Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » do 19 mar 2020 00:08

Open licht verbaast me meer..
Wat is dat eigenlijk?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » do 19 mar 2020 07:36

(ook een inhoudelijke vraag): zijn er afsluiters/reduceerkleppen met een crashdetector die je rechtstreeks op de fles schroeft?

Bij een botsing voorkom je dan ook dat de slang tussen de open fles en de crash afsluiter scheurt. Of een andere mogelijkheid is dat de crashdetector vanuit een heel ander uitgangspunt is opgezet: nl slechts voorkomen dat door scheuren in de leiding of beschadiging van apparatuur er gasuitstroom plaatsvindt.

Of zie ik het verkeerd.?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » do 19 mar 2020 09:35

Er zitten bij dat systeem als je compleet monteert, ook slangbreukbeveiligingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » do 19 mar 2020 09:51

Goed dat te horen! Dan laat ik het installeren: het biedt tenminste geen halve oplossing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door meeder » do 19 mar 2020 19:17

Dit heb ik nog gevonden over 'open vuur' het is oorspronkelijk afkomstig van een website van de brandweer.

"... Open vuur of licht
Niet van de buitenlucht afgeschermde warmte- of lichtbron. Rubriek(en): Brand..."

Bron:
https://www.encyclo.nl/lokaal/10655&page=5

In mijn ogen heb je het dan over een BBQ, gasstel, open haard en niet over een koelkast.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Hobby Linka » do 19 mar 2020 19:18

dieseltijger schreef:
do 19 mar 2020 09:51
Goed dat te horen! Dan laat ik het installeren: het biedt tenminste geen halve oplossing.
Of zelf plaatsten. viewtopic.php?f=77&t=19379
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » do 19 mar 2020 19:40

Dankjewel! het enige waar ik tegenop zie is het mogelijke feit dat de aansluitflenzen (of nippels) niet passen. Maar dat (bedenk ik nu) zal wel meevallen: de gasslang kent ook een standaard aansluiting dus...het zal meevallen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Wally » vr 20 mar 2020 10:14

Micky schreef:
do 19 mar 2020 00:00
RE.gif

WAT is open vuur!!?? waar staat dat een koelkast open vuur is, dat is mijn vraag....

Wat betreft het antwoord op uw vraag.
Ja een op gas werkende koelkast is open vuur.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet, with kind regards,

Cynthia
Customer Service Team Benelux

Thetford BV
T: +31 (0)76 504 23 12
F: +31 (0)76 504 23 00
infobnlx@thetford.eu
[www.thetford-europe.com]www.thetford-europe.com
[www.facebook.com/thetfordbv]www.facebook.com/thetfordbv

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » vr 20 mar 2020 12:35

RE.gif
Beste Wally, dat schreef je al, waar is het bewijs dat dit zo is, waar staat geschreven dat het open vuur is?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door RDDR » vr 20 mar 2020 13:10

Ik heb altijd gereden met de koelkast aan op 12V. Nooit problemen gehad, nooit last van een hete stekker gehad en me eigenlijk ook nooit bewust gerealiseerd dat dat ding zoveel stroom trok en er enig risico was. Onze ritten waren nooit heel lang (max een uurtje of 6) en we begonnen met een koude koelkast op 230V, dus als we aankwamen was alles koud genoeg. Vooral ook omdat we voornamelijk wat drinken en een pakje boter mee nemen. Nooit vlees. Dus paar graden te warm kan dan geen kwaad.
Wellicht dan toch maar met de koelkast uit gaan rijden met de volgende hut.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Dreke » vr 20 mar 2020 14:35

ik rij al 20 jaar met de koelkast op 12v, eerst een Dethleffs en nu een Eriba, nooit problemen gehad. Eerlijk gezegd ook nooit bij stil gestaan. Er zijn er ook twee constante stroom draden, een op pin 9 (voor licht, laden accu en pompje e.d.) en pin 10 (voor de koelkast) van de Jaeger. Meestal is pin 10 ook via het contact geschakeld, zodat de koelkast geen stroom trekt wanneer je stilstaat. Kortom, geen enkel probleem.

Andre
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Jaap van Duijn » vr 20 mar 2020 15:19

rijden met de koelkast, er zijn al zoveel stukken over geschreven.

Ab en PD hebben het al meer gezegd koelkast dicht onder het rijden blijft op temperatuur.
Koelkast VOL met flessen, pakken en weet ik het - zorg dat lucht kan circuleren dan "blijft de kou in materiaal" in plaats van lucht als je kast open doet, weg koele temperatuur
Zo werkt het 't beste, hoe ik dat weet, eerst enkele jaren op een koelschip gevaren de Poolster van Muller Batavier Rotterdam uit de Park en Jobs haven (voor wie nog bekend is, en daar leerde je het wel in die tijd hoe je een lading geheel koel moest houden.
En dan wat de mannen zeggen nog beter hou de kast dicht onder 't rijden.
Want achter de auto met die paar volt ook al heb je aparte voeding en zo meer doet vrijwel niets - had ook ik al jaren geleden bemerkt.

de groeten en houd heft hoofd koel Jaap van Duijn

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Wally » vr 20 mar 2020 15:24

Micky schreef:
vr 20 mar 2020 12:35
RE.gif
Beste Wally, dat schreef je al, waar is het bewijs dat dit zo is, waar staat geschreven dat het open vuur is?
Daar waar de werking van een absorptiekoelkast op gas beschreven staat en deze begrijpt.
Zolang jij nog denkt dat de benodigde zuurstof voor de vlam via de uitlaat komt dan kun je nog veel leren. knipoog.gif
Jou tekst:
"ik dacht dat een "schoorsteen" er voor zorgt dat het niet "open" is maar gesloten :oops:"

Denken moet je aan een paard overlaten.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » vr 20 mar 2020 20:37

RE.gif

volgens mij begrijp ik het heel goed en heb jij mij verkeerd begrepen, of je hebt gewoon geen onderbouwing... knipoog.gif

Open vuur heeft geen afvoer, de vlam is direct zichtbaar, de verbrandingsruimte en de "schoorsteen" (afvoerbuis) zorgt ervoor dat de vlammen afgeschermd zijn van de omgeving, dat er vervolgens verse lucht aangezogen wordt van onder, geeft aan dat je een vergelijkbare situatie hebt als met bijv. de gaskachel in de caravan, of vind je dat ook open vuur scratch.gif
Er kan op deze manier niet voldoende "licht ontbrandbare vloeistof of gas" bij de vlam komen om een gevaarlijke situatie te veroorzaken.

Jammer dat je kleinerend gaat doen, maar nogmaals de hele simpele vraag en aub, beantwoord die nu gewoon, waar staat (in de wet) dat een koelkast open vuur is, laat dat nu gewoon zien, waar kan ik dat vinden? wellicht heb je gelijk, maar dat zie ik dan graag in een stukje bewijs, liever dan jouw onderbuikgevoel thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » vr 20 mar 2020 20:44

Wally schreef:
vr 20 mar 2020 15:24

Jou tekst:
"ik dacht dat een "schoorsteen" er voor zorgt dat het niet "open" is maar gesloten :oops:"
Even wat anders, waar staat deze tekst van mij scratch.gif

niet dat dat op zich uitmaakt hoor, dan nog zou je "gesloten" verkeerd begrepen hebben knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Wally » vr 20 mar 2020 22:48

RE.gif
Micky schreef:
ma 12 sep 2016 22:20
RE.gif RE.gif

Is ook complete onzin vind ik persoonlijk, maar ergens moeten er natuurlijk grenzen gesteld worden, maar goed, ik heb 1 ding geleerd in dit draadje (ook al niet 100% met feiten onderbouwd) een koelkast wordt gezien als open vuur, bij mij was dat een aansteker, bbq, kampvuur of een sigaret, niet een vlammetje onderin mijn koelkast die ik van buiten echt niet kan zien branden, ik dacht dat een "schoorsteen" er voor zorgt dat het niet "open" is maar gesloten :oops: thumbup.gif

Wel grappig, een beetje dikke Harley heeft vlammen uit de uitlaat als je flink gas geeft en loslaat, die mogen dus formeel niet tanken mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » vr 20 mar 2020 23:22

RE.gif

hahaha, een ander oud draadje van 4 jaar geleden (verwijs daar dan ook naar svp) ja soms geef je je gewonnen, om niet in een discussie te blijven (heel soms) mrgreen.gif

4 jaar geleden is dit, dus Wally, aan jouw de eer om te komen met bewijs dat het open vuur is, want je ziet dat ik toch geen bewijs heb gezien en een beetje roepen wat anderen doen is me toch iets te makkelijk thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » vr 20 mar 2020 23:37

(Iets zegt mij dat ik een verkeerd antwoord heb gegeven - mijn hemel)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » za 21 mar 2020 01:34

Jongens..niet zo muggenziften. awhoea.gif
Technisch gezien is het vlammetje van de koelkast wel degelijk open vuur.
In zo verre, het vlammetje staat in open verbinding met de buitenlucht.
Duh..als dat niet zo is, verbrandt er helemaal niks, omdat ooit een zeer geleerde heer heel lang geleden uitgevonden heeft ( vlgs mij al voor de uitvinding van het wiel) dat er alleen verbranding plaats vindt als er zuurstof ( lees buitenlucht) aanwezig is.
Sluit je het vlammetje of vuurtje af van de buitenwereld dan gaat het uit ..zoals diezelfde prehistorische meneer al wist.
Allemaal geneuzel..
Je mag een motor wel starten bij een benzine station.
De koelkast op gas mag officieel niet.
Is het een of het ander meer risicovol?
Ik doe daar geen uitspraak over.
Maar duw mijn auto echt niet eerst 50 meter weg voordat ik 'm start.
Dat weet ik heel zeker. Het ding is me veel te zwaar. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » za 21 mar 2020 07:58

Ab schreef:
za 21 mar 2020 01:34
Jongens..niet zo muggenziften. awhoea.gif
<knipperdeknip, >

Allemaal geneuzel..
Je mag een motor wel starten bij een benzine station.
De koelkast op gas mag officieel niet.
Is het een of het ander meer risicovol?
Ik doe daar geen uitspraak over.
Maar duw mijn auto echt niet eerst 50 meter weg voordat ik 'm start.
Dat weet ik heel zeker. Het ding is me veel te zwaar. mrgreen.gif
Als aanstichter van deze discussie: ik wou aangeven wat mij was overkomen (smeltende bedrading). Ten tweede heeft deze discussie (los van het verloop) wel nut: ik ga controleren of mijn koelkast op de - via het contactslot geschakelde - constante stroomdraad is aangesloten. Hier voorkom ik mee dat ik de auto na een uur niet meer kan starten als ik vergeet de stekker los te halen.

Verder: zeg NOOIT op dit forum:
- dat je koelkast op gas werkt tijdens het rijden;
- dat je fietsen achterop de caravan denkt te monteren;
- dat het advies van bandenfabrikanten leidend is voor de vervangingstermijn;
- dat een Delta as eigenlijk prima is;
- dat je kogeldruk lager is dan 55 of 75 kilo;
- dat vermogen bepalend is voor de rijsnelheid, en niet het koppel.

Plaagstootje, een goede zaterdagmorgen iedereen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DerAlte1954
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 31 jan 2020 12:38

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door DerAlte1954 » za 21 mar 2020 10:19

Beste mensen,

Mijn oplossing om tijdens het rijden de koelkast te laten werken op 12vdc heb ik in de bijlage toegevoegd.
Het is een Victron solar systeem geworden met een 60ah lithiumaccu.

Groet Gerrit.
Bijlagen
IMG_0888.JPG

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » za 21 mar 2020 11:08

Geweldig! Geen open vuur, geen gesmolten contactdozen - en je kan onafhankelijk van het net ergens staan! Dat noem ik nou meerwaarde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36129
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Chris » za 21 mar 2020 12:32

DerAlte1954 schreef:
za 21 mar 2020 10:19
Beste mensen,

Mijn oplossing om tijdens het rijden de koelkast te laten werken op 12vdc heb ik in de bijlage toegevoegd.
Het is een Victron solar systeem geworden met een 60ah lithiumaccu.

Groet Gerrit.
Hoi Gerrit...

Mooi, duur en helaas maar tijdelijk... tenzij je in de hele dag in de volle zon rondtuft.
Ik ben een beetje benieuwd naar de kosten... heb jij al een idee...de accu alleen al kost € 700,-
En... ik rij veel s'nachts.. mijn KK trekt ongeveer bij benadering... 10 ampere op 12 volt..
Dus 6 uur koelen moet lukken... want s'nachts heb je weinig aan een solarset..

Gekkigheid want voor deze kosten ga ik dit niet maken.
Ik heb een hybride koelbox in de kofferbak staan, thuis stevig voorgekoeld en dan hup in de kofferbak..
Dat werkt ook..
( ik moet medicatie op max. 7 graden meenemen)

Waar ik overigens wel aan denk..
Binnenkort als het weer mogelijk is ga ik weer eens langs bij de Baco in IJmuiden. ( https://www.baco-army-goods.nl/ )
Daar wil ik eens snuffelen voor een mooie stevige 2 polige konnektor waarmee ze in het leger een zware aanhanger aan een truck koppelen.
Dat zijn flinke stevige konnektors tenminste.
Eens kijken of dat bruikbaar is, en dan met 4mm2 of 6mm2 van de accu ( met relais) tot aan de KK in de hut aansluiten.
Voorwaarde is simpel... als de afneembare trekhaak er niet op zit wil ik geen dikke konnektor achterop mijn auto zien.
Het moet dus weggewerkt kunnen worden.
Eigenlijk dus wat veel Engelsen doen met hun koelkast aansluitingen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ron » za 21 mar 2020 17:06

Ik heb nog gewoon een kleine (90 liter) koelkast.
Een paar dagen van te voren op 230 met wat flessen en blikjes er in (voor een koude buffer)
Alles koud er in en tijdens het rijden op de geschakelde 12V
Dat gaat al jaren prima.
De deur zoveel mogelijk dicht laten.
Een paar bevroren flessen gaat ook perfect.
Als ik de hele dag naar het circuit gaat , neem ik met heet weer ook altijd een fles ijs mee om mijn broodjes e.d te koelen.
En ik heb de hele dag heerlijk ijskoud water.
Want dat heeft echt de hele dag nodig om te ontdooien.

Wat betreft de gesmolten stekker, dat heb ik een keer gezien bij iemand met een multicon stekker.(lang geleden)
Daar is de constante 12V niet meer als een plaatje wat tegen een pen aandrukt wat een grote kans geeft op een overgangs weerstand.
Met een Jeager heb je dat probleem niet zo snel.
Ik weet niet hoe de huidige multicon stekker er uit ziet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » za 21 mar 2020 17:40

ronk schreef:
za 21 mar 2020 17:06

<KNIP>
Wat betreft de gesmolten stekker, dat heb ik een keer gezien bij iemand met een multicon stekker.(lang geleden)
Daar is de constante 12V niet meer als een plaatje wat tegen een pen aandrukt wat een grote kans geeft op een overgangs weerstand.
Met een Jeager heb je dat probleem niet zo snel.
Ik weet niet hoe de huidige multicon stekker er uit ziet.
Yep! Ik gebruik een Multicon West aansluiting. Dankjewel voor de verklaring.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”