RE.gif
Eens, maar je maakt er wel een duidelijke kanttekening bij: spanningsloos. Spanningsloos kan het inderdaad zonder enige vorm van gevaar, er vanuitgaande dat het ook echt spanningsloos is en dat er niet nog ergens een boordaccu in de caravan hangt.
Maar ik werd wel getriggered door deze opmerking van Maarten1988
Daarom zei ik, als je het niet weet begin er dan niet aan
Eens, maar je maakt er wel een duidelijke kanttekening bij: spanningsloos. Spanningsloos kan het inderdaad zonder enige vorm van gevaar, er vanuitgaande dat het ook echt spanningsloos is en dat er niet nog ergens een boordaccu in de caravan hangt.
Maar ik werd wel getriggered door deze opmerking van Maarten1988
Het is zeker geen aanval richting Maarten1988, want je kan niet alles weten. Maar als je dan gewoon lukraak wat gaat proberen kan het wel link worden. Even spanning willen meten terwijl de test leads voor stroommeting zijn aangesloten geeft hele 'leuke' effecten.Ik heb een multimeter gekocht.
Waar stop ik de rode en zwarte meter in?
Daarom zei ik, als je het niet weet begin er dan niet aan
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)