Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door WillyL » wo 25 mar 2020 10:21

RE.gif C forum4.gif applaus.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Chris » wo 25 mar 2020 10:50

Morgoth schreef:
wo 25 mar 2020 08:38
Ik dacht dat Volvo's niet stuk konden? awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Myalexx ook blij.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 25 mar 2020 13:13

watnu schreef:
wo 25 mar 2020 09:09
Eigenlijk gaat het erom of het veilig is dat die koelkast op gas aanstaat.
Of je het nu kan beschouwen als open vuur of niet in de omgeving van een benzinepomp kunnen benzinedampen blijven hangen en hoe klein de kans ook dat kan heel gevaarlijk zijn, hoef ik je eigenlijk niet te vertellen.
Dus voorzichtigheid is beter dan je af te vragen of het nu open vuur is of niet. Onze koelkast die op gas staat gaat 100 meter voor het tanken uit.
Ik doe tijdens de reis eigenlijk alleen maar bij één gelegenheid de gasbrander van de koelkast uit: als deze in het ruim op een veerboot staat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Jaap van Duijn » wo 25 mar 2020 14:54

@dieseltijger,

Let op de bemanning controleerde in verleden steeds of de kraan wel dicht stond en plakte een rood label bij de gas kast.
Ook voelden ze even aan de koelkast roosters voor warmte afgifte. Het is ook immers hun leven en veiligheid waar een ander mens slap mee omgaat.
En veilig dat maakt de maatschappij en de (verzekening - klasse wel uit, niet U en ik op dit vlak, ook niet wat anderen er van denken, ik zie veel de vraag " waar staat dat", wel heren lees de voorwaarden van vervoer en bij de pomp voor afleveren van brandstoffen en zo meer er op na. Die mensen stellen regels in, houdt U zich er aan dan kan U brandstof bij hun kopen, bent U dat niet van plan, rij lekker door tot de tank leeg is en bel een afsleper, koel genoeg bleef je wel toch.

grtn Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 25 mar 2020 16:25

Het staat met koeienletters aangegeven bij de boot - maar verhip: bij de benzinepomp...totaal niet aan gedacht. Dankjewel!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » wo 25 mar 2020 16:40

RE.gif

daar staat een sticker open vuur en roken verboden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » wo 25 mar 2020 16:46

Wellicht dat daarom nieuwere koelkasten automatisch overschakelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door meeder » wo 25 mar 2020 22:02

Overigens kan je bij een aantal rederijen vragen om een elektrische aansluiting en kan je daarmee de koelkast aan de gang houden.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 25 mar 2020 22:35

Ach nee, dat is overdreven voor dat pakje melk, fris en de vreterijen. Voor mij was het een eye-opener dat ik ook totaal over het hoofd heb gezien dat ik bij benzinestations een risico vorm - bij ferry overtochten schakelde ik de koelkast altijd uit: rampen en ongelukken ontstaan vrijwel altijd als gevolg van een samenloop van omstandigheden - en fik aan boord in een ruim wil je niet hebben.

Toch ga ik niet over op 12V koeling - dit levert teveel shit op met de bedrading, en ik ga geen NATO stekkers en aparte bekabeling trekken. Een bevroren fles water volstaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » wo 25 mar 2020 23:05

thumbup.gif
Zelfs dat is niet eens nodig.
Als de koelkast goed vol zit, en alles is koud, loopt de temperatuur gedurende een rit van 4 of 5 uur amper 2 graden op.
Zolang alles dicht blijft.
Onderweg koelen is eigenlijk alleen nodig voor mensen die 24 uur aan 1 stuk doorrijden.
Zelfs dan is het bij een heel koude start, en dan wel met een paar bevroren pakken sap nog steeds koud in de koelkast.
Ook al staat de koelkast niet eens aan.
Velen denken dat de koelkast op 12 volt prima werkt.
In werkelijkheid gebeurt er echter bijna niks, omdat er maar 10 volt of minder bij de koelkast aankomt.
Het koelkast probleem voor koelen onderweg bestaat eigenlijk helemaal niet.
Als je voor vertrek er voldoende koelenergie in stopt, volstaat dat voor heel lange tijd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » do 26 mar 2020 08:57

RE.gif

de koelbox in de auto blijft de hele dag steenkoud, is maar 1 of max 2 graad warmer dan bij vertrek, echter de kk in de caravan warmt toch te veel op onderweg en dat op zich zou geen probleem zijn als hij daarna goed koelt, maar dat duurt in de hitte ook gewoon veel te lang, de moderne koelkasten zullen daar veel beter in zijn.
nu werkte het afgelopen jaar nog best ok op 12v onderweg, maar ga er toch maar een fles ijs inzetten denk ik.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Morgoth » do 26 mar 2020 09:03

RE.gif
Hehe. Eindelijk eens een reële opmerking. We maken hier een probleem wat er helemaal niet is. Ik koel ook alles voor en zet er een fles bevroren mineraalwater in. De tweede bevroren fles gaat in de elektrische koelbox in de auto. Beiden blijven koud onderweg. Ook bij twee dagen reizen.
Wat wel een dingetje is, is het koelvermogen bij Zuid-Franse temperaturen. Dat je daar iets op verzint kan ik me goed voorstellen. Maar voor onderweg zijn al die dure aanpassingen echt niet nodig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » do 26 mar 2020 09:08

Daarvoor zijn compressor koelkasten en boxen uitgevonden..
Die koelen bij 35 graden nog steeds tot nul graden of nog lager als je wilt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » do 26 mar 2020 09:11

Nou, ik moet Ab en anderen gelijk geven hoor. Ik zet de koelkast de avond voor vertrek aan, en de koele drankjes verplaats ik pas op het moment van vertrek in de caravan koelkast.

En ik merk bij een ferry overtocht dat alles na zo'n 12 uur nog redelijk koel is. Dus ik moet niet lopen miepen is de conclusie. En een bevroren fles water in de koelkast volstaat om zelfs de warmste vakantierit ijskoud te voltooien.

Punt is: ik heb een lichte afkeer van gecompliceerde oplossingen die een gebrekkig design moeten compenseren: kostbaar en foutgevoelig. Dus: een fles water in plaats van een crash sensor. Een delta as en geen fietsen achterop in plaats van een of ander gaar electronisch Al-ko antislinger systeem. Pauzeren tijdens het afdelen van steile hellingen in plaats van een ITBS machinekamer. Dat werk.

Bedankt. Ik ben (weer) stom bezig geweest.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door meeder » do 26 mar 2020 10:19

Voor ons is rijden met de koelkast op gas wel een goede optie. Wij trekken veel rond, elke 2 nachten naar een andere plek en als we dan onderweg zijn is het ook niet in één streep naar de volgende camping, wij stoppen best vaak om boodschappen te doen, iets te bekijken, enz.
Bij deze invulling van de vakantie merk je wel dat de koelkast het dan best moeilijk heeft.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door myalexx » do 26 mar 2020 19:11

Chris schreef:
wo 25 mar 2020 10:50
Morgoth schreef:
wo 25 mar 2020 08:38
Ik dacht dat Volvo's niet stuk konden? awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Myalexx ook blij.gif
Alles kan stuk, ook volvo's [aschrik.gif]

Alleen zit het verschil vooral in hoevaak knipoog.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door witjesm » ma 30 mar 2020 16:27

dieseltijger schreef:
do 26 mar 2020 09:11
Pauzeren tijdens het afdelen van steile hellingen in plaats van een ITBS machinekamer. Dat werk.

Bedankt. Ik ben (weer) stom bezig geweest.
Duhh, makkelijk gezegd als je een caravan hebt met 1015kg eigen gewicht en je een flachland tiroler bent. Met onze vorige ging het ook prima. Die laatste klopt dan weer wel awhoea.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » ma 30 mar 2020 16:37

RE.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » ma 30 mar 2020 21:12

Ja, klopt. ik hou het simpel en stupid - ik wil vakantie, en geen sores, en dat lukt tot nu toe aardig in tegenstelling tot anderen whistle.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » di 31 mar 2020 00:44

meeder schreef:
do 26 mar 2020 10:19
Voor ons is rijden met de koelkast op gas wel een goede optie. Wij trekken veel rond, elke 2 nachten naar een andere plek en als we dan onderweg zijn is het ook niet in één streep naar de volgende camping, wij stoppen best vaak om boodschappen te doen, iets te bekijken, enz.
Bij deze invulling van de vakantie merk je wel dat de koelkast het dan best moeilijk heeft.
Maar elke nacht heb je toch stroom van een paal, of de mogelijkheid de koelkast op gas te zetten?
Dat geeft je ook de mogelijkheid om goed terug te koelen en evt wat dingen te laten bevriezen?
Wij doen al jaren vaak hetzelfde, en met koelen nooit problemen gehad.
Onderweg wel meestal op gas.
Met en zonder crash sensor.
In beide gevallen deed ie het even goed. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Philmar » di 31 mar 2020 09:47

Twee dagen voor wij vertrekken hangt de caravan aan de stroom. Wij hebben nog nooit een energie bron gebruikt onderweg. Wat ik al wel gedaan heb bij wijze van proef, is de roosters dichtgemaakt om de ( warme ) rijwind zoveel mogelijk buiten te houden,
en ook dat helpt. Ik vind dat er soms onnodige en onveilige maatregelen genomen worden om een koel biertje te kunnen drinken bij aankomst, wij gaan er dan eentje drinken in de accommodatie van de camping.

Philmar

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » di 31 mar 2020 09:58

Als fervent koeler op gas kom ik dankzij de bijdragen eveneens tot de conclusie dat het volstrekt onnodig was. Rare jongen die Dieseltijger.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

david_ve
Berichten: 85
Lid geworden op: di 31 dec 2019 10:19

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door david_ve » di 31 mar 2020 11:45

zo'n gri-oter 142l koelkast dan bes niet laten werken tijdens het rijden? scratch.gif
vw tiguan 2015 2l lounge editie & adria aviva 522pk 2020 editie

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » di 31 mar 2020 18:01

Met daar wat over nadenken kan dat best.
Goed vol, en goed koud voor vertrek.
Onderweg niet openen.
Bevroren pak sap of plastic fles water erin.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door WillyL » di 31 mar 2020 22:06

Dat goed vol en goed koud kan soms ietsjes lastiger worden wanneer je rondtrekt. De koelkast zit dan meestal niet meer boordevol en heeft enkel de koelte van de eigen werking. Wanneer ik andere topics lees klagen sommigen hiervan dat dit onvoldoende is (gelukkig nog niet zelf meegemaakt) .

Iets wat ik ook doe bij vertrek thuis is in het diepvriesvak enkele porties eigengemaakte spahettisaus stoppen. Dat houdt ook veel koel en overleeft meestal maar enkele dagen. Bij de terugweg is het vriesvak meestal vrijwel leeg, al steekt daar dan wel een vrieselement in dat we gebruiken tijdens inkopen om de verse dingen koel te houden tijdens transport naar de caravan en dat we daarna dadelijk terug in het vriesvak stoppen.

Op sommige campings mag je ook elementen in een gemeenschappelijke diepvriezer steken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”