Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
DerAlte1954
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 31 jan 2020 12:38

Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door DerAlte1954 » wo 18 mar 2020 13:58

Beste mensen,

Welke manier is het beste om een absorptiekoelkast tijdens het rijden te laten koelen? (12/230 of gas)

Groet Gerrit.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Robert » wo 18 mar 2020 14:01

Ik zou zeggen 12v. Gas mag niet tijdens het tanken is namelijk openvuur

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door WillyL » wo 18 mar 2020 14:10

230 volt... Dat kan je dan capteren met een heeeeel lange draad. Grapje [aschrik.gif]

12v maar wel zorgen dat je voldoende spanning aan de koelkast hebt (dikke draden vanaf auto of booster).

Gas kan ook wel maar dan moet je een crashbeschermer hebben (Truma heeft dat in zijn gamma) en liefst even stoppen voor het tanken om boemboem te voorkomen (of is dat vlammetje toch aanzien als in een gesloten omgeving?). Zonder die crashgasafsluiter mag je niet rijden met een open gaskraan. Mag je dat met zulk een apparaat trouwens in alle landen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 18 mar 2020 14:23

Op gas. De koelkast trekt zo'n 8..10 Ampère (rond de 100 Watt). Deze stroomsterkte - in combinatie met een overgangsweerstand in mijn trekhaakaansluiting leidde tot smelten en sluiting. Daarnaast: als je de stekker vergeet los te halen bij een pauze, of een hapje eten dan kan het zijn dat de accu te weinig energie heeft om de motor te starten.

Het gasverbruik is daarentegen uiterst gering - dus die combinatie van factoren heeft er bij mij toe geleid om op gas te koelen tijdens de rit.

(zo zie je maar: een forum is een vat van tegenstrijdige adviezen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door WillyL » wo 18 mar 2020 14:30

RE.gif ik hoop maar dat je een crashsensor geïnstalleerd hebt, anders ben goed bezig.
En inderdaad, op 12 v gaat het maar de stekker kan warm worden, dat kan omdat het contact niet al te best is of de draden te dun of slecht aangesloten in de stekker zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 18 mar 2020 14:42

Nee, ik heb geen crashsensor geïnstalleerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Franswa » wo 18 mar 2020 16:19

Daar gaan we.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door PD » wo 18 mar 2020 16:33

dieseltijger schreef:
wo 18 mar 2020 14:23
Op gas....

Het gasverbruik is daarentegen uiterst gering - dus die combinatie van factoren heeft er bij mij toe geleid om op gas te koelen tijdens de rit.
dieseltijger schreef:
wo 18 mar 2020 14:42
Nee, ik heb geen crashsensor geïnstalleerd.

Niet het beste advies, al was het maar omdat het op deze wijze niet is toegestaan knipoog.gif

Wij koelen onderweg helemaal niet; we houden onderweg de koelkastdeur zoveel mogelijk dicht. Een enkele keer gooien we, als het hoogzomer is en we een lange verplaatsing hebben, wat zakken ijsblokjes in de koelkast.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » wo 18 mar 2020 16:45

kan iemand mij uitleggen waarom een koelkast op gas "open vuur" is en een auto (via de uitlaat/ schoorsteen) niet? bij beiden komt er een vlam in de pijp, waar staat exact dat de koelkast op gas open vuur is scratch.gif

volgens mij is namelijk open vuur iets waarbij je de vlammen kunt zien
Laatst gewijzigd door Micky op wo 18 mar 2020 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 18 mar 2020 16:49

Nee klopt PD. In Frankrijk mag je zelfs helemaal niet met het gas open rijden - met of zonder zo'n crashdetector. Het was me inmiddels helemaal ontschoten, een paar jaar terug dacht ik nog om dat te installeren - maar ik heb het laten sloffen. Ik snapte toen niet waarom de onderbreking niet direct - zonder de kwetsbare leiding tussen de fles en de unit - op de fles was gemonteerd. (Maar voor de rest ben ik helemaal niet eigenwijs. Echt niet).

Maar ik ga komend weekend toch wat boren en zagen, ik kan dan tegelijk hierover mijn licht opsteken bij de lokale caravanboer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door meeder » wo 18 mar 2020 18:34

Re.gif Re.gif
Zo zie ik het inderdaad ook, de koelkast heeft wel een vlam maar die zit toch aardig beschermd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 18 mar 2020 18:49

Het punt is: je wil geen explosief mengsel hebben na een ernstige botsing, terwijl ze jou uit het wrak losknippen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Martine
Berichten: 882
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Martine » wo 18 mar 2020 19:01

Wij koelen ook niet onderweg. Nemen alles koud mee en houden de deur zoveel mogelijk dicht.
Bij warm weer vriezen we een paar pakken melk in en gebruiken die als koelelement. Melk ontdooit heel langzaam, blijven de hele dag bevroren.
Deze manier bevalt ons goed en veel hebben we onderweg niet in de koelkast.
Onze vorige caravan met kleine koelkast konden we tijdens het rijden laten lopen op de accu van de auto. Met deze grote koelkast lukte dat niet.
Op gas tijdens het rijden doen we niet, voelt voor ons niet fijn.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » wo 18 mar 2020 20:24

dieseltijger schreef:Het punt is: je wil geen explosief mengsel hebben na een ernstige botsing, terwijl ze jou uit het wrak losknippen.
Dat heb je ook niet met de auto zelf, de gasflessen die toch al in de dissel staan, de reserve 5 liter in de kofferbak?
Maar wat heeft dat te doen met tanken en open vuur? Want rijden op gas mag wel met eventueel de nodige hulpmiddelen. Tanken met een peuk op de lip is begrijpelijk niet handig, maar waar staat nu dat koelkast op gas open vuur is en gevaarlijk tijdens tanken?


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » wo 18 mar 2020 20:34

Ik heb het wel eens vaker geschreven, een dichtstaande fles vind ik gevaarlijker als een openstaande fles in het verkeer.
Tenminste, als het gaat over stalen flessen.
Als er brand ontstaat en de fles wordt heet, fakkelt een open fles af. Da's beheersbaar.
De dichte fles klapt uit elkaar. Da's levensgevaarlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 18 mar 2020 20:42

Maar goed - terugvallend op de regelgeving: vanaf 2007 mag je alleen met een open gasfles rijden met een afsluiter die de boel afsluit bij een botsing. En in Frankrijk mag je zowiezo niet met een open fles rijden.

Ik heb mijn overwegingen weergegeven om niet electrisch te koelen. Te aanvulling: op gas koelen kost je ongeveer 12 gram gas per uur - navenant niets dus. Dat - afgezet tegen de ellende die ik heb gehad met mijn bekabeling - was voor mij de reden om "stout" te zijn. En ik ga denk ik gewoon de crash detector monteren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Chris » wo 18 mar 2020 20:46

Goed... over Gas heb je al vele antwoorden.
ga ik effe verder..

230 Volt..... dat heb je niet bij je... geen optie dus.

12 volt....
Helaas zuipen absorbtie koelkasten stroom en helemaal op 12 volt.
10 ampere is het snel.
En daardoor... de lange bekabeling, stekkers overal, en meestal wat te dunne draden.... ontstaat er spanningsverlies.
Ik heb bij mijn vorige combi wel eens gemeten... nog maar 10,4 volt over achterop de koelkast.

Maar, je hebt niks anders..
De tip is al eerder geschreven, vries een paar pakken melk of water of sap thuis in.
Koel de KK thuis voor op 230 volt ( dat werkt doorgaans goed)
En vertrek met de ingevroren waren en de KK op 12 volt..
Zo kom je erg ver.
Echter..
Slimtowers of superslimtowers zuipen zonodig nog meer stroom.... en wordt het nog lastiger om de zaak koud te houden.
Zoveel meer stroom dat een aantal fabrikanten de 12 volt niet meer aansluit van de KK..... het werkt toch niet.

Dan is er nog maar 1 optie... gas met een crash sensor in de gasleiding.
Maar ook daar zijn restrictie's aan zoals je al las.

Er is een optie om wel op 12 volt te koelen onderweg, wat veel engelsen doen n.l.
Die laten een speciale zware aansluitdoos achter op hun auto maken met dikke bekabeling.
En ook in de caravan komt die dikke bekabeling met een passende steker op de dissel.
Dan is het hele spanningsverlies tot een minimum gereduceerd en zal de KK onderweg best aardig werken.
Voor zover koelen op 12 volt werkt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Ab » wo 18 mar 2020 20:52

dieseltijger schreef:
wo 18 mar 2020 20:42
Maar goed - terugvallend op de regelgeving: vanaf 2007 mag je alleen met een open gasfles rijden met een afsluiter die de boel afsluit bij een botsing. En in Frankrijk mag je zowiezo niet met een open fles rijden.
Hoezo mag je in Frankrijk niet met open fles rijden?
Met alle veiligheidsvoorzieningen mag dat toch in heel Europa?

In Frankrijk mag het alleen niet als je caravan of camper van voor 2007 is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door dieseltijger » wo 18 mar 2020 21:31

Ok, mijn Kippie is van 2002 of 2003. Het wordt tijd dat het Nederlandse tuig zich aan de Franse wet houdt!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Wally » wo 18 mar 2020 22:32

Micky schreef:
wo 18 mar 2020 16:45

volgens mij is namelijk open vuur iets waarbij je de vlammen kunt zien
Wat je niet ziet is er niet? scratch.gif

Hoe komt het vlammetje dan aan zijn zuurstof?

Frans

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » wo 18 mar 2020 22:45

RE.gif

leg uit wat je bedoelt....

1, we hebben het niet over vuur, maar OPEN vuur.....

2, elke motor heeft zuurstof nodig om te verbranden en vlammen komen in de uitlaat, de brander van een koelkast is niets meer dan een vlam van een aansteker, maar wel helemaal binnen in de caravan met een "schoorsteen" van zeker 60 cm.

toon svp aan waar staat dat dit onder open vuur valt, tot nu toe doet niemand dat en ik denk dus ook dat dit niet gaat gebeuren knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Wally » wo 18 mar 2020 22:57

RE.gif
Open vuur is gewoon vuur, dus ook het vlammetje van de koelkast, wat in open verbinding staat met de buitenlucht.

De grote van de vlam is helemaal niet terzake doende. Met 1 vonkje is er voor miljoenen schade aangericht.

Frans

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » wo 18 mar 2020 23:05

RE.gif

dan is een automotor ook open vuur toch? dus nogmaals waar staat dat? of is het je eigen idee?

een CV ketel thuis is dus ook open vuur?

wat is "in open verbinding" volgens jou?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Wally » wo 18 mar 2020 23:55

RE.gif

Wat betreft tankstations:

4.1.17 Op of nabij een afleverinstallatie moet een bord met tekst of een pictogram zijn aangebracht met als strekking «Motor afzetten, Vuur, open vlam en roken verboden».
6.5.2. Het vullen van een ondergrondse tank met benzine door middel van een pomp is verboden.
Voorts is het verboden een tank te vullen met benzine indien daarbij wordt gerookt of enigerlei vuur of open licht aanwezig is of de motor van het voertuig, waarmee de benzine wordt aangevoerd in werking is.

Bron:
Wijzigingsbesluit Besluit tankstations milieubeheer, enz (financiële zekerheid, keuringsdocumenten en bevoegdgezagorganen)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Absorptiekoelkast tijdens rijden.

Bericht door Micky » do 19 mar 2020 00:00

RE.gif

WAT is open vuur!!?? waar staat dat een koelkast open vuur is, dat is mijn vraag....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”