Koelkast vraagje

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » vr 20 mar 2020 16:12

Hello...
Heb even een paar dagen de caravan vd deur ivm (eerste keer sinds aanschaf) grote schoonmaak ;-)

Wat me opvalt;
In de verdeeldoos is een wit met blauwe draad 'over'...
Nu heb ik (caravan aan auto gekoppeld) eea getest;
Alles werkt, ieder lampje en waterpompje e.d.
Maar de koelkast betwijffel ik...

Ik zie dat de verlichting in de koelkast brandt als ik de deur open, maar ik hoor niets aanslaan / brommen.
De koelkast staat op de 12V stand.

Kan ik ervanuit gaan dat de koelkast het doet als het lampje gevoedt wordt? Of mag ik daar niet vanuit gaan en moet ik nog even kijken waar de draad voor dient die over is?

Volgens de handleiding;

- blauw/wit = koelkast

Thanx

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Fred G » vr 20 mar 2020 16:19

De koelkast zal je niet horen brommen. Want er zit geen motortje in. Absorpsie-systeem.
Je kunt t misschien beter even op de vaste stroom (230 V) testen ipv de auto accu, want die trek je zo leeg met de koelkast.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » vr 20 mar 2020 16:30

Dank vd tip! Heb de auto even aan ten tijde vh meten.

De draad die over is betreft de blauw/witte, die normaal via contact gestuurd is. Zal zo nog even testen.
ALS dat zo is dan gaat die op de pool die nu de koelkast voedt (helemaal blauw), want dan zou de koelkast ALTIJD spanning trekken als hij is aangekoppeld, lijkt me onhandig.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » vr 20 mar 2020 16:49

Net ff gemeten...idd...
Degene die over was is degene die ik vanaf nu gebruik.
Motor aan》 spanning in caravan (en dus koelkast(lamp) aan).

Degene die continu voedt heb ik gebruikt voor mn achteruitijdcamera, die koppel ik toch af en is apart gezekerd.

Had eigenlijk verwacht dat de koelkast helemaal alleen gevoedt zou zijn, maar vanaf het blokje waar deze kabel op zat gaat een DIKKE draad, ik vermoed ri meterkast.
Prima zo, heb geen spanningslek als hij aan de auto zit met motor uit...wel fijn idee.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Chris » vr 20 mar 2020 17:02

RE.gif

Bij vrijwel alle koelkasten in caravans waar een lampje inzit, zal dat lampje NIET op dezelfde 12 volt aangesloten zijn als het verwarmingselement van de KK in de 12 volt stand.
Leuke truuk om dat te weten/constateren...

sluit de caravan aan op de auto... zonder de motor te starten.
Open de deur van de KK.... en let op het lampje... Brand !! als het goed is.
Doe dan eens een flinke andere lamp binnen aan... zie je dan het KK lampje iets minder fel worden???
Dan staat het KK lampje op de niet geschakelde ( de KK) 12 volt.

Andersom..
Start de motor van de auto... doe de KK deur weer open... let op de lichtsterkte van het lampje..
schakel nu over met de KK selectieknop van b.v. gas naar 12 volt of 230 naar 12 volt.
Als de lichtsterkte flink zwakker wordt staat die verlichting op de KK 12 volt, de geschakelde.
Maar...
Dan zou het lampje ook niet branden als de motor uit is...
Deze laatste is dan eigenlijk fout geschakeld..

Nog eentje..
Als je de KK heen en weer van 230 volt naar 12 volt schakelt ( aangekoppeld aan de auto) dan moet je wel de binnenverlichting of de verlichting in de KK wat zwakker zien worden.
Zie je dat niet... dan werkt de KK vermoedelijk niet op 12 volt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » vr 20 mar 2020 17:18

Situatie nu:

Auto uit: geen lampje aan

Auto aan: lampje aan, OOK als de schakelaar naar 230 of gas wordt gezet (geen 230 of gas aangesloten overigens!)

Indien een EXTRA lamp aangezet wordt is te zien dat de koelkast lamp zwakker brandt

Zoals gezegd heb ik de CONTINU voeding ook niet in gebruik (alleen tbv camera). Dus dat NIETS brandt bij motor uit vat ik nog.

Dan zou ik wss dus moeten achterhalen welke draden naar de koelkast lopen. Bah ;-( dacht klaar te zijn

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Koelkast vraagje

Bericht door r.obbink » vr 20 mar 2020 18:45

Het is misschien handig als je wat meer info geeft....

bijvoorbeeld: aansluiting caravan-auto... (13 polig, Jaeger, weST)

Loopt er een constante stroomdraad door die 13 polige? Of is dat niet aangesloten.

Ik denk dat Chris je hier beter uitleg kan geven want hij is de forum-stroom-goeroe blij.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » vr 20 mar 2020 19:42

Betreft zo.n West variant, moet ivm de Truma mover (zit zo.n extra doos op de dissel).

Zoals gezegd;
Binnen komt de bedrading binnen vanaf de auto, dus zowel die constante als de geschakelde.
Vanaf de verdeeldoos is te zien dat de dikke plus en min van de caravan gevoedt wordt vanuit de auto.
(Zit dus OF op constante OF de geschakelde).

Als ik de spanning onderbreek op die dikke kabels (die vermoedelijk ri de meterkast lopen) dan is alles spanningsloos.

ALS de koelkast gevoedt wordt vanuit de aanvoer van de auto EN dat staat los van de verlichting dan zou er dus DUBBELE bedrading ri de koelkast lopen lijkt me.
Dan zou de bedrading tbv het koeldeel dus op 1 van genoemde draden aangesloten moeten worden.

Maar ik zie zo gauw maar een setje draden ri koelkast lopen, erg dunne (wit/rood) en die gaan naar het waterpompje.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Chris » vr 20 mar 2020 20:02

Jepen schreef:
vr 20 mar 2020 17:18
Situatie nu:

Auto uit: geen lampje aan

Auto aan: lampje aan, OOK als de schakelaar naar 230 of gas wordt gezet (geen 230 of gas aangesloten overigens!)

Indien een EXTRA lamp aangezet wordt is te zien dat de koelkast lamp zwakker brandt

Zoals gezegd heb ik de CONTINU voeding ook niet in gebruik (alleen tbv camera). Dus dat NIETS brandt bij motor uit vat ik nog.

Dan zou ik wss dus moeten achterhalen welke draden naar de koelkast lopen. Bah ;-( dacht klaar te zijn
Dit betekend ( als ik het goed snap) dat de geschakelde voeding uit de auto nu alles voorziet van spanning.
Dat is i.p. niet de normale situatie.
Normaal is alles werkt in de caravan bij stilstaande motor.
En de KK koelt alleen op 12 volt bij draaiende motor.

Oo... er is wel e.e.a. geknutseld in jou caravan door de vorige eigenaar.
Maar... ik "verdenk" de West steker... die is n.l. ook niet origineel... dat is een Jaeger 13 n.l.

Zit alles wel correct aangesloten in de West ???

En door met de KK...
Als dus de verlichting in de caravan brand... ( de motor draait) ...zie je dan de binnen verlichting zwakker worden als de KK omgeschakeld wordt van gas naar 12V of van 230 naar 12 V..
Voorwaarde is dat er geen gas en geen 230 volt is aangesloten.. puur alleen om te kijken of er een grote stroomverbruiker bij komt in het 12 volt systeem.
( Ik denk niet dat je lichtverschil ziet... dus de KK werkt niet op 12 V .. de West steker??? )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » vr 20 mar 2020 20:17

Zal zo nog eens kijken!
Maar denk dat de stekker wel ok is, omdat ik netjes een blauwe en wit blauwe zie die ook daadwerkelijk constant en geschakelde plus zijn.

Check het zo even...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Chris » vr 20 mar 2020 20:24

RE.gif
t' Wordt nog eens tijd dat er samen gemeten gaat worden.
Effe wachten.... effe zelf prutsen nog... t'komt goed..
Komt tijd komt raad is een bekend spreekwoord... de tijd is er nog niet dus..
Voordat jij op vakantie gaat met je paleis werkt het allemaal... vast.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » vr 20 mar 2020 20:38

:oops: jep :-)
Leer er wel weer een hoop van ;-)

Zie achter de koelkast dat een WCD (via verdeeldoos) gevoedt wordt vanaf de meterkast. Vanuit diezelfde doos loopt een kabel mer stekker vd koelkast.
Dat zal de 230 stekker zijn.

Zie verder enkel een kabel met bruin,wit en zwart die hoek ingaan maar dat zijn de kleuren van achterlichten.

Met motor aan, en dus spanning binnen, reageert het lampje niet op wijzigen van de standen. Altijd even fel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Chris » vr 20 mar 2020 20:40

Met motor aan, en dus spanning binnen, reageert het lampje niet op wijzigen van de standen. Altijd even fel.

RE.gif
Dan doet de KK het niet op 12 volt..
Laatst gewijzigd door Chris op vr 20 mar 2020 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Chris » vr 20 mar 2020 20:46

Maar... waar die fout dan zit???
Ik blijf erbij denken dat er toch een misser ergens zit..
Want..
Wat nu op de geschakelde 12 volt werkt hoort dus eigenlijk op de constante 12 volt te werken..dus pen 9 van de Multicon / West.
Dat lijkt nu op pen 10 te zitten... en da's een misser.
Maar waar is dan de bedrading van pen 9 gebleven en de bedrading van de KK die op 10 had moeten zitten.
Zoeken zoeken....
In die broodtrommel onder het bed misschien??

We zagen al eerder.... er is wat gestoeid met de bekabeling....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » vr 20 mar 2020 20:58

Resumerend kan kan ik in ieder geval stellen dat hij het zeker niet doet op 12V door de test.
Ook even rooster verwijderd en geluisterd en gevoeld, helemaal 'dood'.
Zal met de vakantie de koelkast proberen uit te bouwen, als dat een beetje simpel te doen is. Dan volg ik gewoon de bekabeling.

Die 'oude' rommel is allemaal wel weg, geen gekke kabels meer gelukkig.

Zal hem morgen even aan de 230v hangen, als ik het goed begrepen heb zou er dan geen 'geflikker' van verlichting moeten zijn

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » za 21 mar 2020 08:52

Bedacht nog iets:
Zie een vrij dikke kabel ri koelkast lopen EN daar niet verder doorlopen.
Heb er direct spanning op gezet vanaf de accu.

Verwachtte dat ALS de bedrading tbv koelkast was de koelkast aan zou gaan, te zien doordat de verlichting aangaat.
Maar helaas...als daar spanning op staat gaat het lampje niet aan.

@Chris

Weet jij toevallig of de verlichting apart gevoedt wordt van de koelkast? Dus:
Kan de koelkast aanstaan als de verlichting niet brandt?

Dit is echt de enige kabel die 'over' is namelijk

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4192
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Koelkast vraagje

Bericht door WillyL » za 21 mar 2020 09:47

Kan je het merk/type van de koelkast geven? Heb je een handleiding?
Een koelkast heeft tegenwoordig, nu wel reeds lang, 2 12. Volt aansluitingen achteraan. Een voor de koeling en een voor dat lampje.
Met het merk en type kunnen we of jij op het internet of in de documentatie uitvogelen hoe aan te sluiten.
Het feit dat voordien je 12 v lampje steeds werkte maakt dat die aansluiting in alle geval OK was.
De andere die nu dus vrij zat moet dan ergens anders aangesloten worden.

Puur als voorbeeld zie sectie E1.9.3 op https://www.electrolux-ui.com/DocumentD ... 0202NL.pdf
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast vraagje

Bericht door thmeyer » za 21 mar 2020 10:09

RE.gif
Beste Iepen,

Als je denkt de draden van de caravan koelkast gevonden te hebben , dan is het mogelijk om deze Ohms door te meten.
De weerstand van z’n element moet ± 1,2 Ohm zijn.
Om zeker te zijn: Moet je bij deze metingen bij keuzeschakelaar “Aan” 1,2 ohm meten en bij “Uit” oneindig meten.
Dit zou je ook op de contacten van de Multi-WeST 10 en 11 kunnen meten !!
Wanneer de caravan koelkast verlichting goed geschakeld is, moet deze via de constante stroom draad gekoppeld zijn.
Op deze manier blijft koelkast verlichting van de caravan bij zowel op gas, 230 volt en achter de auto altijd functioneren.
Bij de Multi-WeSt is de permanente stroomdraad zijn het de contacten 9 en 13.

Deze meting kan ook bij de 230 volt-stand en daar is de weerstand van het 230 volts verwarmingselement 423 Ohm. (zie de info link)

Info link: Testen van de electrische verwarmingselementen

Theo
Bijlagen
13-polige Multicon WeST.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Chris » za 21 mar 2020 13:12

Jepen schreef:
za 21 mar 2020 08:52
@Chris

Weet jij toevallig of de verlichting apart gevoedt wordt van de koelkast? Dus:
Kan de koelkast aanstaan als de verlichting niet brandt?

Dit is echt de enige kabel die 'over' is namelijk
Eigenlijk niet... als je over 12 volt praat tenminste.
De verlichting in de KK en het 12Volt element werken op 2 verschillende sets bedrading.
De binnenverlichting staat op hetzelfde systeem als alle 12 volt in de caravan ( ook uit de auto dus als er geen 230 Volt is)
En de KK op 12 volt werkt alleen via dikke kabels die tussen die broodtrommel voorin en de KK achterkant moeten zitten.
Als je achterop de KK kijkt zie je ook 3 sets elektrische aansluitingen... kroonsteentjes..
12 volt KK verlichting... dunne draadjes.
12 volt koelsysteem... dikke draden.
230 volt drie draden, bruin/blauw/geel-groen.

M.a.w. de verlichting in de KK kan dus branden zonder dat de KK koelt op 12 volt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Jepen » za 21 mar 2020 19:33

Mega bedankt! Helaas moest hij weer naar de stalling, bah :-(
Ben weer stukken verder, weet vrijwel zeker welke draden het nu zijn.

Net voor ik wegging zag ik dat mn achteruitrijdlicht niet werkte...meteen weer balen en meten...blijkt de bumper (onlangs vervangen) wel voorzien van lamp, maar niet bedraad.

Besefte heel niet dat veel caravans die wat ouder zijn dat niet hebben ;-)

De stalling, die ook caravangarage is, gaat kijken wat het kost om een extra 'plusje' te trekken. Als ze voor een paar tientjes meer meteen ff de boel willen nalopen, graag...

Anders ga ik van de zomer een keer ene Chris blijmaken met een fles X of iets anders :-) en ff mss samen koekeloeren.

Caravan is echt helemaal top, maar degene die de bedrading gedaan geeft was denk ik blind :-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Chris » za 21 mar 2020 20:15

RE.gif
Ja hoor es.... ik heb totaal geen verstand van pindakaas hoor.. ieder zijn "ding".
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Tafkah » za 21 mar 2020 22:46

thmeyer schreef: Knip
Dit zou je ook op de contacten van de Multi-WeST 10 en 11 kunnen meten !!
Knip
Theo
Geen flauw idee wat voor een caravan het is, maar Kip heeft de onhebbelijkheid om 11 op 12 te zetten. Dan doet de koelkast het niet...
Even 12 terugplaatsen naar 11 en het probleem is opgelost..

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast vraagje

Bericht door thmeyer » za 21 mar 2020 23:41

RE.gif
Sorry Tafkah,

Ik heb jaren een Kip caravan gehad en nu een Avento (Made by Kip) die geleverd werd met een Multicon WeST aansluiting zoals de 2 bijlages.

De Jaeger- en de Multicon WeST (ISO 1724 (NEN 6120) zijn de aansluitingen gelijk !

Als dat bij jouw anders is, dan is toch anders aangesloten als dat gebruikelijk is.

Theo
Bijlagen
13-polige aansluiting van een Kip Caravan.JPG
Multicon WeST aansluiting bij een Kip Caravan.JPG
Multicon WeST aansluiting bij een Kip Caravan.JPG (33.98 KiB) 2023 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast vraagje

Bericht door Ab » zo 22 mar 2020 10:53

Niet alleen Kip doet een en ander wel eens afwijkend.
Fendt zette de koelkast jarenlang standaard op pool 9.
Nog meer Duitse caravans trouwens ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Koelkast vraagje

Bericht door Tafkah » zo 22 mar 2020 23:09

Tja, ik heb alleen ervaring met mijn Grey-line, mijn Shuttle en de Isa White van mijn ouders die allemaal hierop aangepast moesten worden.

Mijn Greyline is van Jaeger naar 7 polig naar multicon west gegaan. Bij de laatste aanpassing (door de Kip dealer) is hij opnieuw op 12 aangesloten.

Weetje, waar of niet waar... ik deel alleen mijn ervaringen. Doe ermee wat je wil....

(Overigens zijn meer mensen met deze ervaringen :https://caravantrekker.nl/vragen/vraag_ ... p?id=43395. Kip en Avento zijn blijkbaar niet hetzelfde, ondanks dat ze uit dezelfde fabriek komen ).

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”