Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 4 jun 2020 10:45

Ik heb 't op identieke wijze gedaan. Stip met. Een watervaste stift op de koelkast en klaar is kees.

Maar toch dat is niet "de" oorzaak, ons eerste kippetje had ook zo' 'n lauw geval. "tuinen" hielp niet. En nu... Al 18 jaar ijskoude drankjes.

@micky: dat van die koelpasta had ik ook gezien, maar dat bleek niet de oorzaak te zijn. En fans helpen vaak prima - maar waar is de posting waarin de oorzaak is vastgesteld ipv dat het vermoed wordt. Dat is toch ietwat onbevredigend. Het zijn best wel dure apparaten die koelkasten en verwisselen is ook niet zo 1-2-3 gedaan. Raar toch dat er geen duidelijkheid verschaft wordt (door de leverancier bijvoorbeeld)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Gerardo » do 4 jun 2020 11:06

Mensen toch, het is echt geen rocket science. Een absorbtie koelkast kan prima vriestemperaturen bereiken bij een buiten temperatuur van tegen de 40°c. Zelfs in het koelkast gedeelte. Daarvoor dient het ding zijn warmte wel kwijt te kunnen. Het ogenschijnlijk tegenstrijdige lijkt dat er juist warmte opgewekt moet worden om het kookpotje te laten functioneren. De warmtewisselaar die als taak heeft de onttrokken warmte uit de binnenzijde van de koelkast aan de langsstromende lucht af te geven bevind zich in het zelfde compartiment achter de koelkast als de kookpot. In de basis niet optimaal maar als ontwerpkeuze wel begrijpelijk. We willen tenslotte een zo compact mogelijk geconstrueerde koelkast. Het ontstane probleem is ook niet onoverkomelijk zolang de warmte wisselaar maar met voldoende luchtstroom gekieteld word. Die lucht moet koeler zijn dan de af te geven warmte. 40°c buitenlucht temperatuur is nog altijd kouder dan de vloeistof temperatuur die de warmtewisselaar in gaat. Zolang je ervoor zorgt dat er geen stilstaande of traag stromende warme lucht achter de koelkast ophoopt, werkt het ding uitstekend. Vandaar dat een beetje hulp van een fan met inachtneming van de functie van het kookpotje, de koelkast alleen maar beter laat presteren. En ja dan kun je hem ook volledig opendraaien zodat je ijsjes kunt invriezen in je koelgedeelte. In een ander draadje op dit forum heb ik vorig kaar foto's geplaatst. In Kroatië bij 30° ++ temperaturen, - 2°c in de koelkast. Easypeasy

viewtopic.php?p=698451#p698451
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 13:58

RE.gif
Ondertussen heb ik in mijn laatste 3 caravans al dit "foefje" ingebouwd.
En steeds verder geperfectioneerd... nu versie 4.0 ..
Nu is het een volledig autonoom werkend ventilatorstel...
Geen omkijken meer naar...
( o nee... da's niet waar, elk jaar maak ik de fan blaadjes even schoon, scheelt geluid en functie herstel)

Dometic USA maakt dus wel fans achterop de KK.
Die schakelen aan mbv een Clixon...
Aan bij 55 graden en weer uit bij 35 graden.
De clixon zit op een van de koelvinnen.
Dat heb ik nu elektronisch nagemaakt ... een elektronische thermostaat, de W1209 van Aliexpress met de sensor ook op de koelvinnen.
Wat de buitentemperatuur ook is...
Mijn bier is ijskoud en ijsjes maken in Spanje is geen probleem.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Ab » do 4 jun 2020 14:18

De mijne doet datzelfde in Kroatië. mrgreen.gif
Zonder ventilatoren.
In Spanje kom ik niet ( meer)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 4 jun 2020 15:19

Gerardo schreef:
do 4 jun 2020 11:06
Mensen toch, het is echt geen rocket science. Een absorbtie koelkast kan prima vriestemperaturen bereiken bij een buiten temperatuur van tegen de 40°c.
<knipperdeknip>

Easypeasy
Het principe is genoegzaam bekend, en een fan is altijd goed en nooit weggegooid geld - maar sommige absorbtiekoelkasten koelen gewoon onvoldoende - linksom of rechtsom. En het ligt niet zozeer aan de gebruiker. Bij mijn eerste Kip: een lauwe dometic (of electrolux heette het toen) bij mijn huidige Kip: steenkoud. Zonder fans.

Heeft er iemand hier op het forum ooit een slecht koelende koelkast gehad, waarbij het probleem werd verholpen - en waarbij werd aangegeven: "De oorzaak was X, en zo hebben wij het opgelost"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Micky » do 4 jun 2020 15:50

RE.gif

Onze koelkast was afgelopen weekend bij aankomst met dichte voortent 11-12 graden, de fan liep.
tent open elementen in de vriezen en binnen een paar uur 5 graden, later in de avond zelfs 0 graden.
de fan werkt alleen als de koelkast de warmte echt kwijt kan, een voortent van 45 graden is gewoon te veel.

conclusie zoals al vaker hier geschreven, in de hitte met ventilatoren en 2 koelelementen in het vriesvak (dit mogen ook ijsjes zijn, als de vriezer maar gevuld is) krijgen wij hem op het strand in Zuid Frankrijk bij 40 graden tot een acceptabele temperatuur, halen we de vriezer leeg, dan bereiken we maar een graad of 10 met fan, zonder fan nog warmer.
echter moet ik nog steeds de nieuwe koelpasta aanbrengen, wellicht dat het dan nog wat beter wordt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 4 jun 2020 15:56

Maar Micky, dat bedoel ik dus: we weten niet waarom de ene koelkast wel goed genoeg koelt en de ander niet - en we proberen dus om het probleem heen te werken. Toch een volstrekt onbevredigende situatie voor een apparaat van meer dan 600,- (en de rest - bij de grote jongens)? Is het waterstof eruit gelekt, is de montage k...met peren, of wat???
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door appellover » do 4 jun 2020 16:03

Bij Thetford in EttenLeur is de oplossing : ga in de schaduw staan en bij hoge temperaturen over op electra.
Ze vonden het prima zo.
Als ze de koelribben nou wit maken in plaats van zwart en ribben en leiding verdubbelen,scheelt al een slok.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 4 jun 2020 16:22

Of je past een Fendt-ilator toe (flauw - maar kon het niet laten).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Micky » do 4 jun 2020 16:23

dieseltijger schreef:
do 4 jun 2020 15:56
Maar Micky, dat bedoel ik dus: we weten niet waarom de ene koelkast wel goed genoeg koelt en de ander niet - en we proberen dus om het probleem heen te werken. Toch een volstrekt onbevredigende situatie voor een apparaat van meer dan 600,- (en de rest - bij de grote jongens)? Is het waterstof eruit gelekt, is de montage k...met peren, of wat???
Ik weet het niet hoor, mijn koelkast is 31 jaar oud, samen met de compressorbox red ik me wel, de meeste nieuwe koelkasten hier doen het goed, zeker na het plaatsen van een ventilator, die verhalen lees jij toch ook scratch.gif of zijn er hier veel leden met een niet naar behoren werkende koelkast na het plaatsen van ventilatoren?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 4 jun 2020 16:36

O, mijn fout in dat geval. Niets aan de hand dus met absorbtiekoelkasten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door WillyL » do 4 jun 2020 16:50

Veel heeft te maken met de schouwwerking achter de koelkast.
Is de doorstroom gemakkelijk en geholpen door bv schuine panelen onder en boven de koelkast, ter hoogte van de luchtin- en uitlaat dan zal een fan helpen, maar niet al te veel. Bij towermodellen is de schouwtrek sowieso groter want langer.
Zit er te veel obstructie achter de koelkast of kan een (onzichtbare) turbulentie ontstaan dan zal het afvoeren van de overtollige warmte ook niet je dat zijn. Dit kan bv wanneer bovenaan er nog een leegte is tussen koelkast en bovenblad en de verluchting iets lager zit ( of dit denk ik toch).
Verder kan de ouderdom ook een rol spelen, de warmtegeleidende pasta achter het koelelement in de caravan kan uitdrogen. Dan is het doorgeven van de warmte ook niet meer optimaal.
En natuurlijk een lek in het circuit, dat kan ook (doorroesten of scheurtje in de leidingen).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door ArnoM » do 4 jun 2020 17:31

Micky schreef:
do 4 jun 2020 16:23
of zijn er hier veel leden met een niet naar behoren werkende koelkast na het plaatsen van ventilatoren?
Volgens mij niet een.
Na het plaatsen van ventilator(en) werkt het over het algemeen prima.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Micky » do 4 jun 2020 17:32

dieseltijger schreef:O, mijn fout in dat geval. Niets aan de hand dus met absorbtiekoelkasten.
Jij deed net of het allemaal drama is en volgens mij valt dat wel mee, dat is mijn punt....


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 4 jun 2020 18:11

Nee hoor. Dat is jouw interpretatie - ik geef alleen aan dat ik het onbevredigend vind dat de oorzaak van de gebrekkige koelprestaties onbekend is. Echt waar!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door myalexx » do 4 jun 2020 19:29

Er zijn al tijden compressor koelkasten leverbaar die dezelfde inbouwmaten hebben, dan is het probleem opgelost.
Geld technisch is het niet, want ze kosten hetzelfde.

Heb met dometic gepraat tijdens de beurs.
Die beste man vertelde mij dat de koelkasten er zijn en dat het prima kan, alleen dat de bouwers ze er niet in plaatsen..
Hij vertelde overigens dat hij vermoede dat het kwam door het niet op gas kunnen werken en geluid..

sja, ik zou zeggen bied de optie aan bij een nieuwe caravan incl lithium accu set ofzo "standalone"
Geluid, sja airco maakt meer geluid denk ik awhoea.gif

Paar jaar terug nog paar weken gekampeerd met een tent en compressor koelbox 1m naast me, heb prima geslapen whistle.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Gerardo » do 4 jun 2020 19:35

dieseltijger schreef:
do 4 jun 2020 15:19
Gerardo schreef:
do 4 jun 2020 11:06
Mensen toch, het is echt geen rocket science. Een absorbtie koelkast kan prima vriestemperaturen bereiken bij een buiten temperatuur van tegen de 40°c.
<knipperdeknip>

Easypeasy
Het principe is genoegzaam bekend, en een fan is altijd goed en nooit weggegooid geld - maar sommige absorbtiekoelkasten koelen gewoon onvoldoende - linksom of rechtsom. En het ligt niet zozeer aan de gebruiker. Bij mijn eerste Kip: een lauwe dometic (of electrolux heette het toen) bij mijn huidige Kip: steenkoud. Zonder fans.

Heeft er iemand hier op het forum ooit een slecht koelende koelkast gehad, waarbij het probleem werd verholpen - en waarbij werd aangegeven: "De oorzaak was X, en zo hebben wij het opgelost"
Ze gaan wel eens lek waarbij het ammoniak als eerste verdampt. Die zal nooit meer koud worden. Soms ontstaan er kristallen in absorptie koelkasten die te lang hebben aangestaan terwijl ze niet ongeveer waterpas hebben gestaan. Door het verhitten van de kookpot terwijl de caravan te scheef staat kan er geen ammoniak in terug stromen en vermengen met het water. Hierdoor ontstaan er uit het ammoniak kristallen die het leiding circuit kunnen verstoppen. Koelkasten die dit pijntje onder de leden hebben zijn ook niet meer tot koelen te porren. Even een copy paste:

Leveling Absorption Refrigerators.
Continuing to operate the unit while it is overheating causes sodium chromate particles to crystallize and the crystals will block sections of pipes. Once an absorption refrigeration unit has become blocked, it is useless.

Bron: http://haderhvac.com/blog/rv-hvac-absor ... %20useless.

Je ziet er zijn dus ook koelkasten die gewoon kaput stukski dood zijn. Als je die gaat meenemen in de discussie of een fan wel of geen zin heeft achter je absorptie koelkast dan zijn we rap klaar. Achter zo een koelkast kun je een GE 90 turbofan jet engine plaatsen om te waaien. Hij koelt nooit meer.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Ab » vr 5 jun 2020 09:24

De reden dat de compressor koelkasten eigenlijk alleen op aanvraag ingebouwd worden, is vooral dat je dan niet meer selfsupported kunt kamperen.
Zonder een fikse accucapaciteit te installeren, en de daarbij behorende laadregelaars, zonnepanelen enz. Dat wordt duur...
Gas zit er toch al in elk kampeermiddel.
Eigenlijk is het onzin bij caravans.. Die staan praktisch nooit zonder stroompaal.
Campers is weer een ander verhaal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Chris » vr 5 jun 2020 10:43

RE.gif
Klopt...
Er is een Thetfort, de T1152 koelkast... compressor en die werkt op 12 volt.
Kan self supported zijn als je 2x een 95Ah accu bij je hebt.
Daar kan ie 2,5-3 dagen op werken.
Alleen 12 volt dus... compressor... geen gas en geen 230 volt aansluiting op die kast.
152 liter...

Fraai maar duur ding...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door myalexx » vr 5 jun 2020 11:08

De reden waarom men het gas gebruikt omdat hij op 12v slecht koelt ( voornamelijk de grote )

Als hobby 300.000 100ah lithium accu's besteld en die daardoor voor een aantrekkelijke prijs kan verkopen bij een nieuwe caravan ben je er al.

Tevens wat ab zegt, meeste caravans hangen 24/7 aan de 220v

Maar Ab, je zegt alleen op aanvraag.
Ik heb nog geen boekje of iets gezien waar dat in staat?
Waarschijnlijk specifiek aan de dealer vragen waarna je een nieuwe koelkast a 1000e kan betalen en nog montage kosten.
Terwijl als dit af fabriek gebeurt kost het niks extra ( absorptie kost hetzelfde )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Jekihero

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Jekihero » zo 7 jun 2020 17:07

VIP Premium schreef:
do 4 jun 2020 08:13

Knipperdeknip
Ab, gewoon even een vraag van mijn kant om van te leren.

Waarom bouwt Fendt een koelkast wel goed in en andere merken (die je niet wilt noemen) niet. scratch.gif

Heb zojuist eens op mijn gemak achter de roosters gekeken. Zowel onder als boven zijn afrondingsplaten ingebouwd waardoor de luchtstroom wordt geleid. De bovenste luchtgeleidingsplaat eindigt t.p.v. de bovenrand v.h. bovenste rooster met een mooie flauwe bocht. Het is geen doodlopende vierkante bak boven het rooster waar warme lucht kan verzamelen en botst met de stijgende warme lucht waardoor de stroming wordt beperkt. Onder het zelfde laken een pak. Het ziet er verzorgd en doordacht uit en is netjes uitgevoerd. Geen idee of alle merken dit zo doen, maar bij mijn vorige caravans, Hobby '88 en TEC '02 was dit zeker niet zo.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23437
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door PD » zo 7 jun 2020 17:11

RE.gif
Die afgeronde luchtgeleidingen zitten in alle moderne caravans thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door Ab » zo 7 jun 2020 21:05

Dat zou in ieder geval wel zo moeten zijn. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23437
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Heeft de koelkast in nieuwe Fendts ventilator nodig?

Bericht door PD » zo 7 jun 2020 21:49

RE.gif
Van onze Premium weet ik het zeker, zelf gezien tijdens inbouw van de ventilatoren thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”